Reklamationsärende hos Elgiganten

Permalänk
Inaktiv

Reklamationsärende hos Elgiganten

Hej,

Reklamationsärendet gäller en telefon(Htc diamond), som jag tidigare har lämnat in 3 gånger till Elgiganten. För ungefär 2 veckor sedan så lämnade jag in min telefon igen pga fel som jag inte kan leva med,

- Telefonen stängs av ibland.
- Skärmen fungerar inte så bra längre (touch hanteringen har blivit sämre)
- Telefonen stängs av mitt under samtal (händer ofta)
- och lite små fel som jag kan leva med.

Innan jag lämnade in telefonen, så laddade jag den till full batteri, och såg till att packa telefonen ordentligt
Nu fick jag precis ett samtal av Elgiganten där de säger att jag måste betala en reparationsavgift(1100kr) för att de har hittat en yttre skada på telefonen, eller rättare sagt själva plastbiten som sitter under mobilen (delen som tar emot själva laddningskontakten.). De påstår att jag har brytit den delen, men som jag sa innan så var telefonen i bästa skick innan den lämnades inn och jag laddade telefonen dessutom.

Vad jag tror om det hela?
Eftersom jag har lämnat in telefonen så många gånger, dessutom pga av samma fel (jag begärde dessutom att reklamera telefonen denna gång) så tror jag att de försöker undvika min reklamation och göra det hela till mitt fel istället?

Jag har aldrig haft problem med att ladda telefonen innan , och plastbiten som tar emot laddaren har inte varit trasig på något sätt.

Har de verkligen rätt att göra så här? Och vad kan jag göra för att bestrida dem?
(Elgigantens service ställe : Belta service)

Permalänk
Avstängd

Elgiganten SUGER, har alltid gjort och kommer alltid att göra...

Dom gör detta endast för att dom ska slippa en reklamation.

Bara att tjata vidare eller hota med allmäna reklamations nämden!

MVH

Visa signatur

Gigabyte: EP45T-EXTREME, Intel: E7400, Kingston: HyperX 1600MHz, MSI: R4830 OC Edition... :P

[img]url=http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=654346][img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/654346.png[/img][/url][/img]

Permalänk

Bestrid å det allra grövsta! Sånt här ska inte förekomma, men gör det tyvärr alltför ofta. Har själv haft problem med just Elgiganten och en digitalkamera jag köpt där. Minneskorten hittades inte av kameran och de hävdade handhavandefel och sa att minneskortsslotten var skadad. Tjena mittbena...

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Inaktiv

Jag börjar också fatta att de gör detta pga att slippa reklamationen, men nu står det ord mot ord? Någon som kan berätta om vad lagen säger och vad jag kan göra? ( har även bokat möte med min konsumentledare)

Det jag inte har berättat är att jag köpte telefonen för 6000kr vid det tillfälligt, det kan nog var orsaken till det hela?

Permalänk
Inaktiv

Jag har precis fått reda på att det är Företaget Anovo som sköter om ärendet, och inte det jag skrev tidigare, uppskattar verkligen all hjälp jag får

Jag har även skrivit ett klagomål hos fairshopping, kommer publicera det här så fort de godkänner klagomålet.

Är det något mer jag kan göra för tillfälligt?

Permalänk
Medlem

Njaeh inte egentligen, bestrid det hela till Elgiganten och be att få tala med en ansvarig och förklara situationen till honom/henne. Lyssnar inte den personen så pratar du vidare med KO så får dom hjälpa dig vidare.

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk
Medlem

efter 3 gånger har man väl rätt å häva köpet ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
efter 3 gånger har man väl rätt å häva köpet ?

Ja, om man lämnat in en vara 3 gånger för reparation har man rätt till en ny produkt för samma pris, iallafall på Elgiganten

Permalänk
Medlem

När köptes telefonen?

Har det konstaterats samma fel varje gång?

Har den blivit utbytt vid något tillfälle?

Vid en reklamation är det inte alls säkert att det är EG som får stå för kostnaderna.
Tänk också på att en butik allt som oftast inte vill få några problem runt en service ,utan vill att det ska gå så smidigt som möjligt.
EG går ju på vad teknikern säger, så om du vill ha fram info om din service så agerar egentligen bara EG tolk i det fallet.

Visa signatur

Macbook Pro

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mac80
När köptes telefonen?

Har det konstaterats samma fel varje gång?

Har den blivit utbytt vid något tillfälle?

Vid en reklamation är det inte alls säkert att det är EG som får stå för kostnaderna.
Tänk också på att en butik allt som oftast inte vill få några problem runt en service ,utan vill att det ska gå så smidigt som möjligt.
EG går ju på vad teknikern säger, så om du vill ha fram info om din service så agerar egentligen bara EG tolk i det fallet.

Telefonen köptes för ungefär 4-6 månader, och ja telefonen har lämnats in för samma fel ALLA gånger, och de har inte heller lyckats hitta något fel. Första gången jag lämnade in telefonen så bytte de skärm på den eftersom det var ett sk fabriksfel på alla Htc diamond (gul fläck), sedan dess är det inget annat de har gjort än att "uppgradera" programvaran , vilket jag gör ändå.

Elgiganten talade om för mig, att när det gäller htc telefoner så är det 4 gånger som gäller och inte 3 som i vanliga fall.

Inlägg från fairshopping :

http://fairshopping.se/viewopinion.asp?opinionid=3533

(inte särkilt fint skrivet, men ni förstår säkert vad jag vill komma fram till)

Mac80 : Jag vet att det inte är Elgiganten som beslutar om jag får pengar eller ej, och ja du har rätt om att de går på vad verkstaden talar om för de.

Jag vet inte riktigt hur jag ska bevisa att jag inte har gjort något med telefonen på något sätt.

Ärligt talat nu, varför skulle jag förstöra en del som inte har något med mitt reklamationsärende att göra , och dessutom att det finns en risk för dem att sa att jag har förstört den?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av david_dellblom

Elgiganten talade om för mig, att när det gäller htc telefoner så är det 4 gånger som gäller och inte 3 som i vanliga fall.

Då kan du tala om för Elgiganten att det normala enligt konsumentköplagen och ARN:s praxis är två gånger.

Och såvida inte Elgiganten har blivit någon lagändrande instans,
så gäller de för dem också.

När det gäller "plastbiten" så ligger bevisbördan på dem när det
gäller att påvisa att du skadat telefonen.

Gå till Elgiganten och kräv en omleverans eller pengarna tillbaka.
Går de inte med på det så lämna in en anmälan till ARN och låt de
avgöra ärendet.

Permalänk
Medlem

Kan man inte välja att inte få plastbiten "lagad"?
Utan bara det verkliga problemet fixat.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maskaren
Kan man inte välja att inte få plastbiten "lagad"?
Utan bara det verkliga problemet fixat.

Allt detta tyder endast på en sak. De inser att de inte kan göra något åt saken, så de hittar plötsligt på någon ursäkt för att jag ska kunna reklamera.

Även om jag väljer att betala för plastbiten(vilket jag ABSOLUT inte kommer göra) så har de änbdå inte fixat telefonen, då problemen kvarstår enligt reklamationen?

Permalänk
Medlem

Fota grejer innan man skickar det till reperation.

Har aldrig gillat Elgiganten pga det man hör om deras service!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IntelAti
Fota grejer innan man skickar det till reperation.

Har aldrig gillat Elgiganten pga det man hör om deras service!

Hjälper det att en anställd på elgiganten kollade igenom telefonen innan han lämnade in den på service?

Jag har nu skrivit til Anovo med länkar till fairshopping, och även sagt att en anmälan till ARN kommer att göras.

Permalänk
Medlem

Elgiganten talade om för mig, att när det gäller htc telefoner så är det 4 gånger som gäller och inte 3 som i vanliga fall. är ett lögn.

Men de får och kand ra ut till 3ggr men ej till 4.

Dessutom så fram till 6 månader så kan du säga tilld e ajg ska ej ha telefonen. Denna fel har varit här sedan början därför vill jag ha en ny eller pengarna tillbaka.

Finns någon 6 månaders lag där.

Men absolut lättaste gå till konsument skyddsombuden prata med han och låt allmänna reklamation nämnden avgöra så slipper du tjafset med dårarna på elgiganten.

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av david_dellblom
Elgiganten talade om för mig, att när det gäller htc telefoner så är det 4 gånger som gäller och inte 3 som i vanliga fall.

Vid det tredje tillfället fel konstaterats kan man kräva hävning av köp (alltså efter två reparationstillfällen). Vad det verkar så har ju telefonen bara blivit reparerad en gång tidigare, gången då byttes skärmen ut. Vid de andra gångerna har inget fel funnits om jag fattat saken rätt?

Kontakta Elgigantens servicepartner och be att få foton på skadan. Om det är en fysisk skada på varan är det nog troligt att du får betala för dig. Att servicepartnern skulle tillfogat skadan för att Elgiganten eller tillverkaren ska slippa ersätta dig är ju inte rimligt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lafiel
Dessutom så fram till 6 månader så kan du säga tilld e ajg ska ej ha telefonen. Denna fel har varit här sedan början därför vill jag ha en ny eller pengarna tillbaka.

Då den fysiska skadan inte påtalats vid tidigare servicetillfällen måste den tillkommit i efterhand och därmed kan man inte hävda att den fanns från början. Dessutom borde kund snabbt uppmärksammat skadan om den fanns där från början och genast reklamerat skadan.

Visa signatur

Odla hemma, odla borta.

Permalänk
Medlem

Du har rätt att häva köpet om du har lämnat in den 3 ggr för samma fel.

Är den i sämre skick än när du lämnade in den är det förbannat viktigt att påpeka det direkt.

Har hört fleeera andra fall som har haft strul med just Elgiganten. Faktiskt liknande ärende... Nej bestämde mig för ett par år sedan att bojkotta dom, är glad att jag gjorde det.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Inaktiv

Även om jag nu skulle ha förstört plastbiten med vilje, så varför skulle jag lämna in telefonen med risk att inte få något alls? Som sagt, telefonen laddades full innan den lämnades in, och innan den lämnades in på service så tittade de på telefonen för att se om det fanns några fysiska skador, vilket alla butiksbiträden gör?

Ännu en sak som jag inte förstår, felanmälan gällde inte ens plastbiten, utan helt andra problem som fanns med vid köpet.

Permalänk
Medlem

Att skador uppkommer vid transport till servicestället eller av servicepersonal är inte det minsta orimligt eller ovanligt!

Så sent som för ett par veckor sedan lämnade jag in min subwofer på ONOFF för reparation. Fick tillbaka den med repor.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av david_dellblom
Hjälper det att en anställd på elgiganten kollade igenom telefonen innan han lämnade in den på service?

Jag har nu skrivit til Anovo med länkar till fairshopping, och även sagt att en anmälan till ARN kommer att göras.

Då har du ju ett ögonvittne. Sen om han e på kundens sida är en annan femma.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IntelAti
Då har du ju ett ögonvittne. Sen om han e på kundens sida är en annan femma.

Precis,

Men jag skrev ändå att jag hade ett ögonvittne bara för att göra det svårare för dem. Men jag ska in till konsumentvägledare imorgon och göra en anmälan via ARN.

Om det finns något mer jag kan göra så var snälla och säg till.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
Att skador uppkommer vid transport till servicestället eller av servicepersonal är inte det minsta orimligt eller ovanligt!

Så sent som för ett par veckor sedan lämnade jag in min subwofer på ONOFF för reparation. Fick tillbaka den med repor.

Att servicepartnern tillfogar skadan på produkten för att slippa reparera varan (något de ju faktiskt blir ersatta av tillverkaren för) ÄR orimligt!
Dessutom: om man som servicereparatör råkar skada en vara så står man ju för det och reparerar/byter ut på direkten, inte försöker man då skylla på kunden! Hoppas du inser det. Att varan skulle skadats i frakten är inte heller troligt om den nu packats ordentligt (även med usel packning så skadas inte en plastbit inne i laddgången).

Att det kan bli repor och liknande i frakten eller hanterandet är väl inget konstigt och kanske inte något man som reparatör upptäcker men detta är ju något helt annat.

Om det är så att David fick en kvittens med information att Elgigantens personal inspekterat varan vid inlämning och att den då saknade yttre fysisk skada är ju saken biff, då får han ju såklart ersättning men i annat fall är det nog så att skadan uppstått i samband med den sista laddningen eller liknande.

Visa signatur

Odla hemma, odla borta.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TrumJalle
Att servicepartnern tillfogar skadan på produkten för att slippa reparera varan (något de ju faktiskt blir ersatta av tillverkaren för) ÄR orimligt!
Dessutom: om man som servicereparatör råkar skada en vara så står man ju för det och reparerar/byter ut på direkten, inte försöker man då skylla på kunden! Hoppas du inser det. Att varan skulle skadats i frakten är inte heller troligt om den nu packats ordentligt (även med usel packning så skadas inte en plastbit inne i laddgången).

Att det kan bli repor och liknande i frakten eller hanterandet är väl inget konstigt och kanske inte något man som reparatör upptäcker men detta är ju något helt annat.

Om det är så att David fick en kvittens med information att Elgigantens personal inspekterat varan vid inlämning och att den då saknade yttre fysisk skada är ju saken biff, då får han ju såklart ersättning men i annat fall är det nog så att skadan uppstått i samband med den sista laddningen eller liknande.

Jag ringde precis till Elgiganten. Det är något som alla bestämmer att göra själv. Men alla gångerna jag har varit inne så har det alltid varit någon som har "tittat" lite extra på den och ställt en massa frågor, men problemet är om deras "godkännande" räcker till?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lafiel
Dessutom så fram till 6 månader så kan du säga tilld e ajg ska ej ha telefonen. Denna fel har varit här sedan början därför vill jag ha en ny eller pengarna tillbaka.

Finns någon 6 månaders lag där.

Det konsumentköplagen säger är
"20 a § Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller felets art."
vilket inte har ett smack med att få ut en ny telefon att göra. Du som kund kan aldrig förbehållningslöst kräva en ny vara eller en hävning av köpet. Vill du veta vad som gäller föreslår jag att du själv läser lagtexten istället för att hitta på något eget mischmasch.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjEmil
Elgiganten SUGER, har alltid gjort och kommer alltid att göra...

True that. Hade en gammal Siemens C55 köpt där, utan abonnemang eller operatörslås osv. Det visade sig dock efter något år när jag skulle byta operatör att den var operatörslåst. Gick till Elgiganten för att påpeka detta, dialogen som utspelar sig:

-.... är operatörslåst trots att den inte ska vara det.
- (Kollar papprena och kvittot) ... Vi har inte sålt C55or som är operatörslåsta.
- Uppenbarligen har ni gjort det trots att den inte ska vara det, jämför IEMI-nummer med vad du har på pappret. (Allt stämmer självklart).
-Hmm, låt mig kolla med chefen. (en stund senare) .. Näe vi har inte sålt operatörslåsta C55or, är du säker på att den är operatörslåst?

- Kolla själv (visar genom att byta simkort)

- Ja den ser ju att vara operatörslåst, men den ska inte vara operatörslåst och vi har inte sålt några som är operatörslåsta.

- Så du säger att den inte är operatörslåst?

- Den ska inte vara operatörslåst och vi har inte sålt några operatörslåsta.

- Ni har sålt denna och den är operatörslåst som du ser! (börjar bli rejält förbannad nu)

- Jao, men den ska inte vara operatörslåst. Det måste varit något du har gjort.

Tack och hej jävla idioter.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Inaktiv

Jag måste ge dem ett svar inom 7 dagar.

1. Jag betalar avgiften och de lagar felet som jag inte ens lämnade in telefonen för?

2. Jag betalar 250kr och får tillbaka telefonen trasig?

3. Om jag inte svarar inom tidsperioden så behåller de telefonen.

Ärligt talat så vill jag inte betala 1100kr för att laga ett fel som jag absolut inte orsakat, men eftersom jag inte kan göra något åt så har jag väl inget val?

Permalänk

Kontakta din konsumentombudsman så fort som möjligt!

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Kontakta din konsumentombudsman så fort som möjligt!

Haft kontakt med min konsument rådgivare idag, ärligt talat så kändes det inte som om hon kunde så mycket , eller om det inte fanns så mycket att göra. Jag fick tips att skriva till ARN med så mycket bevis som jag kan samla på mig, och även att försöka ta det hela med Elgigantens chef.

Permalänk
Inaktiv

Liten uppdatering :

För er som inte kommer ihåg mitt ärende så förslår jag att ni läser igenom mitt inlägg här :

http://fairshopping.se/viewopinion.asp?opinionid=3533

Jag fick tillbaka min telefon, och precis som jag sa så lagade Anovo bara plastbiten som jag inte ens hade orsakat, så nu har jag fått tillbaka min telefon med samma fel men en faktura på 600 kr extra.

Jag lämnade in telefonen igår på Elgiganten , försökte förklara för de tydligt, men tydligen så hjälpte det inte och telefonen skickades in igen hos anovo.

Detta är nu sjätte gången jag har lämnat in telefonen pga av samma fel, snälla jag orkar verkligen inte med detta , finns det verkligen inget jag kan göra? Jag bad till och med Serivce chefen på Varuhuset att själv använda min telefon under några dagar för att se om jag talade sanning, men han fick tydligen inte göra detta enligt deras "policy"