3 frågor angående nytt grafikkort

Permalänk
Medlem

3 frågor angående nytt grafikkort

Jag har en 3,5 år gammal dator enligt följande:

ASUS P5GD2-X
2 GB DDR2
Intel Pentium 4 640 klockad till 3,8 GHz
Sapphire Radeon X800GT

Nu är det så att grafikkortet har börjat strula lite och verkar ge upp snart, och jag tänkte då att jag skulle köpa något billigt nytt. Jag tänkte mig ett kort ur Radeon HD4*** serien. Några frågor har då dykt upp.

1. Kommer jag märka en prestandaökning i spel bara genom att byta ut grafikkortet?

2. Kommer jag märka någon skillnad mellan ett HD4350 och ett HD4670, eller kommer processorn flaska redan vid det billigare kortet?

3. Kan jag köra ett så pass nytt grafikkort på mitt moderkort? Korten är ju PCI-Express version 2.0 medan moderkortet är 3,5 år gammalt och antagligen har första generationens PCI-Express (dock X16).

MVH
Andreas

Permalänk
Medlem

1: ja du kommer se en stor skillnad

2: Ett HD4670 är ett mycket bättre alternativ. I en del spel kommer cpun flaska men inte i alla och då är HD4670 ett mycket bättre alternativ. Även i spel som flaskar så kommer du ha högre fps då HD4350 är riktigt sunkigt.

3. Jag tror att alla kort stödjer PCI-express 1.0

Permalänk

Skippa 4670, jag har dåliga erfarenheter av det, kör hellre 4750 som ska komma idag (:

Permalänk

Hej.
Du får samma svar av mig.

Vänta ett par dagar och köp 4750 istället, det är ju trots allt nyare, energieffektivare.

Bandbredden i en PCIexpress x16 (version 1.0) räcker mer än gott till för ett kort i den kalibern. däremot ett tex 4870x2, skulle inte vilja sitta i din burk, hehe.

Så köp 4670, 4750, 4770. Fundera inte på 4350 om du tänker att du vill spela lite.

I den ordningen fast bakifrån, vad budgeten tillåter helt enkelt.

Lycka till.

Visa signatur

Mac (Retina 5K, 27-inch, 2017) 3,5Ghz i5, 24GB RAM, RADEON PRO 575 4096MB, Flash 500GB.

Permalänk
Medlem

Bra om du kollar upp så att det säkert är PCI-E annars hamnar du i en ganska jobbig sits då inte många AGP kort lanseras idag.

Men antagligen har du PCI-E eftersom den bara är 3.5 gammal.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rullekorn82
1: ja du kommer se en stor skillnad

2: Ett HD4670 är ett mycket bättre alternativ. I en del spel kommer cpun flaska men inte i alla och då är HD4670 ett mycket bättre alternativ. Även i spel som flaskar så kommer du ha högre fps då HD4350 är riktigt sunkigt.

3. Jag tror att alla kort stödjer PCI-express 1.0

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Volvopower
Skippa 4670, jag har dåliga erfarenheter av det, kör hellre 4750 som ska komma idag (:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dennis666
Hej.
Du får samma svar av mig.

Vänta ett par dagar och köp 4750 istället, det är ju trots allt nyare, energieffektivare.

Bandbredden i en PCIexpress x16 (version 1.0) räcker mer än gott till för ett kort i den kalibern. däremot ett tex 4870x2, skulle inte vilja sitta i din burk, hehe.

Så köp 4670, 4750, 4770. Fundera inte på 4350 om du tänker att du vill spela lite.

I den ordningen fast bakifrån, vad budgeten tillåter helt enkelt.

Lycka till.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dennis666
Hej.
Du får samma svar av mig.

Vänta ett par dagar och köp 4750 istället, det är ju trots allt nyare, energieffektivare.

Bandbredden i en PCIexpress x16 (version 1.0) räcker mer än gott till för ett kort i den kalibern. däremot ett tex 4870x2, skulle inte vilja sitta i din burk, hehe.

Så köp 4670, 4750, 4770. Fundera inte på 4350 om du tänker att du vill spela lite.

I den ordningen fast bakifrån, vad budgeten tillåter helt enkelt.

Lycka till.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dennis666
Hej.
Du får samma svar av mig.

Vänta ett par dagar och köp 4750 istället, det är ju trots allt nyare, energieffektivare.

Bandbredden i en PCIexpress x16 (version 1.0) räcker mer än gott till för ett kort i den kalibern. däremot ett tex 4870x2, skulle inte vilja sitta i din burk, hehe.

Så köp 4670, 4750, 4770. Fundera inte på 4350 om du tänker att du vill spela lite.

I den ordningen fast bakifrån, vad budgeten tillåter helt enkelt.

