Permalänk
Medlem

EU - Val 7 juni

Nu är det snart dax att göra sin röst hörd !!!

Eu Valet 7 juni är då vi kan säga vad vi tycker om den senaste debatten angående IPRED, ACTA, FRA m.m. Själv ska jag nog rösta på Junilistan eller Piratpartiet. Känns som det är dom enda idag som tänker på människors rätt till integritet.

Lite länkar som tipsar om hur EU Valet fungerar samt hur du ska gå tillväga för att rösta, Alla som har rösträtt ska ha fått ett röstkort med posten
senast den 19 maj.

http://www.val.se/europaparlamentet_2009/kalender/index.html

http://www.val.se/europaparlamentet_2009/informationsmaterial...

Se nu till att rösta, på vad det en nu må vara !!!

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Z490 Maximus XII Formula (WI-FI) | ASUS TUF RTX 3090 OC | Asus ROG Swift PG259QNR 360Hz | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB / 4000MHz / DDR4 | Samsung 970 EVO Plus SSD 1TB M.2 | Corsair Cooling Hydro H100X / 240mm | Corsair HX1000i | Logitech PRO X Superlight | Fractal Design Meshify S2 | Windows 11 x64 Pro |

Permalänk
Medlem

Ja röstar alla som de röstade i våran egna röstning så skulle det bli intressant.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Piratpartiet all the way för mig:), ska sprida det till alla jag känner!.

ska även försöka få ihop demonstration mot ipred och synka med pp om det går:).

Permalänk
Medlem
Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem

Dum fråga kanske, men kan man lägga en röst för "ut ur EU" eller är vi fast där?

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zlayphir
Dum fråga kanske, men kan man lägga en röst för "ut ur EU" eller är vi fast där?

Undrar det också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackeShan
Undrar det också.

Verkar inte vara en valmöjlighet som jag förstår det, man får rösta på ett parti som vill lämna EU som vänsterpartiet eller SD för att komma så nära det som möjligt.

Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant om PP kan göra någon skillnad. Frågan är om det röda blocket hade fört in ipred och fra-lagen om de hade haft makten denna mandatperiod.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk

Ska man tänka annorlunda i eu-valet än när det riksdagsval? Jag själv är mycket för öppnare gränser mot länder utanför EU, men vet inte hur partierna står sig där. Med öppnare menar jag all handel både varor som arbetskraft.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

äh fan , piratpartiet blir det nog för mig. Kan ju lika gärna låta vanliga svensson få en chans att åka med brunsåståget.

Permalänk
Medlem

är det någon 4% spärr i EU-valet?

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

tror 4% garanterar en av de svenska sätena

Permalänk
Medlem

Sätter en Big Mac på att PP inte kommer in.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nivv
Ska bli intressant om PP kan göra någon skillnad. Frågan är om det röda blocket hade fört in ipred och fra-lagen om de hade haft makten denna mandatperiod.

som jag har förståt det så var det socialdemokraterna som påbörjade FRA-lagen.

Permalänk
Medlem

"Unga väljare kan ge Piratpartiet EU-mandat" skriver man på DN.

http://www.dn.se/fordjupning/europa2009/unga-valjare-kan-ge-p...

Så se nu till kära unga och andra med rösträtt att försöka påverka eran framtid genom att rösta i EU valet. Var inga soffliggare denna dag utan var dom som tog chansen och var med och sa sitt (det lilla vi kan). Många bäckar små... ni vet :).

Skulle vara fantastiskt gott att röra om i grytan lite bland dom etablerade partierna.

mattoys:

Ja det var vår förre justitieministern Thomas Bodström (s) som initierade förslaget till FRA-lagen. Så där har du så rätt så

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Z490 Maximus XII Formula (WI-FI) | ASUS TUF RTX 3090 OC | Asus ROG Swift PG259QNR 360Hz | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB / 4000MHz / DDR4 | Samsung 970 EVO Plus SSD 1TB M.2 | Corsair Cooling Hydro H100X / 240mm | Corsair HX1000i | Logitech PRO X Superlight | Fractal Design Meshify S2 | Windows 11 x64 Pro |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nivv
Frågan är om det röda blocket hade fört in ipred och fra-lagen om de hade haft makten denna mandatperiod.

FRA-lagen startades under socialdemokraterna och IPRED är ett EU-direktiv som alla EU länder måste införa så... ja det förefaller väldigt troligt att så hade varit fallet

Visa signatur

The more you know, the less you need.

Permalänk

Rösta på Piratpartiet i EU-valet. Gör det för att ni tror på det eller som en protest mot de övriga partierna och deras avsaknad av respekt för personlig integritet.

Många "experter" säger att det är enkelt för unga att säga att de ska rösta på PP men att de till slut bara kommer sitta hemma och rulla tummarna.

