Permalänk

Överkurs?

Hallå hallå!

Nu har jag tydligen tagit mig vatten över huvudet... Mitt gamla grafikkort började visa skumma symptom och jag kunde ganska snabbt konstatera att det var uttjänt. Så jag fick tips här på forumet om lämplig hårdvara av snälle xJom och jag beställde nya grejer.. nu jävlar ska det spelas - tänkte jag... Blev också tipsad från annat håll att testa nya windows 7, sagt och gjort. Windows 7 x64 build 7100 fick det bli, och allting verkade fungera helt underbart!

Men först ska det benchmarkas och jämföras. Vi börjar med 3Dmark 06; ~11k... inte vad jag förväntat mig men jag tänkte att det måste bero på inkompabilitet med x64 eller med gamla directX... Vi provar 3Dmark vantage också då; ~P7500... här kunde jag också se väldigt oroväckande artifakter, typ långa strängar som flimmrar vid påfrestande moment.

Laddar hem ATItool och kollar kör den här "artifact check"-grejen och jag får gula jobbiga artifakter över hela den lilla rutan, men det verkar inte som att ATItool registrerar det. Temp. vid load ligger på ~50C, och vad jag förstått är det rätt normalt.

Datorn fungerar alltså bra annars, men i 3Dmark (speciellt i vantage) och i spel så får jag artifakter i form av strängar som flimmrar, typ avlånga trianglar som utgår ifrån nån punkt på skärmen och som flimmrar åt alla håll.

Vad har jag gjort för fel? Har jag missat någon vital inställning eller är det windows 7 som är dåligt? Borde jag inte få mer 3Dmarks i vantage med min setup?

Sitter här hemma helt lamslagen av det här nederlaget, snälla hjälp en sweclockare i nöd...

/moustache

sign:
Moderkort: Asus M4A78 PRO
CPU: AMD Phenom2 X4 920 ~2.8Ghz
Grafikkort: PowerColor HD4850 1GB
RAM: Corsair 4gb DDR2 800MHz/CL5/XMS2-6400

Visa signatur

Phenom II X4 920 @ 2,8Ghz | Asus M4A78 PRO | 2x2GB Corsair XMS2 @800Mhz | Powercolor HD4850 1GB | WD caviar SE 320GB | Antec Sonata III

Permalänk
Medlem

Windows 7 build 100 kommer med DirectX 11 vilket inte stöds i spel ännu. Jag rekommenderar att du laddar ned DirectX 9.0c från Microsofts hemsida för bästa kompabilitet med spel.

Återkom om det inte löser ditt problem.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Njure
Windows 7 build 100 kommer med DirectX 11 vilket inte stöds i spel ännu. Jag rekommenderar att du laddar ned DirectX 9.0c från Microsofts hemsida för bästa kompabilitet med spel.

Återkom om det inte löser ditt problem.

Har precis installerat och kört 3Dmark 06 på ett XP pro x86 OS med ungefär samma resultat. Såg till att DirectX 9.0c var installerat före testet också. Jag ser alltså fortfarande artifakter och flimmer i spel och benchmarks

Vad tar jag mig till?

/moustache

Visa signatur

Phenom II X4 920 @ 2,8Ghz | Asus M4A78 PRO | 2x2GB Corsair XMS2 @800Mhz | Powercolor HD4850 1GB | WD caviar SE 320GB | Antec Sonata III

Permalänk

Du har testat flera operativsystem, nytt grafikkort. Kass skärm kanske?

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk
Medlem

Wad inneHafver Ni för ett netagraegat?

Bara en koll så att ditt grafiikort får nog med ström.
I topparna, när spelet peakar förbrukningen.

/halo - En Man deraf Lapplandia uti Norra delen af Swears Rike

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Niklashog
Du har testat flera operativsystem, nytt grafikkort. Kass skärm kanske?

Så vitt jag kan se så är det nog inga problem med skärmen, den beter sig precis normalt (samsung syncmaster T200). Artifakterna dyker bara upp i spel och benchmarks.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av halojoy
Wad inneHafver Ni för ett netagraegat?

Bara en koll så att ditt grafiikort får nog med ström.
I topparna, när spelet peakar förbrukningen.

/halo - En Man deraf Lapplandia uti Norra delen af Swears Rike

Jag använder det Antec Earthwatts 500 W som följer med Antec Sonata III.

Visa signatur

Phenom II X4 920 @ 2,8Ghz | Asus M4A78 PRO | 2x2GB Corsair XMS2 @800Mhz | Powercolor HD4850 1GB | WD caviar SE 320GB | Antec Sonata III

Permalänk

Du kanske har svarat på detta tidigare, men jag är blind.

