Yrken vi inte klarar oss utan?

Permalänk
Medlem

Yrken vi inte klarar oss utan?

Hej,

Jag håller på att göra Nationella prov i Svenska B där vi ska hålla ett anförande inför klassen.

Jag har valt infallsvinkeln "Yrken vi inte klarar oss utan". Det verkar vara det "lättaste" förutom att prata om miljön, fast det har hälften av klassen valt.

Jag behöver er hjälp, hjälp med att komma på yrken som vi inte klarar oss utan i vårat samhälle. Min hjärna har lagt av : (

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Doktorer, brandmän, poliser, militärer, sjukvårdare, nån form av styre, hantverkare, jordbrukare.

Sen finns det fler för att upprätthålla vår standard, men känns som dessa är viktigast för att behålla civilisation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kapten Kattskit
Doktorer, brandmän, poliser, militärer, sjukvårdare, nån form av styre, hantverkare, jordbrukare.

Sen finns det fler för att upprätthålla vår standard, men känns som dessa är viktigast för att behålla civilisation.

Bra exempel. Man tackar!

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Avstängd

Sopgubbar!

EDIT: Skämdes för länken så jag satte spoiler över.

EDIT: Fan, syns fortfarande att det är aftonbladet. Fail.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Sopgubbar!

EDIT: Skämdes för länken så jag satte spoiler över.

haha sjukt fult var det i alla fall

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Hedersmedlem

Tips, ta något yrke du kan lite om / är intresserad av. Ämnet är ointressant i sig, utan det är ju presentationen som bedöms - alla yrken (i princip) kan ses som nödvändiga.

Det blir lättare för dig, antagligen roligare att lyssna på (hur kul är det att prata om sopgubbar!?) vilket gör att de som lyssnar blir mer intresserade och du har förmodligen bättre möjlighet till bra betyg.

Själv hade vi temat "tid" och jag valde att berätta utifrån ett fysikaliskt perspektiv (läste Fysik B samtidigt, fick väl inspirationen därifrån). Lärare tyckte det var intressant. Måste också kommentera att miljö är nog det absolut sista jag hade kommit på under temat "nödvändiga yrken" (åtminstone motiverar det att du kan välja i princip vilket yrke som helst).

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Sopgubbar!

EDIT: Skämdes för länken så jag satte spoiler över.

EDIT: Fan, syns fortfarande att det är aftonbladet. Fail.

Ja synd är det, känner en mkt trevlig och fin tjej som bor i neapel, men annars är landet mkt vackert som jag gärna besöker

Tror första svaret var mkt bra, det är nog det som faktiskt behövs.

Permalänk
Glömsk

Ett lite mer obskyrt arbete som även är relaterat till miljö är vattenrening. Det var något land i latinamerika som slutade tillsätta klor i vattnet, och massvis med sjukdomar spreds snabbt.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Rent tekniskt skulle vi klara oss utan alla de saker ni nämnt, om vi skulle vara jävligt hardcore då. Men för att bibehålla dagens samhällsskick så krävs de...

Ett bra tips: Kolla på skitiga jobb, där finns mängder med "skitjobb" som utgör ryggraden på samhället. Fokusera inte enkom på uppenbara jobb/yrken, som tex redan nämnts, utan titta på de små arbetarna som dag ut och dag in gör saker, som oftast inte syns, men som är nödvändiga.

Sopgubbar är ett utmärkt exempel, detsamma med vattenreningsarbetare (vad heter de egentligen?). Varför inte städare? hur skulle samhället se ut om det inte fanns städare/"lokalvårdare"? Tänkt dig ett sjukhus utan städare, vaktmästare och all annan personal som jobbar i dess mörka vrån.

Permalänk
Avstängd

Kom på en till: Lastbilschaufförer. De hade ju en reklam på TV för ett tag sedan om hur Sverige hade stannat utan dem.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Tänkt dig ett sjukhus utan städare, vaktmästare och all annan personal som jobbar i dess mörka vrån.

No Janitor on Scrubs?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Kom på en till: Lastbilschaufförer. De hade ju en reklam på TV för ett tag sedan om hur Sverige hade stannat utan dem.

No Janitor on Scrubs?

Sant och sant

Permalänk

Det är väldigt svårt att säga vilka yrken som vi inte "klarar oss utan". Vissa yrken kan säkert smälta ihop till nya yrken. Sedan beror det ju på vad man definerar som "klarar oss", och under vilka omständigheter.

Om någon allvarlig epidemi helt plötsligt sprider sig så kan forskare bli det viktigaste yrket för hela mänsklighetens överlevnad

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Lastiblförare, poliser, läkare, butiksarbetare osv

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Vilka yrken vi klarar oss utan är en lite konstig frågeställning också. Säg att vi tog bort alla sopgubbar. Det är ju inte så att det är ett jätteavancerat yrke, så vi skulle ju lätt kunna ersätta dessa, och därmed ha nya sopgubbar. Om däremot alla läkare försvann så skulle vi ha lite större problem, eftersom dessa är svårare att ersätta. Vi är alltså inte mer beroende av läkare som yrke än sopgubbe som yrke, men vi är mer beroende av läkarna än av sopgubbarna.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

De yrken som har strejkförbud kan ju vara ett läge att kolla på. Det kallas i vissa fall att man gör en samhällsnödvändig tjänst och därmed inte kan strejka då detta kan leda till negativa konsekvenser för samhället.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Yrken vi inte klarar oss utan?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mo0rbid
[B
Jag har valt infallsvinkeln "Yrken vi inte klarar oss utan".

