Permalänk
Medlem

Uppgradera från 8800gt!?

Tja, ska uppgradera mitt grafik kort hade jag tänkt, vad rekommenderar ni som det mest prisvärda?

Spelar i 1650 och har en e6750 prolle klockad till 3,2 just nu.

Mvh SimonZes

Permalänk
Medlem

Sitter på 8800GT också. Ger som inget att uppgradera nu känns det som. Går bra att spela alla nya spel. Jag inväntar DX11 grafikkorten i höst.

Skulle jag nödvändigtvis uppgradera bara för att så skulle jag välja ett GTX275 eller ett Radeon 4890.

Permalänk
Inaktiv

Om du inte känner att du behöver det, varför gör du det?

Som Drakgore skrev; 8800GT går alldeles utmärkt att pressa det bästa ur dom senaste spelen.

Permalänk
Avstängd

Re: Uppgradera från 8800gt!?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SimonZes
Tja, ska uppgradera mitt grafik kort hade jag tänkt, vad rekommenderar ni som det mest prisvärda?

Spelar i 1650 och har en e6750 prolle klockad till 3,2 just nu.

Mvh SimonZes

och hur mycket pengar ska du sätta till ett grafikkort då?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _Segas+
Om du inte känner att du behöver det, varför gör du det?

Som Drakgore skrev; 8800GT går alldeles utmärkt att pressa det bästa ur dom senaste spelen.

Det var väl Drakgore som inte kände att han behövde uppgradera, inte trådskaparen?

Men annars som Drakgore också säger, så är det väl GTX275 eller HD4890 som är vettiga uppgraderingar. Tillräckligt stor prestandaskillnad utan att för den skull vara hutlöst dyra.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Re: Uppgradera från 8800gt!?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SimonZes
Tja, ska uppgradera mitt grafik kort hade jag tänkt, vad rekommenderar ni som det mest prisvärda?

Spelar i 1650 och har en e6750 prolle klockad till 3,2 just nu.

Mvh SimonZes

jag uppgraderade ifrån ett 8800GTS 512 till ett Gainward GTX275 ser en enorm skillnad i alla spel och benchmarks! tex i crysis benchmark, 1680x1050, very high hade jag under 20 med mitt 8800gts och nu har jag 33fps! I 3dmark vantage fick jag också ifrån ca 9000p till 14500p!! kolla dom här benchmark filmerna^^

3Dmark vantage benchmark
3dmark06+FC2+WiC
Crysis benchmark

Kan bara varmt rekomendera att uppgradera till ett gtx275!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Det var väl Drakgore som inte kände att han behövde uppgradera, inte trådskaparen?

Men annars som Drakgore också säger, så är det väl GTX275 eller HD4890 som är vettiga uppgraderingar. Tillräckligt stor prestandaskillnad utan att för den skull vara hutlöst dyra.

Principen kvarstår...varför ska han behöva lägga en massa pengar på något som egentligen inte behövs? Istället för att mata personen med en massa dyra prylar kan han behålla det som fungerar.

Permalänk
Medlem

Sitter faktiskt själv på ett 8800GT 512mb. Har även gått i tankarna på att uppgradera, men har kommit fram till att kortet räcker nog några månader till. Väntar tills nästa riktiga kalaskort kommer, mest "bang-for-the-buck", som 8800gt 512 faktiskt var när det kom

Permalänk
Medlem

Jag kan bara instämma med de andra inläggen... om du kan (och vill) så avvakta med köpa av ett nytt grafikkort ett par månader till för då kommer ATi ut med nya 5800-serien och nVIDIA med nya 300-serien som har bl.a. stöd för DX11 och ska vara ute/komma ut när Windows 7 släpps ut i skarp version. Men är ditt kort är dåligt eller om du har pengar över som bränner i fickan till ingen nytta ja då kan du börja fundera på något nytt grafikkort redan nu men annars är mitt råd också som de andra inläggen... ligg lite lågt de närmaste månaderna.

