Permalänk
Medlem

Ati + Nvidia physx

hejsan alla sweclockers!

Provade om det gick att ha ett radeon som mainkort och ändå få fördelarna av physx.

Skall börja med att säga att jag gjort detta på xp . vet att det finns liknande metoder för windows 7 , men att vista tydligen inte tillåter 2 grafikkortsdrivrutiner samtidigt på grund av "säkerhetsskäl"

denna tråd omfattar XP alltså.

Hårdvaran jag använt är den i sig + ett 8800gts 320 som ska agera fysikkort.

Lite fluidmark först.

med och utan 8800gts 320 som fysikskort.

ganska stor skillnad på poäng.

det fungerar dock inte helt felfritt. varje gång man startar xp så måste ati kortet varit avaktiverat i device managern för att sedan aktiveras efter uppstart. annars har geforce kortet inte laddats för mig .
detta kan man nog komma runt genom att istället för att stänga av datorn , köra på hibernate , vilket skriver ramminnet till hårddisken, sedan slår av datorn , när du startar den igen så är du där du slutade sist.

har inte gjort särskilt omfattande tester , de flesta spel jag lirat har fungerat korrekt , dock envisas left 4 dead med helt strunta i ati kortet och köra allt ifrån geforce kortet. troligen för att geforcekortet stog som primary adapter vid uppstart ( annars funkar det inte öht )

Jag kopplade Geforce kortet till Dsub och Ati kortet till DVI . ( Kör båda korten på en monitor )

sedan kommer installationen .

1. tag bort alla drivrutiner + physx mjukvara. manuellt eller driver cleaner , gör som du brukar. Reboot!

2. installera nvidia drivrutiner och physx. Reboot!

nu kommer windows hoppa över till dsub , du måste switcha till den kanalen på monitorn.

3. installera Ati drivers. Reboot!

det kommer fortfarande vara ställt till dsub eftersom operativsystemet anser att geforce kortet är primary.

4. nu när du startat tar du fram display properties ( högerklicka på skrivbordet > egenskaper)
Inställnings tabben skall vi vidare in på

där ser du att geforce kortet anses som primary . växla till ati kortet, bocka för extend desktop och bocka för så att ati kortet blir primary, verkställ.
obs , gör ej så att geforcekortet inte är del av det extended desktop ( bocka inte ur det på geforce skärmen helt enkelt )

byt till dvi på monitorn , du kommer behöva flytta över alla ikoner du har på skrivbordet , samt taskbaren. eftersom de var konfigurerade för geforcekortet vid uppstart.

nu kan du köra Fluidmark och se till att physx är hårdvaruaccelererat.

Efter förfrågan kommer här lite bilder.

lyckad körning av physx testet startales

så här kan det se ut när man kör en liknande konfiguration

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

fattade inte riktigt :S kan man köra ett radeon och geforce i phisicx?

Visa signatur

Intel Core i5 750 - Gigabyte UD3a-p55 - 2x2gb Corsair XMS3 1333Mhz - Sapphire HD5850 1gb - 2x W.D. Raptor 74gb Raid 0 - Zalman HP-750w - Fractal Design Define r2 Titanium

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oZein
fattade inte riktigt :S kan man köra ett radeon och geforce i phisicx?

ja , det är det jag beskriver i tråden.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

...nice
skulle vara fint om du kunde lägga upp lite screenshots och en bild på ditt system... annars så var det en riktigt fin guide

Visa signatur

"overclocked budget-monster":amd athlonX2 5200+@ 3.2 ghz -:- k9a2vm -:- 2600pro 512mb (core:850 mem:580) -:- 2gb crosair...

Permalänk
Medlem

sjukt coolt ju

Permalänk
Medlem

tyvär så kör jag inte med den här konfigurationen för tillfället så några relevanta screenshots kan jag inte ordna , förutom denna som är tagen från ett av nvidias fysiktest http://ctrlv.net/files/f23ccfefcc93d94358be7423dd547c3e/3.jpg
dock har jag några bilder på burken jag kan slänga upp imorgon.

Edit : sagt och gjort , bilderna finner ni i första inlägget.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Bra jobbat,fint att det finns folk som provar nya "trix"

Permalänk
Medlem

kommer med en fråga här med.
jag har ju tänkt på att göra något som du har gjort men så kom ja på att jag använder ett p45. frågan är de vinner man påatt köra physx med x8/x8 eller är de bättre att köra CF?

Permalänk
Medlem

crossfire borde du nog tjäna mer på
hade jag haft ett 4890 till så hade det åkt in istället . men nu hade jag endast ett geforce kort , och då kan man ju nyttja det istället

ao , tror ett rent physx kort endast "behöver" 4 x.

enligt lite howto's jag läst angående det här experimentet

ofs så kostar kanske ett 8800gt/98/250 kort inte så mycket.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk

Väldigt bra guide vill jag börja med att säga. Surt som fasen att inte någon dylig konfiguration går att tillgå.
Skulle gärna mata i ett Nvidia kort för just Physx beräkningar, det finns ju ändå en hel del spel som kräver detta nu, och man måste ju tjäna på och ha ett GPU som sköter detta ist för stackars CPU:n...

Visa signatur

i5 750@3,8Ghz 24/7,Corsair H50, Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3, Asus P7P55D PRO, ATI 4870X2 CFX med Sapphire 4870 1gb, Cooler Master M850W,, Raptor 300gb, Antec nine hundred....

Permalänk
Medlem

Kul att se att det finns folk som försöker!
Själv experiementerade jag med att köra mitt 8800GTS G92 som primärkort för spelskärmen och mitt gamla X1950XTX som enligt min tanke skulle driva min andra skärm, detta gick dock inte alls utan jag fick ge upp efter många långa timmar.. Kul att se folk som lyckas för omväxlings skull!

Permalänk
Avstängd

Med andra ord använder man mer eller mindre ännu samma metod i Windows XP som man gjorde med 177.xx drivrutinerna. Alltså då PhysX på grafikkort lanserades. Jag har redan en guide som även tar upp PhysX med både ATI och NVIDIA.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

Varför kör du i windowed mode i det första testet men full screen i det andra?

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Klistra tråden, ffs!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raghor
Med andra ord använder man mer eller mindre ännu samma metod i Windows XP som man gjorde med 177.xx drivrutinerna. Alltså då PhysX på grafikkort lanserades. Jag har redan en guide som även tar upp PhysX med både ATI och NVIDIA.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

jo det var nog en sådan guide jag följde , dock nu med nyare drivrutiner till nvidia korten så kan man inte göra steget där man går in i physx properties och väljer Geforce physx. den delen av physx properties är oklickbar , och istället hänvisas man till nvidia controllpanel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av aniron
Varför kör du i windowed mode i det första testet men full screen i det andra?

mm , det kan man undra sig ... bara gjorde så antar jag .

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |