XiM - Fusk, Orättvis eller skitsamma

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coopish
Sen att spelen inte är tänkta att spela med mus+tgb är inte helt rätt heller. Som ni vet görs många spel som finns till PS3 till datorn också och inte sitter man väl där med PS3-handkontrollen och spelar?

Knappast dock att PS3-versionen är tänkt att spelas med mus+tangentbord...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AdrofleXx
Varför är det fusk?

Tycker man att mus & tangentbord är mer bekvämt i t.ex. Skjutspel så kan man vell få använda det? Det är ju inte precis så att du ser genom väggar, har auto aim mm när du kör med det, och det jag precis skrev ÄR fusk..

Om man tycker det är bekvämt att se genom väggar och ha auto aim då?

Grejen är ju att, om vi hårddrar det, alla motståndarna du möter online spelar med den kontroll som är den enda som spelet stödjer, vilket ger den som använder mus för att sikta en rätt stor fördel (alla andra blir lite av "sitting ducks").
Detta skulle inte vara något problem om det fanns möjlighet att separera dessa spelare, men så är ju så ej fallet då spelen ej är gjorda för att hantera denna icke-supportade kontroll.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Nä dem flesta inser väl att själva XiM boxen är fusk. Men problemet är väl vad Sony ska göra åt det.

Om fler och fler börjar använda XiMar så måste dem tänka om.

Permalänk

Precis, en XiM box ger ju en väldigt stor fördel i spel, men jag tror som sagt inte folk skaffar sig en sån där för att bli så mycket bättre än andra, utan de skaffar en sån där för att kunna spela utan att bli tokiga på kontrollerna!

Är ju som sagt inte spelarnas fel, det är ju Sonys/Microsofts fel.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

* Inlägg borttaget enl. §9 i våra regler. /mod.*

Permalänk
Medlem

Tycker inte det är fusk men hur skoj blir det på en skala?

Jag möter gärna samma motstånd, annars känner jag att jag inte presterar någonting

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krip
FPS spelen är inte byggda för att köras med kontroll och det blir grymt mycket roligare att spela med en XIM

Håller inte riktigt med om det, FPS spelen är byggda att spelas med vad som helst.

Jag är en av dom få som tycker det är 100x skönare att lira FPS med kontroll, dock inte på ps3 utan bara på 360, lite annorlunda kontroller

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lomm3n
Tycker inte det är fusk men hur skoj blir det på en skala?

Jag möter gärna samma motstånd, annars känner jag att jag inte presterar någonting

Hur skoj är det med FPS-spel med handkontroll ? Ungefär lika kul som bilspel med mus om ni frågar mig

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Är mycket sugen på att skaffa en XiM till min Ps3 för att använda till Killzone 2 online (lite problem med det spelet ännu dock).

Tycker att det känns så jädra lamt att spela med handkontrollen, spelet är så bra i övrigt förutom att det saknar stöd för mus och tangentbord.

Nu springer mest alla rakt fram för man orkar inte kolla runt hörn eller uppåt och neråt.
Den som har fått flest kills har liksom haft turen att fått skjutit många i ryggen, för blir man skjuten i ryggen så har man inte stor chans att klara sig för det tar för lång tid att vända sig om man har sensen så låg så man iaf kan sikta när man själv lyckas hamna i ryggen på någon.

Ett online FPS på konsol kommer aldrig kännas riktigt seriöst så länge man måste använda handkontrollen.

Om Killzone 2 hade funnits på PC där alla spelade med mus och tangentbord så hade spelet nog haft en längre livslängd och större och mognare community.

Nu kommer spelet bara spelas av småkids som aldrig har spelat något FPS spel på PC och inte vet fördelarna med mus och tangentbord och därför inte heller klagar vilket är synd.

Skaffar jag en XiM och lirar online mot handkontrollsspelare så kan jag ju förstå att många tycker det är fusk men jag kommer inte få något dåligt samvete då jag kommer uppmana alla att också skaffa en XiM då det höjer spelupplevelsen enormt, nu är det bara långsamt och trögt.

Skulle Killzone 2 haft stöd för mus och tangendbord så kunde man väl ha gjort som det tydligen är gjort i UT3, vore bättre än att inte tillåta det alls.

Tycker att jämförelse med arkadstickan till tex Street Fighter 4 är bra (har dock aldrig testat en sådan men kan tänka mig att det är lättare).
Den är ju inte ett tillbehör som följer med om man bara köper spelet separat, utan måste köpa den i ett bundlepaket eller vid sidan av.
Tänkt då om Ps3 hade haft riktigt stöd för mus och tangendbord men man var tvungen att köpa det vid sidan av, men är inte tvungen att köpa det för att spela Killzone 2 men man kan om man vill precis som med arkadstickan till Street Fighter 4.
Det är exakt samma sak, förutom att XiM i detta fall inte är ett officiellt tillbehör.

Jag sitter dock hellre med handkontroll om jag tex spelar bilspel, fighting, hockey eller nästan vad som helst förutom FPS.

Permalänk
Medlem

* Inlägg borttaget enl. §9 i våra regler. /mod.*

Permalänk
Medlem

Personligen så tycker jag lite av nöjet att spela på konsol är att man just får ha den "mysiga" kontrollen. Visserligen har man inte samma precision men å andra sidan så är det bara att öva så får man skills

Tror nog faktiskt att jag föredrar UT3 på min 360 just för att kontrollen är så smidig, går riktigt fort att välja vapen etc. snabbare än med tangentbord och mus ^^
Dock så är man inte lika hård med en sniper och fullt så många hs får man inte, men det är lugnt så länge haglet fungerar

Permalänk
Medlem

Jag skulle se det så här.
En tv är en förstorad förfinad dator skärm (om man blundar för det tekniska)
Sedan kan man se en konsol som en lite sämre dator, som kan ett fåtal saker jämfört med vad en dator kan. Det som skilljer t.ex ett ps3 från en dator sett på hårdvaran, är inte mycket, finns en cpu,hårddisk,ram minne etc. Det som då definerar tv-gamers från dator gamers, är ju såklart plattformen man spelar på men även att tv-gamers brukar köra med handkontroll, då den är en del av tv-spelandet, annars borde och skulle t.ex Sony som äger ps3, göra en variant av ps3 med mus/tangentbord och en variant med handkontroll. Men nu gör de bara varianten med handkontroll. Så då har ju t.ex Sony tänkt att Ps3 lirar man med handkontroll, vilket även de som gör spel, eftersom de inte har stöd för mus/tangentbord, utan det måste en extern pryl modifiera så man kan spela med mus/tangentbord. Om nu denna externa pryl, som om jag förstått rätt, har drivrutiner för mus/tangentbord, för att t.ex ps3 inte har stöd för drivrutinerna inbyggt, så kan man argumentera för om det är fusk eller inte. Ska man "modda" sitt ps3 så det har stöd för drivrutiner för mus/tangentbord vilket standard versionerna inte har. Om man ser det så, har ju faktiskt de med mus/tangetnbord ett ps3 som har stöd för drivrutiner en fördel över de andra, då de har ett ps3 är "bättre" än de andras, och detta kan anses som fusk.

En annan sak är att om man spelar med mus/tangentbord, vad är då skillnaden mellan dator-gamer och tv-gamer. Som jag nämnde tidigare, så kan man se t.ex ps3 som en dator och en tv som en dator skärm eller tvärtom. Det som skilljer då är handkontroll för tv-gamers och mus/tangentbord för dator-gamers. Om man nu är en tv-gamer med mus/tangentbord, då är skillnaden inte stor mellan tv-gamer och dator-gamer. Och det kanske är denna gräns som skiljer de två olika speltyperna ifrån att tvspel kör man med handkontroll och datorspel med mus/tangentbord, för någon skillnad måste det vara. Annars kan ju alla spel göras till dator, då om tvspel och dator spel ska spelas med samma utrustning.

