Permalänk

newb med lite frågor

Jag tyckte att jag hade koll på datorer, men jag inser nu att det inte sträcker sig om hårdvara.

hoppas jag inte blir idiotförklarad bara jag är lite vilsen

jag sitter iallafall på en dell dimension 9200

500mb ram
Intel Dual 2 core
Nvidia GeForce 7900 GS
Standard sunkigt Dell-moderkort

Har seriösa överhettningsproblem med grafikkortet, och har haft det sen jag formaterade om för nästan ett år sen. Om jag ska spela nånting så måste jag manuellt slå på grafikkorts-fläkten på 100% med EVGA Precision, och även då är inget garanterat, inte nog med att burken låter som ett JAS så kan ju kortet ändå ge upp.

Igår fick jag nog när kortet kraschade helt på skrivbordet. Allting laggade fast och blev mest en färgglad liten hög....
(kan smyga in en fråga här, nån som har en aning vad som är fel?)

Så nu ska jag nog införskaffa ett nytt grafikkort samt uppgradera Ram när jag ändå håller på.

jag börjar med att försöka förstå mig på grafikkortet
Jag tror att jag borde hålla mig runt 1000 spänn för min egen skull.

jag har alltid irriterat mig på att jag bara har 250 mb memory i grafkortet, så jag tänkte uppgrada direkt till 1 gig istället för 500 mb. Då finner jag problemet att det finns en del kort som har 1 gig memory, men lägre mhz, och en del kort som har 500 mb minne, men högre mhz. Vad gör störst intryck?

Jag hittar två olika kort där det ända som skiljer dom är det att et ena har
64 "Shader processorer"
och det andra har
64 "Stream processorer"

jag antar att det är skillnad, men VAD är det för skillnad?

hoppas det finns nån snäll själ som kan hjälpa en stackars nybörjare med lite hardware

tack på förhand

Permalänk
Antielefant

Det är ingen direkt skillnad mellan shaderprocessorer och streamprocessorer... förutom att det första är NVidias namn och det andra AMDs namn på samma sak.

Vilken C2D har du, och hur mycket vill du lägga på kortet? 1000, 1500, 2000 eller 2500:-?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Känns som att du borde spara lite pengar, plocka ihop en helt ny burk för 5k, och vara mycket nöjdare!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LillFredde
Känns som att du borde spara lite pengar, plocka ihop en helt ny burk för 5k, och vara mycket nöjdare!

Eller så blir han nöjd med det han har? Med mer RAM och ett nytt grafikkort så blir det förmodligen stor skillnad redan där.

Till trådskaparen:

Shaders och streamprocessorer är det ingen större skillnad på, dåligt sammanfattat kan man säga att nVidias shaders är bättre än ATIs streamprocessorer om man har samma antal. De kort som är mest intressanta för dig är i ordning ATI 4770 (släpps på tisdag), ATI 4830, nVidia 9800GT. Dessa kostar runt tusenlappen och är hästlängder bättre än ditt nuvarande kort, 4770 är helt klart att rekommendera eftersom det är det snabbaste och minst strömkrävande (du har förmodligen inte så mycket extra kräm att hämta).

Angående minne och frekvenser så kan man säga såhär;
Spelar du i upplösningar över 1680x1050 så behöver du 1GB, annars duger 512MB. Spelar du under 1680x1050 så är mer än 1GB onödigt i dagsläget (lite beroende på vilka spel du spelar).

Sen undrar jag vilken frekvens som är lägre. Det finns ju både minnesfrekvens, kärnfrekvens och för nVidia även shaderfrekvens. Sammanfattat kan man säga att kärn- och shaderfrekvens har störst påverkan på prestandan på de flesta kort. För riktiga budgetkort med dåliga minnen kan minnesfrekvensen göra stor påverkan men med 1000kr i budget hamnar du ovanför den tröskeln.

Mitt råd är att göra precis som du skriver; köpa mer RAM (eller snarare nytt, köp 2GB, kostar nån hundring) och nytt grafikkort. När du väljer grafikkort får du se vad du har för behov. Som det verkar är du inte extremt kräsen och spelar inte i högsta upplösning med högsta inställningarna. Då räcker 512MB minne. Det är oftast bättre att köpa ett snabbare kort med mindre minne än tvärtom!

