Finalnd: Slopning av TV-avgift -> Medieavgift?

Permalänk
Medlem

Finalnd: Slopning av TV-avgift -> Medieavgift?

Läste det här i Finska YLE:s (motsvarar ungefär SVT) nyheter idag:

http://svenska.yle.fi/nyheter/artikel.php?id=156545

Kortfattat så har ett förslag tagits fram på att slopa TV-agiften på 225 € och ersätta den med en medieavgift på 175 € som betalas av samtliga hushåll med fast bosatta, vare sig de har TV eller int.

Dessutom, "Studerande som är mantalsskrivna hos sina föräldrar i sin hemkommun men bor på en annan ort behöver inte betala medieavgiften.".

Låter som en bra idé tycker jag, studerande kan ha TV och inga mänskor smiter undan avgifter (som jag har fullt förstående för att många gör idag). 175 € är förstås en del pengar för nyutexaminerade, men om man efter studierna bor permanent någon annan stans lär man ha ett jobb och ha råd med avgiften.

Vad tycker ni om förslaget?

Permalänk
Medlem

varför inte bara lägga på lite extra skatt . Eller hålla val och avskaffa det för gott.

Permalänk
Medlem

Instämmer, men det är väl ändå ett steg i rätt riktning (även om jag tvivlar på att det går igenom).

Permalänk
Medlem

Det låter ju värre än innan enligt mig, hade detta blivit verklighet i Sverige så hade jag varit tvungen att betala 175€ för nånting jag inte använder (gammel-tv/radio), pengar som kunde gå till de medier jag faktiskt väljer att använda.

Snigel-på-ögat personerna kom för övrigt och knackade på min dörr denna veckan, bara en månad efter att jag sagt upp min licens, jag hade aldrig reflekterat över det innan men jag slogs av en tanke hur absurt det är att vissa får betalt för att gå runt och snoka hos mig bara för att jag väljer att använda andra medie-kanaler än deras egen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

denna kanske passar dej Kabniel: http://www.youtube.com/watch?v=MJvGkmpbKHw

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
denna kanske passar dej Kabniel: http://www.youtube.com/watch?v=MJvGkmpbKHw

Hehe, ganska bra.. hade dock fullt upp med att ignorera klippet från SVT nere i höger hörn, de kanske kräver mig på en medie-avgift om jag råkar snubbla över nåt de producerat på internet

(för övrigt verkar det bara ta en månad innan man blir en av de där rabiata anti-licensare som man småflinade åt innan)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maekh
varför inte bara lägga på lite extra skatt . Eller hålla val och avskaffa det för gott.

Finns väll en anledning varför det inte är skattebaserat och det är väll för att då får politiker ännu mer styrning.
där dom kan kan ställa krav annars sänker dom ersättningen.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Glömsk

Politikerna ska inte ha ett öre till skattepengar.

Mitt förslag är att SVT/SR/UR får finansiera sig själva utan TV-avgift-tvång. Den som gillar tjänsten fortsätter att betala de 2000 kr i månaden som avgiften kostar - vi som inte använder tjänsten slipper. Enkelt och bra.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

inte för att jag har betalat tv avgift någon gång, men 2000 kr /månaden är det väl inte?

Permalänk
Glömsk

Oj, 2000 kr per år är det givetvis.

Edit: Här är ett bra exempel hur "public service" kan fungera: http://en.wikipedia.org/wiki/Cspan

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maekh
inte för att jag har betalat tv avgift någon gång, men 2000 kr /månaden är det väl inte?

Nej det är per år.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Själv vet jag inte vad jag ska tycka. Det nuvarande systemet är långt ifrån bra, men skatteversionen ger public service en för stark koppling till det styrande partiet. Objektiviteten hamnar i kläm.

Skulle jag inte vara finlandssvensk skulle jag antagligen tycka att man skulle lägga ner skiten (tv-kanalerna och radio vega är ju bara skit ändå), men Radio X3M är i alla fall i mina ögon mycket viktigt. Många skulle knappast orka med jobbet om de inte hade radio på sitt eget språk... Reklam vore kanske en ide? Avskaffa de onödiga kanalerna för att spara in pengar och finansiera så mycket som möjligt med reklam.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Jag är inte riktigt med på kopplingen skattefinansiering <--> politiskt beroende.

