Permalänk
Medlem

4870x2 med 1 gpu?!?!?!?!

hej!

jag har haft mitt kort ett tag nu och har varigt väldigt nöjd tills nu. jag satt och slöade och ville se vad grafikkortet hadde för temps och då märker jag att det är samma temp på båda bildskärmarna/gpu:erna och om jag clockar ena så blir det samma inställning på den andra(har två bildskärmar) och så kan jag ställa in fläckthastighet på båda som jag inte har kunnat förut. jag ville kolla så det värkligen stämde och det värsta är att det gör det. enligt everest har jag bara en gpu och där ska det vara två så jag öppnade chassit och kände på kortet och det är bara den bakre gpu:n som är varm och lika så minnena på grafikkortet.

är det någon inställning som jag har råkat pilla på eller har ena gpu:n bara laggt av utan att jag har märkt det?

M.V.H.

Permalänk
Medlem

Vad har du för prestanda med kortet? Har du dålig prestanda är det antagligen fel på en av kärnorna eller inställningarna. Om inte så är det inga problem

MVH wRRM

Permalänk
Medlem

ska prova en runda 3dmark så jag återkommer med resultat

Permalänk
Medlem

hmmm det är något feeeeellll!!!

14424=normal gpu score
8997=nuvarande gpu score!!!

någonting är tokfel och det låter som kortis i kretsarna tycker jag när 3dmark var igång. är det bara RMA som gäller nu eller kan det vara drivisar som spökar med kortet?
jag hadde artefakter förut och det löste sig genom att installera om drivrutinerna men det kanske var ett tecken på att mitt kort skulle paja?
någon som har något bra förslag?

M.V.H.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av berra200
hmmm det är något feeeeellll!!!

14424=normal gpu score
8997=nuvarande gpu score!!!

någonting är tokfel och det låter som kortis i kretsarna tycker jag när 3dmark var igång. är det bara RMA som gäller nu eller kan det vara drivisar som spökar med kortet?
jag hadde artefakter förut och det löste sig genom att installera om drivrutinerna men det kanske var ett tecken på att mitt kort skulle paja?
någon som har något bra förslag?

M.V.H.

Okej, "kortis i kretsarna".. Är du säker på att det inte är coilwhines du hör? Lite gnissel, eller ganska mycket intensivt gnissel?

Dina instälningar i CCC, säker på att du inte bara missat något där? Gå igenom att tre gånger till för säkerhetsskull!

Ang. Coilwhines, det är ett mycket vanligt förekommande fenomen på dagens high-end kort och ska inet vara något som skadar kortet. Anledningen till att det låter är spolar i voltregulatorerna på kortet som när du t.ex. levererar skyhög fps med en enkel bild (typ menyer eller dylikt, hör massor av detta i 3D mark osv.) börjar vibrera intensift och ger upphov till detta oljud.

Permalänk
Medlem

Catalyst AI måste stå på standard eller avancerat för att båda GPUerna ska användas... dvs inte avaktiverad!!

Permalänk
Medlem

jo jag har coilwhine normalt men det här kom från den "kalla" gpun och var mycket högre och lät som att när väldigt mycket ström har dålig kontakt någonstans så att det verkligen piper och därför börjar jag tänka om något har skapat kortis. jag fick också en bluescreen någon timme innan jag märkte felet och felemedelandet var ungefär såhär: "one windows service has failed" eller något sånt och därför jag tror att det bara var något program som fuckat upp sig men jag ska prova installera om drivisen och se vad det blir för resultat:P

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalton Sleeper
Catalyst AI måste stå på standard eller avancerat för att båda GPUerna ska användas... dvs inte avaktiverad!!

jag har det på normal//standard som från början

M.V.H.

Permalänk
Medlem

ok nu har jag installerat om drivisarna men inget nytt:(

det värkar som att det är hårdvaran som har pajat så jag får lämna in det på RMA på mondag

M.V.H.