Just på grund av det skulle jag säga att 4770 är kortet du ska titta efter. Ett kraftpaket för lite pengar, du kommer kunna spela alla dagens spel i hög upplösning och höga inställningar.

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk

oj vilket svar
Känns som jag har hittat den sidan jag ständigt letar efter; en med svar

jag kör med en TV/skärm med upplösning 1360x768 och eftersom den är 16:9 så är den ganska bred och spel med 1000x800(etc.) ser ofta väldigt fel ut.

ang. Kräm... nje.. antar att det inte finns så mkt i standard dell grejjor

Ang. Ram, jo jag siktar nog på 2 gig ram... en sjuh*lvetes skillnad från 500 :S

ska kolla på korten du rekomenderade imorrn, måste sova nu
ska oxå försöka fatta vilken typ av RAm jag igentligen ska ha(Kanske nån som har en liten aning?)

Permalänk
Medlem

Antar att du har samma typ av dell dimension 9200 som snubben här. Då e det vanliga ddr2 RAM minnen du behöver, En 2 GB sticka kostar inte många hundralappar, t.ex

Visa signatur

"Riktig fakta? kolla ut genom fönstret på snön och all jävlighet där har du riktig fakta, eller de som går där i kylan, idioter, det är riktig fakta" -- Ett fyllo på bussen, ganska trevlig ändå :)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BullDozzer
oj vilket svar
Känns som jag har hittat den sidan jag ständigt letar efter; en med svar

jag kör med en TV/skärm med upplösning 1360x768 och eftersom den är 16:9 så är den ganska bred och spel med 1000x800(etc.) ser ofta väldigt fel ut.

ang. Kräm... nje.. antar att det inte finns så mkt i standard dell grejjor

Ang. Ram, jo jag siktar nog på 2 gig ram... en sjuh*lvetes skillnad från 500 :S

ska kolla på korten du rekomenderade imorrn, måste sova nu
ska oxå försöka fatta vilken typ av RAm jag igentligen ska ha(Kanske nån som har en liten aning?)

Hehe, inga problem.

Med den upplösningen är 512MB minne inte för lite. Kanske för GTA IV men du har ändå inte processor för den sortens spel (eller minne för den delen) i höga upplösningar.

4770 skulle i det fallet vara alldeles ypperligt och funkar bra upp till 1680x1050 och många fall över det. Med 4770 ska du dessutom inte behöva oroa dig för att strömmen ska ta slut. Kan behövas adapter om du inte har 6pins kontakt på ditt nätagg.

Ser ut som den svarta änden här(annars köper du bara en sån här sladd!):

2GB (2x1GB) eller 4GB (2x2GB) minne bör du ta. Och det lär vara DDR2 som det handlar om. Frågan är bara om du kan köra 800MHz eller inte men alla som är specade för 800MHz kan köra lägre också = svårt att köpa för bra. 300kr för 2GB och 500kr för 4GB. Mer än så behövs inte. Detta måste du dock kolla upp noga, DDR och DDR2 är inte kompatibla med varandra!

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=376#rparams=k=s37103241

Om du ska kolla på korten så kolla den här sidan:
http://en.expreview.com/2009/04/24/first-review-of-radeon-hd-...

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BullDozzer
oj vilket svar
Känns som jag har hittat den sidan jag ständigt letar efter; en med svar

jag kör med en TV/skärm med upplösning 1360x768 och eftersom den är 16:9 så är den ganska bred och spel med 1000x800(etc.) ser ofta väldigt fel ut.

ang. Kräm... nje.. antar att det inte finns så mkt i standard dell grejjor

Ang. Ram, jo jag siktar nog på 2 gig ram... en sjuh*lvetes skillnad från 500 :S

ska kolla på korten du rekomenderade imorrn, måste sova nu
ska oxå försöka fatta vilken typ av RAm jag igentligen ska ha(Kanske nån som har en liten aning?)

Jupp Marten_larsson sammanfattar rätt bra. Stirra dig inte blind på grafikkortets minne och frekvenser, det är för det mesta andra faktorer som spelar mer roll, t.ex. vilken GPU som sitter på kortet, minnesbandbredd och antal shaders. Eftersom du dessutom spelar i relativt låg upplösning, så krävs inte lika mycket minne (höga upplösningar är det som kräver mest minne). 512MB räcker gott för din upplösning och för de grafikkort som kan bli aktuella i 1000kr-klassen.

