Läs och ta lärdom Herr Pontén din lilla skojare där...

Permalänk
Medlem

Läs och ta lärdom Herr Pontén din lilla skojare där...

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Z490 Maximus XII Formula (WI-FI) | ASUS TUF RTX 3090 OC | Asus ROG Swift PG259QNR 360Hz | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB / 4000MHz / DDR4 | Samsung 970 EVO Plus SSD 1TB M.2 | Corsair Cooling Hydro H100X / 240mm | Corsair HX1000i | Logitech PRO X Superlight | Fractal Design Meshify S2 | Windows 11 x64 Pro |

Permalänk
Medlem

Det är intressant det här. Vi har en teknik som gör att det är i princip gratis och utan resurskostnad att framställa exemplar av musik, film, program och övrig information, när väl den första kopian är skapad. Vi har alltså en möjlighet till en oändlig välfärd vad gäller dessa medier. Men vi får inte använda det eftersom konceptet är så annorlunda mot tidigare former av produktion att vi fastnar i nån slags stöldresonemang om man inte betalar.

Tänk er att vi skulle ha samma teknologi fast för konkreta materiella objekt. Hur många skulle tycka det var stöld och omoraliskt att kopiera upp mat, kylskåp, elbilar, elkraftverk, hus, vägar, elnät, TV-apparater, datorer och andra bekvämligheter vi i väst tar förgivet, till tredje världen?

Nu när jag har jobb kan jag tänka mig att betala för mycket av den musik, film, spel och program som jag använder, men inte om skaparna och försäljarna har en attityd som osar av girighet och egoism. Vi måste premiera givmildhet och generositet!

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

tack för tipset, verkar som en bra bok.

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Sötast

Efter att ha kollat detta så läste jag lite på hennes blogg också, verkligen friska tankar där!

Läs bloggposten Med Joakim von Anka bilden!

Permalänk
Medlem

Jag är chockerad...
Någonting förnuftigt har hoppat ut ur aftonbladets annars så besudlade och sensationsjagande själlösa käftar...

Jag tror jag måste gå och ta en kall dusch för att se så jag inte drömmer.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Det är intressant det här. Vi har en teknik som gör att det är i princip gratis och utan resurskostnad att framställa exemplar av musik, film, program och övrig information, när väl den första kopian är skapad. Vi har alltså en möjlighet till en oändlig välfärd vad gäller dessa medier. Men vi får inte använda det eftersom konceptet är så annorlunda mot tidigare former av produktion att vi fastnar i nån slags stöldresonemang om man inte betalar.

Tänk er att vi skulle ha samma teknologi fast för konkreta materiella objekt. Hur många skulle tycka det var stöld och omoraliskt att kopiera upp mat, kylskåp, elbilar, elkraftverk, hus, vägar, elnät, TV-apparater, datorer och andra bekvämligheter vi i väst tar förgivet, till tredje världen?

Nu när jag har jobb kan jag tänka mig att betala för mycket av den musik, film, spel och program som jag använder, men inte om skaparna och försäljarna har en attityd som osar av girighet och egoism. Vi måste premiera givmildhet och generositet!

Du menar en http://en.wikipedia.org/wiki/Replicator_(Star_Trek) alltså

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem

ska bli intresant om man får veta hur försäljningen går, ellr hur mycke symboligs stöd.
Kan tänka mig att folk köper den bara för att hon gör så, ganska genealisk afärs teknik.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [cyb]
Du menar en http://en.wikipedia.org/wiki/Replicator_(Star_Trek) alltså

Jepp!

Jag tycker hela debatten är sjuk! Folk har inte fattat att produktion av materiell vara är ett helt annat koncept än kopiering av information.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Tänk er att vi skulle ha samma teknologi fast för konkreta materiella objekt. Hur många skulle tycka det var stöld och omoraliskt att kopiera upp mat, kylskåp, elbilar, elkraftverk, hus, vägar, elnät, TV-apparater, datorer och andra bekvämligheter vi i väst tar förgivet, till tredje världen?