Sedan en annan sak som kan vara intressant i denna debatt är proffs spelare, dvs de som spelar tv/dator spel för pengar och tävlar. Eftersom tv-spel för pengar på ps3 inte är lika utbrett som på xbox, tänker då på Halo -serien.
Jag har svårt att tänka mig att de får spela Halo om pengar med mus/tangentbord på konsoll. Utan med handkontroll, men det beror på vad reglerna säger om saken. Men reglerna kan man se som en riktlinje för de som spelar casual, utan att vilja tjäna pengar på sitt spelande. Proffsen spelar på lika villkor, dvs med handkontroll, då bör även casual-spelarna spela på lika villkor, vilket antingen menar att alla ska spela med mus/tangentbord eller alla med handkontroll. Eftersom handkontroll har alla som har en konsoll, så borde valet falla på att alla ska spela med handkontroll.

När man selar multiplayer online, så kan nästan alla säga att spela på lika villkor är ett måste. Om då några spelare spelar med mycket bättre utrustning t.ex mus/tangentbord så bör man då anse det som fusk.
Men detta beror helt på vad reglerna säger för just ditt spel du spelar. I dagsläget står det inte att du måste spela konsoll med handkontroll eller får inte spela konsoll med mus/tangentbord. Det är en definitions fråga.

Och som någon sa i ett tidigare inlägg, att man spelar bättre med mus/tangentbord på konsoll, nästan över sina skills. Om man då spelar över sin förmåga, kan det dras paraleller med dopning i idrott, för vad dopning gör är att man spelar/utför sin idrott över sin förmåga. Och drar man en sådan paralell kan man säga att ratt till bilspel är fusk, men ratt till bilspel är som jag ser det inte fusk, då en riktig bil körs med ratt, då för att efterlikna bilspel till verkligheten ,så kör man bilspel med ratt. Detta kan då jämnföras med att man spelar tv-spel/dator spel inte med handkontroll eller mus/tangentbord utan med ett vapen som kan siktar på skärmen och skjuter med, men så är inte fallet. Utan handkontroll eller mus/tangentbord är två olika tolkningar av hur man ska spela t.ex fps spel på dator/konsoll. OCh då tycker jag man inte ska mixa de två olika tolkningarna. Utan handkontroll körs på konsoll och mus/tangentbord på dator.

Fast alla har olika uppfattningar. Frågar man en som dopar sig om det är fel, så svarar han förmodligen att det är okej att dopa sig.

Långt svar,men hoppas detta kan skapa en intressant debatt.

Visa signatur

PowerPC-base Core @3.2GHz ,7 x SPE @3.2GHz ,RSX @550MHz,Dolby 5.1ch, DTS, LPCM, * 256MB XDR Main RAM @3.2GHz
* 256MB GDDR3 VRAM @700MHz

Permalänk
Medlem

Jag har sedan dagen jag pluggade in min PS3 haft allvarliga funderingar på att försöka byta ut handkontrollen till tangentbord och mus för fps-spelen. Har undvikit att spela just FPS eftersom jag verkligen inte kan spela dessa med handkontroll, eller så skall det vara så och då tar det emot att spela eftersom jag vet hur FPS skall upplevas (ca: femton år med PC).
Jag är inte alls intresserad av att bli så bra som möjligt utan vill kunna lira och njuta av spelen.

Egentligen kan jag förstå de som tycker det är fusk, men ändå inte. I detta fallet handlar det ju "bara" om en annan typ av styrdon. Inte något annat. XIM ger ju inga andra fördelar gentemot handkontrollen utom att just kunna styra med mus och tangentbord.
Det är oftast en stor skillnad på utrustningen mellan olika PC också, makrotangentbord, snabbknappar och superprecisa möss osv och det är sällan man stöter på liknande diskussioner där.

Jag kommer antagligen försöka antingen bygga eller köpa mig en XIM och använda den tills antingen Sony eller de som utvecklar de spel jag tänkte köra går ut officiellt med att det är fusk.

Permalänk
Medlem

efter att ha kört fast i KZ2 börjar man bli sugen på en XiM till ps3an:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjodd
Jag har sedan dagen jag pluggade in min PS3 haft allvarliga funderingar på att försöka byta ut handkontrollen till tangentbord och mus för fps-spelen. Har undvikit att spela just FPS eftersom jag verkligen inte kan spela dessa med handkontroll, eller så skall det vara så och då tar det emot att spela eftersom jag vet hur FPS skall upplevas (ca: femton år med PC).
Jag är inte alls intresserad av att bli så bra som möjligt utan vill kunna lira och njuta av spelen.

