4850 gigabyte edition, dåligfläkt

Permalänk
Medlem

4850 gigabyte edition, dåligfläkt

Tjenare, för ca ett halvår sedan köpte jag mig ett 4850 kort, av gigabyte. Grafikkortet låg på ca 80 grader i idle, väldigt högt tänkte jag, sedan kom den manuella fläktfixen, det gjorde att jag kom ner till 60 grader i idle, och ca 95 grader i spel.

Nu ett halvår senare är det åt ****** spelar jag age of conan måste jag ha lägsta upplösningen och fläkten som låter som är jetplan på 100%. DÅ har jag 110c och datorn stänger av sig själv lite då och då.

Jag undrar nu om gigabyte fläktarna är så otroligt kassa eller om jag fått ett dåligt exemplar? Man tycker ju att man ska få en fungerande fläkt om man köpte ett grafikkort för 1.6k

Permalänk
Medlem

Du skulle ha skickat tillbaka den direkt.
Antagligen sitter den löst.

Har ett 8800GT gigabyte som är helt underbart

Permalänk
Medlem

Alla hade ju problemet just då, och då hade jag inga problem med värmen, det är nu allt fakkar eller spelar jag ickekrävande spel är det rätt lugnt, men age of conan, crysis så går det åt skogen, även CS:source kan fakka ur ibland om jag spelar på 1680x1050 med högsta AA och AF

Permalänk

är det referenskylaren på 4850'n? då kan det mycket gärna vara damm som täppt igen kylkanalerna på kortet.

Permalänk
Medlem

Kan du förklara vad referenskylare är, är det kylaren som ati själv släppte? Eller är det andrapartstillverkning?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av magnum92
Kan du förklara vad referenskylare är, är det kylaren som ati själv släppte? Eller är det andrapartstillverkning?

Permalänk
Medlem

Det där är kylaren jag har på mitt kort

Permalänk

då är det nog damm som täppt igen den. Du får ta bort plastkåpan och rengöra med tryckluft eller nåt sånt.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

antec mini p180 mATX asus p5kpl-am, shappire 5770, e7650 @ 3.2 ghz, corsair 450w, 4gb 6400 corsair, Windows 7 64 bit

Permalänk
Medlem

Ska titta efter, tack så mycket, återkommer ifall det inte är det.

Permalänk

jo, att byta till accelero skulle vara väldigt bra för kortet

Permalänk
Medlem

ok, sitter nu med kortet i handen, måste jag skriva bort hela fläktanordningen eller hur ska jag bära med åt xD

Permalänk
Medlem

Har också en annan fråga, jag har en amd 6000+, flaskhalsar processorn systemet mycket? andra delar jag har är corsair 4gig 800mhz, corsahair 650w.

Permalänk
Medlem

Jag kör mitt saphire 4850 med referenskylarn nu, om jag ska spela icke krävande spel typ quake 3 så kan jag köra fläkten på 45% och får ungefär 65-70 grader. 45% på 80% load går bara inte, det blir över 105 grader.

Ska köpa en ny kylare till det nu. En sådan här blir det: https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/zerot...

När dom har fått in sina mosfet/chipset extraflänsar.

Då kan man ju börja klocka lite iaf

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk
Medlem

tog en titt på processorkylaren också, den var helt igentäppt av damm, så nu ska vi se hur det går, ska ta bort gammal kylpasta nu, vad ska jag använda mig av, aceton? funkar morsans nagelacksborttagning kanske`?

Permalänk
Medlem

Allt som är kemiskt rent är OK, kemiskt ren bensin, sprit etc. Aceton är lite väl starkt om du spiller.

Har själv en 4850 som låg på 60 C vid idle och runt 90 vid spel som ny. Bytte till en http://www.datagrottan.se/PartDetail.aspx?q=p:2137082; och ligger nu på 35 C idle och <60 vid spel.

Och så blir man av med värmen ur chassit vilket är ett plus.

Permalänk

Den kylaren suger pung så iallafall jag bytte ut min. Men 80/95 låter lite mycket, ta bort den och rengör och sätt dit igen (med egen bra kylpasta helst ).

Och ja 6000+ flaskhalsar en del. Min 5000+ klockad till 6000+ flaskhalsar helt klart 4850:n. Men det är inte jordens problem heller (om jag/du skulle köpa en jätteny cpu så skulle ju 4850:t flaskhalsa liksom)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av magnum92
tog en titt på processorkylaren också, den var helt igentäppt av damm, så nu ska vi se hur det går, ska ta bort gammal kylpasta nu, vad ska jag använda mig av, aceton? funkar morsans nagelacksborttagning kanske`?

Jag har kört aceton och det funkade perfa, (min kompis syrras nagelborttagningsmedel xD) men man kan köra t-röd annars också.