Har du kollat temperaturen på dina komponenter? Det där känns mycket väl som ett värme problem.

Visa signatur

Hej, hur mår du?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eadcruzher
Du kanske har svarat på detta tidigare, men jag är blind.

Har du kollat temperaturen på dina komponenter? Det där känns mycket väl som ett värme problem.

Körde vantage en runda och kan se i HWmonitor att
CPU(max): 51C
GPU(max): 64C

Visa signatur

Phenom II X4 920 @ 2,8Ghz | Asus M4A78 PRO | 2x2GB Corsair XMS2 @800Mhz | Powercolor HD4850 1GB | WD caviar SE 320GB | Antec Sonata III

Permalänk
Medlem

Har du overclockat grafikkortet ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tyoma
Har du overclockat grafikkortet ?

Nix, har inte ändrat någonting. Installation av os -> intallation av drivrutinger -> test.

Visa signatur

Phenom II X4 920 @ 2,8Ghz | Asus M4A78 PRO | 2x2GB Corsair XMS2 @800Mhz | Powercolor HD4850 1GB | WD caviar SE 320GB | Antec Sonata III

Permalänk

Fick låna en kompis grafikkort (Gigabyte HD4850 512MB) idag för att fortsätta felsöka, och gissa vad... Den fungerar helt felfritt!

Fick ~P7300 i 3Dmark vantage med det kortet och max temp. på 53C (visste inte att Powercolor hade så mkt sämre kylning). Körde också "check for artifacts" med ATITool och fick inga gula artifakter med detta kortet.

Så vitt jag förstått nu så måste det ju vara någonting med mitt grafikkort? Ska jag ringa inet och få det bytt, vad ska man säga?

Visa signatur

Phenom II X4 920 @ 2,8Ghz | Asus M4A78 PRO | 2x2GB Corsair XMS2 @800Mhz | Powercolor HD4850 1GB | WD caviar SE 320GB | Antec Sonata III

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moustache
Fick låna en kompis grafikkort (Gigabyte HD4850 512MB) idag för att fortsätta felsöka, och gissa vad... Den fungerar helt felfritt!

Fick ~P7300 i 3Dmark vantage med det kortet och max temp. på 53C (visste inte att Powercolor hade så mkt sämre kylning). Körde också "check for artifacts" med ATITool och fick inga gula artifakter med detta kortet.

Så vitt jag förstått nu så måste det ju vara någonting med mitt grafikkort? Ska jag ringa inet och få det bytt, vad ska man säga?

Du ska byta kortet . Säg vad du har sagt här:

- artifekter i spel, testat med på XP & Windows 7
- temperaturer ok
- kompisens 4850-kort fungerar problemfritt i min dator
- jag har bra nätagg (Antec 500W)

Framförallt det faktum att din kompis identiska grafikkort fungerar gör att det inte kan vara så mkt annat än grafikkortet och det förstår Inet också.

Permalänk

Du har troligtvis fått ett defekt grafikkort. Prova eventuellt kortet i en annan dator för att se om det beter sig likadant där. Returnera produkten till butiken så får du en ny/lagad.

Glöm inte att skydda dator och grafikkort mot statiskt elektricitet.

Visa signatur

För många datorer för signaturen.
http://h23.se

Permalänk

Ni ska ha tack för alla svar och inlägg (och snabba var ni)! Ska försöka ringa inet idag och snacka med dem!

Visa signatur

Phenom II X4 920 @ 2,8Ghz | Asus M4A78 PRO | 2x2GB Corsair XMS2 @800Mhz | Powercolor HD4850 1GB | WD caviar SE 320GB | Antec Sonata III

Permalänk
Medlem

Håll oss uppdaterade vad Inet svarar. Kan vara bra för oss som håller koll på butikerna att veta.

Visa signatur

CM Storm Sniper, Intel I7 930,SSD 80GB X25-M G2, 1 TB WD Caviar Black,Corsair 6gb DDR3 1600Hz, PowerColor 5870 PCS+, Corsair HX650w, AC Freeser 7pro. W7 pro 64-bit. och ett j..a glatt humör!

Permalänk

Ringde inet på måndagen (4/5) och frågade hur jag skulle gå tillväga! Gjorde en felanmälan på deras hemsida efter supportens instruktioner.
De svarade samma dag på felanmälan, men jag kunde inte skicka kortet förrän 5/5.
Sen hörde jag inget ifrån dem tills den 12/5 då jag fick ett mail om att de hade påbörjat undersökningen av kortet. Den 13/5 ringde de för att berätta att de kunde verifiera felet och att du genast skulle skicka ett nytt kort till mig!
Idag fick jag kortet Fungerar hur bra som helst!

