Systemklockan tappar datumet, konstig uppstart

Permalänk
Medlem

Systemklockan tappar datumet, konstig uppstart

Tjena!

Jag har nyligen fått ett problem med min stationära dator. Misstänker själv att det är batteriet på moderkortet som är slut men det är ju bäst att dubbelkolla..
När jag startar datorn så går den liksom inte igång första gången utan det blir svart innan den kommer in i windows. Trycker man då på reset så kommer den igång lite mer och det dyker upp något felmeddelande om att några inställningar återställts och om man då trycker på F1 så startar windows. Låter som sagt för mig som att batteriet är slut, vad tror ni?

Moderkortet är ett Asus A8N SLI Deluxe.

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk

Nu är det ju så att BIOS kan återställas efter upprepade felstartningsförsök, t ex. vid överklockning, men det ska inte påverka systemklockan. Systemklockan kan bara återställas om det blir en total återställning av BIOS som vid kortslutning eller slut på Litiumbatteriet.

Permalänk
Antielefant

Yup, det där är Asus Safeboot du beskriver. Kör du överklockat?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Nej jag kör inte överklockat, har aldrig gjort heller. Bara blev såhär en dag när jag startade den.. Verkar ju mao som batteriet då..

Edit:
Har bytt batteriet nu och allt fungerar som det ska igen:)

Visa signatur

Elektriker och musiker =)