Fartkameror och alla dess effekter?

Permalänk
Hedersmedlem

Fartkameror och alla dess effekter?

I vanliga fall brukar jag sällan köra förbi några fartkameror, men i dagarna blev jag tvungen att åka förbi ett stort antal.

Något som slog mig var hur mycket uppmärksamhet en fartkameror stjäl ifrån min överblick i trafiken. Jag satt verkligen o överblicka 40-60% av tiden på hastighetsmätaren och GPS mätaren för att inte köra för fort.
Det farliga jag upplevde var att jag då uppmärksammat motgående trafik som gör omkörningar (en trafikbana åt båda hållen), mycket mycket senare än jag vanligtvis gör; när det inte finns fartkameror. Även trafik som svänger ut från bensinstationer, rastplatser upptäcker jag mycket senare. Detta för att inte köra för fort.

Satt sen och funderade på dess negativa effekter och varför man sällan hör talas om några studier om detta.
VV är ju väldigt mycket för att fartkameror räddar liv med dödlig utgång. Men jag funderar på om den inte istället skapar mindre olyckor.
Kan mycket väl vara så att jag är en bilförare som VV inte vill ha, men problemet finns?

Missförstå mig inte nu. Jag upplever faktiskt att fartkameror på rätt ställen och aktiva under rätt tidpunkter hade varit bra. Tex vid vissa korsningar om det förekommer trafik och man inte kunnat bygga till ett accelerationsfält.

Vad jag istället upplever som en stor trafikfara är dessa förbannade bilister som gör supersnäva filbyten, att man blir tvungen o panikbromsa för att inte köra in i den filbytande bilisten.
Sen tycker jag det är synd att VV låter gammla 90/70 skyltar på vissa smala krokiga landsvägar med dolda partier sitta kvar. Där man antagligen får ha en riktigt bra förare och bil, för att kunna hålla sig på sin egna vägbana. Sen att det finns vägbanor med låga hastigheter, trots bra sikt och breda vägar. Det är ju sådana "gamla knasiga hastigheter" som kan vara orsaken till varför bilister delvis ignorerar hastigheterna.

*Har ni andra upplevt några negativa/positiva effekter av farkamerorna? ur trafiksäkerhetssynpunkt. (inga: Ja, nu kan jag inte köra lika fort som Schumacher svar)
*Har ni sett några vettiga studier som pekar på dess negativa konsekvenser med fartkameror? (länk?)
*Vad upplever ni som den största säkerhetsrisken i trafiken? (bilister, mopedister, hojåkare, fotgängare, ryttare, mm)

*Edit*
Ni som svarar i omröstningen eller tråden: Vänligen läs hela mitt inlägg, innan ni svarar.

Permalänk
Medlem

Hur är det ens möjligt att fartkameror orsakar negativa effekter? Man ska inte ens ta hänsyn till fartkameror när man kör en bil, om man kör så snabbt att man är tvungen att tvärnita när man väl har upptäckt en kamera är man fanimig en jävla idiot och bör aldrig ha fått ett körkort. Punkt slut.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem

Har kört mycket RV 272 där det bitvis finns fartkameror. Det här är mina erfarenheter:

* Snitthastigheten har minskat markant, förut tog det kanske 1h 10min att köra sträckan. Nu tar det 1h 30 min.
* De flesta skåp föregås av en varning
* De sitter uppsatta på bra omkörningsställen så att köra om är tyvärr farligare än innan (även den som kör lagligt måste köra om ibland!)
* Bilister lär sig var skåpen kör - med resultatet att det blir rätt ryckig körning plus en del mindre lämpliga omkörningar av de som inte vet var skåpen står (särskilt i kombination med punkten ovan)
* Vissa bilister saktar ner till 65-70 (mätarhastighet) framför kameror där det är 90 eftersom de är osäkra på om det är 70 eller 90 (fruktansvärt drygt, leder till många omkörningar). En majoritet saktar ner till 80 mätarhastiget (varför??) framför samma kamera. Väldigt drygt och bensinslösande.
* Vissa tvärnitar framför kamerorna (under högsäsong är det nästan alltid bromsspår innan nån kamera längs vägen ...).
* Koncentrationen på vägen minskar dramatiskt då man måste hålla utkik efter kameraskåp. Detta baserar jag dock främst på när jag kör för mig okända vägar med kameror.

Nu har jag dock både GPS med fartkameravarnare (oumbärligt!) samt gott minne så jag vet var alla skåp står längs RV 272. Om det är bra förhållanden kör jag också för fort mellan kamerorna.

Tvärtemot vad VV säger vill jag hävda att spar bra mycket tid på att köra för fort och dessutom så håller jag mig mer koncentrerad. Det är helt enkelt en avvägning jag gör där jag väger vinsten (i tid, roligare att köra etc) mot den ökade risk det är att köra i x + y km/h istället för x km/h.

Jag kör aldrig påverkad, alltid säkerhetsbälte, gör aldrig några idiotiska omkörningar, ligger i häcken på folk etc. och kör bland världens säkraste bilar både vad gäller aktiv och passiv säkerhet. Risken att smälla är alltså försvinnande liten på en bra väg med lite trafik.

Edit: Jag är alltså strikt emot fartkameror då de dels byter ett mindre riskfyllt beteende (högre hastigheter) mot ett betydligt farligare mönster (idiotisk körning, mindre koncentration) och dels på grund av jag inte gillar övervakningssamhället. När VV dessutom börjar motivera kamerorna av miljöskäl mår jag lite illa.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk

Det finns både fördelar och nackdelar.
De stora problemen är väl egentligen att en stor del av trafikanterna har en övertro på sin egen körförmåga.

Att uppleva att man måste kolla hastigheten hela tiden innebär att man inte har tillräcklig körvana. Det faktum att man kan hålla 100km/h förbi en fartkamera på 90 sträcka utan att riskera böter eftersom de är så högt inställda är en annan sak som borde göra folk lite lugnare.
70, 80 och 90 är inte svåra hastigheter att hålla enligt mig. Man känner ju när man accelererar.

