RMA på Inet, vad bör jag tänka på?

Permalänk
Medlem

RMA på Inet, vad bör jag tänka på?

Hej,
Skickat tillbaka ett nyblivet defekt 4850 som jag haft sedan december tror jag. Skrev även ett mail att jag gärna ville betala mellanskillnad och byta upp mig till ett GTX 275 om det är så att de bestämmer sig för att skicka ett nytt grafikkort på garantin. Det Asus 4850 jag köpte är utgånget från lager, så mitt önskemål lär underlätta för dem. Fick ett svar av en vänlig kille som svarade att han lagt till detta önskemål i min felanmälan-text, sedan sa han att teknikern kommer att kontakta mig när han kikat på kortet.

Personligen är jag totalt inställd på att alltid handla från Inet. Sjukt bra butik och jag har aldrig haft ett enda problem. Alltid billigt och snabb leverans, pålitliga och säkra. Dock har jag aldrig gjort ett garantiärende där förr.
Som topic lyder, vad bör jag tänka på resten av ärendet? Än så länge är statusen "Inlämnad/Mottagen" så jag antar teknikern inte tittat på kortet ännu. Kortet anlände till dem den 24 april.
Tacksam för tips och råd

Visa signatur

i7 2600k + Corsair H60 | Asus P8Z68-V Pro Gen-3 | Corsair Vengeance 16GB | Sapphire Radeon 7970 | Intel X25-M G2 80GB | Corsair HX520 | Corsair Obsidian 650D

Permalänk
Medlem

Stå på dig om de skulle tjura lite.
Se till att du verkligen får ditt 275 för rätt pris för uppbytet.

Tror det kommer går bra. Allt har ju gått bra hittils utan problem (även om det börja med kortet).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IntelAti
Stå på dig om de skulle tjura lite.
Se till att du verkligen får ditt 275 för rätt pris för uppbytet.

Tror det kommer går bra. Allt har ju gått bra hittils utan problem (även om det börja med kortet).

Ja det ska jag göra! Änsålänge känns det bra..
Har jag rätt om, låtsäga, det urpsprungliga värdet på 4850 var 1500:-, att få betala 1000:- extra och få ett GTX275 som kostar 2500:-?

Visa signatur

i7 2600k + Corsair H60 | Asus P8Z68-V Pro Gen-3 | Corsair Vengeance 16GB | Sapphire Radeon 7970 | Intel X25-M G2 80GB | Corsair HX520 | Corsair Obsidian 650D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ahlm
Ja det ska jag göra! Änsålänge känns det bra..
Har jag rätt om, låtsäga, det urpsprungliga värdet på 4850 var 1500:-, att få betala 1000:- extra och få ett GTX275 som kostar 2500:-?

Ja, precis. Sen kan du nog välja vilket du vill ha eftersom du byter upp dig i samverkan med Inet då antar jag.

Ta gärna ett märke av kvalitet när du köper grafikkort.

Permalänk
Medlem

Du kan vara glad om ens får tillbaka ditt nuvarande kort från Inets RMA:)
Jag skickade in ett av mina Asus EAH4870 som var dött och fick tillbaka en trasig TOM kartong.
Det tog över två veckor för dom att komma fram till var det hade tagit vägen, ingen på deras serviceavdelning ville ta på sig skulden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IntelAti
Ja, precis. Sen kan du nog välja vilket du vill ha eftersom du byter upp dig i samverkan med Inet då antar jag.

Ta gärna ett märke av kvalitet när du köper grafikkort.

Tänkte mig deras Gigabyte version, men det är inte i lager just nu, men om någon vecka, annars finns det ju billiga Sparkle. Hur är Sparkle egentligen?Köper hellre Leadtek som är de dyraste i lager för att vara säker.

Visa signatur

i7 2600k + Corsair H60 | Asus P8Z68-V Pro Gen-3 | Corsair Vengeance 16GB | Sapphire Radeon 7970 | Intel X25-M G2 80GB | Corsair HX520 | Corsair Obsidian 650D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ahlm
Tänkte mig deras Gigabyte version, men det är inte i lager just nu, men om någon vecka, annars finns det ju billiga Sparkle. Hur är Sparkle egentligen?Köper hellre Leadtek som är de dyraste i lager för att vara säker.