Som det är nu finansieras ju SVT och SR via TV-avgiften, som riksdagen bestämmer hur stor den ska vara. Till skillnad från stadsbudgeten då, som föreslås av regeringen och antas av - just det - riksdagen.

SVT och SR sitter ju i princip redan i knät på staten i och med att den lag som skapar deras intäkter beror på statens välvilja. Jag kan inte se att det skulle göra någon större skillnad om man satte det som en budgetpost istället.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Alla som äger en tv måste betala tv-avgift. För pengarna får man programutbudet från SVT, SR och UR, men inte ens varannan svensk tycker att utbudet är värt pengarna. Det visar en ny Sifo-undersökning som SvD låtit göra.

http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/artikel_470031.svd

50% missnöjda kunder, vet inte om man ska skratta eller gråta.
Hur många företag hade gått runt med så många missnöjda kunder? Något måste de göra helt åt helvete med den andelen missnöje. Säkerligen kan en stor del av de missnöjda vara missnöjda över att man blir påtvingad en avgift, men å andra sidan hade de kanske inte varit så missnöjda om de varit nöjda med SVT.

Lite wiki-kuriosa

Finansiering
År 2009 var TV-avgiften i Sverige 2 076 kronor om året eller 173 kronor i månaden. TV-licensen är en avgift för innehav av tv-apparat och inte för tittande på program. År 2004 hade public service-företagen en sammanlagd budget på närmare 6,7 miljarder kronor, varav SVT fick cirka 3,8 miljarder. I sammanhanget kan det nämnas att konkurrenten TV4-Gruppen inklusive alla sina nischkanaler samtidigt hade en årlig budget på knappt halva den summan, cirka 2 miljarder kronor. Public service-bolagen har därmed en större budget än vad samtliga svenska privata tv- och radiokanaler har tillsammans.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_Television

Högst intressant att SVT bränner av dubbelt så mycket pengar som hela TV4 med alla kanaler. Vidare så tycker jag det är väldigt lustigt att SR och UR får dela på ca 3 Mdr. Vadfan gör de av alla pengar? UR producerar diverse skitprogram och SR kör arabradio, men ska det behöva kosta såhär mycket?

Permalänk
Medlem

SVT är knappast ensamma om att folk är missnöjda med utbudet. Det klagas ju hej vilt på de mesta som går på 3:an, 5:an, tv4 osv. Enligt mig så är SVT's program bra mycket bättre än det mesta som går på 3, 5, tv4 osv. Det finns självklart riktigt dåliga grejer på SVT precis som det finns riktigt bra grejer på de andra kanalerna men överlag tycker jag SVT är bättre.

Fast jag kanske inte är den bästa att göra den bedömningen, jag har inte haft tv på nästan ett år och bara sett på tv enstaka gånger de senaste säg 8 månaderna då man varit hos någon som har tv. Jag tycker även huvudidén med tv-licensen är bra, oberoende tv som inte är vriden sen hur oberoende SVT är i praktiken är väl en annan sak.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thompson
SVT är knappast ensamma om att folk är missnöjda med utbudet. Det klagas ju hej vilt på de mesta som går på 3:an, 5:an, tv4 osv. Enligt mig så är SVT's program bra mycket bättre än det mesta som går på 3, 5, tv4 osv. Det finns självklart riktigt dåliga grejer på SVT precis som det finns riktigt bra grejer på de andra kanalerna men överlag tycker jag SVT är bättre.

Fast jag kanske inte är den bästa att göra den bedömningen, jag har inte haft tv på nästan ett år och bara sett på tv enstaka gånger de senaste säg 8 månaderna då man varit hos någon som har tv. Jag tycker även huvudidén med tv-licensen är bra, oberoende tv som inte är vriden sen hur oberoende SVT är i praktiken är väl en annan sak.

