Se användningen av grafikkortsminnet?

Permalänk
Hedersmedlem

Se användningen av grafikkortsminnet?

Har googat och kikat lite men hittar inget program som kan kolla hur mycket av ramminnet på grafikkkortet som används vid spelande. Finns det något sådant program?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Entusiast

Rivatuner!

Edit:

Under plugins ska du bocka för VidMem.dll

Cool funktion va?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calathea
Rivatuner!

Edit: http://hem.bredband.net/b330408/SC/vgamem.PNG
Under plugins ska du bocka för VidMem.dll

Cool funktion va?

Lysande! Såg någonstans att det bara skulle fungera under XP men ska testa det imorgon. Ska bli intressant hur mycket minne det egentligen går åt, är lite sugen på CF men sitter med ett 4830 512MB-kort. Kör 1920*1080 upplösning så det kanske inte är lönt att köpa ett kort till om minnet begränsar.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilstallione
Lysande! Såg någonstans att det bara skulle fungera under XP men ska testa det imorgon. Ska bli intressant hur mycket minne det egentligen går åt, är lite sugen på CF men sitter med ett 4830 512MB-kort. Kör 1920*1080 upplösning så det kanske inte är lönt att köpa ett kort till om minnet begränsar.

Varför skulle det inte duga till dej om alla andra tusen med HD4850 i CF inte har några som helst problem med 512MB?

...Eller alla Med HD4870 512, 8800GT/GTS 512, 9800GTX/GTX+ 512...

Min gissning är att har du ett 512MB så använder den hela grafikminnet fastän det inte behövs, för ju mer den kan buffra desto bättre, unjefär som vista.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eat_me
Varför skulle det inte duga till dej om alla andra tusen med HD4850 i CF inte har några som helst problem med 512MB?

...Eller alla Med HD4870 512, 8800GT/GTS 512, 9800GTX/GTX+ 512...

Min gissning är att har du ett 512MB så använder den hela grafikminnet fastän det inte behövs, för ju mer den kan buffra desto bättre, unjefär som vista.

Det duger säkert mer än väl till mig men om det finns program för att kolla det i realtid ser jag ingen anledning att inte göra det. Både jag och min kompis sitter med likadana datorer med CF-möjlighet så tanken är vars ett extra 4830 512MB till eller två nya 4750/4770 med 1GB minne när de sjunker lite i pris.
Är en hel del debatt om det här med minnesanvändningen i högre upplösningar så att bara vifta bort det med gissningar och dumförklarande motfrågor känns en aning krystat
Jag vill veta hur mycket minner jag använder om det är möjligt att ta reda på det.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilstallione
Är en hel del debatt om det här med minnesanvändningen i högre upplösningar så att bara vifta bort det med gissningar och dumförklarande motfrågor känns en aning krystat
Jag vill veta hur mycket minner jag använder om det är möjligt att ta reda på det.

Tror du misstolkade det jag skrev, även om grafikkortet använder sig av 512MB i ett program betyder det inte att den inte hade kunnat fungera precis lika bra med 256MB.

Som jag skrev kan man snabbt dra en parallell till Vista, även om Vista inte har behov av att fylla "1,68GB" minne så gör den det, man buffrar "utifall" inte för att det egentligen behövs. (inte enbart av det skälet, men i vissa fall är det så.)

Så min fråga eller tanke som jag lade fram blir då: hur har du tänkt ta reda på hur mycket minne som faktiskt behövs?
Jag är inte så säker att du kan ta reda på det igenom att läsa av hur mycket minne som sparas ned till random access "finns program för att kolla det i realtid", kanske inte hjälper ändå.

Att minnet är fullt enl. något program är faktiskt ett riktigt dåligt sätt att se om man ska gå på 1GB över 512MB, och även om du tror det är "gissningar och dumförklarande motfrågor" så lär nog minnet fyllas, inte för att det behövs utan för att det "kan behövas" och tar knappast så mycket kraft att fylla det man ändå har, alltså lär du knappast veta om det hjälper i 1920*1080 upplösning eller inte. Det enda sättet är ju att faktiskt köra några benchmark, är det en stor skillnad där så är det väl så, men det borde väl vara fullt möjligt att hitta på nätet där man ser en tydlig skillnad.