Enda jag kan säga är att det är jobbigt ifall man blir osäker på om man missat en hastighetsskylt. (därav att man sänker till 80km/h)

Lägre hastigheter är säkrare för alla.

Och till Jonasy, även om du kör om och är laglig så får du inte bryta hastighetsbestämmelserna.

Det är möjligt att du är en 5:a av 5 möjliga vad gäller bilkörningsexpertis men sannolikheten är större att du bara tror det.

Fartkameror är bra sålänge skiten inte länkas samman till större nätverk.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Vi hade det rätt bra i den by jag kommer ifrån tills VV tyckte att det var "för farligt". Något år senare så hade vi X antal fartkameror, avsmalningar och bara genompuckade hastighetsbegränsningar på vägen både i ochpå vägen till/från stället.

Så ja, hur kan avsmalningar och kamerar orsaka problem?
I byn jag kommer ifrån kretsar trafiken i princip runt en enda sak, och det är pappersbruket. Hundratals tunga lastbilar om dagen rullar genom stället och vi har 2 större vägar som mitt i byn bildar en T-korsning. Trots all tung trafik, alla galna lantbyggdsungar med sönderkörda volvos, lätta motorcycklar och liknande så har vi ändå inte haft någonting annat än singelolyckor i över 20 år. Ska sägas att bara 1 enda person dött under hela denna tid också och det var för att bilen gick sönder, inte på grund av trafiken.

Men vad har vi nu? Jo istället för lastbilschaffisar som kan ta sig tid att vara lite lugnare genom byn så har vi stressade och förbannade chaffisar, eftersom resan till stället tar 20 minuter längre tack vare kamerorna. Väl i byn finns det ett halvdussin avsmalningar som i sin tur tvingar dem att stanna m.m. helt i onödan. De har dessutom satt dessa satans avsmalningar MITT I korsningar, vilket leder till totala trafikstopp minst 2 gånger om dagen.

Så istället för ett läge där alla vet vad som gäller, att man skall akta sig runt de stora vägarna och att förarna kan vara vaksamma så har vi ett läge där alla tror att det tack vare en sabla metalpinne och en skylt inte gör ont att bli påkörd av en 50tons lastbil och lastbilschaffisar som antingen gasar som idioter mellan stoppen och sen tvärnitar eller som bara skiter i att stanna. Väldigt säkert och bra.

Vi har hade fler olyckor under de första 2 åren än det vart sammanlagt under de tidigare 20... helt klockrent. För att inte tala om att avsmalningarna är så puckat planerade att bussarna inte tar sig igenom. En del sitter dessutom längst upp på back-krön, så man ser inte om man kommer få möte mitt i där bara 1 bil får plats... underbart genomtänkt.

Edit**
Självklart ser det inte lika illa ut i statistiken, eftersom det nu för tiden när folk hellre väljer mindre vägar (med mer barn/folk på) utan hinder att köra för fort på ser bättre ut på de sträckor där skiten är placerat... Det har blivit "mycket säkrare" på dessa sträckor. Att det blivit farligare på alla andra bortses det bekvämt nog ifrån.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Pendelvägen till jobb varje dag har 3st kameror.
1st på 90väg, placerad på en helt fri raka som är bra för omkörningar. Men även för fortkörare som vill testa hur mycket dom kan få upp sin bil i.
Här tycker jag den gör sitt jobb, då innan var det en vanlig syn med pendlare som låg i 140+ på vägen och körde om andra som dårar.
Nu har hela genomsnitt hastigheten på denna vägen sänkts och dårarna verkar hålla sig till rätt hastigheter.

Problemet är dock dom överrädda personerna, eller nya trafikanter som sänker sin hastighet så lågt som 50-60 för dom glömt vilken hastighet det är på sträckan. Men det tycker jag inte är kamerornas fel utan den skolan/personen som låtit dessa personerna få ta sitt körkort då dom tydligen inte är tillräckligt uppmärksamma i trafiken så dom missar viktiga skyltar.

Dom två andra kamerorna längst denna sträckan kommer på ställen där hastigheten sänks från 90 till 70. Dessa två ställena är bebodda, hus ca 10m från vägen och folk som ska ut med sina bilar eller korsa för att komma till busshålplatsen. Även här gör kamerorna sitt då folk blir tvingade att sänka sin hastighet innan dom kommer in i området. Innan så höll folk bara sin gamla hastighet igenom stället.

Tycket det är bra med kamerorna, visst har man svurit åt dom när man varit stressad själv och behövt köra om eller liknande. Men i dessa fallen så har dom hindrat en från att möjligen göra något dumt. Så ja... Det hjälper

Ser ett större problem med "felskyltade" vägar. Ställen där man kan hålla högre hastighet än vad som är tillåtet.
Folk blir delade här. Dom som följer skyltarna och dom som skiter i dom. Blir ojämn rytm i trafiken med onödiga omkörningar som kan sluta illa mm.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Menade självklart Bromsa vid kamera != inte ha uppsikt.

Sen skrev jag att jag anser det vara hyckleri att t.ex. bryta mot upphovsrättslagen / går mot rött samtidigt som man säger att folk som kör för fort är idioter när det är mot lagen. Skulle han sagt "jag tycker folk som bryter mot någon lag är idioter" skulle jag inte reagerat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Ehm, jag är inte klar över ifall du håller med mig eller inte.
Det är rätt att ifall man inte ser en fartkamera och måste bromsa in hårt så har man inte uppsikt. Vilket var min poäng.
Enda sättet man kan ta åt sig av inlägget var ifall man själv kört för fort och missat en fartkamera. Det är enda gången man kan ta det som ett personligt påhopp.

Jag vet inte vilka lagar Belga brukar bryta mot men är det definitivt ett motsatsförhållande?
Att om man bryter mot någon lag själv så måste man acceptera alla andra?