Grejen är att du kan välja om du vill betala för 3'an eller 5'an.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

Själv ser jag gärna att de splittar tv-avgiften. Jag betalar gärna 30 kronor i månaden för tillgång till svt play (sidan får gärna vara öppen för alla att använda, precis som vanliga tv-sändningar är idag. Ett bra sätt att få in pengar? Nej), däremot är jag inte intresserad av att stödja en gammal 1900-talsteknologi som i mycket har spelat ut sin roll (tv:n).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Lägg tv-avgiften på skatten och reducera anslagen till SVT/SR till en nivå som motsvarar en nivå där de borde ligga. Alternativet - reklam.

TV-licens är ett (i mängden) förlegat system som bör avskaffas snarast.

Edit; En sådan sak som 50% missnöjda kunder är om något ett tecken på att någonting står fel till ...

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Att behöva betala pengar till staten för att ha en "dator eller telefon med internetmottagare" bara för att SVT lägger ut material på nätet är så korkat så jag finner inga ord. Räcker det inte med att vi betalar momsen på räkningen till ISP:n? Det är som om man skulle få betala en månadsavgift för att få köpa mjölk i affären.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Politikerna ska inte ha ett öre till skattepengar.

Mitt förslag är att SVT/SR/UR får finansiera sig själva utan TV-avgift-tvång. Den som gillar tjänsten fortsätter att betala de 2000 kr i månaden som avgiften kostar - vi som inte använder tjänsten slipper. Enkelt och bra.

Precis..

Samtidigt föreslår vi att högskolestuderande får stå för sina faktiska kostnader själv - vi som inte använder tjänsten slipper. Enkelt och bra.

Finns det fler "tjänster" i samhället som bör bära sina kostnader själv?

Kom på en sak till, vi stänger biblioteken där kan vi säkert spara en bra slant.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Precis..

Samtidigt föreslår vi att högskolestuderande får stå för sina faktiska kostnader själv - vi som inte använder tjänsten slipper. Enkelt och bra.

Finns det fler "tjänster" i samhället som bör bära sina kostnader själv?

Kom på en sak till, vi stänger biblioteken där kan vi säkert spara en bra slant.

Nu tillför ju högskoleutbildade personer enormt mycket till Sveriges företag och samhälle. Bibliotek tillhandahåller information och bevarar även böcker som inte efterfrågas av många men kan bli viktiga ur forskningshänseende t.ex.

SVT däremot tillhandahåller bra mycket mer än bara samhällsinformation och utbildningsfrågor.

Idag kan vi se "Grillad", "Mäklarna", "Nip/Tuck" "Andra Avenyn" "Vart fan är min revy" och "vem vet mest", dvs rena underhållningsprogram som är köpta med skattepengar. Skulle SVT enkom vara en informations/kunskapskanal så skulle det vara i par med bibliotek och högskola. Nu sysslar SVT med ren underhållning och annan lekstugeverksamhet. Då är det i allra högsta grad aktuellt att prata om att de får stå på egna ben.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Precis..

Samtidigt föreslår vi att högskolestuderande får stå för sina faktiska kostnader själv - vi som inte använder tjänsten slipper. Enkelt och bra.

Finns det fler "tjänster" i samhället som bör bära sina kostnader själv?

Kom på en sak till, vi stänger biblioteken där kan vi säkert spara en bra slant.

Visst, varför inte? Men det är off-topic. Det är dessutom ett värdelöst argument. Säg att vi bara för demonstrations skull inför en lag att 10 procent av alla medborgares lön ska gå till svenska kyrkan. Om jag nu säger att det är en dålig idé är det med ditt sätt att resonera helt okej att börja svamla om högskoleutbildning? Skärp dig.

Du kanske tycker allting är perfekt i Sverige? För din del är det helt okej att betala skattepengar till exempelvis "nämnden för hemslöjsdfrågor"? Gör du inte det är du en hycklare, för då kan vi ju lika gärna privatisera polisen!

Det är ungefär så du resonerar.

