Vilket grafikkort ska jag välja?

Permalänk
Medlem

Vilket grafikkort ska jag välja?

Hej, skulle vilja veta vilket som är bästa av dem här tre grafikkorten.
Kan inte ett dugg knappt om sånt här så hoppas på att någon kan hjälpa mig.
Ska ha det till att spela nya spel.
Rangordna dem gärna!
Tänk gärna inte på priset när du rangordnar dem.

http://www.xfxforce.com/en-us/products/graphiccards/HD%204000...

http://www.sapphiretech.com/presentation/product/?psn=000101&...

http://www.asus.se/products.aspx?l1=2&l2=6&l3=442&l4=0&model=...

Mycket tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

bättre om du säger va de får kosta

Permalänk
Medlem

Det har ingen betydelse, det är bara dem där tre korten. vill veta vilket som är bäst av dem.

Permalänk
Hedersmedlem

Svårt att säga då den andra länken inte leder till en specifik produkt.

Permalänk
Medlem

Av 4770 och 4850 är det sistnämnda bäst, men det är marginell skillnad om vi jämför 512mb vs 512mb. Vet inte riktigt var man ska placera 8800GTX dock, med jag hade kört på 4850 för att det klarar av nyare saker bättre än vad gamlingen 8800GTX gör.

Visa signatur

i7 4790k | Gigabyte GA-Z87X-UD4H | 16GB CL11 2400MHz | GTX 1060 | SSDx2 HDDx3
Kringutrustning: BenQ XL2411Z 144Hz, SteelSeries 6Gv2, Zowie FK, Qpad QH-90, Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem

SAPPHIRE HD 4850 1GB GDDR3 PCI-E
http://www.sapphiretech.com/presentation/product/?psn=000101&...

är inte länken rätt? jag får i alla fall upp rätt länk...?

Permalänk
Medlem

Enligt mig då jag kör 8800GTX och vet hur den presterar.

1: 8800GTX
2: 4850
3:4770

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damir2d
Enligt mig då jag kör 8800GTX och vet hur den presterar.

1: 8800GTX
2: 4850
3:4770

Så kan man väl ändå inte påstå, om man bara kan ge tummen upp på produkter man redan äger skulle det bara behövas ett kort, för alla kommer då att rekomendera det dom har.

Jag äger varken HD4770 eller 8800GTX, men enligt de tester jag kan komma över så är ju HD4850 det snabbaste kortet, knappast för att jag äger ett utan för de tester jag sett.

BTW, jag rekomenderar VW Polo före Lamborghini Diablo, för min sambo har en Polo och jag vet hur den presterar.

Permalänk
Inaktiv

Jag hade köpt ett HD4770 då det är mest prisvärt, bara marginellt sämre än HD4850. Ett HD4770 borde vara likvärdigt ett 8800GTX.

Så ett HD4850 är bäst, men jag hade som sagt tagit HD4770 ändå. Varför kasta massa pengar i sjön?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus

Så ett HD4850 är bäst, men jag hade som sagt tagit HD4770 ändå. Varför kasta massa pengar i sjön?

Förhoppningsvis svalare och tystare oxå.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eat_me

BTW, jag rekomenderar VW Polo före Lamborghini Diablo, för min sambo har en Polo och jag vet hur den presterar. [/B]

Trimmad som tusen då förstår jag

*jo jag förstod din ironi i ditt svar på en tidigare kommentar*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CrazyBanana
Trimmad som tusen då förstår jag

*jo jag förstod din ironi i ditt svar på en tidigare kommentar*

Jovisst org. 55hk och nu 47hk med taskig tändning, tätt avgassystem och gammalt luftfilter.

...Men vi har ju ändå en sådan så den måste ju vara bättre än en Lamborghini.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eat_me
Så kan man väl ändå inte påstå, om man bara kan ge tummen upp på produkter man redan äger skulle det bara behövas ett kort, för alla kommer då att rekomendera det dom har.

Jag äger varken HD4770 eller 8800GTX, men enligt de tester jag kan komma över så är ju HD4850 det snabbaste kortet, knappast för att jag äger ett utan för de tester jag sett.

BTW, jag rekomenderar VW Polo före Lamborghini Diablo, för min sambo har en Polo och jag vet hur den presterar.

Hur i H........... har du kommit fram att jag tyckte tummen upp för 8800gtx bara för att jag ägde ett sånt kort, som jag skrev ENLIGT mig så tycker jag det då jag vet hur kortet presterar, samt 4850 vet det också, dock inte den nya och därmed placeringen, sedan sluta jämnföra bilar i såna här sammanhang för att det har inget med detta att göra, svara istället på killens fråga, har du en annan åsikt så visst kom gärna fram med det.