"Äh, du snattar du får inte tycka att heroinister är dumma."

Kör man så fort plus att man missar en kamera så att man måste tvärnita så är man en idiot och farbror blå borde ta ens lapp ifrån en tills man lärt sig att köra lugnt eller tills man skaffat en epa-traktor.

Skrev som sagt fel, menade att bromsa kraftigt != inte ha uppsikt. Och jag tog inte åt mig mig för att jag tvärnitat vid en kamera (har aldrig gjort det, däremot har det blixtrat någon gång). Men tog åt mig av den klara föraktfulla tonen mot andra som inte delade hans värderingar.

Och ja jag tycker det är fel att bryta mot lagar för att sen hävda att alla som kör för fort är idioter. På samma vis är det fel för de som kör for fort att hävda att nedladdarna är korkade. Visst är det varken svart eller vitt, men det är fel att vara självutnämnd värderare om vilka lagar du får bryta mot.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

@Derox: Jag tror många håller med mig om att man bör följa trafikreglerna

Följer du inte trafikreglerna? I så fall anser jag att du ej bör ha ett körkort.

Sen vet jag inte hur du ens kan blanda in upphovsrätt i denna diskussion eller var du har fått tag i tanken att jag laddar ner olagligt.
Och även om jag skulle göra det varför du ens tar upp det i just Denna tråd, men ditt sätt att diskutera känns väldigt troll-aktigt. =/

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
@Derox: Jag tror många håller med mig om att man bör följa trafikreglerna

Följer du inte trafikreglerna? I så fall anser jag att du ej bör ha ett körkort.

Sen vet jag inte hur du ens kan blanda in upphovsrätt i denna diskussion eller var du har fått tag i tanken att jag laddar ner olagligt.
Och även om jag skulle göra det varför du ens tar upp det i just Denna tråd, men ditt sätt att diskutera känns väldigt troll-aktigt. =/

Varför är just trafikreglerna viktigare än andra lagar att följa? Såvitt jag vet har inte ens VV kunnat påvisa med en korrekt studie att höjd snitthastighet leder till fler olyckor.

Blandade in upphovsrätten i frågan eftersom jag ville poängtera att jag finner det fel att bryta om en lag men säga att alla som bryter mot en annan är idioter. Visst om det skadar andra, men då är det en annan sak.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Varför är just trafikreglerna viktigare än andra lagar att följa? Såvitt jag vet har inte ens VV kunnat påvisa med en korrekt studie att höjd snitthastighet leder till fler olyckor.

Blandade in upphovsrätten i frågan eftersom jag ville poängtera att jag finner det fel att bryta om en lag men säga att alla som bryter mot en annan är idioter. Visst om det skadar andra, men då är det en annan sak.

Du menar alltså på fullaste allvar att du likställer farligt beteende i trafiken med nerladdning? Jag antar att det då är lika illa att ha någonting emot massmord om man inte samtidigt tycker att det är fel att kissa i buskar om man verkligen måste.

Störtlöjligt.

Jag tror inte du riktigt vet vad det är du är ute och fiskar efter här. Jag tror vi alla är överrens om att det är dåligt att folk missköter sig i trafiken, ändå trollar du efter att folk som tycker att man bör sköta sig när liv står på spel är hycklare för att de inte samtidigt anser att upphovsrättsbrott är lika allvarligt...

Att du sen plockar mig att använda som måltavla är bara ännu löjligare, jag sa aldrig någonting om att folk som bryter mot en viss lag är idioter, jag påpekade att det inte är något personligt påhopp att tycka detta.

Om du verkligen är seriös så förväntar jag mig att du på fullaste allvar kan säga att du aldrig brutit någon lag, oavsett hur oviktig eller gammal den än är. Spottat på gatan någon gång? Slängt någonting på trottoaren? Gått över en gata där det inte finns övergångsställe? Kan du inte det är du minst lika mycket hycklare som du säger att jag är och annars tycker jag du skärper dig. Dumheter som att jämföra trafikbrott med upphovsrätt är någonting jag förväntat mig från någon skrikig liten filur som är ute efter att få så mycket uppmärksamhet som möjligt, inte från någon som annars inte brukar ha några som helst problem att resonera och argumentera på en minst sagt acceptabel nivå.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Entusiast

Fast att skylla på att man sitter och stirrar sig blind på hastighetsmätaren är ju en fruktansvärt dålig ursäkt. Klarar man inte av att koncentrera sig på vägen så ska man inte köra bil.
När jag jobbar på somrarna passerar jag alltid ett par fartkameror och de är inget problem alls.
Resonemanget är ju samma som om man skulle sitta och stirra ut i skogen efter älg varje gång man åkte förbi en varning för vilt-skylt. Det är inte skylten som är problemet, det är föraren.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Du menar alltså på fullaste allvar att du likställer farligt beteende i trafiken med nerladdning? Jag antar att det då är lika illa att ha någonting emot massmord om man inte samtidigt tycker att det är fel att kissa i buskar om man verkligen måste.

Störtlöjligt.

Jag tror inte du riktigt vet vad det är du är ute och fiskar efter här. Jag tror vi alla är överrens om att det är dåligt att folk missköter sig i trafiken, ändå trollar du efter att folk som tycker att man bör sköta sig när liv står på spel är hycklare för att de inte samtidigt anser att upphovsrättsbrott är lika allvarligt...

Att du sen plockar mig att använda som måltavla är bara ännu löjligare, jag sa aldrig någonting om att folk som bryter mot en viss lag är idioter, jag påpekade att det inte är något personligt påhopp att tycka detta.

Om du verkligen är seriös så förväntar jag mig att du på fullaste allvar kan säga att du aldrig brutit någon lag, oavsett hur oviktig eller gammal den än är. Spottat på gatan någon gång? Slängt någonting på trottoaren? Gått över en gata där det inte finns övergångsställe? Kan du inte det är du minst lika mycket hycklare som du säger att jag är och annars tycker jag du skärper dig. Dumheter som att jämföra trafikbrott med upphovsrätt är någonting jag förväntat mig från någon skrikig liten filur som är ute efter att få så mycket uppmärksamhet som möjligt, inte från någon som annars inte brukar ha några som helst problem att resonera och argumentera på en minst sagt acceptabel nivå.