Lycka till.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
Bra om du kollar upp så att det säkert är PCI-E annars hamnar du i en ganska jobbig sits då inte många AGP kort lanseras idag.

Men antagligen har du PCI-E eftersom den bara är 3.5 gammal.

Tack för alla svar!

Jag har nu beslutat mig för att köra på antingen HD4770 eller HD4670 (kan inte hitta HD4750 någonstans, är det någon som vet ungefär när det släpps?). Mitt moderkort har för övrigt PCI-Express, men tack för påpekandet!

Så de nya frågorna som dykt upp är då följande:

1. Kommer det märkas någon prestandaskillnad mellan HD4670 och HD4770, eller sätter övriga komponenter i datorn stopp innan HD4770 får visa vad det går för? (se övriga komponenter i första posten)

2. Vad tror ni om en Zalman VF900 på HD4770? Jag vet att den passar på HD4670, och jag har den på mitt nuvarande kort för att få det tyst. Det skulle vara nice om man kunde flytta över den på det nya kortet, återigen för att få ner ljudnivån. Så frågan är väl, tror ni den går att montera överhuvudtaget (den passar ju på de flesta korten i HD4***-serien) och kommer den kyla tillräckligt?

3. Jag gillar de HD4670 som har en HDMI-kontakt och jag kommer ha kortet kopplat till TVn. Vad är skillnaden på att köra via DVI med adapter och att köra via en "äkta" HDMI-kontakt? Kan man skicka ljud oavsett vilken lösning man väljer?

MVH
Andreas

Permalänk
Medlem

jag hade ett 4670, och jag tyckte det kortet presterade grymt bra för dom pengarna, sen drar det mindre ström än ett 4770/50. däremot har 4770 bättre prestanda, helt klart, det piskar ju 4850 och når nästan upp till 4870 nivå om man klockar det ordentligt, och det är ju helt sjukt bra för ett 1100kr kort!

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommie_l
jag hade ett 4670, och jag tyckte det kortet presterade grymt bra för dom pengarna, sen drar det mindre ström än ett 4770/50. däremot har 4770 bättre prestanda, helt klart, det piskar ju 4850 och når nästan upp till 4870 nivå om man klockar det ordentligt, och det är ju helt sjukt bra för ett 1100kr kort!

Nej det drar mer en ett 4750.
Det är en äldre större core på det.'

Ta ett 4750 eller ett 4770. Inte 4670 det är ett gammalt kort.

Permalänk
Medlem

Jo, jag vet att det är 40nm, men det drar likförbannat mer än ett 4670. 4670 toppar 60W, menas 4770 toppar ca 80w, alltså mer än dom 75W som Pci-E porten klarar att leverera. därför det sitter en 6pinnare på 4770

EDIT: Prestanda/Watt är ju trots allt bättre på 4770, men det var iof inte det vi snackade om..

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk

Men 4670 suger, det är ju skillnaden. Hur mycket kan det krävas för att driva ett bas-system med 4770? INTE MKT, sluta gnäll.

Permalänk

Det är bara att mata i ett av grafikkorten som det talats om här. Resten av datorn kommer INTE att flaskhalsa något av dem, till skillnad från vad många (oinsatta) skulle vilja påstå.

Visa signatur

"plattan som moderkortet är uppbyggt på (minns ej vad det heter)" - muhihihaha

Permalänk
Medlem

För att svara på din fråga om HDMI.

Jag har själv hållt på mycket med det här och nej, det är ingen större skillnad på "äkta" hdmi och dvi>hdmi eftersom båda sänder digitalt.

Grafikkortet kan bara skicka bild, och självklart behöver du ljud?
Du kan lyssna via ditt headset förstås, men det vill man ju inte alltid.
Nej, det finns sätt att lyssna via ditt hembiosystem ev. TV högtalare.

Ditt moderkort har en s.k. S/PDIF utgång som du kan ansluta via en "Optisk kabel" till Tvns ingång. Kolla först så att din TV har en sådan ingång, isf skulle det nog kallas Digital audio (och det ska vara en reciever alltså att den tar emot ljud, vilket oftast finns som funktion i hembiosystem).

Grafikkortet funkar även fast du inte har 2.0, men den kan inte nå sin fulla potential.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Njure
För att svara på din fråga om HDMI.

Jag har själv hållt på mycket med det här och nej, det är ingen större skillnad på "äkta" hdmi och dvi>hdmi eftersom båda sänder digitalt.

Grafikkortet kan bara skicka bild, och självklart behöver du ljud?
Du kan lyssna via ditt headset förstås, men det vill man ju inte alltid.
Nej, det finns sätt att lyssna via ditt hembiosystem ev. TV högtalare.