Dock finns det tester som säger 4850 slår 8800gtx samt tvärtom, 8800gtx klockar bra dock vet jag inte om 4850. Hade varit trevligt om du hade lagt upp vilken upplösning du ska köra, vad du har för nätagg, alltså lite dator spec, Mb om du har sli eller Crossfire för framtid uppgradering då kanske man borde tänka på detta med. Tänk dock på att ATI´s modeller som du angav är nyare modeller.

http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6173&page=7

Kolla på länken för testerna med 4770, 8800gtx är ungefär som 9800gtx, överklockar du så hamnar du på 9800gtx+ enligt enligt länken, men om du endast ska välja bland dessa så är inte skillnaden så stor i FPS men i pris så är det, om du vet hur mycket alla kortet kommer kosta dig ge oss info så kan man jämnföra priset och ta det billigaste eller mest prestanda för pengarna.

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog köpt ett 4770 iom att det är ett nyare och säkerligen svalare kort och tydligen ska prestera väldigt nära vad ett 4850 gör.

Men ska man inte tänka på priset så är det 4850 som gäller.

Permalänk
Medlem

Varför bara dessa kort?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damir2d
Enligt mig då jag kör 8800GTX och vet hur den presterar.

1: 8800GTX
2: 4850
3:4770

Din listan kan väl stämma på ett sätt, då 8800gtx är den ända som HAR legat 1:a på prestandatronen av dem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damir2d
Enligt mig då jag kör 8800GTX och vet hur den presterar.

1: 8800GTX
2: 4850
3:4770

Börjar inte 8800 bli ganska gammal nu? 4850 är mycket bättre!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
Svårt att säga då den andra länken inte leder till en specifik produkt.

Skumt måste råkat trycka på något innan jag såg sidan för kom enbart till index sidan typ...

Permalänk
Medlem

500 spänn för 5% extra är inte 4850 värd.

4770.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weyzer
Börjar inte 8800 bli ganska gammal nu? 4850 är mycket bättre!

Eh va? Vart har du tester som backar upp det?

Jag förstår inte varför vi ska ranka grafikkort som redan är "rankade" med tanke på de tester som finns som visar vilket kort som är bäst. Sen får man helt enkelt välja vad man är beredd att betala.

Vill man snåla kör man på 4850 och vill man ha bra tryck för en liten pening är det 4890 som gäller. Jo jag vet att 4890 inte var med här.
Måste bar lägga till Gainward GeForce GTX 275 som finns på Netonnet och Komplett också. Ännu lite mer pengar men också bättre.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Här kommer min åsikt efter att ha läst allas kommentarer, 8800GTX har jag aldrig användt eller inte heller sett så jättemycket tester om det. Men i endel kommentarer säger folk att 4850 slår 8800GTX. Om det nu gör det så tycker jag att du ska köpa ett 4770 då det inte är så mycket prestanda skillnad på 4850 och 4770. På SweClockers egna test så ligger 4850 ungefär 5-10 fps bättre än 4770. Det märker du ingen skillnad på i spel kan jag säga dig.
Har själv ett 4770 och jag är supernöjd! Kan nog vara för mitt gamla grafikkort 3650 inte presterade så jättebra.
4770 drar inte lika mycket ström som de andra korten gör + att det är bra kylning på kortet. (Ialafall på XFX 4770)

Det var min åsikt men köpet är upp till dig

EDIT: Ehm så går ju knappast säga blade80. Då kan han ju lika väl köpa ett GTX 295 och säga: Ännu lite mer pengar men också bättre.
Och varför inte köpa en Core i7, den är lite dyrare men den är också bättre.

Visa signatur

Computer: Intel Core i5 2500K 3,3GHz, PowerColor Radeon HD6870 1024MB CrossFire, Corsair 8GB (2x4096MB), XFX Core Edition 750W 80+ Bronze, 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, Fractal Design Core 3000, Cooler Master Hyper 212 Plus
Mac: MacBook Pro Retina 13,3"

Permalänk
Medlem

Tack så mkt för allas hjälp! Har nu bestämt mig för att köpa HD4770.

Tack änu en gång för allas hjälp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damir2d
Hur i H........... har du kommit fram att jag tyckte tummen upp för 8800gtx bara för att jag ägde ett sånt kort, som jag skrev ENLIGT mig så tycker jag det då jag vet hur kortet presterar, samt 4850 vet det också, dock inte den nya och därmed placeringen, sedan sluta jämnföra bilar i såna här sammanhang för att det har inget med detta att göra, svara istället på killens fråga, har du en annan åsikt så visst kom gärna fram med det.