Jag menade inte att verka besserwisser förlåt om du uppfattade mig så, utan bara se det på ett annat perspektiv, att kolla i något program hur mycket minne som används säger inte mycket om prestandan eller om minnet hindrar grafikkortet på något vis.

Grafikminne och RAM minne i övrigt har ju länge varit omdebatterat, endera turer som trissar upp de flesta, "mera minne, mera minne". Tyvärr är ganska mycket av snacket försäljningsprat oxå.

Det är säkert möjligt och även troligt att 1GB gör en skillnad i en CF konfiguration vs. 512MB, men sättet att komma fram till det beslutet tycker jag verkar dåligt. (att kolla i något program hur mycket som används.)

/MVH!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eat_me
Informativt inlägg

/MVH!

Tack! Nu förstod jag lite bättre:)

Ursäkta tillbaka om jag var brysk, uppfattade ditt första inlägg som en aning drygt men nu är jag med på noterna.

Frågan är då om jag ska chansa och köpa ett 4830 till med 512MB eller börja om från början?

Mvh il

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilstallione
Tack! Nu förstod jag lite bättre:)

Ursäkta tillbaka om jag var brysk, uppfattade ditt första inlägg som en aning drygt men nu är jag med på noterna.

Frågan är då om jag ska chansa och köpa ett 4830 till med 512MB eller börja om från början?

Mvh il

Jag sitter själv med 4830 i CF och det funkar klockrent, vad är det för spel du/ni spelar och laggar det eller vill du/ni bara ha ett till?

MVH

Visa signatur

Gigabyte: EP45T-EXTREME, Intel: E7400, Kingston: HyperX 1600MHz, MSI: R4830 OC Edition... :P

[img]url=http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=654346][img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/654346.png[/img][/url][/img]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjEmil
Jag sitter själv med 4830 i CF och det funkar klockrent, vad är det för spel du/ni spelar och laggar det eller vill du/ni bara ha ett till?

MVH

Personligen kör jag nästan uteslutande TF2 men kostnaden för ett kort till är så låg att jag tycker det skulle vara kul att prova CF. Kompisen kör väl i princip det mesta i spel-väg

Jag har en 1920*1080-skärm och kompisen ska köpa en inom kort.

Det enda jag spelat som inte gick så bra är far cry 2, inte ens kompisen kan skafta på allt där trots 1280*1024.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Avstängd

det ni ska tänka på om ni kommer att köra CF med 4830 är ju att man inte får med någon CF brygga med korten utan det får man köpa separat, vet inte vart man köper det, då jga tog min polares brygga!

MVH

Visa signatur

Gigabyte: EP45T-EXTREME, Intel: E7400, Kingston: HyperX 1600MHz, MSI: R4830 OC Edition... :P

[img]url=http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=654346][img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/654346.png[/img][/url][/img]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilstallione
Tack! Nu förstod jag lite bättre:)

Ursäkta tillbaka om jag var brysk, uppfattade ditt första inlägg som en aning drygt men nu är jag med på noterna.

Frågan är då om jag ska chansa och köpa ett 4830 till med 512MB eller börja om från början?

Mvh il

Ingen fara, jag skrev nog lika obegripligt som vanligt bara.

Jag tycker inte du ska börja om från början, då är det lika bra att du köper ett HD4870/90 för samma pengar som 2st HD4830, slipper du bry dej om CF.

Men en uppgradering för 1k till 2*HD4830 lär nog göra en stor skillnad, ett billigare alternativ.

Saknas det en CF brygga så är säkert många villiga att sälja en till dej för småpengar, de följer ju med de flesta ATI korten idag och långt ifrån alla kan ju använda CF.