Vad tycker du om de lagar som finns idag för att hindra denna kopiering, syftar bl.a. på patent & varumärkesintrång och till viss del industrispionage? För det mesta är faktisk fullt möjligt att kopiera idag utan någon superduper-maskin.
T.ex. coca cola receptet, där "informationspridare" fick 8 års fängelse.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article494290.ab

*edit* Jag citerade fel stycke

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Vad tycker du om de lagar som finns idag för att hindra denna kopiering, syftar bl.a. på patent & varumärkesintrång och till viss del industrispionage? För det mesta är faktisk fullt möjligt att kopiera idag utan någon superduper-maskin.
T.ex. coca cola receptet, där "informationspridare" fick 8 års fängelse.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article494290.ab

*edit* Jag citerade fel stycke

Jag tycker patentlagar ska syfta till att ge uppfinnaren lagom tid att hinna tjäna igen sina utlägg (utvecklingskostnad) och lite till, vilket det väl är idag? Att då ha 70(!) år på upphovsrätt är bara vidrigt. 5 år hade varit lagom, sen är det free for all!

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
5 år hade varit lagom, sen är det free for all!

Jo 5 år hade vart lagom, men sen tillkommer ju "uää vi kommer inte kunna äga 40 bilar"-argumenten in, så säg 10år och sen ytterligare 5 bara för att politikerna ska smöra och vara generösa mot industrin. Så 15 år är nog rimligt om man ser till hur fördelningen gällande sunt förnuft i förhållande till verkligheten är gällande det mesta annat.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragganof
ska bli intresant om man får veta hur försäljningen går, ellr hur mycke symboligs stöd.
Kan tänka mig att folk köper den bara för att hon gör så, ganska genealisk afärs teknik.

Försäljningen verkar gå ganska bra, här säger hon själv att hon hittills har fått in 22 000 kr.

Permalänk
Medlem

Det är faktiskt svårt med lagar, regler och sånt där.

http://www.youtube.com/watch?v=DyfUrq334Ao

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk
Hedersmedlem

Oh vad klockrent!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [Z]
Det är faktiskt svårt med lagar, regler och sånt där.

http://www.youtube.com/watch?v=DyfUrq334Ao

Haahahha har faktiskt inte sett den trots att den är från förra året men fyfaan vad roligt att lyssna på när han försöker prata bort deras misstag tack för länken, det var utan tvekan dagens garv...

Visa signatur

| e2160@3200mhz | p6n sli v2 | 9600gt@690/1850/995 |

Permalänk
Medlem

Pontén är i vild jakt på scenemedlemmar nu också

http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/antipiratbyran-jagar-glo...

Permalänk
Entusiast

Det bär väl även nämnas att det inte är och aldrig har varit stöld att fildela. Ingen jurist skulle någonsin få för sig att kalla det stöld. Det känns väldigt oseriöst av antipiratbyån att jaga brottslingar med helt fel rubricering.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Det bär väl även nämnas att det inte är och aldrig har varit stöld att fildela. Ingen jurist skulle någonsin få för sig att kalla det stöld. Det känns väldigt oseriöst av antipiratbyån att jaga brottslingar med helt fel rubricering.

Om du pratar om artikeln i posten ovan så handlar väl stöldrubriceringen om den fysiska cd/dvdn som blir stulen på riktigt för att sedan distribueras?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Om du pratar om artikeln i posten ovan så handlar väl stöldrubriceringen om den fysiska cd/dvdn som blir stulen på riktigt för att sedan distribueras?

Och så vitt jag förstår är det ytterst ovanligt att folk faktiskt stjäl enbart för att lägga ut på internet. Självklart är det stöld att gå in i en butik och stjäla en skiva men att köpa en skiva och sedan sprida den på internet är inte stöld. De må vara olagligt men stöld har det aldrig någonsin varit. Det är en liten detalj som herr Ponten verkat missa.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Och så vitt jag förstår är det ytterst ovanligt att folk faktiskt stjäl enbart för att lägga ut på internet. Självklart är det stöld att gå in i en butik och stjäla en skiva men att köpa en skiva och sedan sprida den på internet är inte stöld. De må vara olagligt men stöld har det aldrig någonsin varit. Det är en liten detalj som herr Ponten verkat missa.

