Angående Vista 64 bits!

Permalänk
Medlem

Angående Vista 64 bits!

Tjenare alla där ute tänkte ställa kanske en solklar fråga till er vad vet jag.

Jo det är så här läste på baksidan av pre ordern på Empire total war, Starcraft II och Diablo III och där står det att spelen stödjer OS 32bits vista/xp.

Min fråga är hur kan man veta vilka spel som även fungerar till 64 bits utan att det står det på förpackningen, för snubben i affären visste inte heller :S

//Fuvvan

Visa signatur

God gave me style, God gave me grace, God put an smile upon my face.

Zalman GS1000 i7 920 @ 2,66Ghz PowerColor Radeon HD 4870X2 Corsair 750W, Corsair TWIN3X 1333MHz DDR3, 3GB, Intel DX58SO, X58, Socket-1366 Western Digital Caviar® GreenPower™ 1TB

Permalänk
Medlem

Tjena, jag kör på Vista Business 64 bitars och har kunnat spela alla spel jag installerat oavsett om det stått att de stött 64bitar eller ej.

Vista 64 emulerar 32 bitars OS vilket gör att typ allt funkar!
För mig delar den automatiskt upp Program & Program(x86)

Visa signatur

| MSI B75A G43 | i5 13600k | Crucial BallistiX Sport 8GB 1600MHz | Asus HD 7870 Direct CU II | Corsair SSD 128GB | Corsair TX650W | Win 7 Professional

Permalänk
Medlem

Instämmer med ovan.
Har kört vista 64 i ett halvår och varenda spel jag provat har fungerat klockrent.

Empire Total war fungerar garanterat i vista 64

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem

64bit emulerar 32bit men 32bit kan inte emulera 64bit.. Om ja inte är helt ute o cyklar nu ?

Visa signatur

Tjo & tjim
Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W

Permalänk

I värsta fall måste jag ge spelet admin rättigheter annars är det aldrig problem. Och då snackar vi gamla spel som Diablo 3 och BF1942.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omEn||LabZ
Och då snackar vi gamla spel som Diablo 3 och BF1942.

När blev Diablo 3 ett gammalt spel? Jag måste ha missat nått.

Kan även säga att jag med kör Vista 64 och har inte stött på några spel problem hittills.

Visa signatur

Valfri signatur som hamnar nedan dina inlägg.

Permalänk
Medlem

Dom enda program som gnäller är dom som har typ hårdkodat OS ID vid installation där inte ens compatability mode funkar, men jag har endast stött på ett extremt fåtal av dom efter 1.5 år av 64 bits. Är det småprogram så har dom uppdaterats, eller fått en 64 bit version.

Permalänk
Hedersmedlem

Är spelet märkt med "Games for windows"-loggan så ska det fungera. För att få använda den är ett av kraven som Microsoft ställt att spelet ska fungera på Vista 64-bit (och framtida spel kommer ju såklart ha kravet på win 7 64-bit). XP x64 är inte krav men rekommenderat.
Observera att detta bara ställer krav på att det ska fungera på den plattformen, inte att spelet självt behöver vara kompilerat för 64-bit.

För övrigt emuleras inte 32-bitars kod, dvs. windows tolkar inte x86 maskinkoden och översätter det till 64-bit utan processorn ställs om till ett 32-bitarsläge när den kör sådan kod. Precis som 32-bit x86 alltid växlat ner till 16-bit x86 när det behövts.
Vilket leder oss in på ett annat kapitel. x86-64 specifikationen beskriver hur ett 64-bitars OS kan köra 16-bitars kod på samma vis genom att växla ner. Dock lyckades Microsoft inte implementera detta bra så förutom viss handpålaggda installationsprogram som är kompilerade för 16-bitars så kan man inte köra 16-bitars program på 64-bitars windows. Nu tror jag det inte är så gamla spel du hittat i affären men om du ser spel som gjordes före 64-bit windows kom så gör du bäst i att googla lite. Vissa, speciellt när de kräver någon form av antipiratkopieringsmjukvara som infesterar systemet kan vara svåra eller omöjliga att få igång på 64-bit. Men det kan också finnas riktigt gamla spel som inte är så naivt programmerade utan fungerar bra på ny hårdvara. Låt mig ta Total Annihilation som kom 1997. Spelet har inga problem att hantera widescreenskärmar och fungerar bra på min 64-bit Vistadator.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zukka
När blev Diablo 3 ett gammalt spel? Jag måste ha missat nått.

Kan även säga att jag med kör Vista 64 och har inte stött på några spel problem hittills.

Hinner gå en dag så har spel blivit gamla nu för tiden, väldigt sorgset tycker jag:(

OnT: bara att köra på, fungerar skitfint att spela på x64

Permalänk
Medlem

Kör vista 32-bit så det är lite utanför.
Har haft problem med lite äldre program som jag har för mig gått på 16-bit.
Windows problemhanterare har då hjälpt mig med att "ta fram" en programsnutt för att kunna köra de äldre programmen.
Har haft liknande problem med en äldre CD:RW där problemhanteraren har tagit fram/korrigerat drivrutiner så att den börjat fungera.