Permalänk
Medlem

Varför tog du bort Linux?

Många provar på Linux, flera har ibland Linux bredvid sitt vanliga OS och vissa är "periodare" och skiftar mellan Linux och något annat OS. Gemensamt har dom dock att dom av någon anledning inte använder Linux på heltid.

Jag är en periodare. Nu för tiden blir jag alltid sugen att prova när antingen ubuntu släpper ny dist eller när jag köper ny hårdvara, "-måste bara testa hur det fungerar...". Jag har genom åren mest använt nån sorts windows och har använt Linux enbart under kortare perioder, max 2 månader i sträck tror jag. När jag installerat ett fräscht Linux så slår det mej alltid hur bra, enkelt och logiskt det är. "-Så HÄR borde saker och ting funka!" Men av någon anledning så sitter jag nu här med windows ändå. Trots att jag är så förtjust i många saker i Linux så ramlar jag tillbaka i windows-träsket av någon anledning. Krånglande hårdvara? Nått program man bara inte kan vara utan? Saknar att bara dubbelklicka på allt man laddar ner?

Varför tar du bort Linux?

Kunde man samla alla anledningar (och fixa dom) så borde det bli svettigt i Redmond (vilket inte är meningen med denna tråd.) Däremot så är jag nyfiken på om andra har samma anledningar som jag.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem

ATIs drivrutiner och flashstödet irriterar mig mest. Det går ju otroligt segt att surfa så fort man har flera youtubesidor uppe, även på min moderna dator.

Prövade nya 9.04 för ett par dagar sen och blev förvånad över hur rappt systemet var på min gamla P4 2 Ghz. Kändes faktiskt som att sitta vid en ny dator med windows. Sen prövade jag att surfa och så fort jag kom in på något flashbloatat blev jag ledsen igen.

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk

- Samma problem för mig med SEG surfning i Linux
- Dåliga val av fonter som gör att man blir trött i ögonen.
- Tyvärr sjukt mycket buggar i alla distar, små irriterande.
- Lite för svårt att installera program, drivrutiner osv.

Gillar ändå linux och hoppas och testar varje gång det kommer ut en ny dist som verkar bra. Tyvärr slutar det alltid att jag återvänder till XP.

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

Jag gick dock inte tillbaka till Windows, utan gick över till Mac, OS X då. Fick med det trevliga jag fann i Linux (Bra CLI, *NIX-likt system) och slapp krångla med xorg.conf för att få grafikkortet att fungera bra (var ett tag sen detta ), Compiz då var inte alls lika smidigt som nu, och inte ens nu är det riktigt så finslipat som OS X grafiska gränssnitt.

Det jag stör mig mest på i de linuxdistar jag testat är ändå den där känslan av lapptäcke. Man märker så tydligt att systemet är uppbyggt av skiljda utvecklare med olika mål och tänk.
Blivit mycket bättre på senare tid dock, då KDE och Gnome snävat upp sina user interface-riktlinjer.

Permalänk
Medlem

Go Linux! på er

Världens Snabbaste Linux: PuppyLinux
.. därför att det laddar in HELA operativsysystem i RAM-minnet.
Och så slipper det anropa något från en 'seg' USB eller HDD.
Kan göra detta för att PuppyLinux är så litet. Ett par, tre hundra MB totalt.

Mitt favoritLinux: SimplyMepis
.. därför att det är busenkelt att installera (välj Gnome före KDE om du vill)
och framför allt:
.. har mycket bra hårdvaru igenkänning och up-to-date drivrutiner för kringutrustning.
Att den senaste Stable Release versionen kom bara ett par månader sedan, gör inte denna egenskap sämre ....

http://www.puppylinux.org/

http://www.mepis.org/

/halojoy

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Medlem

Jag använder linux på min bärbara men på min stationära så kör jag Vista. Hade ubuntu på min stationär förut. Orsaken till att jag tog bort det var att ljudetkvaliten i linux suger. Alla sorters codecs suger. Använder skype dagligen och behöver ett litet program som heter skypemate för att få min trådlösa skype telefon att funka. Programmet funkar inte under linux och det finns inget alternativ.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xclusiv8
Jag använder linux på min bärbara men på min stationära så kör jag Vista. Hade ubuntu på min stationär förut. Orsaken till att jag tog bort det var att ljudetkvaliten i linux suger. Alla sorters codecs suger. Använder skype dagligen och behöver ett litet program som heter skypemate för att få min trådlösa skype telefon att funka. Programmet funkar inte under linux och det finns inget alternativ.

Inget fel på ljudkvaliten i Linux, lika bra som i windows.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är ju bara krångel, fungerar aldrig 100% för mig :/

Permalänk
Inaktiv

Det handlar nog om behov för mig. Allt jag vill få fram fungerar ypperligt i Linux. Jag kan inte komma på någon anledning öht att köra Windows Nu spelar jag iofs inte spel länger... men de enda jag spelade när jag höll på var Dota, Cs och Homm3, vilka alla är spel som flyter perfekt i Wine. Så övergången för mig var bekväm. Började nog med att jag installerade Kubuntu 7.10 parallellt med Vista för nåt år sen... efter nån månad tog jag bort Windows och har aldrig haft det sen dess

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
- Dåliga val av fonter som gör att man blir trött i ögonen.