Dock kan du köpa mer vanligt RAM-minne, då 500MB är i lägsta laget i dagsläget. 2GB eller 4GB blir bra.

Som redan sagts är HD4770 och HD4830 intressanta kort att titta på.

Det verkar som om du sitter på DDR2-minne (i alla fall enligt Kingston's minneskonfigurator):
http://www.dustin.se/DynamicPage.aspx?groupSet=4&group=2732&p...
Så billiga PC6400/PC5300 DDR2-minnen blir bra.
Ditt moderkort har fyra minnesplatser och kan max bestyckas med 4GB, alltså bör du inte köpa minnesmoduler större än 1GB styck.

Personligen skulle jag köpt 2st 1GB moduler, t.ex. dessa:
https://www.inet.se/datorkomponenter/internminnen/2048mb--2x1...

(frekvensmärkningen på minnet anger den maxhastighet som tillverkaren säger att minnet kan köras i, naturligtvis kan man även köra minnet i långsammare hastigheter som 667MHz eller 533MHz, i det fall moderkortet inte stöder högre hastigheter)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marteN_larsson

2GB (2x1GB) eller 4GB (2x2GB) minne bör du ta.

hmm... ursäkta mig, men 4 gig minne kräver väl windows xp 64bits? eller är jag helt ute och virrar?
annars låter det ju helt klart frestande

Ska senare idag öppna upp burken och mäta lite, tkr det kortet jag har sitter ganska trångt, vill inte få hem ett kort som är för stort för att få in

Ska även kolla upp DDR...

skönt att inte RAM var så dyrt snålt bara av dell att bara ha 500 mb :/

4770 verkar ju faktist inte helt fel. Tur att jag tog tag i saken och frågade lite folk som vet, annars skulle jag säkert köpt nått med 1 gig minne helt i "onödan"(ni fattar vad jag menar).

ja, tack för svaren, återkommer senare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BullDozzer
hmm... ursäkta mig, men 4 gig minne kräver väl windows xp 64bits? eller är jag helt ute och virrar?
annars låter det ju helt klart frestande

Ska senare idag öppna upp burken och mäta lite, tkr det kortet jag har sitter ganska trångt, vill inte få hem ett kort som är för stort för att få in

Ska även kolla upp DDR...

skönt att inte RAM var så dyrt snålt bara av dell att bara ha 500 mb :/

4770 verkar ju faktist inte helt fel. Tur att jag tog tag i saken och frågade lite folk som vet, annars skulle jag säkert köpt nått med 1 gig minne helt i "onödan"(ni fattar vad jag menar).

ja, tack för svaren, återkommer senare

Nja inte riktigt, ett 32Bit system kan adressera 4GB minne totalt, alltså allt minne i hela din dator kommer att dela på max 4GB ifall du har ett OS med 32Bit.
Detta innebär då att du inte kommer att ha hela ram till förfogande, men det kommer att fungera utmärkt ändå.
Om det är Vista, XP, eller Linux, spelar ingen roll det är hur många Bit OS´et har som gör skillnaden.
EDIT förtydligande: Du kommer inte att kunna nyttja hela 4GB ram i ett 32Bit OS.

Ram minne är billigt idag om det är DDR2 minne.
2GB eller 4GB kit kostar ju 300-1000kr, om du inte tänker överklocka (antagligen inte med Dell moderkort) så räcker det ju med några billiga moduler.
Ett bra grafikkort lär göra under för din dator, men utan mera Ram minne lär du knappast kunna använda det till fullo ändå, så köp det oxå.

1GB eller 512MB på ett grafikkort i 1366*720 kommer inte att spela någon roll. (sålänge det är samma klockfrekvenser på samma kort.) Det är en liten upplösning och ett HD4770 borde klara den upplösningen galant.

Du har ju en Dell 9200 men vad för C2D sitter det i+ en E6300? den snurrar bara i 1,8Ghz, den kan tyvärr bli en flaskhals i vissa situationer även om den just nu ruvar på bra med kraft gentemot 512MB RAM och ett 7900GS.