Låt oss visa de etablerade partierna att vi inte accepterar deras behandling av oss unga.
Sverige har ändå väldigt få platser och kan själva inte göra några förändringar utan att andra länder stödjer oss.
Därför är det en större bortslängd röst att rösta på ett annat parti såsom S eller M istället för PP.

Piratpartiet är ett budskap till kostymnissarna.
Det är ett budskap mot IPRED, FRA m.m.
Det är ett budskap till de uråldriga dinosaurierna som är mediebolagen.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Amuthir
FRA-lagen startades under socialdemokraterna och IPRED är ett EU-direktiv som alla EU länder måste införa så... ja det förefaller väldigt troligt att så hade varit fallet

Ja det var ett EU-direktiv, men nu tog svenska regeringen det längre en EU direktivet sa från början. Ha det i era sinnen när ni tänker på våra kära politiker som är så rädda för att det "vanliga folket" får för snabb och obekväm info via internet så att man nu stoppar t.o.m pålästa bloggare att medverka
(säkert pga risken med för obekväma frågor) på journalistseminarium.

Allt nedaför detta är saxat från:
http://henrikalexandersson.blogspot.com/2009/04/maila-in-frag...

Maila in frågor om telekompaketet till Torstensson!
På måndag håller Näringsdepartementet och infrastrukturminister Åsa Torstensson ett journalistseminarium (bloggare är inte välkomna) om telekompaketet.

Allmänheten är dock välkommen att sända in frågor. Gör det!

Ett tips på fråga är: Om telekompaketet är så harmlöst som Torstensson påstår – hur kommer det sig då att den franska regeringen hänvisar till skrivningar i paketet för att rättfärdiga avstängning av fildelare och Hadopi-lagen?

(Och om du skulle råka vara riktigt påläst på telekompaketet, identifiera och lyft då fram de vanskliga skrivningarna och fråga vad som menas med dem.)

Läs mer här http://www.regeringen.se/sb/d/7253/a/125197 och sänd frågor till telekompaketet@enterprise.ministry.se.

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Z490 Maximus XII Formula (WI-FI) | ASUS TUF RTX 3090 OC | Asus ROG Swift PG259QNR 360Hz | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB / 4000MHz / DDR4 | Samsung 970 EVO Plus SSD 1TB M.2 | Corsair Cooling Hydro H100X / 240mm | Corsair HX1000i | Logitech PRO X Superlight | Fractal Design Meshify S2 | Windows 11 x64 Pro |

Permalänk
Avstängd

Problemet är väl att de få unga som röstar står splittrade mellan piratpartiet och sverigedemokraterna -- de har svårt att identifiera sig med några andra partier eller så skiter de bara i vilket.

Visa signatur

8x64-bit POWER5+, 2TB memory, 15.2mb L2-Cache, 2xFC & 2X10Gbit Ethernet -- en _riktigt_ dator har IBM P5+.

Permalänk
Medlem

Ingen som har tänkt på Libertas?? http://www.libertas.eu/sv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HELIX
Ingen som har tänkt på Libertas?? http://www.libertas.eu/sv

för att de har flera andra frågor som man kanske inte kan identifiera sig med?:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Rösta inte pirat!!!

Vill du verkligen ha ett gäng pirater i EU som bara kostar massa pengar. De har bara tre frågor de tänker arbeta med under alla dessa år. Ni godkänner detta och rättfärdigar därmed att dessa "politiker" stannar hemma när andra viktiga frågor ska tas upp.

Kom ihåg att att inte rösta = en röst på pirat.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Rösta inte pirat!!!

Vill du verkligen ha ett gäng pirater i EU som bara kostar massa pengar. De har bara tre frågor de tänker arbeta med under alla dessa år. Ni godkänner detta och rättfärdigar därmed att dessa "politiker" stannar hemma när andra viktiga frågor ska tas upp.

Kom ihåg att att inte rösta = en röst på pirat.

Det är ett "statement".
Alternativet är att jag hittar ett parti med likartad syn på integritet och som stödjer andra åsikter som jag också hyser och som jag dessutom vet med mig kommer in.

Vad skulle det hjälpa om fler partier höll samma åsikt om integriteten men att inget av de kom in?
Eller att man röstar på ett parti som sen går tillbaka på ett vallöfte för att kunna infria ett annat?
Att stå enade och uttala ett behov av förändring i EU-valet kan innebära att de etablerade partierna i riksdagen tar åt sig budskapet.
För vill du hellre ha piratpartiet i riksdagen?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Nej, jag vill inte ha piraterna i riksdagen. Jag tycker bara det kommer bli så pinsamt när vi skickar dit ett par pajaspirater och tappar inflytandet inom EU i många år framöver. Detta leder till att vi har några som skriker om integritet, som ingen lyssnar på. I andra frågor bryr sig ingen heller för det är ju bara "Dom där piratsvenskarna", trots att dessa ledamöter inte tillhör PP.

