Permalänk
Medlem

finns det några dykare på SweC?

som topic så undrar jag ifall det finns några sportdykare eller "arbetsdykare" på detta forum:)

sjävl ska man ut till kusten under valborgs helgen och göra "uppdykning" och omprov på teoribiten för att få dykarcert CMAS*

och har sen lite saker som är beställda som kan vara bra att ha med sig till dyket med:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Har basic dykarcert men har bara utnyttjat det på utlandsresor.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem

CMAS lr PADI?:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Jag sportdök i många år fram till tills jag var 15. Sitter och suger på karamellen om jag ska börja igen den är ju så sketaskoj! Men hur är det med utrustning, kostar det fortfarande 10k och uppåt?

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
CMAS lr PADI?:)

PADI. Tog det i thailand, visste inte att fiskar kunde vara keliga tidigare.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlitZan
Jag sportdök i många år fram till tills jag var 15. Sitter och suger på karamellen om jag ska börja igen den är ju så sketaskoj! Men hur är det med utrustning, kostar det fortfarande 10k och uppåt?

3700 tror jag jag får ge för min våtdräkt bara^^

nypris är allt väldigt dyrt, begagnat är en annan femma:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Har dykt vid ett tillfälle, det varade ca 1h och ned till 12m.
Gjorde duktigt ont i öronen, visste ju hur man tryckutjämnar men det var inte särskilt effektivt. :/

Det var dock grymt, om jag hade mer tid/pengar/ork (hur mkt kostar det?) så skulle jag ju göra det mer och kanske ta dykarcert, får bli senare i livet antagligen.

Permalänk
Medlem

divemaster inom padi. har väl några hundra timmar under vattnet.

Visa signatur

kärlek.

Permalänk
Medlem

nu damp AVI om min och min kompis dykarklockor ner i lådan:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Padi Open Water. Fast jag tycker det är så djävla jobbigt med apparatdyk så jag fridyker hellre. Men det är lite farligt då jag har diabetes och mitt blodsocker störtdyker vid fysiska påfrestningar. Nåja, har hittils aldrig fått någon blackout.

Sen tog jag mitt cert i sverige och på vintern. Det gav lite mer än att ta det i tropåiska vatten. Reggen frös så det friflödade hela tiden, torrdräkten läckte och var för liten sikten var fram till masken när vi alla gick ner så vi fick vänta några minuter innan vi kunde göra navigeringsprovet.

Permalänk
Medlem

nu har alla grejer inkommit/blivit inhyrda inför uppdyket i helgen:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Inaktiv

Jag har ett par hundra timmar under vattnet både med fridykning och sportdykning, men funderar på att ta arbetslicens för dyksvetsning.

Permalänk
Medlem

PADI Advanced Open Water

Tog certen innan jag var 15 så det står dessutom Junior på dem. Och sen blev det inte så mycket dyket så blev aldrig att jag förnyade kortet när jag väl blev 15. Nu på äldre dar känns det dock jäkligt lockande att börja igen.

Permalänk
Medlem

funderar på att införskaffa väst, reg och flaska nu, för det kmr nog bli en del plaskande i havet framöver, dyrt, men i längden billigare än att hyra:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
funderar på att införskaffa väst, reg och flaska nu, för det kmr nog bli en del plaskande i havet framöver, dyrt, men i längden billigare än att hyra:)

Jag har själv dykcert, och visst smyger suget över en ibland. Jag skulle dock inte rekommendera någon att faktiskt köpa prylar, fören man har rätt många dyk bakom sig . Att dyka är inte precis den eftermiddagsgrej som många tror och blocket är fullkomligt fullt av splitternya prylar till halva priset där folk skriver "jag trodde jag skulle använda grejerna mer" eller "jag har inte tid" osv. I Sverige behöver man dessutom torrdräkt om man vill ha en någorlunda lång säsong vilket blir många tusenlappar till.

Försöker verkligen inte släcka någons entusiasm här :P, jag uppmuntrar bara till att verkligen tänka efter, före.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem

Själv har jag aldrig gett mig ut på apparatdykning ännu, men jag kommer nog att ta licens för det ganska snart. Dock är jag fridykarinstruktör sedan sex år tillbaka och har hållit på med fridykning i runt 12 år. Kanske är det därför jag aldrig har känt ett särskilt stort behov av att använda tuber.

Permalänk

CMAS här...

Visa signatur

Lite eldrivna saker....

Permalänk
Medlem

Tjo. Vad rekomenderar ni för certifikat? Hade tänkt att jag och en polare skulle skaffa dykarcert i sommar om allt blir som man tänkt.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Tjo. Vad rekomenderar ni för certifikat? Hade tänkt att jag och en polare skulle skaffa dykarcert i sommar om allt blir som man tänkt.