Ett nytt moderkort skulle tillåta dej att överklocka CPU´n, på så sätt för du ut lite mera av prestandan. Men det är ju bara en fundering.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BullDozzer
hmm... ursäkta mig, men 4 gig minne kräver väl windows xp 64bits? eller är jag helt ute och virrar?
annars låter det ju helt klart frestande

Ska senare idag öppna upp burken och mäta lite, tkr det kortet jag har sitter ganska trångt, vill inte få hem ett kort som är för stort för att få in

Ska även kolla upp DDR...

skönt att inte RAM var så dyrt snålt bara av dell att bara ha 500 mb :/

4770 verkar ju faktist inte helt fel. Tur att jag tog tag i saken och frågade lite folk som vet, annars skulle jag säkert köpt nått med 1 gig minne helt i "onödan"(ni fattar vad jag menar).

ja, tack för svaren, återkommer senare

Som redan nämnts så klarar ett 32-bits operativsystem av 4GB-minne, dock reserveras en del minne för hårdvaran och kan därför inte nyttjas av applikationer. Men skillnaden i prestanda om du har 4GB ledigt eller 3,5GB ledigt att nyttjas av program är i merparten av alla fall försumbar.

Dock verkar det som om ditt moderkort har fyra slots och max stöder 4GB, vilket verkar tyda på att moderkortet inte stöder minnesmoduler på över 1GB. Så för att vara säker på att de fungerar, så ta inte minnesmoduler större än 1GB styck.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marteN_larsson
Hehe, inga problem.

Med den upplösningen är 512MB minne inte för lite. Kanske för GTA IV men du har ändå inte processor för den sortens spel (eller minne för den delen) i höga upplösningar.

4770 skulle i det fallet vara alldeles ypperligt och funkar bra upp till 1680x1050 och många fall över det. Med 4770 ska du dessutom inte behöva oroa dig för att strömmen ska ta slut. Kan behövas adapter om du inte har 6pins kontakt på ditt nätagg.

Ser ut som den svarta änden här(annars köper du bara en sån här sladd!): http://www.cable-trader.co.uk/images/PCI%20Express%204%20pin%...

2GB (2x1GB) eller 4GB (2x2GB) minne bör du ta. Och det lär vara DDR2 som det handlar om. Frågan är bara om du kan köra 800MHz eller inte men alla som är specade för 800MHz kan köra lägre också = svårt att köpa för bra. 300kr för 2GB och 500kr för 4GB. Mer än så behövs inte. Detta måste du dock kolla upp noga, DDR och DDR2 är inte kompatibla med varandra!

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=376#rparams=k=s37103241

Om du ska kolla på korten så kolla den här sidan:
http://en.expreview.com/2009/04/24/first-review-of-radeon-hd-...

Hej är det ok om jag lägger in en fråga om bilden ovan?
jag fick en likadan till mitt 4830, ska man koppla in båda eller bara ena
Mvh robalm

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eat_me

Du har ju en Dell 9200 men vad för C2D sitter det i+ en E6300? den snurrar bara i 1,8Ghz, den kan tyvärr bli en flaskhals i vissa situationer även om den just nu ruvar på bra med kraft gentemot 512MB RAM och ett 7900GS.

Ja, det är E6300
Så du menar att ett ATI 4770 och 4 gig Ram skulle ge mer effekt än vad C2d klarar? hur mkt går jag miste om? är det ens märkbart?

det känns som att ett moderkortsbyte känns dyrt och svårt. Dessutom har jag läst nått om att mitt OS är bundet till det moderkortet som är i? men det låter i och för sig inte så vettigt.

och om vi säger så här; det som jag går miste om, är det värt att slänga ut pengar på ett nytt moderkort för de? (hmm... i och för sig tjänar jag kanske mer eftersom jag får möjlighet att överklocka grafikkortet "riktigt")

sen så känns det som; om jag ska byta moderkort, varför ska jag då hålla mig i Dell burken? då kan man ju tamefan gå hela vägen och införskaffa ett chassi med riktig kylning, kanske lite bättre power supp.

jaja, jag tror jag ser moderkortsgrejorna som ett senare projekt.

nu ska vi se... vad var det jag skulle kolla upp... Jo!

ang DDR: (först kan jag börja med att säga; Jag är liten förvirrad varelse... jag har tydligen 1 gig(2x500) ram, stensäker på att jag läste 500 meg nånstans) Och det är DDR2 enligt programmet CPU-Z

men jag tror att jag skaffar 4gig ram även om jag som sagt inte får ut varenda mb. det känns inte som en så dyr investering. som redan sagt; jag kan ändå inte överklocka som det ser ut nu och då är några billiga moduler det jag behöver.

sen, pins på grafikkortet, har det nått med Bussen att göra eller är det nått annat?