Nu gör du logiskt fel och likställer hastighetsöverträdelse med fara. Det är INTE samma sak. Eller tror du att kör du 111 på 110 väg så kommer någon dö? I de flesta fallen är inte hastigheten problemet, det är okoncentrerade förare. Och de dödar folk även om de följer hastighetsbegränsningen.

Resten är bara ologiskt då du bara flummar runt. Jag har ju just sagt att det är dumt att försöka verka vara helylle killen pga att man följer de lagar som passar just dig. Jag försöker inte hävda att folk är idioter för de inte följer de lagarna jag anser alla bör följa, därav spelar det ju ingen roll ifall jag slängt papper. Så jag förstår inte ens varför du skrev resten av texten.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Nu gör du logiskt fel och likställer hastighetsöverträdelse med fara. Det är INTE samma sak. Eller tror du att kör du 111 på 110 väg så kommer någon dö? I de flesta fallen är inte hastigheten problemet, det är okoncentrerade förare. Och de dödar folk även om de följer hastighetsbegränsningen.

Resten är bara ologiskt då du bara flummar runt. Jag har ju just sagt att det är dumt att försöka verka vara helylle killen pga att man följer de lagar som passar just dig. Jag försöker inte hävda att folk är idioter för de inte följer de lagarna jag anser alla bör följa, därav spelar det ju ingen roll ifall jag slängt papper. Så jag förstår inte ens varför du skrev resten av texten.

Du läser ju inte ens vad jag skriver.
Uttryckligen "farligt beteende i trafiken", inte enbart folk som kör för fort.

Jag flummar runt? Först mer eller mindre anklagar du mig för att vara hycklare eftersom jag inte följer exakt alla lagar lika, men sen är det inte viktigt om du följer alla lagar? Vem är det då som är hycklaren? Du ska ju inte tro för en sekund att jag på något sätt tar någonting du säger på allvar när du själv inte ens kan hålla den nivå du mäter andra efter. Jag har heller aldrig sagt att jag är någon "hellylle kille", jag har pekat ut att det inte är något personligt angrepp att anse att folk som inte följer trafikregler är puckon. För det är det inte. Det är en värdering och en personlig åsikt.

Vad är det du vill ha fram?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Du läser ju inte ens vad jag skriver.
Uttryckligen "farligt beteende i trafiken", inte enbart folk som kör för fort.

Jag flummar runt? Först mer eller mindre anklagar du mig för att vara hycklare eftersom jag inte följer exakt alla lagar lika, men sen är det inte viktigt om du följer alla lagar? Vem är det då som är hycklaren? Du ska ju inte tro för en sekund att jag på något sätt tar någonting du säger på allvar när du själv inte ens kan hålla den nivå du mäter andra efter. Jag har heller aldrig sagt att jag är någon "hellylle kille", jag har pekat ut att det inte är något personligt angrepp att anse att folk som inte följer trafikregler är puckon. För det är det inte. Det är en värdering och en personlig åsikt.

Vad är det du vill ha fram?

Okej, håller med om att farligt beteende inte är speciellt önskvärt i trafiken då det leder till att andra försätts i fara, dock anser jag inte att fortkörning nödvändigtvis är farligt beteende.

Med lagarna menade jag att det är hyckleri att säga att alla bör följa en viss lag, medan man själv bryter mot andra som man själv klassar som "oviktiga". Visst om du skadar andra när du bryter mot lagen, men det är en helt annan sak. Det är just detta som jag hängde upp mig på. Att man nedvärderar andra bara för att de hade andra värderingar om vilka lagar som var viktigast att följa.

För mig kvittar det om man följer alla lagar lika, men skall man försöka hävda sig bättre än andra i laglydighet får man räkna med alla lagar, inte bara de som man själv tycker är viktiga.

Eftersom jag inte hävdar att alla bör följa en lag men att det inte spelar någon roll om de följer andra så spelar det ju ingen roll om jag följer alla lagar eller inte. Jag har inte försökt visa mig bättre genom att följa en speciell lag.

Nu säger jag inte att allt detta går att applicera på dig, bara förklarade mina tankar jag skrivit här i tråden.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Okej, håller med om att farligt beteende inte är speciellt önskvärt i trafiken då det leder till att andra försätts i fara, dock anser jag inte att fortkörning nödvändigtvis är farligt beteende.

Tack gud, då är vi alla glada att det inte är Du som bestämmer huruvida man får eller inte överstrida hastighetsbegränsning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Att man nedvärderar andra bara för att de hade andra värderingar om vilka lagar som var viktigast att följa.

Jag hoppas verkligen att du är ett troll.
Du kan inte vara seriös när du påstår att andra kanske inte ens har lagen om hastighetsbegränsningarna i sitt så kallade "viktiga lag bok"?

Jag hoppas att någon kommer och tar ditt körkort ifrån dig på momangen för jag skulle verkligen inte vilja möta dig i trafiken käre människa.

Sen åter igen får du ta och läsa på vad som faktiskt menas med ett personangrepp, eftersom inget av det jag har påstått har varit personangrepp, du får gärna söka på mig på sweclockers arkiv också, jag håller mig utanför personangrepp.

Nu kanske du kan hålla dig till ämnet, och om inte starta ett nytt tråd angående vad du tycker om folk som nedvärderar vissa lagar medan de "skiter" i andra.

Däremot kan jag påstå att du kommer behöva spionera på andra för att få reda på om de faktiskt nedvärderar vissa lagar eller ej, om du vill få din tes igenom.