Ingen koll på Nvidia tillverkare men eftersom Gigabyte gör bra moderkort borde de kunna få till bra kylning på grafikkort osv.

Permalänk
Medlem

Vad är syftet med att skapa den tråd? Är det för att du vet Inet sitter här och vill att de ska göra bra ifrån sig i ditt ärende för att få bra omdöme, ere den tanken som ligger bakom tråden?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NorBiz
Vad är syftet med att skapa den tråd? Är det för att du vet Inet sitter här och vill att de ska göra bra ifrån sig i ditt ärende för att få bra omdöme, ere den tanken som ligger bakom tråden?

Jag har aldrig gjort ett garantiärende förut.. Och nej, jag visste inte att de sitter här, men tack för att du sa det.
Saken är den att jag har läst mycket negativt och en hel del dramatiska händelser här på forumet, gällande alla butiker i stort sett. Jag vill självfallet inte råka ut för något sånt, och jag vill veta hur jag ska reagera om det skulle dyka upp något och veta vad jag ska göra. Det är väl det konsumenträtt-forumet är till för?

Visa signatur

i7 2600k + Corsair H60 | Asus P8Z68-V Pro Gen-3 | Corsair Vengeance 16GB | Sapphire Radeon 7970 | Intel X25-M G2 80GB | Corsair HX520 | Corsair Obsidian 650D

Permalänk

Lämnade tillbaks mitt defekta Nätagg hos Inet. Dock direkt i butik, men det gick smärtfritt. Pengarna tillbaka på kontot nästa dag

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ahlm
Ja det ska jag göra! Änsålänge känns det bra..
Har jag rätt om, låtsäga, det urpsprungliga värdet på 4850 var 1500:-, att få betala 1000:- extra och få ett GTX275 som kostar 2500:-?

Nope, värdet på kortet har minskat.. man kan väl inte ta full pris för något gammalt.

Kanske går på blocket med antika laptops.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

en annan fråga, men relaterat till inet. Om vi säger att jag har ett grafikkort, som jag inte är riktigt nöjd med (hypotetiskt givetvis ) som jag har provat i datorn, kan jag då skicka tillbaka det och välja ett annat grafikkort? Vore bra att veta i framtiden. Så vad tror ni?

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Antielefant
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ahlm
Tänkte mig deras Gigabyte version, men det är inte i lager just nu, men om någon vecka, annars finns det ju billiga Sparkle. Hur är Sparkle egentligen?Köper hellre Leadtek som är de dyraste i lager för att vara säker.

Det är väldigt liten skillnad mellan korten eftersom de håller referensdesign, och speciellt eftersom både Sparkle och Leadtek tillverkas i samma fabrication plant.

Ett märke att hålla sig undan om man känner sig osäker är XFX (inkl Elsa, Inno3D och PoV - samma fab där också), men det beror mest på att de i alla fall tidigare har producerat ganska många kort med undermåliga och tjutande kondensatorer i strömförsörjningsdelen.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Det är väldigt liten skillnad mellan korten eftersom de håller referensdesign, och speciellt eftersom både Sparkle och Leadtek tillverkas i samma fabrication plant.

Ett märke att hålla sig undan om man känner sig osäker är XFX (inkl Elsa, Inno3D och PoV - samma fab där också), men det beror mest på att de i alla fall tidigare har producerat ganska många kort med undermåliga och tjutande kondensatorer i strömförsörjningsdelen.

Åh fan, jag som trodde att XFX var det bästa man kunde få tag på, men tji fick jag

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Jag lämnade tillbaka ett defekt Corsair 450w direkt i butiken. Hade dock köpt det på postorder så dem gnällde lite över att jag egentligen skulle skickat in det med posten. :S (wtf??) fastän det var väldigt smidigt för mig att bara ta vägen om butiken på väg hem samt att det inte borde ha ställt till det särskilt mycket eftersom serviceverkstaden låg i rummet bredvid disken där jag lämnade det liksom.. Men men, fick lämna in det och kunde hämta ut ett nytt nätagg två dagar senare

Permalänk

Jag skickade tillbaka ett defekt 4870x2 efter att ha köpt det via postorder.
Nästan 2 veckor efter detta hade jag mitt nya fina kort i handen, inga problem.
Det var det första köpet av många jag gjort sedan dess!