/Saint25

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _Segas+
Principen kvarstår...varför ska han behöva lägga en massa pengar på något som egentligen inte behövs? Istället för att mata personen med en massa dyra prylar kan han behålla det som fungerar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saint25
Jag kan bara instämma med de andra inläggen... om du kan (och vill) så avvakta med köpa av ett nytt grafikkort ett par månader till för då kommer ATi ut med nya 5800-serien och nVIDIA med nya 300-serien som har bl.a. stöd för DX11 och ska vara ute/komma ut när Windows 7 släpps ut i skarp version. Men är ditt kort är dåligt eller om du har pengar över som bränner i fickan till ingen nytta ja då kan du börja fundera på något nytt grafikkort redan nu men annars är mitt råd också som de andra inläggen... ligg lite lågt de närmaste månaderna.

/Saint25

Frågan är bara hur korten i de nya serierna kommer att prissättas, både HD4890 och GTX275 ger faktiskt bra bang för the buck redan nu.
Men det är klart, om man känner att man kan vänta och inte behöver uppgradera just nu, så vänta, det finns alltid ett nytt potentiellt guldsläpp vid horisonten.
Men nu var ju frågeställningen vilket/vilka grafikkort vi skulle rekommendera för en uppgradering, inte OM han skulle uppgradera (jag tolkar: "ska uppgradera mitt grafik kort hade jag tänkt, vad rekommenderar ni som det mest prisvärda?" som en ganska stark indikering på att han faktiskt tänkt uppgradera, men det är kanske bara jag det )

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Ångrade att jag köpte mitt GTX 260, tycket mitt 8800GT pallade alla spel på höga inställnignar

Visa signatur

Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II X3 720BE @ 3.5GHz | LeadTek GTX 260 | 4GB OCZ Reaper | Corsair 650W | 3DMARK06: 16723

Permalänk
Medlem

Om du har ett SLI moderkort så är ett till 8800GT ett bra köp.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Testpilot

Jag tyckte då inte att mitt 8800GT räckte när jag hade det, bytte upp mig till ett 4870 när det hade gått ner lite i pris.

Crysis och Colin McRae Dirt var två spel jag inte tyckte funkade så bra som jag ville med 8800GT.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Samma situation här. Sitter med ett OC 8800 GT. Känns som det måste vara åtminstone ett 4890 för att vara värt att uppgradera. Men jag avvaktar prissänkningar.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Ja, jag är grymt sugen på att uppgradera, men det är klart 8800gt funkar ju ganska hyfsat fortfarande, man kanske ska vänta ändå lite till fast det kliar i fingrarna

Jag blev bara lite besviken när jag nyligen testade cryrsis warhead. Känns som att det är mer tung drivet än crysis vilket är konstigt !?

Permalänk

Jag lirar med mitt 8800gt på 1900, det funkar, tom crysis utan AA Jag är otroligt nöjd med det kortet. Kanske byta till 4770 för att kunna klocka lite?

275 har ju vissa modeller med otroligt bra kylare, och kortet presterar bra, ett bra val skulle jag säga. Dock inget bang-for-the-buck.

Permalänk
Medlem

gtx260 är stort, otympligt, väsnas, drar betydligt mer ström samt värmer upp datorn om den hamnar alldeles bredvid chipset på vissa moderkort jämfört med 8800gt. det är inte värt mödan om man prioriterar en tyst dator eller har ett trångt chassie imo.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Frågan är bara hur korten i de nya serierna kommer att prissättas, både HD4890 och GTX275 ger faktiskt bra bang för the buck redan nu.
Men det är klart, om man känner att man kan vänta och inte behöver uppgradera just nu, så vänta, det finns alltid ett nytt potentiellt guldsläpp vid horisonten.
Men nu var ju frågeställningen vilket/vilka grafikkort vi skulle rekommendera för en uppgradering, inte OM han skulle uppgradera (jag tolkar: "ska uppgradera mitt grafik kort hade jag tänkt, vad rekommenderar ni som det mest prisvärda?" som en ganska stark indikering på att han faktiskt tänkt uppgradera, men det är kanske bara jag det )

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SimonZes
Tack för alla svar!