Men men. Jag tror jag har hyfsad koll hur det ligger till. Du tillhör den här lilla skaran 30% (eller vad det var, se inläggen ovan) som inte är missnöjd över SVT. Du inser dock själv att de flesta i Sverige om de kunde inte skulle betala för det. Men då kanske du själv skulle behöva betala mer. Du ser helt enkelt att andra subventionerar dina tjänster, fastän en majoritet inte ser den som nödvändig för "välfärden". Det är lite egoistiskt beteende faktiskt.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Nu tillför ju högskoleutbildade personer enormt mycket till Sveriges företag och samhälle. Bibliotek tillhandahåller information och bevarar även böcker som inte efterfrågas av många men kan bli viktiga ur forskningshänseende t.ex.

SVT däremot tillhandahåller bra mycket mer än bara samhällsinformation och utbildningsfrågor.

Idag kan vi se "Grillad", "Mäklarna", "Nip/Tuck" "Andra Avenyn" "Vart fan är min revy" och "vem vet mest", dvs rena underhållningsprogram som är köpta med skattepengar. Skulle SVT enkom vara en informations/kunskapskanal så skulle det vara i par med bibliotek och högskola. Nu sysslar SVT med ren underhållning och annan lekstugeverksamhet. Då är det i allra högsta grad aktuellt att prata om att de får stå på egna ben.

Något som vore kul att se vore hur stor del av dom pengar SVT snikar till sig som går till ren underhållning precis som du säger, och hur stor del som går till dom existensberättigande funktionerna såsom samhällsinformation och utbildningsfrågor.

Ingen som vet om det finns offentliga siffror på det?

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Visst, varför inte? Men det är off-topic. Det är dessutom ett värdelöst argument. Säg att vi bara för demonstrations skull inför en lag att 10 procent av alla medborgares lön ska gå till svenska kyrkan. Om jag nu säger att det är en dålig idé är det med ditt sätt att resonera helt okej att börja svamla om högskoleutbildning? Skärp dig.

Du kanske tycker allting är perfekt i Sverige? För din del är det helt okej att betala skattepengar till exempelvis "nämnden för hemslöjsdfrågor"? Gör du inte det är du en hycklare, för då kan vi ju lika gärna privatisera polisen!

Det är ungefär så du resonerar.

Men men. Jag tror jag har hyfsad koll hur det ligger till. Du tillhör den här lilla skaran 30% (eller vad det var, se inläggen ovan) som inte är missnöjd över SVT. Du inser dock själv att de flesta i Sverige om de kunde inte skulle betala för det. Men då kanske du själv skulle behöva betala mer. Du ser helt enkelt att andra subventionerar dina tjänster, fastän en majoritet inte ser den som nödvändig för "välfärden". Det är lite egoistiskt beteende faktiskt.

Jag betalar ingen tv-licens samt att privatisera polisen är ingen dum idé.

Btw. jag är inte med i svenska kyrkan heller...

Så nej jag är inte missnöjd, kan man knappast vara för något man inte betalar för & tittar på för den delens skull.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Något som vore kul att se vore hur stor del av dom pengar SVT snikar till sig som går till ren underhållning precis som du säger, och hur stor del som går till dom existensberättigande funktionerna såsom samhällsinformation och utbildningsfrågor.

Ingen som vet om det finns offentliga siffror på det?

kolla sid 96

http://svt.se/content/1/c6/69/84/42/PSR%202008.pdf

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
kolla sid 96

http://svt.se/content/1/c6/69/84/42/PSR%202008.pdf

Högre upp i tråden stod det att SVT fick ca 3,8 miljarder, men i den tabellen redovisas bara kostnader för 2,7 miljarder. Vad händer med resterande 1,1 miljarder?

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gamefreak
Högre upp i tråden stod det att SVT fick ca 3,8 miljarder, men i den tabellen redovisas bara kostnader för 2,7 miljarder. Vad händer med resterande 1,1 miljarder?

Pensions avskrivningar for dom hogsta honsen

Visa signatur

ola33