Folk kommer ju skratta åt oss. Personerna som röstade på piratpartiet kommer troligtvis aldrig att våga säga detta högt om ett par år heller, lite som alla de som röstade på Junilistan eller Ny Demokrati. Ingenting att skryta med helt enkelt...

Det finns ju kandidater hos de större partierna som är för ökad integritet. Ledamöterna i EU är oftast betydligt mer självständiga och följer inte slaviskt partipiskan som är hemma.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Hela världen skrattar redan åt Sverige med TPB domen och ett jävigt och korrupt 'rättssamhälle'. Ett 'rättssamhälle' där lobby organisationer har större befogenheter än Polisen! Du har rätt att det vore bäst om Piratpartiet aldrig kom in i riksdagen eller i EU. Det skulle innebära att Piratpartiet inte behövs och att Sverige har fixat problemet och alla är nöjda.

Så är inte fallet nu! S och M är samma skit med olika namn. De kommer alltid finnas och kommer alltid att vara de största partierna. Genom att jag röstar på dom så vill jag inte ha någon ändring, jag är nöjd med samhället. Men genom att rösta på Piratpartiet så känner jag att jag kan påverka Sverige mer än att rösta på S eller M.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Rösta inte pirat!!!

Vill du verkligen ha ett gäng pirater i EU som bara kostar massa pengar. De har bara tre frågor de tänker arbeta med under alla dessa år. Ni godkänner detta och rättfärdigar därmed att dessa "politiker" stannar hemma när andra viktiga frågor ska tas upp.

Kom ihåg att att inte rösta = en röst på pirat.

Som om inte EU kostar pengar idag? Bättre är då med nån som åtminstone försöker värna om integriteten. Får piratpartiet in nån där kommer den antagligen ha fullt upp. Det finns ett stort behov av att informera de teknik och integritets-fientliga som redan sitter där. Sen behöver även informationen om farliga lagar skyfflas vidare till Svenska folket, som det är idag är EU-byråkratin väldigt långt bort från de Svenska folket.

Sen skulle vi även spara pengar på piratpolitik, vi skulle slippa ökade kostnade för övervakning och liknande.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem

Om vi tog bort alla lagar så skulle vi spara pengar på domstol och polis, det är ju en jättebra idé.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Nej, jag vill inte ha piraterna i riksdagen. Jag tycker bara det kommer bli så pinsamt när vi skickar dit ett par pajaspirater och tappar inflytandet inom EU i många år framöver. Detta leder till att vi har några som skriker om integritet, som ingen lyssnar på. I andra frågor bryr sig ingen heller för det är ju bara "Dom där piratsvenskarna", trots att dessa ledamöter inte tillhör PP.

Folk kommer ju skratta åt oss. Personerna som röstade på piratpartiet kommer troligtvis aldrig att våga säga detta högt om ett par år heller, lite som alla de som röstade på Junilistan eller Ny Demokrati. Ingenting att skryta med helt enkelt...

Det finns ju kandidater hos de större partierna som är för ökad integritet. Ledamöterna i EU är oftast betydligt mer självständiga och följer inte slaviskt partipiskan som är hemma.

Vill man ha något att säga till om så måste man antingen själv vara ledamot eller rösta på ett parti som t.ex. libertas.
De vanliga partierna kan endast få några få stolar och kommer därför att kompromissa i olika frågor.
Så oavsett ifall ett parti driver ett gäng frågor eller om en särskild ledamot driver frågorna så vet vi inte om det blir de frågor som egentligen kommer att komma upp i parlamentet.

Kanske måste ledamoten överge sin integritetsfråga för att kunna få stöd för sin fråga om invandring till EU?

PP kommer vara en hal ål som kan bli köpta av andra mot att de får stöd för sina integritetsfrågor.
Så är integriteten och upphovsrätten de stora frågorna så är PP givet.
Visst, de kanske godkänner användandet av eldkastare mot båtflyktingar (överdrift) eller att gurkor ska vara spiralformade för att få kallas gurkor men de står alltid för en och samma sak.

Vilket annat parti kan man säga det om? Vilken annan ledamot kan man säga det om?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Om vi tog bort alla lagar så skulle vi spara pengar på domstol och polis, det är ju en jättebra idé.

det handlar om att ta bort de lagar som underminerar folkets friheter;)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Om vi tog bort alla lagar så skulle vi spara pengar på domstol och polis, det är ju en jättebra idé.

Så det är bättre med idiotiska lagar som sätter halva Sveriges befolkning i fängelse? Blir det billigare menar du?

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.