Precis! Att det inte är fler som kan förstå, det handlar inte om fusk, det handlar om att slippa bli frustrerad när man spelar!

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

IMO så är lite fuskigt ja, men bara till spel som inte stödjer tgb+mus. I UT3 finns officiellt stöd för dessa kontroller, precis så som ratt stöds av tillverkarna/utvecklarna.

Kan också hålla med om att tgb och mus vore skönt till PS3an, har själv hållit mig borta från FPS till konsol pga. kontrollen (undantaget KZ2).

Om man nu blir frustrerad av kontrollerna till ett spel bör man ju fråga sig om man köpt rätt konsol/spel. Vill ni använda tangentbord och mus, spela på datorn eller vänta på patchar som lägger till stöd.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazuo

Om man nu blir frustrerad av kontrollerna till ett spel bör man ju fråga sig om man köpt rätt konsol/spel. Vill ni använda tangentbord och mus, spela på datorn eller vänta på patchar som lägger till stöd.

Precis därför jag INTE har köpt ett PS3, men skulle helt klart överväga det mer om stöd för tangentbord + mus fanns med från början

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk

Skulle det vara fusk att spela counterstrike genom att styra siktet med ögonen? (om man nu hade sådan avancerad utrustning)
Svar: Ja.

Men så länge det inte handlar om pengar i turneringar så tycker jag att folk kan gott och väl köpa en egen XiM eller bli förbannat bra med den där sunkiga PS3 kontrollern.

Som talesättet säger "If you can't beat them, join them".

Permalänk
Medlem

Kan nästan sätta mycket pengar att de bästa inom fps på konsoll, vare det är Halo eller Killzone eller något anant spelar med handkontroll. På dator är fps om aim, tiondels sekund reaktioner med mera. Medans på konsoll är inte aimet allt utan hur man rör sig när man skjuter. Mycket mera strafandet på konsoll när man skjuter och sedan är det hur man springer in i striden om man kollar alla utrymmen så att ingen kan hoppa fram bakom ett hörn, Hur man har siktet förberett innan man går runt hörnet osv.

Det är två olika stilar med fps som på konsoll och tv.

Visa signatur

PowerPC-base Core @3.2GHz ,7 x SPE @3.2GHz ,RSX @550MHz,Dolby 5.1ch, DTS, LPCM, * 256MB XDR Main RAM @3.2GHz
* 256MB GDDR3 VRAM @700MHz

Permalänk
Medlem

Jag har kört med min XiM ett tag nu och kan lätt säga att det är betydligt mkt roligare med fps på konsoll nu. Har väldigt svårt att tänka mig att jag skulle kunna få upp samma skills med handkontroll.

Permalänk
Medlem

Personligen anser jag att det är i klass med att använda en aimbot att köra med mus och tangentbord mot folk som sitter med en handkontroll. Seriöst, jag tycker det är skrämmande att ni inte tycker att det är fel att köpa tredjepartsdelar för att kunna fulhacka in mus och tangentbord samtr köra mot folk som antagligen inte har en skuggan av en chans eftersom de spelar fair.

Sen att man kanske tycker att det borde funnits stöd för mus och tangentbord i alla spel och det kanske borde funnits möjlighet att spela på servrar enbart för mus/tangentbord och för de med handkontroller, det är en helt annan diskussion.

Permalänk
Medlem

Som PC spelare som indirekt hatar konsoler enbart pga deras kassa handkontroller (antar jag älskar tangentbord och mus för mycket) så skulle jag nästan see detta som guds gova.

Permalänk
Medlem

F usk. Spelar man på konsol så ska alla ha samma chans,alltså kontroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjodd
Jag har sedan dagen jag pluggade in min PS3 haft allvarliga funderingar på att försöka byta ut handkontrollen till tangentbord och mus för fps-spelen. Har undvikit att spela just FPS eftersom jag verkligen inte kan spela dessa med handkontroll, eller så skall det vara så och då tar det emot att spela eftersom jag vet hur FPS skall upplevas (ca: femton år med PC).
Jag är inte alls intresserad av att bli så bra som möjligt utan vill kunna lira och njuta av spelen.