Gjorde precis ett vantage test och det gick som väntat, ~P7500, men jag hade en max.temp. på 71C (45C i idle)! Är det bara jag som är nojjig eller är den inte lite hög för ett oklockat kort?

Visa signatur

Phenom II X4 920 @ 2,8Ghz | Asus M4A78 PRO | 2x2GB Corsair XMS2 @800Mhz | Powercolor HD4850 1GB | WD caviar SE 320GB | Antec Sonata III

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moustache
Ringde inet på måndagen (4/5) och frågade hur jag skulle gå tillväga! Gjorde en felanmälan på deras hemsida efter supportens instruktioner.
De svarade samma dag på felanmälan, men jag kunde inte skicka kortet förrän 5/5.
Sen hörde jag inget ifrån dem tills den 12/5 då jag fick ett mail om att de hade påbörjat undersökningen av kortet. Den 13/5 ringde de för att berätta att de kunde verifiera felet och att du genast skulle skicka ett nytt kort till mig!
Idag fick jag kortet Fungerar hur bra som helst!

Gjorde precis ett vantage test och det gick som väntat, ~P7500, men jag hade en max.temp. på 71C (45C i idle)! Är det bara jag som är nojjig eller är den inte lite hög för ett oklockat kort?

låter normal, mitt Asus 4850 har dom tempsen med en accelero s1 +120mm slipstream(passivt är omöjligt för min del på grafikkortet) dock vet jag att många klarar av att kyla 4850 endast passivt och uppnå max 55grader load, jag är tyvär inte en av dom. Dina temps är inte skadliga, grafikkort ska kunna bli uppåt 100grader innan det ska vara någon större fara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moustache
Ringde inet på måndagen (4/5) och frågade hur jag skulle gå tillväga! Gjorde en felanmälan på deras hemsida efter supportens instruktioner.
De svarade samma dag på felanmälan, men jag kunde inte skicka kortet förrän 5/5.
Sen hörde jag inget ifrån dem tills den 12/5 då jag fick ett mail om att de hade påbörjat undersökningen av kortet. Den 13/5 ringde de för att berätta att de kunde verifiera felet och att du genast skulle skicka ett nytt kort till mig!
Idag fick jag kortet Fungerar hur bra som helst!

Gjorde precis ett vantage test och det gick som väntat, ~P7500, men jag hade en max.temp. på 71C (45C i idle)! Är det bara jag som är nojjig eller är den inte lite hög för ett oklockat kort?

Inte farligt tycker jag, 4850 klarar upp till 115-120 grader...

Visa signatur

| Antec Three Hundred | Intel Q9550 @3.2Ghz | Asus P5Q PRO | Asus HD4850 + Accelero S1 Rev2 | Samsung Spinpoint 500gb | Corsair XMS2 4gb | LG Flatron M228WD | Corsair HX620 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moustache
Ringde inet på måndagen (4/5) och frågade hur jag skulle gå tillväga! Gjorde en felanmälan på deras hemsida efter supportens instruktioner.
De svarade samma dag på felanmälan, men jag kunde inte skicka kortet förrän 5/5.
Sen hörde jag inget ifrån dem tills den 12/5 då jag fick ett mail om att de hade påbörjat undersökningen av kortet. Den 13/5 ringde de för att berätta att de kunde verifiera felet och att du genast skulle skicka ett nytt kort till mig!
Idag fick jag kortet Fungerar hur bra som helst!

Gjorde precis ett vantage test och det gick som väntat, ~P7500, men jag hade en max.temp. på 71C (45C i idle)! Är det bara jag som är nojjig eller är den inte lite hög för ett oklockat kort?

Trevligt att Inet sköter sig.

71°C i load är inget ovanligt för ett modernt grafikkort. De flesta tål temperaturer en bra bit över 100°C.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Låter som det gamla hederliga polygonproblemet Om så är fallet har du för svagt/trasigt PSU. Vad tror du om det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soulrapist
Låter som det gamla hederliga polygonproblemet Om så är fallet har du för svagt/trasigt PSU. Vad tror du om det?

Du läste inte tråden??

Han hade ett trasigt grafikkort som han har skickat in och fått ett nytt och nu fungerar allt.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

71 grader är som många redan skrivit inget att oroa sig för då dagens grafik kort klarar en bit över 100 grader utan problem.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.