Ditt moderkort har en s.k. S/PDIF utgång som du kan ansluta via en "Optisk kabel" till Tvns ingång. Kolla först så att din TV har en sådan ingång, isf skulle det nog kallas Digital audio (och det ska vara en reciever alltså att den tar emot ljud, vilket oftast finns som funktion i hembiosystem).

Grafikkortet funkar även fast du inte har 2.0, men den kan inte nå sin fulla potential.

ATI korten, skickar även ut ljud igenom dvi>hdmi adapter. (Som följer med)

Visa signatur

MSI 890FXA-GD70 -l- AMD Phenom II X6 1055T~3.75GHz -l- 4GB (2x2GB) DDR3 Corsair XMS3 -l- Sparkle GeForce GTX 470~CC 721MHz MC 1750MHz

Permalänk
Medlem

Tydligen så har kortet en inbyggd HDMI med 5.1 surround sound support. Märks att jag inte har sådan koll på ATI eftersom jag har sedan länge ogillat AMD/ATI. Nvidia äger ju uppenbarligen toppen av grafik, men så här på medelklasskorten visar ATI verkligen framfötterna.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem

I nya spel då dual core behövs speciellt då quad core behövs kommer du inte märka stor skillnad men definitivt i andra och äldre spel.

Kör på en budget som typ HD4670 eller något

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommie_l
jag hade ett 4670, och jag tyckte det kortet presterade grymt bra för dom pengarna, sen drar det mindre ström än ett 4770/50. däremot har 4770 bättre prestanda, helt klart, det piskar ju 4850 och når nästan upp till 4870 nivå om man klockar det ordentligt, och det är ju helt sjukt bra för ett 1100kr kort!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Humper
Nej det drar mer en ett 4750.
Det är en äldre större core på det.'

Ta ett 4750 eller ett 4770. Inte 4670 det är ett gammalt kort.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommie_l
Jo, jag vet att det är 40nm, men det drar likförbannat mer än ett 4670. 4670 toppar 60W, menas 4770 toppar ca 80w, alltså mer än dom 75W som Pci-E porten klarar att leverera. därför det sitter en 6pinnare på 4770

EDIT: Prestanda/Watt är ju trots allt bättre på 4770, men det var iof inte det vi snackade om..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Volvopower
Men 4670 suger, det är ju skillnaden. Hur mycket kan det krävas för att driva ett bas-system med 4770? INTE MKT, sluta gnäll.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tipsaossgärna
Det är bara att mata i ett av grafikkorten som det talats om här. Resten av datorn kommer INTE att flaskhalsa något av dem, till skillnad från vad många (oinsatta) skulle vilja påstå.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Njure
För att svara på din fråga om HDMI.

Jag har själv hållt på mycket med det här och nej, det är ingen större skillnad på "äkta" hdmi och dvi>hdmi eftersom båda sänder digitalt.

Grafikkortet kan bara skicka bild, och självklart behöver du ljud?
Du kan lyssna via ditt headset förstås, men det vill man ju inte alltid.
Nej, det finns sätt att lyssna via ditt hembiosystem ev. TV högtalare.

Ditt moderkort har en s.k. S/PDIF utgång som du kan ansluta via en "Optisk kabel" till Tvns ingång. Kolla först så att din TV har en sådan ingång, isf skulle det nog kallas Digital audio (och det ska vara en reciever alltså att den tar emot ljud, vilket oftast finns som funktion i hembiosystem).

Grafikkortet funkar även fast du inte har 2.0, men den kan inte nå sin fulla potential.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kantbock
ATI korten, skickar även ut ljud igenom dvi>hdmi adapter. (Som följer med)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Njure
Tydligen så har kortet en inbyggd HDMI med 5.1 surround sound support. Märks att jag inte har sådan koll på ATI eftersom jag har sedan länge ogillat AMD/ATI. Nvidia äger ju uppenbarligen toppen av grafik, men så här på medelklasskorten visar ATI verkligen framfötterna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nirth
I nya spel då dual core behövs speciellt då quad core behövs kommer du inte märka stor skillnad men definitivt i andra och äldre spel.

Kör på en budget som typ HD4670 eller något

Igen - tack för att ni tar er tid att hjälpa mig! Era svar har gjort mig en del klokare och det lutar definitivt åt ett HD4770 nu.

Den enda fråga som återstår då är om en Zalman VF900-Cu (eftersom jag redan har en sån) går att använda på HD4770, dvs. om den går att montera och om den kommer kunna kyla tillräckligt bra. Det står ju inget om stöd för HD4770 på Zalmans hemsida men det kanske är för att de inte hunnit uppdatera än? Vad tror ni? Någon som har försökt?

MVH
Andreas