Vilket grafikkort passar till min dator?

Permalänk

Vilket grafikkort passar till min dator?

Hej,
Jag har ett ATI x1900 xtx sen innan, men problemet är att det på senaste tiden har blivit allt varmare.
GPUn blir 110c efter ca 10 min spelande varpå skärmen blir svart och jag måste stänga av datorn med resetknappen.
Jag spelar inte så mycket, så högsta inställningar i nya spel är inte nödvändigt (har ingen lust att lägga 2000+ på ett nytt grafikkort).

vilket grafikkort skulle passa till mitt system?

Core 2 duo e6600 @ 3,1gHz
4 gb ram
19 tums viewsonic monitor
corsair 650w nätagg
antec p180b
creative x-fi xtreme gamer ljudkort

Permalänk
Hedersmedlem

Är du nöj med ATi så kolla på det nya kort som strax kommer Radeon HD 4770
Ligger runt 1k kronor

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Jag kan väl inte påstå att jag är nöjd med kylningen direkt, men annars har det varit bra.

Är HD 4770 bättre än hd 4850?
ska man ha 512, eller 1gig minne?

Permalänk
Hedersmedlem

Den ligger ca 5% under i prestanda men är 5- 600:- billigare, dock kommer det bara en 512MB version till att börja med

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Re: Vilket grafikkort passar till min dator?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av viking_ck
Hej,
Jag har ett ATI x1900 xtx sen innan, men problemet är att det på senaste tiden har blivit allt varmare.
GPUn blir 110c efter ca 10 min spelande varpå skärmen blir svart och jag måste stänga av datorn med resetknappen.
Jag spelar inte så mycket, så högsta inställningar i nya spel är inte nödvändigt (har ingen lust att lägga 2000+ på ett nytt grafikkort).

vilket grafikkort skulle passa till mitt system?

Core 2 duo e6600 @ 3,1gHz
4 gb ram
19 tums viewsonic monitor
corsair 650w nätagg
antec p180b
creative x-fi xtreme gamer ljudkort

Hej
Prova att ta lös kylaren, rengör och återmontera med ny kylpasta.
Om temperaturerna och inte prestanda är det pimära problemet.
Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Den ligger ca 5% under i prestanda men är 5- 600:- billigare, dock kommer det bara en 512MB version till att börja med

Om det du säger skulle stämma köper jag två stycken direkt!

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v1092&o=produkt_pris_in...

Nu är tyvärr sannolikheten inte så stor att kortet lanseras på 800kr men upp till 1200kr lär det ändå vara det mest prisvärda kortet förutom 4830 om man kan hitta ett för 8-900kr.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Re: Vilket grafikkort passar till min dator?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av viking_ck
Hej,
Jag har ett ATI x1900 xtx sen innan, men problemet är att det på senaste tiden har blivit allt varmare.
GPUn blir 110c efter ca 10 min spelande varpå skärmen blir svart och jag måste stänga av datorn med resetknappen.
Jag spelar inte så mycket, så högsta inställningar i nya spel är inte nödvändigt (har ingen lust att lägga 2000+ på ett nytt grafikkort).

vilket grafikkort skulle passa till mitt system?

Core 2 duo e6600 @ 3,1gHz
4 gb ram
19 tums viewsonic monitor
corsair 650w nätagg
antec p180b
creative x-fi xtreme gamer ljudkort

Har du en enda gång dammat ur kylaren på grafikkortet? Det är ungefär som att klaga på att bilen går dåligt när luftburken/filtret är igentäppt med löv och smuts. Av erfarenhet vet jag att 99% av alla gånger är det problemet på dom korten då fläkten suger luft efter flänsen och ett dammlager lägger sig precis där dluften sugs in och delvis i kylaren.

Vill du ändå byta kortet så finns HD4870 512MB och HD4850 1GB för ca 1400-1600Kr. HD4770 kommer som nämnt också snart med ett lägre pris, men matchar troligtvis inte HD4850 riktigt.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]