Dock finns det tester som säger 4850 slår 8800gtx samt tvärtom, 8800gtx klockar bra dock vet jag inte om 4850. Hade varit trevligt om du hade lagt upp vilken upplösning du ska köra, vad du har för nätagg, alltså lite dator spec, Mb om du har sli eller Crossfire för framtid uppgradering då kanske man borde tänka på detta med. Tänk dock på att ATI´s modeller som du angav är nyare modeller.

http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6173&page=7

Kolla på länken för testerna med 4770, 8800gtx är ungefär som 9800gtx, överklockar du så hamnar du på 9800gtx+ enligt enligt länken, men om du endast ska välja bland dessa så är inte skillnaden så stor i FPS men i pris så är det, om du vet hur mycket alla kortet kommer kosta dig ge oss info så kan man jämnföra priset och ta det billigaste eller mest prestanda för pengarna.

Du verkar vara lite förvirrad.

Om du vet hur de presterar och inte äger alla de tre korten själv så antar jag att du precis som alla andra kan läsa recessioner, då borde du ju komma till samma slutsats som alla andra. Dvs. att HD4850 är det snabbare kortet.
Överklockar du ett HD4850 så hammnar det strax under ett HD4870 t.ex.
Men varför ska vi ta upp överklockning, det kan ju alla korten vi pratar om.

Att olika grafikkort är bra på olika saker är ingenting nytt, i en del tester/spel är det möjligt att 8800gtx vinner över HD4850, men inte i en utsträckning att man drar slutsatsen att 8800GTX är det snabbare kortet.

Men vill du gärna tro det så varsågod.
Googla efter tester och lägg upp dom här vet ja, säkert kan du hitta ett eller tre av 40test som backar upp ditt påstående.

"sedan sluta jämnföra bilar i såna här sammanhang för att det har inget med detta att göra"

Har det väl, jag tänker härmed påstå att Polon accar snabbare än en Skyline R32 GTR, det finns massa tester som säger annat men dessa bryr jag mig inte om, för jag kan ju alltid "trimma polon" så den blir lika snabb som en "fiat cupe" och en sådan är nästan lika snabb som en Skyline R32 GTR om man trimmar den.

Förstår du hur det passar in på vad du nyss skrivit, liknelser är visst bra och färgstaarka för att visa något.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av simon10
Här kommer min åsikt efter att ha läst allas kommentarer, 8800GTX har jag aldrig användt eller inte heller sett så jättemycket tester om det. Men i endel kommentarer säger folk att 4850 slår 8800GTX. Om det nu gör det så tycker jag att du ska köpa ett 4770 då det inte är så mycket prestanda skillnad på 4850 och 4770. På SweClockers egna test så ligger 4850 ungefär 5-10 fps bättre än 4770. Det märker du ingen skillnad på i spel kan jag säga dig.
Har själv ett 4770 och jag är supernöjd! Kan nog vara för mitt gamla grafikkort 3650 inte presterade så jättebra.
4770 drar inte lika mycket ström som de andra korten gör + att det är bra kylning på kortet. (Ialafall på XFX 4770)

Det var min åsikt men köpet är upp till dig

EDIT: Ehm så går ju knappast säga blade80. Då kan han ju lika väl köpa ett GTX 295 och säga: Ännu lite mer pengar men också bättre.
Och varför inte köpa en Core i7, den är lite dyrare men den är också bättre.

Det handlar om runt 200kr till. Vad är skillnaden mellan ett HD4890 och ett GTX295? Lite mer än 200kr eller hur? Lika med en C2D mot en Core i7 också. Där handlar det inte om några hundringar precis. Ytterligeheter, ytterligeheter...

Så jag säger som du sade till mig. Så går det ju knappast säga simon10.
Jämför själv så får du se att du överdriver.

Offtopic
Det heter inte jämnföra, det heter jämföra.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Okej förlåt Mr perfekt.
Och för det första vart får du HD 4890 ifrån? Och du skriver ju som att du menar att han lika gärna kan köpa GTX 275 istället för ett HD 4770. Men men nu har han ialafall bestämt sig och slutpratat om det här nu.

Visa signatur

Computer: Intel Core i5 2500K 3,3GHz, PowerColor Radeon HD6870 1024MB CrossFire, Corsair 8GB (2x4096MB), XFX Core Edition 750W 80+ Bronze, 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, Fractal Design Core 3000, Cooler Master Hyper 212 Plus
Mac: MacBook Pro Retina 13,3"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av simon10
Okej förlåt Mr perfekt.
Och för det första vart får du HD 4890 ifrån? Och du skriver ju som att du menar att han lika gärna kan köpa GTX 275 istället för ett HD 4770. Men men nu har han ialafall bestämt sig och slutpratat om det här nu.

Ahhaha. Du var en rolig en. Läs mina tidigare inlägg igen så ser du vart jag får HD4890 från. Varför jag svarade på ditt inlägg var för att du var ute å cyklade lite, du behöver inte bli så upphetsad över det.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.