Är inte tricket att byta alla till Bitstream Vera?

Permalänk
Medlem

Det är alltid nått som krånglar, eller så är det något program som man vill använda som inte fungerar bra på linux.

Jag är alltid sugen på att testa linux. Sen går jag tillbaka till Windows eftersom alla program osv fungerar som jag är van vid.

men det har ju att göra med min okunskap i Linux.

edit: blev sugen på att testa PuppyLinux och Mepis nu

Visa signatur

|
|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
Inget fel på ljudkvaliten i Linux, lika bra som i windows.

Jasså du? Konstigt, jag har nämligen upplevt exakt samma sak som vår vän Xclusiv8 och håller på och strular med det hemma atm.. Men om du kan tala om för mig hur jag ska få mitt Creative Soundblaster Audigy 2-kort att fungera (för tillfället vill det tom bara ge ljud från hörlursutgången..) med samma ljudkvalité som jag får i Vista som den dualbootas med så är jag evigt tacksam!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Jasså du? Konstigt, jag har nämligen upplevt exakt samma sak som vår vän Xclusiv8 och håller på och strular med det hemma atm.. Men om du kan tala om för mig hur jag ska få mitt Creative Soundblaster Audigy 2-kort att fungera (för tillfället vill det tom bara ge ljud från hörlursutgången..) med samma ljudkvalité som jag får i Vista som den dualbootas med så är jag evigt tacksam!

Just Creative är ganska svåra. Provat deras egna drivare? Alternativt, kompilera senaste alsa.

Permalänk
Medlem

Krångel med drivrutiner till wlan etc.

Permalänk
Medlem

Textrenderingen är jobbig, inget Chrome, krångligt, fult, alltid nån hårdvara som strular, ologiskt, inget Adobe CS4 + massa annat som inte finns.

Det är det jag kommer på såhär direkt. Jag vill gilla Linux, men det går ju inte! Slutar alltid med Windows till slut.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Tar aldrig bort linux utan kör dualboot på så gott som alla maskiner. Att jag har kvar windows är av olika anledningar. Dels behöver jag kunna både unix/linux/windows för studierna. Sen behöver jag kunna programmera till de olika osv och svårt att lära sig C# i t ex linux. Viss mono finns men Visual Stuido är så mycket bättre än något annat jag hittat till linux. Det är främst det jag saknar, en riktigt kraftfull utvecklingsmiljö för diverse språk till linux. Samt spelstödet och programvarustödet. Vill kunna köra senaste Photoshop och Lightroom med full prestanda. Gimp håller inte måttet för min del. Men tillsammans så kompletterar det mina behov bra. Har fler än 2 olika opsystem på vissa datorer.

Det som är mest irriterande med *nix är drivrutinerna till skrivare osv. De håller aldrig samma klass som till Windows, tillverkarna borde fixa lika linux stöd till deras senaste photoskrivare som de har till windows.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Jasså du? Konstigt, jag har nämligen upplevt exakt samma sak som vår vän Xclusiv8 och håller på och strular med det hemma atm.. Men om du kan tala om för mig hur jag ska få mitt Creative Soundblaster Audigy 2-kort att fungera (för tillfället vill det tom bara ge ljud från hörlursutgången..) med samma ljudkvalité som jag får i Vista som den dualbootas med så är jag evigt tacksam!

Det är många som har problem med drivrutiner i Linux, men det är inte samma sak som att säga "Ljudkvaliten är dålig i Linux. Punkt.". Att du har problem med ljudet där och att den allmäna ljudkvaliten i alla Linux-distar är dålig anser inte jag är samma sak.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Jag är egentligen inte kvalificerad att skriva i den här tråden för jag har aldrig tagit bort Linux, det är väl snarare tvärtom i mitt fall. Jag vill egentligen bara kommentera två saker:

- precis som MarcusW skriver är enskilda problem med drivrutiner inte en mätare på ljudkvalitén. Creative är i nuläget ökänt både i Linux som Windows kretsar för att inte vilja samarbeta. Generellt finns det dock flera fördelar med Linux jämfört med Windows: om du kör en USB/DAC funkar inte Windows mixer utan sabbar faktiskt ljudkvalitén och du blir tvungen att installera särskilda drivrutiner som i slutändan innebär att du förlorar mjukvarumixning helt och håller. Sådana problem har du inte Linux (och BSD). Däremot är det alltid bra att kolla upp en ljudkort innan köp ifall det ska användas i Linux.

