Utveckling av Gamingmus

Permalänk
Medlem

Utveckling av Gamingmus

Morsning korsning i galoschen!

Vi är 2 grabbar som går sista året på Teknik och har i uppgift att utföra en marknadsundersökning och presentera någon utveckling av en datormus. Och därför frågar vi er följande:

Om du fick välja något som skulle utvecklas på/hos en datormus, vad skulle det då vara?

Försök svara någorlunda seriöst!

Mvh
TheL4N.se

Permalänk

Man brukar ofta hitta sin "favorit" datormus som man kör med länge, och under en längre tids användning så brukar de bli ganska skitiga. Många möss är ofta massa skarvar och hål där skiten brukar fastna och är svårt att rengöra utan att montera isär hela musen.

Sen så händer det sig att sladdar börja glappa eller gå sönder, men tyg(En sån som logitech G5 har) sladd är helt klart att föredra framför gummi.

Men, en mus som tål lite stryk och är lätt att rengöra tycker jag skulle behövas utvecklas! Samtidigt ska den såklart ha prestanda som en spelmus.

Visa signatur

Q9550 | P5Q-E | Gigabyte GTX260 OC | 2x2GB Corsair PC6400 | Corsair 450W | P182 | Samsung F1 640GB | X-Fi Xtreme Music

Permalänk
Medlem

Om man fick en mus med snabb respons tid som var sladdlös så vore det GREAT!!!

måste vara minst 3st knappar på sidan av musen samt ett par extra ovan på!

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Avstängd

Skulle säga Intellimouse med lite designdrag av Deathaddern Fast 3.0 intelli är helt perfekt utom att scrollen suger så det är nog fel att försöka göra den bättre än Microsoft klarar av ^^

Visa signatur

Intel E8400@3,15 Ghz (AMAZING?)| XfX 9800 GTX+ @ 800/1988/1165 | Corsair Dominator PC2-8500 | Aerocool Extremengine <3t | Gigabyte EP35-DS3 | 900 GB...
Hp NC8000 Intel Pentium 1,6 Ghz | 1 GB ram | Amd Mobility 9600 64mb | Slutkört batteri...

Permalänk
Hedersmedlem

en schysst hylla för lill/ringfinger och en lagom urgröpning för tummen med ett litet stöd underst.

Två tummknappar! Lutbar scroll är också bra att ha.

Display på undersidan som Ikari Laser är bland det bästa jag sett på länge, speciellt efterssom du kan ordna med sensen utan att ha drivrutiner!

Stora halkiga teflonfötter såklart och en bra lasersensor.

Diskret färgsättning utan massor med blinkande ljus och skit, tygkabel är ett måste också.

Som ni märker beskrev jag i princip en Ikari Laser rakt av förutom scrollen.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

En modulär mus. Där hårdvaran är densamma men man kan byta ut skalet. Problemet tidigare har varit att knappar och scrollhjul sitter i "basen". Jag menar att skalet har alla knappar och scrollhjul sen pluggar man in dem med en liten kabel från basen till skalet.

På detta vis så kan man ha vilken mus som helst förutsatt att det finns ett skal till denna mus för det.

--

Jag skulle även vilja se ergonomiska gamingmöss typ:
http://www.safecomputingtips.com/blog/wp-content/uploads/2007...

--

Gör man första förslaget så får man indirekt det andra förslaget på köpet.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

En MX Revolution som fungerar.

Visa signatur

(\__/) Det löser sig alltid!
(O.o) Låt honom/henne ha rätt så är saken ur världen!
(> <) Någonting annat klyftigt!