EDIT: ska man bry sig så mycket om Mhz i minnet? eller kan man bara köpa det billigaste 4 gigs paketet man hittar?

EDIT igen: om jag kollar efter 4 gigs paket på dustin så är det ju antingen 2x2 gig eller 4 gigs moduler(vilket var dyyrt )

funkar det så jävla bra att jag kan införskaffa 4 engigsmoduler (av samma modell/mhz)?

Permalänk

Passade på att läsa lite om HD 4770

och det som jag fann mest lovande var en bild

om ni inte klarar av att läsa det med den dåliga upplösningen på bilden så är det röda 4770 och det gröna GeForce 9800 GT. Sen är ju bilden gjord av ATI så man får väl kanske ta det med en nypa salt, men jag tror iallafall att jag bräcker mitt nuvarande kort med typ... miljoner gånger.

Hur som helst så verkar allt jag läsa bara göra mig mer positiv.. sen kostar det ju bara 1000 spänn vilket är ett stort plus

bara en fråga, så det släpps altså imorrn?

Permalänk

Robalm:

Du bör koppla in båda sladdarna men har du inga lediga spelar det nog inte så stor roll (ditt nätagg är förmodligen ändå inte av så pass hög kvalitet att det har mer än en 12V lina). Har du bara en så testa och det kommer förmodligen att funka. Har du två - kör på!

BullDozzer:

4GB-paket är antingen 2x2 eller 1x4GB. Om du vill köra 4GB verkar det som du får köpa 2st 2x1GB-paket, inget fel i det.

För att göra så din processor blir en mindre flaskhals skulle du kunna försöka dig på att överklocka din processor eller köpa en ny lite snabbare (t.ex. begagnat här för 3-500kr). Men ska du byta eller överklocka behöver du veta mer om ditt moderkort - vad det klarar av osv.

Edit:

Ja, AMD har inte tagit i underkant. I genomsnitt enligt expreview.com så var 4770 20% snabbare än 9800GT. Så du kan nog känna dig nöjd med det

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marteN_larsson
[B] BullDozzer:

4GB-paket är antingen 2x2 eller 1x4GB. Om du vill köra 4GB verkar det som du får köpa 2st 2x1GB-paket, inget fel i det.

[/B]

bra, det var så jag menade

Citat:

Ursprungligen inskrivet av marteN_larsson
[B]
För att göra så din processor blir en mindre flaskhals skulle du kunna försöka dig på att överklocka din processor eller köpa en ny lite snabbare (t.ex. begagnat här för 3-500kr). Men ska du byta eller överklocka behöver du veta mer om ditt moderkort - vad det klarar av osv.

[/B]

Som sagt så har jag ju Dell Moderkort vilket är låst för att man inte ska kunna överklocka, ha sönder, och sen lämna in på garantin(antar jag).

men om jag i framtiden känner att min dator börjar bli slö så kan jag ju uppdatera processon och moderkort så har jag en så gott som fräsch dator
(mja du fattar vad jag menar)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BullDozzer

bra, det var så jag menade

[/B]

Som sagt så har jag ju Dell Moderkort vilket är låst för att man inte ska kunna överklocka, ha sönder, och sen lämna in på garantin(antar jag).

men om jag i framtiden känner att min dator börjar bli slö så kan jag ju uppdatera processon och moderkort så har jag en så gott som fräsch dator
(mja du fattar vad jag menar) [/B]

Japp, det var det jag misstänkte också (att OC var låst). Men du borde kunna byta processor ändå, de lär ju inte ha olika moderkort för varenda dator de säljer. Nåja, med mer RAM och nytt grafikkort kommer datorn bli som ny ändå

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marteN_larsson
Japp, det var det jag misstänkte också (att OC var låst). Men du borde kunna byta processor ändå, de lär ju inte ha olika moderkort för varenda dator de säljer. Nåja, med mer RAM och nytt grafikkort kommer datorn bli som ny ändå

Ja precis.

Tänkte bara ställa en rent teoretisk fråga: Kan jag då införskaffa 2 stycke Kingston 2048MB DDR2 PC3200 400MHz CL3 (2x1024MB) och klämma in? eller har jag trillat lite väl långt ner på kvalitén då?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marteN_larsson
Robalm:

Du bör koppla in båda sladdarna men har du inga lediga spelar det nog inte så stor roll (ditt nätagg är förmodligen ändå inte av så pass hög kvalitet att det har mer än en 12V lina). Har du bara en så testa och det kommer förmodligen att funka. Har du två - kör på!