- problem med fonter är lite av ett mysterium för mig. Jämfört med Windows XP är mina fonter överlag bättre i Linux. Jag måste trixa i XP för att få till lika snygga fonter, speciellt stora sådana i t ex Firefox. Borde därför vara enkelt att ställa in det till önskad font och kvalité. En egenhet i XFCE 4.6 jag la märke till för någon dag sedan (höll på att fixa med Awesome och använde därför XFCE som reservmiljö) var att kantutjämningen inte var påslagen som standard. Därför blev jag överraskad av det lite suddiga intrycket. Under inställningar och typsnitt slogs det enkelt på. Själv använder jag vanligen Sans och tycker det ser snyggast ut på skrivbordet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Jasså du? Konstigt, jag har nämligen upplevt exakt samma sak som vår vän Xclusiv8 och håller på och strular med det hemma atm.. Men om du kan tala om för mig hur jag ska få mitt Creative Soundblaster Audigy 2-kort att fungera (för tillfället vill det tom bara ge ljud från hörlursutgången..) med samma ljudkvalité som jag får i Vista som den dualbootas med så är jag evigt tacksam!

Det är ju drivrutinsproblem och inte linux ditt måfå. Om drivrutinen inte hade existerat till Vista skulle det då vara Vista som levererade dålig ljudkvalite? Gör en egen tråd och klaga på Creative där istället.

Visa signatur

"Be not afraid of life. Believe that life is worth living, and your belief will help create the fact." - William James

Permalänk
Medlem

Jag drar mig för att använda det fullt ut pga kasst/obefintligt webcamstöd i im-klienterna för linux. Sen tvärvägrar min arbetsstation att köra ubuntu

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Avinstallerade mitt linux efter några månaders användande för ett bra tag sen pga att alla nya kernels inte fungerande med mitt moderkort utan totalkraschade vid starten, detta fixades först några månader senare i de flesta större distros... Och jag orkade inte vänta på det hela eller bråka med en såpass fatal miss.

Anledning 2 var allmänna strulet med drivare och ingen WM jag trivdes med, och har inte fått fonterna att se bra ut med utjämning än, sist men inte minst saknade jag mina program jag hade behov av som inte fungerade korrekt utan att bråka med dem.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk

Kør Win7 numera, men har kvar linux som OS nr 2 på laptopen då jag tycker det ær trevligt att jobba i Linux.
Men det saknar vettiga bildbehandlingsløsningar.

Visa signatur

http://www.solliefoto.se - En hobbyfotografs hem - Datorsystem:
Många, har tappat räkningen....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smileyn
Kør Win7 numera, men har kvar linux som OS nr 2 på laptopen då jag tycker det ær trevligt att jobba i Linux.
Men det saknar vettiga bildbehandlingsløsningar.

Är inte GIMP rätt trevligt ändå?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av halojoy
Go Linux! på er

Världens Snabbaste Linux: PuppyLinux
.. därför att det laddar in HELA operativsysystem i RAM-minnet.
Och så slipper det anropa något från en 'seg' USB eller HDD.
Kan göra detta för att PuppyLinux är så litet. Ett par, tre hundra MB totalt.

Mitt favoritLinux: SimplyMepis
.. därför att det är busenkelt att installera (välj Gnome före KDE om du vill)
och framför allt:
.. har mycket bra hårdvaru igenkänning och up-to-date drivrutiner för kringutrustning.
Att den senaste Stable Release versionen kom bara ett par månader sedan, gör inte denna egenskap sämre ....

http://www.puppylinux.org/

http://www.mepis.org/

/halojoy

Förlåt för att jag verkar vresig. Men det är extremt jobbigt att läsa alla dina inlägg eftersom du använder fetstil. Säkert bra inlägg om man orkar läsa det.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Batteritid, vissa tweaks, saknar viss mujkvara, ett jäkla hop plock.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Jag kan inte använda det till musikproduktion. Mitt ljudkort stöds inte.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nivv
Förlåt för att jag verkar vresig. Men det är extremt jobbigt att läsa alla dina inlägg eftersom du använder fetstil. Säkert bra inlägg om man orkar läsa det.

Jag förlåter dej .. så gärna, nivv
Sen behöver inte alla läsa mina poster.
Bara att hoppa över dom. Jag gör själv det, med vissa poster från en del jag inte orkar med.

/halojoy - Man kan aldrig vara alla till lags - Sant!
... om man dansar efter varje pipa som piper, så får man aldrig vara sej själv
... den person man är med sina förtjänster
... och sen kommer nästa pipa och tycker tvärtom!

... God tolerans mot omgivningen, olikheter i den värld vi lever i
... är bättre än om vi var och en försöker ändra världen till att passa just mej och min smak
... för det skulle förmodligen inte funka ändå .. om några miljarder personer gjorde det
... eller vad tror ni, gott folk?

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Medlem

orkar inte dualboot och linux verkar inte vara tillräckligt utvecklat för att använda som ett förstahandssystem, kan inte spela, finns inte alla drivers, fattigt med program osv osv

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk

Finns inga bra FTP-program så som tex flashfxp / ftprush

Permalänk
Medlem

Mycket nöjd med Ubuntu tills jag upptäckte att mina utvecklingsverktyg inte fanns för Linux och Wine fixade inte heller programmen på ett bra sätt. De motsvarande jag hittade var inte lika bra som i Windows så det blev att byta tillbaka till Windows.

Hade även problem med 3G-bredbandet men det är löst nu i senare versioner. Bara plugga in och köra.