ATI Radeon HD 4780x2 För Het?

Permalänk

innan AMD la in manuell fläkkontroll så var mitt HD4870 uppe i en bit över 90 grader men nu med 30% idlar den 53 grader kanske med 53%38grader

en sakdock när jag ska överklocka med overdrive och ska köra test custom clocks så blir bilden orange/grön/gul kanske sedan står det AMD i nedre höger kant är det normalt?
har dock lekt med atitraytools så jag inte har klockat sönder det

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Vad är det fel på människor här, snart får man inte ens fråga något, jag får väl undra och ställa frågor precis som någon annan

Ähh inge o bry sej om!
människorna blir bara lite griniga när samma fråga tas om o om x100

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Men ge dig,när jag loadar max i ett spel så går kortet knappt upp i temp,det kallas temperaturstyrning föressten och sköts av kortets drivrutin:)
MvH albanen..

Kortets fläkt styrs knappast av drivrutinen. Antar att det var det du menade. Fläkten styrs av bioset, period.
Så när jag flashade mitt kort, skrev jag alltså om koden i drivrutinerna genom dos där jag skötte flashningen? Som förövrigt ENDAST gjordes pga fläktstyrningen var kass orginal.

Som sagt, mitt kort är svalt, fläkten har aldrig gått över 60%, nånsin, och håller sig ändå under 80 grader i full load (75 närmare bestämt). Och det bestämde jag när jag moddade bioset jag ville flasha till!

Visa signatur

i5 750@3,8Ghz 24/7,Corsair H50, Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3, Asus P7P55D PRO, ATI 4870X2 CFX med Sapphire 4870 1gb, Cooler Master M850W,, Raptor 300gb, Antec nine hundred....

Permalänk
Medlem

lillbrinkan var kan man hitta uppdaterade bios till grafikkortet?

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Inaktiv

Vet inte om kylarbyte är önskvärt (bara skummat igenom tråden) men denna kylare kanske kan vara en lösning annars? Rätt dyr dock förmodligen, hittar dessvärre inget ställe som säljer den (eller ens produkten) på Prisjakt.

http://www.arctic-cooling.com/catalog/product_info.php?cPath=...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Vad är det fel på människor här, snart får man inte ens fråga något, jag får väl undra och ställa frågor precis som någon annan vad är det jag ska "ge mig". Jag skulle personligen för det första inte ens klara ljudnivån på 100% och sen att det loadar på 100 grader är inget som känns behagligt. Jag får väl tycka och fråga precis vad jag vill.

EDIT: Alla grafikkort ska klara furmark punkt slut.

Klart du får tycka vad du vill,men när du rackar ner på alla trådar som handlar om 4870x2/4870/4850 såkallade höga temp som nästan ingen har problem med,då börjar man ju undra varför?
Förstår du mig eller?Jag har haft ett 4850 också som idla runt 70 grader men inte kraschade nånting alls:)Och alla mina kort har klarat furmark utan problem.

MvH albanen..

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lillBrinkan
Kortets fläkt styrs knappast av drivrutinen. Antar att det var det du menade. Fläkten styrs av bioset, period.
Så när jag flashade mitt kort, skrev jag alltså om koden i drivrutinerna genom dos där jag skötte flashningen, som förövrigt ENDAST gjordes pga fläktstyrningen var kass orginal.

Som sagt, mitt kort är svalt, fläkten har aldrig gått över 60%, nånsin, och håller sig ändå under 80 grader i full load (75 närmare bestämt). Och det bestämde jag när jag moddade bioset jag ville flasha till!

Inte inne i windows,jag kör dualboot med winxp/win7 och där styr klart drivrutinen kortets fläkt,men jag förstår dig,men du måste också förstå att flasha sitt graffes bios knappast hör till medelsvenssons sätt och dom har inte en susning om vad ett bios är.
MvH albanen..

Oj sorry för bumpen...

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bean
lillbrinkan var kan man hitta uppdaterade bios till grafikkortet?

Ladda ner GPUZ, där kan du spara dina (kortet har trots allt 2 bios) bios till filer, och tänk på att spara dom med kortare namn än 7 bokstäver om jag minns rätt, tex r700_0.bin (bios ett) och r700_1.bin (bios 2). Sen laddar du ner "RBE120" och "AtiFlash" från Techpowerup.com. Med "RBE" kan du modda bioset på alla möjliga sätt, men fläkten är ju numero uno!!!

Sen kommer vi till det roliga, du ska skapa ett bootbart usb minne/skiva/disket, jag använde usb minne.

Gör så här PM mig och ge mig din msn så kan jag skicka det du behöver där. Du behöver nämligen ett program för och göra minnet bootbart.
Du kanske fixar det redan iof, och då är det ju peace of cake!

Det är ju en del kommandon i dos läget också som du bör kunna, jaja, men PM mig så fixar vi det on the spot!

Visa signatur

i5 750@3,8Ghz 24/7,Corsair H50, Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3, Asus P7P55D PRO, ATI 4870X2 CFX med Sapphire 4870 1gb, Cooler Master M850W,, Raptor 300gb, Antec nine hundred....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Inte inne i windows,jag kör dualboot med winxp/win7 och där styr klart drivrutinen kortets fläkt,men jag förstår dig,men du måste också förstå att flasha sitt graffes bios knappast hör till medelsvenssons sätt och dom har inte en susning om vad ett bios är.
MvH albanen..

Oj sorry för bumpen...