Permalänk

1. Trådlös
2. Om batterierna tar slut- möjlighet att plugga in USB kabel och fortsätta spela.
3. Tum-scroll är inte nödvändigt. Men musen skall helst ha 4-7 knappar.
4. Bluetooth eller IR spelar ingen roll, helst vill konsumenten välja. Bluetooth drar i allmänhet förbannat mycket mer batteri.
5. Att försöka forma musen direkt efter ens hand är rätt mystiskt eftersom väldigt få (ingen) håller HELA handen på musen. Man styr oftasts musen med fingerspetsarna om ni förstår vad jag menar. Jag styr iallafall min med tummen (vänster) och ringfingret+lillfingret (höger). det är inte så att jag styr min mus genom att förflytta armen eftersom då försvinner juh finmotoriken. Vissa mustillverkare verkar inte förstå det här.
6. Det är smutt att kunna ställa om sensen på musen om man har vänner som spelar hos en (om man är 10-16 år dvs, vilket många konsumenter är).
7. Ytan är viktig, man vill inte ha en yta som gör så att man svettas. Lackade ytor t.ex. eller vissa gummi-ytor.
8. Vissa kan tycka om att kunna slänga in fler vikter i musen så den blir tyngre/lättare.

Innovativa funktioner kan vara:
1. Om man arbetar med musen där det är kallare så såg jag en snubbe som hade satt in små värmealstrande manicker i musen så den höll 30-35 grader. Vi vet alla hur kall handen blir när man sitter o spelar med fönstret öppet på vintern.
2. Skulle vara smutt med en mus som man kan använda som presentationsverktyg också, dvs typ som den där Logitech air eller vafan den heter, i vilket man kan styra den i luften. Typ som en Wii-mote.

Och, istället för en ergonomisk mus så tror jag det är 1000 gånger bättre att bara köpa en hand-klämma (styrketräningsredskap) och göra 100 reps varje timma/dag. På det sättet så får man aldrig någon musarm eller motsvarande.
Och för övrigt så är den där ergonomiska musen Leedow visar otroligt oskön och irriterande samt plastig och den väger 5 gram typ.

Ok där har ni mina 2 cents.

Permalänk
Medlem

Mycket tum bas och en plats för ring/lillfinger är definitivt att rekomendera. och som personen över mig här skrev så är det tummen och ring/lillfingret man styr musen med. se till att göra plattserna för dessa fingrar bekväma så kommer det att gå hem alla gånger.
att styra sens direkt på musen är lättast och därför att rekomendera.
en stilren mus utan lampor och krims krams som stör.

tänker inte fortsätta skriva för personerna innan har redan skrivit allt man vill ha.

lycka till med ert arbete och satsa stort så ska ni nog se att det går hem!

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk
Medlem

intellimouse 3.0 med mix av deathadder. jag har haft båda och de är hur sköna som helst.

jag hatar logitechmöss, jag fattar inte vilka händer det är tänkt att passa för

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Gillar min Razer Krait otroligt mycket.

Lågt pris men ändå så har den bra prestanda och är vacker också

Synd att den inte finns i grön eller blå bara

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk
Medlem

- Symmetrisk design.
- 2 Tumknappar som går att komma åt även om man gärna har handloven i bordet istället för hela handen över musen
- Inga hyllor eller liknande att ha fingrar på, alternativt borttagbara sådana, långt ifrån alla gillar att flaxa runt med hela armen för att flytta musen.
- Tyg-sladd, gärna utbytbar för säkerhets skull
- Utbytbara pads under, gärna utan klister (Tänk sidewinder)
- Man ska kunna stänga av allt ljus utan mjukvara (knapp innuti?)
- Gör den lätt öppningsbar så att man kan komma åt och rengöra. (inga skuvar under ditklistrade fötter, gärna verktygsfritt montage)

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

en scroll som kan lutas åt sidorna.
minst fyra tumknappar
enkelfärgad
utan en massa detaljer som bara blir smutsiga/går sönder.