BullDozzer:

4GB-paket är antingen 2x2 eller 1x4GB. Om du vill köra 4GB verkar det som du får köpa 2st 2x1GB-paket, inget fel i det.

För att göra så din processor blir en mindre flaskhals skulle du kunna försöka dig på att överklocka din processor eller köpa en ny lite snabbare (t.ex. begagnat här för 3-500kr). Men ska du byta eller överklocka behöver du veta mer om ditt moderkort - vad det klarar av osv.

Edit:

Ja, AMD har inte tagit i underkant. I genomsnitt enligt expreview.com så var 4770 20% snabbare än 9800GT. Så du kan nog känna dig nöjd med det

ok nepp inte det bästa agget det finns bla bara 10pin kabel till modekort ,funderar på ett corsair 450w

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BullDozzer
Ja precis.

Tänkte bara ställa en rent teoretisk fråga: Kan jag då införskaffa 2 stycke Kingston 2048MB DDR2 PC3200 400MHz CL3 (2x1024MB) och klämma in? eller har jag trillat lite väl långt ner på kvalitén då?

Det där är nog att vara riktigt dumsnål. För de pengarna kan du få dessa minnen;
http://www.webhallen.com/prod.php?id=56921&ref=Prisjakt

Robalm:

Bra nätagg det där.

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marteN_larsson
Det där är nog att vara riktigt dumsnål. För de pengarna kan du få dessa minnen;
http://www.webhallen.com/prod.php?id=56921&ref=Prisjakt

mjo e ju 800 mhz på de, det jag inte riktigt fattar dock e varför det jag länka var dyrare :S

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BullDozzer
mjo e ju 800 mhz på de, det jag inte riktigt fattar dock e varför det jag länka var dyrare :S

Brukar bli så med utdaterad hårdvara. Handlar om att folk som inte kan köpa bättre blir tvungna att acceptera ett högre pris. Kolla priserna på DDR (I) så ser du vad jag pratar om (1GB för 500kr).

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marteN_larsson
Brukar bli så med utdaterad hårdvara. Handlar om att folk som inte kan köpa bättre blir tvungna att acceptera ett högre pris. Kolla priserna på DDR (I) så ser du vad jag pratar om (1GB för 500kr).

aaah, mjo jag såg det. men hur funkar det med de olika PC[långt nummer]? vad ska jag ha?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BullDozzer
aaah, mjo jag såg det. men hur funkar det med de olika PC[långt nummer]? vad ska jag ha?

Jag vet egentligen inte vad de ska syfta på. PC6400 = 800MHz vilket är det du ska köpa. Bättre eller sämre än det är meningslöst, ditt moderkort stöder definitivt inte snabbare än 800MHz, kanske bara långsammare (PC5200 osv) men PC6400 är de vanligaste och inte många kronor (om några) dyrare än de långsammare.

Köp det som jag länkade till, det var prisvärt och ska vara bra minnen. De är dessutom specade till 1,9V så du borde inte få problem med spänningen på minnena.

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marteN_larsson
Jag vet egentligen inte vad de ska syfta på. PC6400 = 800MHz vilket är det du ska köpa. Bättre eller sämre än det är meningslöst, ditt moderkort stöder definitivt inte snabbare än 800MHz, kanske bara långsammare (PC5200 osv) men PC6400 är de vanligaste och inte många kronor (om några) dyrare än de långsammare.

Köp det som jag länkade till, det var prisvärt och ska vara bra minnen. De är dessutom specade till 1,9V så du borde inte få problem med spänningen på minnena.

Håller med om minnet, bra och beprövat minne till ett billigt pris.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marteN_larsson
Köp det som jag länkade till, det var prisvärt och ska vara bra minnen. De är dessutom specade till 1,9V så du borde inte få problem med spänningen på minnena.

Mjo, ett 4770 och 2xCorsair XMS2 Xtreme Blir det nog. ska bara kolla, min granne hade tydligen plundrat en burk och hade lite grejer som jag ska kolla på i veckan.

Men jag lyckas inte hitta när fan grafikkortet kommer till försäljning?