Edit:

KÄRE Derox, enligt din teori och resonemang får 99.9% av alla människor aldrig någonsin påpeka vad de anser angående en lag eftersom 99.9% (d.v.s. i princip alla) av alla människor har vid någon tidpunkt av deras liv brutit ett lag. =/

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Tack gud, då är vi alla glada att det inte är Du som bestämmer huruvida man får eller inte överstrida hastighetsbegränsning.

Jag hoppas verkligen att du är ett troll.
Du kan inte vara seriös när du påstår att andra kanske inte ens har lagen om hastighetsbegränsningarna i sitt så kallade "viktiga lag bok"?

Jag hoppas att någon kommer och tar ditt körkort ifrån dig på momangen för jag skulle verkligen inte vilja möta dig i trafiken käre människa.

Sen åter igen får du ta och läsa på vad som faktiskt menas med ett personangrepp, eftersom inget av det jag har påstått har varit personangrepp, du får gärna söka på mig på sweclockers arkiv också, jag håller mig utanför personangrepp.

Nu kanske du kan hålla dig till ämnet, och om inte starta ett nytt tråd angående vad du tycker om folk som nedvärderar vissa lagar medan de "skiter" i andra.

Däremot kan jag påstå att du kommer behöva spionera på andra för att få reda på om de faktiskt nedvärderar vissa lagar eller ej, om du vill få din tes igenom.

Edit:

KÄRE Derox, enligt din teori och resonemang får 99.9% av alla människor aldrig någonsin påpeka vad de anser angående en lag eftersom 99.9% (d.v.s. i princip alla) av alla människor har vid någon tidpunkt av deras liv brutit ett lag. =/

Klart du nästan aldrig får överstrida hastighetsbegränsningen ur ett juridiskt perspektiv, det är därför det kallas hastighetsbegränsning. Detsamma gäller alla lagar.

Åter igen läser du inte utan bara skriver på, jag har aldrig sagt att man inte får tycka till om lagar. Men att däremot ha inställningen "alla som inte följer just de lagarna jag tycker är viktiga är idioter" är rent utsagt egocentriskt. Om dina lagöverträdelser skadar andra så kan man ju självklart säga att det är idiotiskt att skada andra, och därav komma till samma slutsats, men hastighetsöverträdelse != fara. Det är inte samma sak, om du tror detta är du på ren svenska korkad.

Jag hoppas även att de tar ditt kort, för jag skulle inte vilja möta någon i trafiken som verkar halvsova och tro att bara du följer reglerna så är det ingen fara. Tänk själv istället är mitt tips.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Ah, den här klassikern igen! Oväntat att det skulle spåra ur direkt.

Själv ser jag alla lagar som riktlinjer tänka att representera vår moral. Hastighetsbestämmelser är inte speciellt flexibla och därför så anser jag det inte omoraliskt att bryta mot dessa ibland. Allt handlar om situation och omständigheter. Vid vissa tillfället är det t.ex. omoraliskt att inte åka LÅNGSAMMARE än hastighetsbegränsningen.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Ah, den här klassikern igen! Oväntat att det skulle spåra ur direkt.

Själv ser jag alla lagar som riktlinjer tänka att representera vår moral. Hastighetsbestämmelser är inte speciellt flexibla och därför så anser jag det inte omoraliskt att bryta mot dessa ibland. Allt handlar om situation och omständigheter. Vid vissa tillfället är det t.ex. omoraliskt att inte åka LÅNGSAMMARE än hastighetsbegränsningen.

Precis det jag försökte få fram, bara för du kör 111 på 110 väg betyder det inte att du kommer ha ihjäl alla i din väg...

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Vilka laglydiga jävlar vi har här på forumet, måste staten styra er helt? kan ni inte ta egna beslut? Kanske vore lika bra att staten styrde oss helt, när vi ska äta, sova, skita, pissa osv.

Det var inga som helst problem innan fartkamerorna där jag bor, nu sitter det 4-5st på 3 mil, vissa placerade precis efter nedförsbackar så alla får ligga på bromsen för att komma ner i 90 (miljövänligt?), och andra på de perfekta omkörnings platserna, vilket leder till att man får ligga efter alla lastbilar i uppförsbackarna!

Jag är alltid emot allt som gör att staten får mer makt över mig, och det tycker jag alla borde vara!

Ni som lägger er i 80km/h när det är 90km/h kan lika gärna klippa kortet, blir så jävla förbannad på er, och kom inte med att ni kan ha missat en skylt för det ska ni inte heller göra om ni är någonting att ha på vägen!

Tycker vi kunde gå tillbaka till hur det var på 70-80-talet, då transporterade vi inte oss bara, utan vi hade lite roligt på våra vägar.

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Klart du nästan aldrig får överstrida hastighetsbegränsningen ur ett juridiskt perspektiv, det är därför det kallas hastighetsbegränsning. Detsamma gäller alla lagar.

Åter igen läser du inte utan bara skriver på, jag har aldrig sagt att man inte får tycka till om lagar. Men att däremot ha inställningen "alla som inte följer just de lagarna jag tycker är viktiga är idioter" är rent utsagt egocentriskt. Om dina lagöverträdelser skadar andra så kan man ju självklart säga att det är idiotiskt att skada andra, och därav komma till samma slutsats, men hastighetsöverträdelse != fara. Det är inte samma sak, om du tror detta är du på ren svenska korkad.

Jag hoppas även att de tar ditt kort, för jag skulle inte vilja möta någon i trafiken som verkar halvsova och tro att bara du följer reglerna så är det ingen fara. Tänk själv istället är mitt tips.

Nej precis, man får inte överstrida hastighetsbegränsningarna, och det finns en väldigt bra skäl till att dessa begränsningar finns, du kanske inte förstår varför och du försöker gång på gång argumentera med att det är okej att bryta mot lagen om man till exempel överstrider hastighetsbegränsningen med 3km/h.

Här kan jag och andra se tecken på att du varken har läst det jag har skrivit eller är intresserad av att hålla dig till trådskaparens ämne, och åter igen spårar denna tråd ut på grund av Dig.