Permalänk
Hedersmedlem

CF-bryggor finns i bekantskapskretsen så där är inga problem, men tack för att ni påminde om det.
Får väl se om jag hittar något billigt 4830 till salu nu i veckorna, borde trilla fram några nu när lanseringen av 4770 nämrar sig.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dj christian
vcxvx

Det där får du gärna utveckla för jag är inte med dig alls.
Cant feel you, cant feel you

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dj christian
vcxvx

Googlar man så har det med Arabien att göra. He!

Visa signatur

CM Storm Sniper, Intel I7 930,SSD 80GB X25-M G2, 1 TB WD Caviar Black,Corsair 6gb DDR3 1600Hz, PowerColor 5870 PCS+, Corsair HX650w, AC Freeser 7pro. W7 pro 64-bit. och ett j..a glatt humör!

Permalänk
Medlem

bara så du vet , grafikkort med 512 + grafikkort med 512 = 2 grafikkort med 512 totalt.

du får inte mer minne om du kör crossfire/sli då båda korten måste ha samma identisk information i minnet.

i rivatuner kan man förästen till och med få information som minnesanvändning att visas direkt i spelen när man spelar. genom att gå gå in där på setup vid graferna och välja vilket värde man vill visa , gå in på dennes setup och bocka för show on osd eller något liknande.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eat_me
Tyvärr är ganska mycket av snacket försäljningsprat oxå.

Så var det på den gamla goda tiden då det kom kort med 512mb video minne och inga spel använde sig mer än 128mb.
Men utvecklingen i spel har gått snabbt framåt den senaste tiden och man kan tydligt se i spel som Far Cry 2, Crysis och Tomb Raider hur minneskraven på spelen ökat markant sedan 2007.
Det räckte i dom flesta spel med en enda textur för karaktärer och effekter som bloom var bara för personer med lite kraftigare grafikkort.
Idag är det mer eller mindre standard att ha HDR och bloom effekter och att samtliga karaktärer och 3d objekt i spel har 3-4 lager med texturer i högre upplösningar.
Alla dom här små sakerna kräver mycket minne.
Ett bra exempel är GTA4 som kräver otroliga 2gb (egentligen bara lite mer än 1gb) minne för att kunna spela spelet på absolut högsta grafik. Det är inte för att det är dåligt optimerat utan det är för att kunna rita upp skuggor och reflektioner i realtime.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
Så var det på den gamla goda tiden då det kom kort med 512mb video minne och inga spel använde sig mer än 128mb.
Men utvecklingen i spel har gått snabbt framåt den senaste tiden och man kan tydligt se i spel som Far Cry 2, Crysis och Tomb Raider hur minneskraven på spelen ökat markant sedan 2007.
Det räckte i dom flesta spel med en enda textur för karaktärer och effekter som bloom var bara för personer med lite kraftigare grafikkort.
Idag är det mer eller mindre standard att ha HDR och bloom effekter och att samtliga karaktärer och 3d objekt i spel har 3-4 lager med texturer i högre upplösningar.
Alla dom här små sakerna kräver mycket minne.
Ett bra exempel är GTA4 som kräver otroliga 2gb (egentligen bara lite mer än 1gb) minne för att kunna spela spelet på absolut högsta grafik. Det är inte för att det är dåligt optimerat utan det är för att kunna rita upp skuggor och reflektioner i realtime.

För att utnyttja 512MB så behövs det inte bara en hög upplösning med mycket textturer och effekter, man behöver ju oxå ett grafikkort som klarar av att tömma minnet i samma hastighet som det fylls på.
Minnes kraven är som fingervisning för vilket typ av kort man ska använda då de flesta Highend kort begåvats med mera minne, inte för att ett 6200LE med 2GB ska kunna klara av spelet.

Jag tycker du ska läsa igenom vad jag skrivit i mitt förra inlägg innan du citerar en kort fras ur dess innehåll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devildoll
bara så du vet , grafikkort med 512 + grafikkort med 512 = 2 grafikkort med 512 totalt.

du får inte mer minne om du kör crossfire/sli då båda korten måste ha samma identisk information i minnet.