Ja, jag är grymt sugen på att uppgradera, men det är klart 8800gt funkar ju ganska hyfsat fortfarande, man kanske ska vänta ändå lite till fast det kliar i fingrarna

Jag blev bara lite besviken när jag nyligen testade cryrsis warhead. Känns som att det är mer tung drivet än crysis vilket är konstigt !?

Det där med prissättning av kommande grafikkort kan ingen sia om just idag med tanke på bl.a. rådande världsläget med instabil ekonomi (och Influensan som nu sprider sig över vår planet). Så man får också se hur värdet utvecklas på den svenska kronan under de kommande månaderna d.v.s. faller kronans värde mera än idag så blir t.ex. datordelar ännu dyrare att köpa för slutkunden.

Men de mer prisvärda grafikkorten idag är kanske t.ex. HD4770 - HD4870 1GB - HD4890 - GTX260 216 - GTX275 - GTX285, om man ska tänka på att köpa något nytt grafikkort till sitt datorsystem.

Så det är upp till varje person att avgöra om han eller hon behöver gradera upp sitt system nu... och har råda med det. Men kan man vänta i några månader till - att man står ut med sitt halvdåliga grafikkort lite till så börjar vi se nästa generation grafikkort både från ATi och lite senare från nVIDIA. Sedan en annan aspekt att nu står snart en ny sommar inför dörren där skolor slutar och semestrar tar vid. Då kan det kanske vara dumt att inte ta vara på den tiden som finns och göra något annat än bara kanske hänga framför datorn under låga tider i sommar eller hur? För sommaren är rätt kort på våra breddgrader geografiskt innan hösten och senare vintertid tar vid igen.

SimonZes,
Ja, ditt 8800GT grafikkort kan fungera hyggligt väl i ett par månader till men det kanske är inte så roligt om det börjar bli svårt med en del nya spel och grafiken kanske inte är så snygg alla gånger längre i spelen. Men det förutsätts att grafikkortet inte går sönder innan dess vilket kan ske att korten går sönder ibland. Jag har själv ett 8800GT kort och känner till dess tillkortakommande eller begränsningar - jag har en LG 24" skärm.

När det gäller Crysis-seriens spel, så är de (ö)kända för att vara mycket krävande för dagens datorsystem - även med det bästa grafikkorten och inget av dem flyter på riktigt bra. Och med högre bildupplösningar och bildförbättringar t.ex. kantutjämning påslaget faller spelen ännu mer. Det är bara att söka runt på detta forum och andra forums på nätet om vad som skrivs i allmänhet om Crysis. Med andra ord - det är inte så bra kodat eller optimerat för vad den stora massan människor brukar ha för datorsystem hemma i sina bostäder just idag. Så häng dig inte upp på att nya spel som t.ex. Crysis inte fungerar så väl som önskat med ditt system just idag för du är inte ensam om att ha upplevt detta fenomen.

Hur du ska göra är naturligtvis upp till dig att avgöra saken d.v.s. köpa ett nytt grafikkort nu eller vänta till efter sommaren och då börja titta efter de kommande nya generationen grafikkort. Så här inför sommaren kan kanske ett par tusen kronor kan kanske användas till något mer nyttigt eller rolig aktivitet? Men som sagt... det är upp till dig att avgöra om vad du använder dina pengar till.

Men det var bara mina tankar...

/Saint25

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _Segas+
Principen kvarstår...varför ska han behöva lägga en massa pengar på något som egentligen inte behövs? Istället för att mata personen med en massa dyra prylar kan han behålla det som fungerar.

Helt rätt tänkt jag har köpt grafikkort för totalt 3500:- de senaste 7åren och även idag tycker jag att mitt 7900GT är helt okej! Om man köper ett nytt tycker jag att man ska sälja det gamla till någon som har ett riktigt kasst kort!