För det första har jag aldrig skrivit att det är farligt när folk överstrider hastighetsbegränsningen med 3km/h till exempel, däremot skrev jag: Om man behöver tvärnita för att man kör på tok för snabbt och får syn på en kamera så är man en idiot och detta står jag för, och jag tror att många andra delar min syn.

Åter igen sätter du ord i min mun, kan du sluta göra det eller ska jag helt enkelt ignorera dina kommentarer från och med nu och ta det som kommer från din sida som ett desperat försök på trollande och uppmärksamhet?
Till exempel har jag aldrig påstått att folk som inte anser att de lagarna Jag anser är viktiga är idioter, jag har enbart påstått att de som överstrider hastighetsbegränsningen så mycket att de är en trafikfara är idioter, och vi vet alla att det finns gott om idioter i trafiken käre Derox.

Hastighetsöverträdelse behöver inte alltid behöva fara nej, men det är inte det jag har skrivit heller, om du läser mina äldre kommentarer i tråden och det jag har skrivit i denna svar kommer du att förstå att jag aldrig har påpekat detta, jag vet inte hur många gånger jag ska behöva förklara för dig för att du ska förstå Derox.

Jadu, det här verkar ett hopplöst fall, jag har aldrig nämnt att bara för att man följer trafikreglerna så är man någon som halvsover och inte håller sig uppmärksam, tvärtemot så är man en ansvarig, mogen och uppmärksam individ och man följer just trafikreglerna, så ditt påstående om att jag "verkar halvsova" är så grundlöst att du skulle fått IG i argumentationsteknik även i grundskolan käre barn.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Ni som lägger er i 80km/h när det är 90km/h kan lika gärna klippa kortet, blir så jävla förbannad på er, och kom inte med att ni kan ha missat en skylt för det ska ni inte heller göra om ni är någonting att ha på vägen!

Tycker vi kunde gå tillbaka till hur det var på 70-80-talet, då transporterade vi inte oss bara, utan vi hade lite roligt på våra vägar.

Nej det är aldrig kul att stöta på någon som kör för sakta heller, men det betyder bara att de inte har varit uppmärksamma och vem vill egentligen möta på ett sådan person ute på vägarna?
Dock ska du veta att trafiksäkerheten har ökat markant från 70-80-talet, det går inte ens att jämföra, så om du vill ha rolig på vägen får du gärna göra det på din egna väg, och på din Egen bekostnad.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Nej precis, man får inte överstrida hastighetsbegränsningarna, och det finns en väldigt bra skäl till att dessa begränsningar finns, du kanske inte förstår varför och du försöker gång på gång argumentera med att det är okej att bryta mot lagen om man till exempel överstrider hastighetsbegränsningen med 3km/h.

Här kan jag och andra se tecken på att du varken har läst det jag har skrivit eller är intresserad av att hålla dig till trådskaparens ämne, och åter igen spårar denna tråd ut på grund av Dig.

För det första har jag aldrig skrivit att det är farligt när folk överstrider hastighetsbegränsningen med 3km/h till exempel, däremot skrev jag: Om man behöver tvärnita för att man kör på tok för snabbt och får syn på en kamera så är man en idiot och detta står jag för, och jag tror att många andra delar min syn.

Åter igen sätter du ord i min mun, kan du sluta göra det eller ska jag helt enkelt ignorera dina kommentarer från och med nu och ta det som kommer från din sida som ett desperat försök på trollande och uppmärksamhet?
Till exempel har jag aldrig påstått att folk som inte anser att de lagarna Jag anser är viktiga är idioter, jag har enbart påstått att de som överstrider hastighetsbegränsningen så mycket att de är en trafikfara är idioter, och vi vet alla att det finns gott om idioter i trafiken käre Derox.

Hastighetsöverträdelse behöver inte alltid behöva fara nej, men det är inte det jag har skrivit heller, om du läser mina äldre kommentarer i tråden och det jag har skrivit i denna svar kommer du att förstå att jag aldrig har påpekat detta, jag vet inte hur många gånger jag ska behöva förklara för dig för att du ska förstå Derox.

Jadu, det här verkar ett hopplöst fall, jag har aldrig nämnt att bara för att man följer trafikreglerna så är man någon som halvsover och inte håller sig uppmärksam, tvärtemot så är man en ansvarig, mogen och uppmärksam individ och man följer just trafikreglerna, så ditt påstående om att jag "verkar halvsova" är så grundlöst att du skulle fått IG i argumentationsteknik även i grundskolan käre barn.

Nej det är aldrig kul att stöta på någon som kör för sakta heller, men det betyder bara att de inte har varit uppmärksamma och vem vill egentligen möta på ett sådan person ute på vägarna?
Dock ska du veta att trafiksäkerheten har ökat markant från 70-80-talet, det går inte ens att jämföra, så om du vill ha rolig på vägen får du gärna göra det på din egna väg, och på din Egen bekostnad.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin

Men i vilket fall står jag för det jag påstod, om du inte kan hålla dig till reglerna, som är anledningen till att man har låtit dig få inneha ett körkort, så är du inte heller berättigad att fortsätta ha denna körkort.

Så enkelt är det, sen om det är svart eller vitt spelar mig ingen roll, man håller sig till reglerna, speciellt när det handlar om hastighet, undantagen är få och försumbara för att ens ta upp till diskussion.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin

Följer du inte trafikreglerna? I så fall anser jag att du ej bör ha ett körkort.

Där har du klart och tydligt skrivit att folk som bryter mot någon trafikregel inte bör ha körkort. Dvs, kör man 1 km/h för fort så skall man inte ha körkort? Eller bör man tänka som jag? Att ifall du blir en samhällsfara bör du inte ha körkort? Vad är mest rationellt tror du? Du verkar ju inte ha koll på vad du skriver.

Folk kan tvärnita trots att de kör laglig hastighet och ser en kamera, det är inte hastigheten som är problemet, det är tvärnitandet. Oavsett vilken hastighet du kör i så blir de farliga om de tvärnitar, det har ju visats att folk har tvärnitat trots att de håller laglig hastighet, förmodligen för att de blivit skrämda av att se kameran helt plötsligt.