Egentligen kan jag förstå de som tycker det är fusk, men ändå inte. I detta fallet handlar det ju "bara" om en annan typ av styrdon. Inte något annat. XIM ger ju inga andra fördelar gentemot handkontrollen utom att just kunna styra med mus och tangentbord.
Det är oftast en stor skillnad på utrustningen mellan olika PC också, makrotangentbord, snabbknappar och superprecisa möss osv och det är sällan man stöter på liknande diskussioner där.

Jag kommer antagligen försöka antingen bygga eller köpa mig en XIM och använda den tills antingen Sony eller de som utvecklar de spel jag tänkte köra går ut officiellt med att det är fusk.

aa det är en väldigt stor fördel i just fps spel.. jag tolkar det som fusk eller utnytjande alla dagar,,, idrotts paralellen är rätt fin här,, alla kan till vis mån skaffa doping men inte alla gör det för att det känns oärligt osv =D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Al0X
aa det är en väldigt stor fördel i just fps spel.. jag tolkar det som fusk eller utnytjande alla dagar,,, idrotts paralellen är rätt fin här,, alla kan till vis mån skaffa doping men inte alla gör det för att det känns oärligt osv =D

Jag tycker snarare att man kan jämföra med att springa maraton med träskor/högklackat jämfört med att springa med gympadojjer. Dvs. det ena känns naturligt och det andra känns bara löjligt...

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk

förstår inte riktigt diskussionen, om ett spel inte har officielt stöd för mus så är det väl rätt självklart att det bör räknas som fusk att på ett ej tillåtet sätt ändå använda det.
doping jämförelsen är ju klockren, alla kan använda det men det är inte tillåtet därför räknas det som fusk.

Visa signatur

P4 2,8ghz,asus P4SD-LE, 2GB pc3200, 160gb HD, Leadtek A400LE 12/1,6 @ 399/876 128mb 1,4V, SB Audigy 2, 3dmark 03: 10846 3dmark 05: 4206

E6420, Gigabyte GA-965P-S3, 2GB Corsair twinx2 CM2X1024A-6400 , XFX 8800GTS 320mb, Hiper type-R 530W , antec 900

Permalänk
Medlem

Klart det är fusk, det är inte en godkänd kontroll till dagens konsoller.

Hur man än ser på det så är det fusk.

Visa signatur

| CPU i7-13700KF | Mobo Asus PRIME Z790 D4 | Ram 32Gb 3600Mhz cl17 DDR4 | GFX RTX 3080 | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk
Medlem

Lika mycket fusk som att vissa personer sitter på en full hd 103" medan andra sitter på en liten 12" sd tv

Visa signatur

breathe, smile and be happy

Permalänk
Medlem

Och jag som inbillade mig att TV-spel var något man ägnade sig åt för att man tycker att det är kul, ingen sport där det enda målet är att vara bäst.

Så fel man kan ha.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Precis! Att det inte är fler som kan förstå, det handlar inte om fusk, det handlar om att slippa bli frustrerad när man spelar!

Tycker du det är okej med turbo-controllers i spel som kräver button-mashing vid vissa tillfällen?

T.ex kommande UFC Unleashed kräver button-mashing eller rotera en av spakarna för att göra/komma ur en submission. Om jag då sätter dit en turbo-controller för att "Jag blir frustrerad av att trycka snabbt på knapparna, eller rotera spaken som alla andra"

Mer eller mindre ingen skulle kunna trycka/rotera nog bra för att vinna över min turbo kontroller

Ungefär samma sätt med konsoll-fps och mus+tgb. Alla andra är märkbart segare och har mycket svårare att båda sikta och vända sig om. Sedan har jag väll för mig att alla konsoll-FPS använder sig av auto-aim för att kompensera detta, och har du då en mus så blir det bara ännu lättare.

Har ni en XiM eller liknande, använd det i single-player, eller mot kompisar som också använder en XiM.

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem

kör med handkontroll är ju det det är byggt för. sen om andra använder XiM är väl upp till dom, själv tycker jag handkontrollen funkar riktigt bra man hittar balansen på vilken sense man ska ha rätt snabbt.