Hehe, faaaast, hmm, jag fattar fortfarande inte hur fläkten styrs av drivarna inne i windows miljö (jag <------stupid).
Visst manuellt kan man styra den, men i auto läget så är det skrivet i bios hur pass hög temp det ska vara innan fläkten startar, vilket grad den ska öka i förhållande till temp, och vilken temp som den ska maxa ut på.

Kalla mig korkad, men jag kan inte förstå det på nått annat sätt.

Har du alltså olika fläktbeteenden i auto läget på Win7 och XP?

Visa signatur

i5 750@3,8Ghz 24/7,Corsair H50, Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3, Asus P7P55D PRO, ATI 4870X2 CFX med Sapphire 4870 1gb, Cooler Master M850W,, Raptor 300gb, Antec nine hundred....

Permalänk

Ursäkta Offtopic men nåt har ballat ur för mig angående SWEC den där menyn med meddelanden osv.
är helt väck hur får man tebaks den ?

Sorry för OFf topic men undrar bara om nån annan märkt detta

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk

Min är också stekhet. Men fläkten varvar på vid 100c så det klarar sig nog ändå.

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Jag sitter med ett Lian Li PC-A05b Chassi...
Referens här på sweclockers!

Ser juh intressant ut med http://www.arctic-cooling.com/catalog/product_info.php?cPath=... någon som kör denna, är den lätt att montera? Om ljudet och kylningen blir bättre är det helt klart en investering!

Ska testa kolla upp det där med buggar, just nu är det mest ljudet som är oroande och "random frysningar". ska testa kontrollpanelgrejjen också...

Återkommer....

Permalänk
Medlem

Jag stöter på samma sak som ConTigent skrev om, när jag bootar upp datorn ligger mitt powercolor på 78grader i IDLE men efter att bara startat något spel så sjunker värmen ner till runt 65grader. Har inte för mig att mitt kort haft så hög temp innan jag bytte till de nyaste drivrutinerna för några dagar sedan, men sen kollar jag inte värmen på grafikkortet så ofta heller :D.

Sen så funkar inte Manuel fläktkontroll för mig, om jag bockar i rutan och drar den till 100% så varvar inte fläkten upp och den lilla mätaren står kvar på 27%. Finns det någon lösning på det?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArakanI2
Jag stöter på samma sak som ConTigent skrev om, när jag bootar upp datorn ligger mitt powercolor på 78grader i IDLE men efter att bara startat något spel så sjunker värmen ner till runt 65grader. Har inte för mig att mitt kort haft så hög temp innan jag bytte till de nyaste drivrutinerna för några dagar sedan, men sen kollar jag inte värmen på grafikkortet så ofta heller :D.

Sen så funkar inte Manuel fläktkontroll för mig, om jag bockar i rutan och drar den till 100% så varvar inte fläkten upp och den lilla mätaren står kvar på 27%. Finns det någon lösning på det?

Anledningen till att ena kärnan går varm när du har bootat om datorn är att ena kärnan körs i 3d klock, dvs 750mhz på kärnan och 900mhz på minnet. Detta är nån bug från ATI:s sida som inte verkar vilja åtgärdas. Det enda att göra är att starta en 3d appliktion, tex spel, för att sedan avsluta direkt. Då återgår kärnan till normal 2d klock.

Sen till ditt andra bekymmer. Har du "låst upp" overdrive? Finns en ikon med ett lås som du måste trycka på en gång, sedan är det upplåst för alltid, sen ska du aktivera overdrive i lilla vita rutan uppe till vänster, bara och bocka för den. Seeeen kan du aktivera manuell fläkt och klocka kortet också för den delen!

Visa signatur

i5 750@3,8Ghz 24/7,Corsair H50, Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3, Asus P7P55D PRO, ATI 4870X2 CFX med Sapphire 4870 1gb, Cooler Master M850W,, Raptor 300gb, Antec nine hundred....

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lillBrinkan
Hehe, faaaast, hmm, jag fattar fortfarande inte hur fläkten styrs av drivarna inne i windows miljö (jag <------stupid).
Visst manuellt kan man styra den, men i auto läget så är det skrivet i bios hur pass hög temp det ska vara innan fläkten startar, vilket grad den ska öka i förhållande till temp, och vilken temp som den ska maxa ut på.

Kalla mig korkad, men jag kan inte förstå det på nått annat sätt.

Har du alltså olika fläktbeteenden i auto läget på Win7 och XP?

Hmm det har jag inte tänkt på faktiskt men sålänge mina gpus inte kommer upp över 90 grader under ett spel eller testprogram så är jag nöjd:)
MvH albanen

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Hmm det har jag inte tänkt på faktiskt men sålänge mina gpus inte kommer upp över 90 grader under ett spel eller testprogram så är jag nöjd:)
MvH albanen

Nej självklart, förstår hur du menar, ville bara poängtera det att fläkten styrs av bios när den körs i autoläget!
Därför har olika tillverkare olika fläktbeteenden.
Ta tex Asus TOP modellen, det är ju klockat lite grann orginal så att säga, och fäkten på det kortet startar redan vid 45 grader om jag inte minns fel.

Jag har ställt min så att den startar vid 55 grader, eftersom kortets idle temp är 49 grader så vill jag ju inte att det ska börja surra i fläkten helt i onödan!

Visa signatur

i5 750@3,8Ghz 24/7,Corsair H50, Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3, Asus P7P55D PRO, ATI 4870X2 CFX med Sapphire 4870 1gb, Cooler Master M850W,, Raptor 300gb, Antec nine hundred....