Visa signatur

WS: Striker II Formula - E8400 - Ultra-120 Extreme - 8GB A-data - Gigabyte 6850+4850- 1x WD 2TB - 2x WD 1TB - 1x WD 500GB - 1x WD 250GB - Thermaltake toughpower 850W - Antec 900 - Ubuntu 10.10 x64/(W7 x64)
Serv: Pentium III@1,1Ghz - Asus CUSL2-C - 10Gb HDD - MX 420 - 512MB RAM - win server 2k3 x32

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
En modulär mus. Där hårdvaran är densamma men man kan byta ut skalet. Problemet tidigare har varit att knappar och scrollhjul sitter i "basen". Jag menar att skalet har alla knappar och scrollhjul sen pluggar man in dem med en liten kabel från basen till skalet.

På detta vis så kan man ha vilken mus som helst förutsatt att det finns ett skal till denna mus för det.

+1

Köp en mus, välj mellan bluetooth och kabel, välj sedan form baserad på alla klassiska musformer genom tiderna.

Skulle tex kunna resultera i en bluetooth IE3.0 eller kanske en kabelförsedd MX eller varför inte en laser-boomslang fast helt rosa?

Gillar modultänket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av compaqoffer
+1

Köp en mus, välj mellan bluetooth och kabel, välj sedan form baserad på alla klassiska musformer genom tiderna.

Skulle tex kunna resultera i en bluetooth IE3.0 eller kanske en kabelförsedd MX eller varför inte en laser-boomslang fast helt rosa?

Gillar modultänket.

Ja just det, skalet kan en adapter så man kan välja mellan trådlöst och trådbunden (baserat på skalet). Ännu bättre.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
- Symmetrisk design.
- 2 Tumknappar som går att komma åt även om man gärna har handloven i bordet istället för hela handen över musen
- Inga hyllor eller liknande att ha fingrar på, alternativt borttagbara sådana, långt ifrån alla gillar att flaxa runt med hela armen för att flytta musen.
- Tyg-sladd, gärna utbytbar för säkerhets skull
- Utbytbara pads under, gärna utan klister (Tänk sidewinder)
- Man ska kunna stänga av allt ljus utan mjukvara (knapp innuti?)
- Gör den lätt öppningsbar så att man kan komma åt och rengöra. (inga skuvar under ditklistrade fötter, gärna verktygsfritt montage)

Riktigt bra förslag det där.

Stänga av eventuellt ljus samt tygsladd som är utbytbar låter nice.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Vad menar ni med tygsladd? Tyg leder väl inte el?

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lejo
Vad menar ni med tygsladd? Tyg leder väl inte el?

Hehe, de menar att sladden är täckt utav tyg ist för gummi..

Men att scrollen håller hög kvalite, den lackar tyvärr på allt för många möss.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Riktigt bra förslag det där.

Stänga av eventuellt ljus samt tygsladd som är utbytbar låter nice.

razer mamba utan ljus...då har du den bästa musen du kan få...iaf på dator sidan.

Visa signatur

Stationär: Ryzen9 5900x | DDR4 3200MHz 2x16GB | Geforce GTX1080 | Asus x570-F | Samsung 980 pro 512GB | Samsung 70 pro 256GB | Corsair AX 1200W |
Server: Ryzen9 5950x | 128GB RAM |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McVit
razer mamba utan ljus...då har du den bästa musen du kan få...iaf på dator sidan.

den musen är skit liten.

man ska kunna göra musen större!

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McVit
razer mamba utan ljus...då har du den bästa musen du kan få...iaf på dator sidan.

Det har jag ingen aning om.
Jag har ganska stora händer då jag är en stor grabb. Jag kör med Logitech G5. Kört med MX500 och MX518 tidigare. Större möss är att föredra för min del. Är Razer Mamba större än normalt?

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Steelseries IKARI laser är de bästa jag har hållt i.

den är sjukt skön.

enda jag kan klaga lite på är att Scrollen låter lite mycke

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Passformen och att den inte är trådlös, samt att den ska hänga med i spel. Därför kör jag MX518, finns helt enkelt ingen annan bra med liknande form och dem andra musarna passar inte i stora händer som dem flesta nordiska människorna har. Eftersom dem flesta är byggda efter asiatiska små händer.