Permalänk

Det där dell moderkortet är nog ingen höjdare jag skulle byta ut det oxå altså

moderkort
grafik
minnen

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thunderstruck
Det där dell moderkortet är nog ingen höjdare jag skulle byta ut det oxå altså

Ska se om min granne har någe sådant skulle vara ultimat, men tror inte jag köper nått sånt nu, jag ser det som ett senare projekt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BullDozzer
Mjo, ett 4770 och 2xCorsair XMS2 Xtreme Blir det nog. ska bara kolla, min granne hade tydligen plundrat en burk och hade lite grejer som jag ska kolla på i veckan.

Men jag lyckas inte hitta när fan grafikkortet kommer till försäljning?

Grafikkortet kom till försäljning idag Dock är det begränsad tillgång och hög efterfrågan så du kan nog vänta till efter helgen med din beställning, då har säkert webhallen fått in också så du kan köpa både och där.

4770 på prisjakt:

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=350#rparams=ss=4770&k=s...

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BullDozzer
Ja, det är E6300
(1)Så du menar att ett ATI 4770 och 4 gig Ram skulle ge mer effekt än vad C2d klarar? hur mkt går jag miste om? är det ens märkbart?

(2)det känns som att ett moderkortsbyte känns dyrt och svårt. Dessutom har jag läst nått om att mitt OS är bundet till det moderkortet som är i? men det låter i och för sig inte så vettigt.

(3)och om vi säger så här; det som jag går miste om, är det värt att slänga ut pengar på ett nytt moderkort för de? (hmm... i och för sig tjänar jag kanske mer eftersom jag får möjlighet att överklocka grafikkortet "riktigt")

sen så känns det som; om jag ska byta moderkort, varför ska jag då hålla mig i Dell burken? då kan man ju tamefan gå hela vägen och införskaffa ett chassi med riktig kylning, kanske lite bättre power supp.

jaja, jag tror jag ser moderkortsgrejorna som ett senare projekt.

nu ska vi se... vad var det jag skulle kolla upp... Jo!

ang DDR: (först kan jag börja med att säga; Jag är liten förvirrad varelse... jag har tydligen 1 gig(2x500) ram, stensäker på att jag läste 500 meg nånstans) Och det är DDR2 enligt programmet CPU-Z

men jag tror att jag skaffar 4gig ram även om jag som sagt inte får ut varenda mb. det känns inte som en så dyr investering. som redan sagt; jag kan ändå inte överklocka som det ser ut nu och då är några billiga moduler det jag behöver.

(4)sen, pins på grafikkortet, har det nått med Bussen att göra eller är det nått annat?

(5)EDIT: ska man bry sig så mycket om Mhz i minnet? eller kan man bara köpa det billigaste 4 gigs paketet man hittar?

EDIT igen: om jag kollar efter 4 gigs paket på dustin så är det ju antingen 2x2 gig eller 4 gigs moduler(vilket var dyyrt )

funkar det så jävla bra att jag kan införskaffa 4 engigsmoduler (av samma modell/mhz)?

(1) Haha, nej inte alls på det sättet, men risken är att i vissa applikationer blir 1,8Ghz för långsam så den begränsar grafikkortet t.ex.
Med ett bra moderkort så kan man oftast nå 3Ghz på den CPU´n, det blir en saftig prestanda skjuts. Och rent prestanda så är det svårt att säga, men 40% mer prestanda går säkert att klämma ur CPU´n med överklockning. (en gissning!) Eftersom detta är ett överklocknings forum tycker jag att det är det första som man bör nämna.

(2)Moderkort som tillåter en överklockning av en 800/1066Mhz effektiv FSB lär nog inte vara så dyra, och visst blir det bök med att byta. Fast med lite vilja att lära sig så går det nog utmärkt för även en novis.

(3) det är ju helt upp till dig, har du pengar eller inte.
Det finns bra chassin från dell oxå, även om det mesta är custom specifikt för dell.

(4) Va?, var vänlig att förklara mer utförligt vad du menar, Busshastighet lär det knappast att ha något att göra med.
Kanske handlar om en bios jumper, eller en PAL/NTSC omkopplare?
PCIe´s busshastighet bestäms av moderkortet.

(5) Ja de är klart att man ska bry sig om frekvensen på minnena, bara dumt att lägga pengar på billigaste möjliga PC3200 för PC6400/800Mhz är lika billiga.