Tveksam marknadsföring av datorprodukter?

Permalänk
Medlem

Tveksam marknadsföring av datorprodukter?

En datorbutik i en medelstor stad skickar ut reklamblad i samband med en lokaltidning. Jag har alltid reagerat på hur de använder en del ordval i samband med marknadsföring. Iaf tilltalar de inte mig på något vis och inte heller låter det lockande.

Visar det nedan.

http://img.webmercs.com/Section/Studentdator_Multitech/annons...

Ni kan läsa att det står ord som
"vass" "värsting" "nyaste" "värstingpropp" "supersnabb" "otroligt pris/prestanda"

Vilken målgrupp riktar de sig mot? Antagligen personer som inte vet ett skvatt om datoruppsättningar. Varför ens skriva "Santa Rosa" vid cpu raden. Varför skriva att ett Ati 4350 är vasst? och att E7300 skulle vara en värstingpropp?

Ja ni förstår vad jag menar. Vad anser ni om denna typ av marknadsföring?

EDIT uppdaterar länken till deras officiella reklamblad.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Falsk såklart:p

Dem riktar sig säkerligen in på vanlig svensson och folk som inte kan så mkt om datorer.

Permalänk

Sen kan man fundera på varför folk tycker att man måste spendera sjukt mycket pengar på datorer för att kunna spela på dom. Nu när Svensson köper en "VÄRSTINGBURK/PRESTANDADATOR!!!" för 9 tusen som inte orkar köra spelen över low i inställningar.

Fy vad jag hatar sån marknadsföring som bara går ut på att blåsa kunder. -.-

Visa signatur

Q9550 | P5Q-E | Gigabyte GTX260 OC | 2x2GB Corsair PC6400 | Corsair 450W | P182 | Samsung F1 640GB | X-Fi Xtreme Music

Permalänk

Det är verkligen synd att de gör så tycker jag! Men men, vad kan man göra? Kan man anmäla det som falsk marknadsföring tro? Det är helt uppenbart att man lurar kunderna när man skriver "speldator" och så klara ett integrerat grafikkort mer än de där datorerna!

Permalänk
Medlem

Inget att hymla om vilken butik annonsen tillhör.

Multi Tech Data.

http://img.webmercs.com/Section/Studentdator_Multitech/annons...

Undrar om reklamfolket jobbat på Galne Gunnar.

Deras hemsida ser seriös ut, varför larva sig med såna reklamblad?

Permalänk
Medlem

Det är ju vilseledande så det skriker om det Dom är ju helt ute och cyklar :S

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk

Bara jag som är allergisk mot "blåtand"? Fast det kanske är en gammal Ericsson-skada...

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Som svar på topic, jag bryr mig inte nämnvärt. Går man på reklamen får man skylla sig själv. Information/kunskap = pengar, har man brist på information får man därför betala mer än den som har kunskap.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Som svar på topic, jag bryr mig inte nämnvärt. Går man på reklamen får man skylla sig själv. Information/kunskap = pengar, har man brist på information får man därför betala mer än den som har kunskap.

Helt rätt, det är trots allt kunden som ska ansvarar för vad han köper. Blir dock förbannad när man ser sådan reklam, dom ljuger för sina kunder rakt upp i ansiktet.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Det ser ut som att de bara försöker sälja sina grejer. Ser inte riktigt problemet. Finns ju andra saker som stör en mer om man säger så.