Permalänk

Något som skulle vara tufft är ifall man kunde forma musen för bättre passform igenom att värma upp den! Eller sälja uppvärmbara/andra skal separat ifall man inte är nöjd med orginal passformen. "one size fits all"

Visa signatur

Core 2 Duo E6850 | 4GB Corsair XMS2-6400 | XFX nForce 680i LT SLI | Gainward 8800GT 512 *GS* | Aspire 520W | 22" LCD | 2TB HDD
Znote 6625WD

Permalänk
Medlem

Razer Mamba har allt det ni vill ha inkl trådlös och passar stora dasslock för det har jag..... men har inte råd til den nu när jag bränt mycket pengar på ny rigg......

Permalänk
Medlem

Kan bara instämma i många av ideerna här i tråden.

En mus som är lätt att plocka isär och ihop igen för rengöring är något jag verkligen skulle uppskatta.

Sen så är det ju det där med passformen för handen. För mig går många möss fetbort för att jag inte tycker att de passar min hand. (För mig är det i stort sett bara Ikari optical som känns riktigt bra).
Detsamma verkar gälla för många andra som har sina speciellt favoritmöss.

Därför vore det bra om man kunde skapa sin egen form på något sätt. Utbytbara skal, som någon föreslog, är ju ett sätt.
Ännu bättre vore om man helt kunde få skapa sin egen form/skal till att passa just ens egen hand. Typ som modellera. Dock vet jag inte riktigt hur detta skulle kunna genomföras och vilket material som vore lämpligt.

Jag tänker mig nåt mjukt material över musen som formar sig långsamt efter handen (inget kletigt material som modellera såklart då utan nån sorts mjukplast). När man spelat ett tag så har en tydlig form uppstått som avspeglar ens favortgrepp.
Då skulle man också eventuellt kunna ha alternativet att "spara" formen genom att typ grilla materialet i ugnen eller nåt

Edit : Såg att TheDoomSong några inlägg ovan hade ungefär samma ide'. Intressant, det betyder att det verkar ligga något i denna ide'.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Läst tråden och det jag saknar mest jag med är just att kunna plocka isär en mus snabbt och lätt för rengöring.
Har en G3a nu och gillar den skarpt. Att kunna ändra vikt och sense på den är något som jag gillar men jag saknar en knapp för lillfingret och en till knapp för tummen.
Formen på själva musen är perfa för mig men som sagts tidigare:
* Skalbarhet för rengöring och passform
* Minst 2 knappar för tumme, en för lillfingret, utöver de vanliga + scroll
* Kunna ändra vikt på musen för känslighet
* Ändra sense för ovannämnda
* Programmeringsbar funktion på alla knappar

En sak som jag kom på nu:
Hur skulle det vara om man hade en ministicka (360 grader) istället för scroll?
Kanske skulle bli för jobbigt och knölig att använda i spel?

Visa signatur

In a rose tattoo
Signed and sealed in blood I would die for you

Permalänk
Medlem

Jag har en Razer Diamondback Magma just nu och har haft i 3 år. Älskar den, men den börjar bli lite sliten och sunkig..

Nu skulle jag vilja ha en ny sådan men alla Razermöss ute nu och många andra gamingmöss har en dålig yta..

jag vill ha den glansiga som på gamla razer diamonback, men nu är det matt yta som blir flottig och fläckig direkt!

Visa signatur

Iphone 3G[s] vit 32GB

Permalänk

Bra mjukvarudrivrutiner som inte fuckar usb-portar eller fuckar musen.

Knapparna på musen razer copperhead är riktigt sköna eftersom de är så lätta att trycka ned, så det är en idé.

Inte någon ljusshow utan mer lugnt/diskret LED-ljus som känns proffsigt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Det har jag ingen aning om.
Jag har ganska stora händer då jag är en stor grabb. Jag kör med Logitech G5. Kört med MX500 och MX518 tidigare. Större möss är att föredra för min del. Är Razer Mamba större än normalt?

mina händer är 22-23 cm långa. typ bara mina fingrar får plats på min g5

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]