Jag behöver er hjälp, hjälp med att komma på yrken som vi inte klarar oss utan i vårat samhälle. Min hjärna har lagt av : ( [/B]

Inga, alla, några få.
Det beror på vilket samhälle du vill ha/upprätthålla.

Permalänk
Medlem

Telefonrengörare.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Inaktiv

Ingenjörer av i princip alla slag, jordbrukare, lastbilschaufförer, mekaniker, tågpersonal, båtpersonal, undersjöterskor.

Yrken vi skulle kunna klara oss utan som folk kanske inte tänker på, yrken utan krav på utbildning (dvs nya personer kan snabbt byta ut gamla), kirurger, läkare.

Mer kommer jag inte på men det är klart det finns ;).

Permalänk
Medlem

Saker vi klarar oss utan:
Alla former av mäklare
Politiker
telefonförsäljare
Samtliga specifika yrken hos arbetsförmedlingen

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Jag skulle ha valt miljöfrågan, då frågan om vilka yrken vi inte skulle klara oss utan är konstig formulerad. Då vi klarar oss utan alla yrken, men ju mer vi skall bygga upp civilisationen ju fler yrken behövs. Försvar, skräddare, bönder, fiskare, gruvarbetare etc, sedan byggs det på med brandkår etc.
Så jag tycker det är en dum fråga och vet inte hur man skall svara på en sådan, mer än att den är dumt ställd.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
telefonförsäljare

Men varför skall man då skaffa en telefon, när ingen längre vill prata med en?

Nå jag håller med din om din lista.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
Yrken vi skulle kunna klara oss utan som folk kanske inte tänker på, yrken utan krav på utbildning (dvs nya personer kan snabbt byta ut gamla), kirurger, läkare.

Hur tänkte du nu?

Permalänk
Medlem

Som vårat samhälle ser ut nu och nästan lika så är det många av dagens jobb som är nödvändiga, alla från botten till toppen typ.. Det som vore intressant vore väl att se vilka som inte är nödvändiga Telefonförsäljare var det första som slog mig men nog måste det finnas ett onödigare jobb för samhället?

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av "The Oddball"
Som vårat samhälle ser ut nu och nästan lika så är det många av dagens jobb som är nödvändiga, alla från botten till toppen typ.. Det som vore intressant vore väl att se vilka som inte är nödvändiga Telefonförsäljare var det första som slog mig men nog måste det finnas ett onödigare jobb för samhället?

Lite på samma ämne men det otroligt jobbiga tele2 (tror jag) montrarna som finns överallt och som alltid ska på en och tjata om vad man har för abonnemang.

"Flygbladsutdelare" eller vad man nu ska kalla dem, visst de flesta är väl inte anställda direkt utan gör det ideellt men finns säkert en del som får betalt.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

pizzabagare! vad ska man annars äta på lan?

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Saker vi klarar oss utan:
Alla former av mäklare
Politiker
telefonförsäljare
Samtliga specifika yrken hos arbetsförmedlingen

Belga är inne på en intressant tanke här - att komma på yrken som man inte klarar sig utan i ett samhälle är rätt så lätt men att komma på yrken vi klarar oss utan och sedan vara överens om det inom klassen om ni får chansen att debattera om det - det är en utmaning.

Förslag på ett nödvändigt yrke: Rörmokare.

Förslag på ett onödigt yrke: Frisör.

Edit: Jag såg att jag forlmulerade mig fel - korrigerade mig nu i efterhand och fetmarkerade det jag gjorde om.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skrock
Belga är inne på en intressant tanke här - att komma på yrken som man inte klarar sig utan i ett samhälle är rätt så lätt men att komma på yrken vi inte klarar oss utan och sedan vara överens om det inom klassen om ni får chansen att debattera om det - det är en utmaning.

Förslag på ett nödvändigt yrke: Rörmokare.

Förslag på ett onödigt yrke: Frisör.

Jo med samhället som det ser ut idag är det många yrken som faktiskt behövs. Hade man fått ändra på infrastruktur och samhällets uppbyggnad hade det dock blivit mycket enklare (då hade man t.ex. klarat sig utan buss/tåg-chaffisar då automatiska eller fjärrövervakade system finns. Samma sak med butiksbiträden m.m.)

Men som sagt, det blir lurigare om man ska använda dagens samhälle precis som det är.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars
Telefonrengörare.

Nej! Sist det försöktes gick ju hela civilisationen under av en telefonlursspridd sjukdom!

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?
(Är det där en pergamentrulle i din toga, eller är du bara glad att se mig?)

Permalänk

Lärare, du måste ju passa på och fjäska lite Elektriker är ju väldigt viktigt, tänk på hur mycket som kräver el idag.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Hur tänkte du nu?

Nu handlar det ju självklart om hur man drar definitionen "klarar oss". Men jag drog definitionen på det sättet att samhället troligen inte skulle falla i anarki.

Läkare och kirurger behövs, men inte för alla. Vi skulle troligen minska genomsnittåldern med 30-50 år men utan de tidigarenämnda skulle matdistrubitionen fallera och folk skulle gå i upplopp (plundring, bränna stadshus osv osv).

Jag har trots allt levt i 20 år med besvär där folk ovanför sjuksysterutbildning inte behövts för att hantera. Jag spekulerar att det ser ut så för de flesta människor, och att folk skulle klara sig till 40 års åldern utan avancerad läkarkonst.

Permalänk
Sötast

De yrken som finns, är de yrken som behövs.
Om de inte hade behövts, så hade ingen betalat för att ha dessa kvar