Intel ICH7R "fakeraid" verification/repair tar evigheter

Permalänk
Medlem

Intel ICH7R "fakeraid" verification/repair tar evigheter

Min dator kraschade plötsligt, som så ofta lite oklart varför, uppstarten efteråt gick sedan väldigt långsamt, med massor av hårddiskaktivitet.

Såg när Windows startat att Intel Matrix Storage Console signalerar att den verifierar/reparerar RAID1-volymen som det mesta ligger på. Det är väl i sig helt OK om den nu tycker att det behövs.

Dock har den hållt på i typ en och en halv timme nu, med fortsatt frenetisk hårddiskaktivitet, och om man tar fram "Show Verification and Repair Progress" (högerklicksalternativ på volymen) så får man fram detta.

Verkar gå extremt långsamt. Trodde den fastnat på 14%, men den ändrade just till 15%.

Tidsestimatet har dessutom ökat, i detta ögonblick (lite senare än skärmdumpen togs) är estimatet över 41h. Ett tag var det uppe över 42h.

Är detta verkligen normalt?

Är två 1TB-diskar i RAID1 (mirror) som det handlar om.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Är nu uppe i 22% och 12h remaining.

Verkar ju röra på sig nu, och diskaccessen låter inte lika extremt längre.
Lät som att det bara var ett evigt sökande kring 14-16% (dessa tre procent har nog tagit åtminstone halva tiden som detta hållt på hittills).

Detta sökande tycker jag iofs är aningen skumt, borde det inte vara att i princip gå igenom och jämföra diskarnas innehåll sekventiellt från början till slut?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Om du kör operativsystemet på dessa diskar samtidigt som den kör verification och repair så fattar jag att det tar lång tid. Även om 37 timmar låter lite väl mycket.

På mina två 500 Gb som jag hade i Raid1 som dessutom då var min OS-disk fick jag ungefär 6-7 timmar på. Lagringdiskarna på 1Tb i Raid1 fick jag typ 1-2 timmar på.

Till slut tröttnade jag på det där, just att efter varje datorkrash ska den kolla så allt är okej. Slutade med att jag hade kvar alla mina Raid1-diskar men skaffade en Intel SSD på 80 Gb som systemdisk. Så blev alla mina problem lösta Grymt snabb omstart även om datorn har BSOD:at

Visa signatur

i7-4790K | Noctua NH-D14 | ASUS Z97-A | Geforce 780 GTX | Samsung 850 PRO 512GB | Plextor M3PRO 128 GB | Fractial Design XL | MacBook Pro Retina 13"

Permalänk
Medlem

Ja, OSet ligger också på de där diskarna.

Efter att verifieringsprocessen den passerat den där delen av diskarna där det gick extremt långsamt och tidsestimatet skenade så fortsatte det i en mycket snabbare takt... Totalt tog det nog ca 5h.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Vilket OS kör du?
Hade liknande problem med krascher i Vista x64 tills jag installerade senaste raid-drivrutinerna från Intel då asus inte hade dem..

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Högerklicka i Matrixen "Enable Volume Write-Back Cache"

Inte att rekommendera på den systemdisk om man inte har batteribackup väl?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
Inte att rekommendera på den systemdisk om man inte har batteribackup väl?

Jodå, men förväntar man sig ett strömavbrott så kanske nåt oförutsett KAN hända.

Har alltid den där på och har överlevt många krascher. Betyder en hel del för prestandan.

Generellt är det backup och/eller UPS som gäller oavsett RAID eller ej.