Sen så är det självklart att folk som nitiskt följer reglerna tänker mindre själva, dessa ser man ju hela tiden "jag har företräde så jag behöver inte kolla om någon kommer". Inte mig emot dock, dessa tar ju det naturliga urvalet hand om när långtradaren kommer.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Nej det är aldrig kul att stöta på någon som kör för sakta heller, men det betyder bara att de inte har varit uppmärksamma och vem vill egentligen möta på ett sådan person ute på vägarna?
Dock ska du veta att trafiksäkerheten har ökat markant från 70-80-talet, det går inte ens att jämföra, så om du vill ha rolig på vägen får du gärna göra det på din egna väg, och på din Egen bekostnad.

Att det är mindre olyckor kan ju bero på att bilarna är mycket bättre, eller tror du att det är fartkamerornas förtjänst? hehe
Det berodde nog snarare på att såna som vi skulle varit ute och kört runt med våra polare istället för att sitta inne framför datorn, och då kan de ske lite olyckor!

Men som jag har sagt så gillar jag inte styrda människor, som måste ha en fartbegränsning att gå efter för att vara säker i trafiken, vilket du verkar behöva!

Jag själv kör relativt hårt och vilt men jag har aldrig krockat eller skadat någon person, det beror på att jag har valt mina platser att köra vilt på där det är liten risk för olycka, jag kör inte 100km/h förbi hus, dagis, skolor osv. om du tror det!

Jag har även legat i 200-250km/h på E18 mot Örebro och det är kanske inte så 'smart', men jag skulle aldrig göra det om det inte var mycket liten trafik och jag visste vad jag gjorde och hade en bil som jag kunde lita på.

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Att det är mindre olyckor kan ju bero på att bilarna är mycket bättre, eller tror du att det är fartkamerornas förtjänst? hehe
Det berodde nog snarare på att såna som vi skulle varit ute och kört runt med våra polare istället för att sitta inne framför datorn, och då kan de ske lite olyckor!

Men som jag har sagt så gillar jag inte styrda människor, som måste ha en fartbegränsning att gå efter för att vara säker i trafiken, vilket du verkar behöva!

Jag själv kör relativt hårt och vilt men jag har aldrig krockat eller skadat någon person, det beror på att jag har valt mina platser att köra vilt på där det är liten risk för olycka, jag kör inte 100km/h förbi hus, dagis, skolor osv. om du tror det!

Jag har även legat i 200-250km/h på E18 mot Örebro och det är kanske inte så 'smart', men jag skulle aldrig göra det om det inte var mycket liten trafik och jag visste vad jag gjorde och hade en bil som jag kunde lita på.

Wow, du är lika cool som jag. Jag har hållit 180 på vinterväglag eftersom det var raksträcka och ingen trafik fast då var jag 19 år och precis hade fått körkort och kunde då köra som en ren GUD. Dock några år efter så var jag med om ett par tillbud. Ett där jag höll hastigheten men mötte en fartdåre på fel sida av vägen på en landsväg. Hade säkert inte varit några problem ifall inte min bil hade tappat väggreppet då jag fick tvärnita.

Nästa gång var när en älg kom upp från ingenstans och slog i taket och skrapade i sidan av bilen, med andra ord jag missade älgen med en halv sekund.

Gången efter det var när bilen framför mig körde in i ett par rådjur trots att det var viltstängsel.

Vill man köra fort så hyr man en bana eller åker till Tyskland där de fortfarande har vissa vägsträckor med fri hastighet.

Folk som kör ryckigt och bromsar för inget är lika farliga som de som kör för fort.

Att snacka om 1km eller 3km för fort är löjligt då det finns en säkerhetsmarginal på 10km/h. Det innebär att man måste hålla över 100knyck på en 90 väg för att åka dit.

10km/h tjänar man inget på. Max en halvminut per mil. Håller man 20 eller 30km/h för fort ja då är man en idiot i mina ögon. 110 på 90 väg t.ex.

Kan man inte förstå att risken att dö ökar med ökad hastighet så kanske man borde akta sig från trafiken.

T.ex. att krocka med ett träd i 50km/h kan få trädet att tryckas upp emot 1 meter in i fordonet.

Sannolikheten är alltid större att man har en övertro på sin körförmåga än att man är Schumachers like.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Jag tycker att de flesta av er borde få era körkort klippta. Ni har ganska uppenbarligen glömt en av trafikens nyckel regler. VISA HÄNSYN.
Alla kanske inte är lika "bra" på att köra som just ni är.
Många är osäkra när det handlar om något som kan få dem att punga ut sina välförtjänta pengar. Därav de saktar ner för att unvika detta. Men detta gör inte dem till sämre förare. Det är snarare ni som följer regler till punkt och pricka som är den stora trafik risken eftersom ni vägrar anpassa er till olika situationer.
Allt här i världen är inte på svart och vitt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Wow, du är lika cool som jag. Jag har hållit 180 på vinterväglag eftersom det var raksträcka och ingen trafik fast då var jag 19 år och precis hade fått körkort och kunde då köra som en ren GUD. Dock några år efter så var jag med om ett par tillbud. Ett där jag höll hastigheten men mötte en fartdåre på fel sida av vägen på en landsväg. Hade säkert inte varit några problem ifall inte min bil hade tappat väggreppet då jag fick tvärnita.

Nästa gång var när en älg kom upp från ingenstans och slog i taket och skrapade i sidan av bilen, med andra ord jag missade älgen med en halv sekund.

Gången efter det var när bilen framför mig körde in i ett par rådjur trots att det var viltstängsel.

Vill man köra fort så hyr man en bana eller åker till Tyskland där de fortfarande har vissa vägsträckor med fri hastighet.

Folk som kör ryckigt och bromsar för inget är lika farliga som de som kör för fort.

Att snacka om 1km eller 3km för fort är löjligt då det finns en säkerhetsmarginal på 10km/h. Det innebär att man måste hålla över 100knyck på en 90 väg för att åka dit.

10km/h tjänar man inget på. Max en halvminut per mil. Håller man 20 eller 30km/h för fort ja då är man en idiot i mina ögon. 110 på 90 väg t.ex.

Kan man inte förstå att risken att dö ökar med ökad hastighet så kanske man borde akta sig från trafiken.

T.ex. att krocka med ett träd i 50km/h kan få trädet att tryckas upp emot 1 meter in i fordonet.

Sannolikheten är alltid större att man har en övertro på sin körförmåga än att man är Schumachers like.

Alla dina olyckor är bara ren otur och kunde lika gärna hända när man är laglig!

Att du tvärnitar på halt underlag är bara dumt, pump bromsa nästa gång!

180km/h på vinterväglag? Då är du bra mycket modigare (dummare)än mig, har bara körd i de hastigheterna med is däck på sjön, så du vinner nog denna dumhets tävlingen!

Allt jag vill ha sagt med den här debatten är, sluta låta er styras så enkelt, okej om du verkligen inte klarar av att hantera bilen i högre hastighet än 90km/h, men jag anser mig vara bättre på att köra och har bra mycket mer uppmärksamhet än en pensionär som inte har någon som helst koll på andra fordon!

Citat:

Nästa gång var när en älg kom upp från ingenstans och slog i taket och skrapade i sidan av bilen, med andra ord jag missade älgen med en halv sekund.

Om du hade kört fortare så hade du missat älgen med fler sekunder

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
T.ex. att krocka med ett träd i 50km/h kan få trädet att tryckas upp emot 1 meter in i fordonet.

Ja, och att klippa ett träd i 120 knyck kan få trädet att gå av och landa bakom bilen. Sen att bilen sitter fast på stubben som vart kvar är ett annat problem. Det är dock grymt jobbigt att få loss bilen.

Som det tidigare sagts. Enbart hög hastighet är inte farligt utan det krävs någonting mer. Någon som gör någonting oväntat, djur, halt väglag m.m. Annars hade ju tåg vart extremt farligt med tanke på att de färdas väldigt fort för det mesta. Men det är inte så farligt med tåg, och varför inte? Jo för att oväntade saker inte hände. Ingen svänger ut framför en, de får inte sladd i kurvor m.m.

Samma sak gäller bilar. Skulle man ha en lång tunnel som bara gick rakt fram utan annan trafik så skulle det inte vara farligare att köra i 200 knyck än det skulle vara att köra i 20.

Men nu händer det ju oväntade saker i trafiken, framförallt tack vare att det faktiskt sitter människor bakom ratten. Men trots detta så är högre hastighet och bra flyt betydligt säkrare än lägre hastighet och krångligheter.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Som det tidigare sagts. Enbart hög hastighet är inte farligt utan det krävs någonting mer.

Det är inte farten som dödar, utan smällen!

Eller på engelska:

It's not the fart that kills, it's the smell!

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Det är inte farten som dödar, utan smällen!

Eller på engelska:

It's not the fart that kills, it's the smell!

HAHA!
Bäst idag

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Vad sägs som att hålla personangrepp bort från tråden och istället skriva det Du tycker om trådskaparens tes?
Du får gärna skriva dessa angrepp i ett PM istället, som jag gärna tar bort på momangen.
Eller ska jag och andra bli tvungna till att anmäla dig istället för att du ska av rädsla hålla bort dina spydiga kommentarer?

Ja, herr Svart-Vit, jag ska självklart, av rädsla, hålla mina spydiga kommentarer borta.

Nu är det ju dock så att du svarade på en fråga som trådskaparen inte ställde, dessutom med ett språkbruk som utan tvivel kan uppfattas som barskt. Tänk om trådskaparen tog åt sig, kära någon!

Nåväl, för att förklara min kommentar: Det finns två sätt att köra bil, det rätta sättet och det faktiska sättet: d.v.s. kör man landsväg en lördageftermiddag så sitter man inte på helspänn, utan man softar på med lite go musik och konverserar med passagerarna. Det är hur kamerorna påverkar bilkörningen i verkligheten, inte i din teoretiska värld, som trådskaparen ville ha svar på. Dessutom, i en teoretisk värld kan man lika bestämma sig för att ingen kör över lagstadgad hastighet - och då hade ju inte kamerorna varit motiverade.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Wow, du är lika cool som jag.

Lustigt är det att du som påpekar andras nedvärderande kommentarer använder dig av liknande metoder.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Vilka laglydiga jävlar vi har här på forumet, måste staten styra er helt? kan ni inte ta egna beslut? Kanske vore lika bra att staten styrde oss helt, när vi ska äta, sova, skita, pissa osv.

Det var inga som helst problem innan fartkamerorna där jag bor, nu sitter det 4-5st på 3 mil, vissa placerade precis efter nedförsbackar så alla får ligga på bromsen för att komma ner i 90 (miljövänligt?), och andra på de perfekta omkörnings platserna, vilket leder till att man får ligga efter alla lastbilar i uppförsbackarna!

Jag är alltid emot allt som gör att staten får mer makt över mig, och det tycker jag alla borde vara!

Ni som lägger er i 80km/h när det är 90km/h kan lika gärna klippa kortet, blir så jävla förbannad på er, och kom inte med att ni kan ha missat en skylt för det ska ni inte heller göra om ni är någonting att ha på vägen!

Tycker vi kunde gå tillbaka till hur det var på 70-80-talet, då transporterade vi inte oss bara, utan vi hade lite roligt på våra vägar.

Så rätt! Regler är till för att brytas. Det kanske inte är läge att ligga och pressa utanför en skola eller att kryssa som en vettlös mellan filerna i rusningstrafik, men är det en tom raksträcka långt från bebyggelse och andra fordon så ska man trycka på - och det ordentligt!

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.