Visa signatur

i5 750@3,8Ghz 24/7,Corsair H50, Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3, Asus P7P55D PRO, ATI 4870X2 CFX med Sapphire 4870 1gb, Cooler Master M850W,, Raptor 300gb, Antec nine hundred....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nivv
en annan fråga, men relaterat till inet. Om vi säger att jag har ett grafikkort, som jag inte är riktigt nöjd med (hypotetiskt givetvis ) som jag har provat i datorn, kan jag då skicka tillbaka det och välja ett annat grafikkort? Vore bra att veta i framtiden. Så vad tror ni?

Du har 14 dagars ångerrätt vid köp från nätbutiker, i vilken mån du utnyttjar den om du provat och inte är helt nöjd med produkten beror på hur du själv skulle reagerat om du fick en redan öppnad vara.
Rycker du på axlarna över att ESD-påsen är bruten och manualen har ett tummat hörn och inser att du fortfarande har samma garanti och rättigheter som om kortet inte vidrörts av mänsklig hand sedan det lämnade fabriken kan du med gott samvete utnyttja ångerrätten.
Om du å andra sidan är en sådan som gnäller i högan sky över ett fingeravtryck, lite damm och att DVI/VGA-adaptern låg snett i lådan bör du tänka efter både två och tre och gärna fyra-fem gånger innan du köper något och naturligtvis helst aldrig utnyttja ångerrätten.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twit
Du har 14 dagars ångerrätt vid köp från nätbutiker, i vilken mån du utnyttjar den om du provat och inte är helt nöjd med produkten beror på hur du själv skulle reagerat om du fick en redan öppnad vara.
Rycker du på axlarna över att ESD-påsen är bruten och manualen har ett tummat hörn och inser att du fortfarande har samma garanti och rättigheter som om kortet inte vidrörts av mänsklig hand sedan det lämnade fabriken kan du med gott samvete utnyttja ångerrätten.
Om du å andra sidan är en sådan som gnäller i högan sky över ett fingeravtryck, lite damm och att DVI/VGA-adaptern låg snett i lådan bör du tänka efter både två och tre och gärna fyra-fem gånger innan du köper något och naturligtvis helst aldrig utnyttja ångerrätten.

vad har det för betydelse hur jag skulle ha reagerat?

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nivv
en annan fråga, men relaterat till inet. Om vi säger att jag har ett grafikkort, som jag inte är riktigt nöjd med (hypotetiskt givetvis ) som jag har provat i datorn, kan jag då skicka tillbaka det och välja ett annat grafikkort? Vore bra att veta i framtiden. Så vad tror ni?

Man får lov att undersöka kortet. Du bör få ta ur det ur påsen och testa så att det passar och funkar med den samma. Några längre testkörningar med benchmark program kan det inte bli tal om.
Men hur tusan ska leverantören kunna skilja på om du bara testat att starta datorn eller om du kört några spel? Jag har själv faktiskt skickat tillbaka ett grafikkort på ångerrätt efter att jag satt i det i min dator och upptäckt att det inte funkade. Har ett PCIe GEN1 moderkort som inte gillar alla grafikkort. Det var inga problem.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Om de inte kan erbjuda dig ett likvärdigt kort så får du pengarna på kontot. Och då är det bara lätt för dig att snabbt gå in på inet och beställa hem ett nytt. Så var det iaf när min lillebror lämnade tillbaka ett tangentbord där hela serien var konstig.

Visa signatur

Dell U2412M, Fractal Design R4 svart,Asus P7P55D EVO s1156, Intel i5 750 @3.2Ghz, Thermaright MUX-120, Gigabyte HD6870, 2x4GB Corsair XMS3, 120GB Samsung 470 SSD, 2x1TB Samsung F3 HDD, Corsair VX 550W