Jamen det sker väl en fysisk stöld i vissa fall då man för ut en release på nätet för första ggr innan det t.ex. är utgivet. Dvs det är ju någon som tillgängligör verket och då måste de oftast stjäla den på olika sätt alternativt ta sig olovligen in och kopiera verket. Den dyker ju inte upp på marknaden av sig själv. Eller i vart fall skriver han ju om det exemplet i artikeln från dn.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Och så vitt jag förstår är det ytterst ovanligt att folk faktiskt stjäl enbart för att lägga ut på internet. Självklart är det stöld att gå in i en butik och stjäla en skiva men att köpa en skiva och sedan sprida den på internet är inte stöld. De må vara olagligt men stöld har det aldrig någonsin varit. Det är en liten detalj som herr Ponten verkat missa.

Nej nej. Missat det har han inte gjort. Han bara väljer att bekvämt ignorera det precis som resten av industrin gör. Det där med ordförståelse och glosor har aldrig varit deras starka sida.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Är det inte detta han pratar om när han säger stöld?:

"Grupperna består enligt Antipiratbyråns kartläggning ofta av tiotalet personer, alla med en egen uppgift. Leverantören stjäl kopior, ibland genom inbrott, ibland genom kontakter inifrån medieföretagen."

Eller menar ni att det står någonstans i texten att han menar att kopiering av upphovsrättskyddat material är stöld? Var i sådant fall? Jag har läst texten en gång och såg inte det. Hans exempel är ett tydligt stöldexempel däremot. Om det är vanligt i verkligeheten eller inte det vet jag inte då jag inte har undersökt saken. Men han säger väl inte att kopiera något är stöld i texten?

Offtopic: Den där fisken(reklamen) i nedre delen av skärmen stör mig, den har väl inte varit där förrut?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Nej nej. Missat det har han inte gjort. Han bara väljer att bekvämt ignorera det precis som resten av industrin gör. Det där med ordförståelse och glosor har aldrig varit deras starka sida.

Det handlar inte om att han har missat det eller att de inte förstår. Utan det passar helt enkelt väldigt bra att kalla det för stöld, för att smutskasta de som gör det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nystan
Det handlar inte om att han har missat det eller att de inte förstår. Utan det passar helt enkelt väldigt bra att kalla det för stöld, för att smutskasta de som gör det.

Ahaa, du hittade också stöld i DN artikeln ovan alltså? Kan du peka på vart den är för det enda jag hittar i den artikeln där Pontén tar upp stöld är när han pratar om att folk gör inbrott och stjäl ett original från företaget. Det är ju en korrekt brottsrubricering, men du hävdar också att någonstans i DN-artikeln säger Pontén att fildening är lika med stöld alltså?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Ahaa, du hittade också stöld i DN artikeln ovan alltså? Kan du peka på vart den är för det enda jag hittar i den artikeln där Pontén tar upp stöld är när han pratar om att folk gör inbrott och stjäl ett original från företaget. Det är ju en korrekt brottsrubricering, men du hävdar också att någonstans i DN-artikeln säger Pontén att fildening är lika med stöld alltså?

Nä jag har inte kollat på DN artikeln. Egentligen menade jag inte Pontén utan fildelningsmoståndare i allmänhet så det var kanske lite dumt av mig att referera till honom i det jag skrev.

Men att det är stöld när någon stjäl ett original för att lägga ut på internet har inget med fildelning att göra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nystan
Det handlar inte om att han har missat det eller att de inte förstår. Utan det passar helt enkelt väldigt bra att kalla det för stöld, för att smutskasta de som gör det.

Vilket är precis vad jag sade.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Vilket är precis vad jag sade.

Ja det gjorde du, jag bara förtydligade lite

Permalänk
Medlem

Unni Drougge valde TPB för att distribuera och i viss mån marknadsföra sin produkt (bok).
Det verkar fungerar bra för henne och hon är nöjd, en happy ending.

Ska andra företag (juridiska personer) bli godtyckligt fråntagna sin rätt att välja hur de ska få ut sina produkter?

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RHWarrior
Unni Drougge valde TPB för att distribuera och i viss mån marknadsföra sin produkt (bok).
Det verkar fungerar bra för henne och hon är nöjd, en happy ending.

Ska andra företag (juridiska personer) bli godtyckligt fråntagna sin rätt att välja hur de ska få ut sina produkter?

självklart ska de få bestämma själva hur de vill sälja sina produkter. Men det är inte samhällets ansvar att med lagar se till det blir lönsamt. Ansvaret att bli lönsam borde väl ändå ligga på företagen.