Är nog därför han vill veta om hans nuvarande 512mb är tillräckligt då han kommer ha lika mycket efter att han köpt ett till grafikkort.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
Så var det på den gamla goda tiden då det kom kort med 512mb video minne och inga spel använde sig mer än 128mb.
Men utvecklingen i spel har gått snabbt framåt den senaste tiden och man kan tydligt se i spel som Far Cry 2, Crysis och Tomb Raider hur minneskraven på spelen ökat markant sedan 2007.
Det räckte i dom flesta spel med en enda textur för karaktärer och effekter som bloom var bara för personer med lite kraftigare grafikkort.
Idag är det mer eller mindre standard att ha HDR och bloom effekter och att samtliga karaktärer och 3d objekt i spel har 3-4 lager med texturer i högre upplösningar.
Alla dom här små sakerna kräver mycket minne.
Ett bra exempel är GTA4 som kräver otroliga 2gb (egentligen bara lite mer än 1gb) minne för att kunna spela spelet på absolut högsta grafik. Det är inte för att det är dåligt optimerat utan det är för att kunna rita upp skuggor och reflektioner i realtime.

Jag är skeptisk till att ett HD4830 med 2GB minne presterar särskilt mycket bättre än ett HD4830 med 512MB minne. Detta för att i de lägen som kan behöva mer minnen än 512MB, som väldigt hög upplösning och väldigt hög bildkvalitet med stora texturer, så orkar inte GPU'n att leverera spelbara FPS. Om man har 5 eller 10 FPS är tämligen ointressant, eller hur?

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Jag är skeptisk till att ett HD4830 med 2GB minne presterar särskilt mycket bättre än ett HD4830 med 512MB minne. Detta för att i de lägen som kan behöva mer minnen än 512MB, som väldigt hög upplösning och väldigt hög bildkvalitet med stora texturer, så orkar inte GPU'n att leverera spelbara FPS. Om man har 5 eller 10 FPS är tämligen ointressant, eller hur?

Då är GPUn flaskhalsen och inte minnet. Men trodde vi talade om high-end grafikkort och inte några 4830 med 2gb minne som jag inte ens visste existerade.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
Då är GPUn flaskhalsen och inte minnet. Men trodde vi talade om high-end grafikkort och inte några 4830 med 2gb minne som jag inte ens visste existerade.

Oki, då verkar du gått miste om 90% av trådens innehåll, som handlar om HD4830 (4750 och 4770 finns med som alternativ de med) och om 512MB räcker till för det kortet.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Avstängd

fick mina nya kort igår, 2x MSI R4830 OC Edition, mina ASUS EAH4830 var det värsta jag vart med om, okej dom funka bra att spela med, men 20min i COD så vart dom över hettade om man inte körde fläkten på 100% sen så tjöt dom som fan, så jag fick byta mott MSI verision istället som visserligen var bättre också, så det byttet var ju bara bra för mig...

MVH

Visa signatur

Gigabyte: EP45T-EXTREME, Intel: E7400, Kingston: HyperX 1600MHz, MSI: R4830 OC Edition... :P

[img]url=http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=654346][img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/654346.png[/img][/url][/img]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjEmil
fick mina nya kort igår, 2x MSI R4830 OC Edition, mina ASUS EAH4830 var det värsta jag vart med om, okej dom funka bra att spela med, men 20min i COD så vart dom över hettade om man inte körde fläkten på 100% sen så tjöt dom som fan, så jag fick byta mott MSI verision istället som visserligen var bättre också, så det byttet var ju bara bra för mig...

MVH

Vilken upplösning kör du och har du hunnit testa dem riktigt än?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Avstängd

kör tyvär bara i 1280x1024 då min sketan 17" LCD skärm in pallar mer, men allt flytter som smör, går riktigt tyst och svalt.

Kan göra lite mer tester med dom ikväll då jag har haft hand om sonen hela dagen så har jag inte hunnit testa dom ännu!

Men fixar det ikväll..

MVH

Visa signatur

Gigabyte: EP45T-EXTREME, Intel: E7400, Kingston: HyperX 1600MHz, MSI: R4830 OC Edition... :P

[img]url=http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=654346][img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/654346.png[/img][/url][/img]