PADI är störst så jag rekommenderar det, har det själv. Open Water.
Togs på "Waterhouse" i Sthlm btw, skön personal där

Visa signatur

Intel 2500K | GPU? | MSI Z77A-GD45 | 8GB | Win 7 Pro 64

Permalänk

Jag personligen tror inte på störst är bäst. Utan jag tycker att du ska snacka med olika instruktörer och sen ta kursen hos dom/den som låter minst ball och tuff. Jag har mött en del instruktörer som jag personligen aldrig skulle ta med mig ens som dyk partner, ej heller skicka med en nybörjare med. Det ska tummas på säkerhet, dykas djupt som fasiken och dessutom utan parlina. Jag vet att alla inte använder parlina, men det känns säkrast att ha en sådan anser jag.

Det handlar om en hobby som kan sluta väldigt illa. Så sök upp en instruktör som inger respekt, lugn och ansvar.

Lycka till med kursen!

Mvh. CMAS

Visa signatur

Lite eldrivna saker....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kungtut
Jag personligen tror inte på störst är bäst. Utan jag tycker att du ska snacka med olika instruktörer och sen ta kursen hos dom/den som låter minst ball och tuff. Jag har mött en del instruktörer som jag personligen aldrig skulle ta med mig ens som dyk partner, ej heller skicka med en nybörjare med. Det ska tummas på säkerhet, dykas djupt som fasiken och dessutom utan parlina. Jag vet att alla inte använder parlina, men det känns säkrast att ha en sådan anser jag.

Det handlar om en hobby som kan sluta väldigt illa. Så sök upp en instruktör som inger respekt, lugn och ansvar.

Lycka till med kursen!

Mvh. CMAS

Tycker inte man ska överdriva heller och bränna alla sina pengar utan bara köra på. Det finns gott om idioter som blir godkända för rätt avancerade cert (för dyra pengar dessutom) precis som det finns gott om duktiga dykare som aldrig betalat en krona för nån instruktör. Är man en idiot så skadar man bara sig själv.

Jag har bara dykt med folk jag litar på, att det finns tusentals svenskar med "thailands-PADI" i svenska vatten gör inte mig nått.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem

Tog mitt PADI Open Water i Juli förra året. Sedan tog jag PADI Advanced Open Water i Augusti. Ganska kort mellan men det var inga som helst problem. Första utedyket skedde i 6 gradigt vatten. Andra dyket skedde samma dag och då i samma temperatur. Dagen efter gjorde jag dock mitt tredje och fjärde dyk och då var temperaturen istället 18 grader. Vättern är lite lustig på det sättet (var förvisso på västsidan ena dagen och östsidan andra dagen).

I vintras så var jag i Thailand och gjorde 8-9 dyk (inkl nattdyk). Det var riktigt trevligt även att Thailand helt klart är överskattat när det gäller dykningen. Det är lättdykt men det finns oerhört många finare dykplatser i världen. I september blir det antagligen 1 veckas dykning i Röda Havet (Egypten).

Är man sugen på att dyka så rekommenderar jag starkt att ta certifikatet i Sverige. Visst finns det många oerhört kompetenta dykcenter och instruktörer även utomlands - men det är mycket större risk att råka ut för någon som tummar rejält på säkerheten. Har fått höra många många skräckexempel. Så leta upp närmaste dykcenter här i Sverige. Gå in till dem och sätt dig och snacka med dem. Är du lite orolig eller nervös för om du verkligen ska göra detta, säg det isf direkt. Du är inte den första och inte den sista.

En personlig reflektion är den att jag egentligen är rädd för vatten. Låter lite halvkonstigt och ska jag förklara närmare så handlar det väl mer om att jag inte gillar att hoppa i vatten där jag inte ser botten. Gillar heller inte att gå på botten som inte är sandbotten osv. Har aldrig varit något direkt förtjust i fridykning heller (antagligen för att jag är dålig på det - och jag är dålig på det för att jag inte gör det - moment 22). För några år sedan var jag och sambon i Egypten och snorklade lite och gav mig då fan på att jag skulle skaffa cert inom några år för att få uppleva lite tuffare saker. Så inför vår Thailands-resa så tog jag mig mod och genomförde det. Saker som att ta av masken under vattnet var sådant jag ver mest nervös inför men när man väl satt där på botten så var det inga som helst problem. Får tillägga att vi hade en ruskigt bra instruktör som inte tummade på minsta lilla sak. Jag fick iaf mersmak och gick vidare för att ta Advanced Open Water för att känna att jag skulle klara av att gå lite djupare än de 18 meter som är rekommenderat för Open Water. Djupaste dyket i Thailand låg på 28-29 m (30 m är max rekommenderat för Advanced) så det kom väl till nytta.

Blev ganska långt inlägg men.. är du sugen - gå in till närmaste dykcenter och boka ett prova på dyk! Brukar gå att göra i både bassäng eller "öppet vatten". Dessutom, som någon annan nämnde, gå inte och köp massa utrustning innan du är säker på att du ska fortsätta. Jag äger ännu inte mer än mask, snorkel och dykdator. Resten hyr jag av min dykklubb billigt (300kr / dag för allt).

Kan även tipsa om två dykcommunities - http://www.sportdykare.se och http://www.dykarna.nu/

Permalänk

Håller med tripodz, ta cert i Sverige.
Måste bara rekommendera Waterhouse i Stockholm som har bra och rolig personal, de har bra koll och är allmänt duktiga och bryr sig.

Visa signatur

Intel 2500K | GPU? | MSI Z77A-GD45 | 8GB | Win 7 Pro 64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Jag har själv dykcert, och visst smyger suget över en ibland. Jag skulle dock inte rekommendera någon att faktiskt köpa prylar, fören man har rätt många dyk bakom sig . Att dyka är inte precis den eftermiddagsgrej som många tror och blocket är fullkomligt fullt av splitternya prylar till halva priset där folk skriver "jag trodde jag skulle använda grejerna mer" eller "jag har inte tid" osv. I Sverige behöver man dessutom torrdräkt om man vill ha en någorlunda lång säsong vilket blir många tusenlappar till.

i sverige räcker min våtdräkt (7+5mm) mer än väl ifrån maj o fram tills oktober sägs det, bara provat i maj än så länge:p

sen så för att få gå 2 stjärniga kursen ska man ha dykt 20ggr, vilket gör ju att grejerna man köper kan betala av sig:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
i sverige räcker min våtdräkt (7+5mm) mer än väl ifrån maj o fram tills oktober sägs det, bara provat i maj än så länge:p

sen så för att få gå 2 stjärniga kursen ska man ha dykt 20ggr, vilket gör ju att grejerna man köper kan betala av sig:)

Hur mycket man fryser är ju olika från person till person, personligen föredrar jag torrdräkt när vattnet inte är "badvarmt" på ytan, det blir snabbt kallt när man färdas nedåt.

Jag pratar inte om den rent ekonomiska aspekten här, klart jag förstår att det är billigare att köpa än att hyra varje dag i tio år men som jag tidigare sagt, med det meck det är att komma ut på ett dyk så är många som snabbt inser att dom inte har så stor nytta av sin utrustning.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem

Jag måste nästan nämna att jag snart kommer att komplettera mina lokala fridykarcertifikat och bli riktig tvåstjärnig fridykarinstruktör. Det ska bli riktigt skönt!

Permalänk
Medlem

nu har man sedan i torsdags gjort 3 dyk, 2 till väntar idag, hyrd reg, väst, flaska o viktbälte(jag behöver typ 16kg för att komma ner:p)

kostade 700 att hyra från torsdag till tisdag:)

lite tur att man bara har ca 40 min res tid till dyk platsen:p

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
nu har man sedan i torsdags gjort 3 dyk, 2 till väntar idag, hyrd reg, väst, flaska o viktbälte(jag behöver typ 16kg för att komma ner:p)

kostade 700 att hyra från torsdag till tisdag:)

lite tur att man bara har ca 40 min res tid till dyk platsen:p

16 kg låter vääääldigt mycket. Jag ligger på typ 9kg med torrdräkt och 5kg med våtdräkt. Vägar ~80kg själv.

Är du nybörjare? Märkte själv att jag behövde mer bly i början när jag dök men har minskat successivt.

Permalänk
Medlem

jag är nybörjare ja:)

har iaf fått tag på en poseidon vinge (besea W50) ny, förra årets modell, för 4000, och de skulle ta reda på vad en begagnad regg och bly hagel bälte skulle kosta:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Tog mitt Naui Open Water cert i fredags här i bohuslän Ska försöka komma med dykbåten ut på en tur nästa helg. Har ju bara 10min restid till några av sveriges bästa dykvatten

Sen hoppas jag på att ha råd med Advanced open water i augusti

Visa signatur

Ryzen 5 3600x • ASUS ROG STRIX B550-I GAMING • G.SKill Trident Z Neo2x16GB CL16 3600 MHz • EVGA RTX 3070 Ti FTW3 ULTRA • Samsung 860 QVO 1TB, 870 QVO 2TB, Corsair MP600 500gb • Cooler Master NR200P MAX med CM 850+ GOLD och CM 280mm AIO