Hur mycket kan man klocka ett MSI NX8800?

Permalänk
Avstängd

Hur mycket kan man klocka ett MSI NX8800?

Hej jag vill ha lite hjälp med att veta hur mycket man kan klocka MSI NX8800 GTS 512 Mb på rivatuner eller liknande program. Standard värdena för kortet är på 678 Mhz på core clock och shaders är på 1728 Mhz och memory clock är på 972 Mhz. Finns det någon som vet hur mycket jag kan klocka upp det utan att det kraschar när jag ska spela spel ? vore snällt med hjälp uppskattas varmt...

Permalänk

Finns nog inga exakta siffror då alla kort är lite olika, men pröva att dra upp en bit och spela lite. Oftast om du klockat för högt blir skärmen svart och "startar om" och ger ett litet felmeddelande. Så gör iaf mitt 4870.

Permalänk
Entusiast

Standardsvaret på en sådan här standardfråga är: Det är olika.

Kanske denna tråd kan hjälpa? http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Permalänk
Avstängd

Jag tittade på den länken men det var inte samma default clock som jag har för mitt kort så jag vågar inte shansa att klocka upp till dom värdena jag såg kan ni tipsa om någon annan länk?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wunessson
Jag tittade på den länken men det var inte samma default clock som jag har för mitt kort så jag vågar inte shansa att klocka upp till dom värdena jag såg kan ni tipsa om någon annan länk?

Det är väl bara du siktar högt och tar det lugnt.

Permalänk
Medlem

Testa 679 på core, 1729 på shader, 923 på minnet.
Funkar det, så testa några mhz högre o.s.v.

Ökar du 1mhz i taget kommer det ta lite tid att hitta hur högt just DU kommer.
Alla kort är olika som sagt.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Avstängd

Maskaren du måste ha skrivit fel på clock för minnet standard för minnet är 972 Mhz ?.

Nu har jag testat på 730 från 678 på core clock och jag har både spelat need for speed pro street och call of duty 4 och det har inte blivit varmare kortet eller kraschat. Ska jag behålla detta inställning då eller? för det kan väl inte vara någon fara då när jag ändå har lyckats spela med den klocken eller? ska jag öka och prova på högre klock isf ?

Permalänk
Medlem

Otroligt informativ beskrivning på inlägget måste jag säga. Det måste ha tagit lång tid att komma på "Hejsan!" som rubrik.

Själv skulle jag nog välja "Goddag" eller "Tjena".

Permalänk
Avstängd

Okej hejsan tjabba tror du att jag kan öka Mhz tills det reagerar på nått konstigt sätt? typ krashar eller nått?. Eller är det stor risk att det blir sämre kortet om jag ökar klocken ännu mer?

Permalänk
Medlem

Det rekommenderas inte att överklocka så grafikkortet går instabilt. Du kan testa att öka frekvensen tills du börjar se konstiga prickar eller former i bilden när du spelar eller kör testprogram. När du kommit upp i en sådan frekvens så vet du att den är lite för hög, sänk då frekvensen till den senast kända stabila och kör på med den klocken.

Vad jag vet så klockar 8800GTS 512 ofta nära 800MHz på GPUn, och kanske 1050MHz på minnet. Kör just nu mitt 8800GTS på 740/1060MHz, men det är inte taket, ska nog testa och pressa det max idag och se hur högt det kan gå.

Visa signatur

¤i7 3770K |Corsair 2x8192MB | ASRock Fatal1ty Z77 Professional | 2x Asus GTX 670 SLI |NZXT Switch 810¤

Permalänk
Avstängd

Hej! okej men jag kan ju testa och prova på 740 Mhz/1060 Mhz om det låser sig eller nått då ska jag sänka gpu clock och för minnet 10 hack neråt isf eller?

jag tänkte också fråga om man helst ska använda riva tuner till MSI 8800 Gts eller vilket är bäst att använda till 8800 GTS korten?.

Är det bäst att använda äldre drivrutiner eller ska det vara nyaste drivisar från nvidia.com om man väljer att klocka det?.

Permalänk

Beror ju helt på kortet och kylaren hur högt du kan klocka, jag har mitt GTS klockat till 750/2200/1900 med en Accelero S1, kan gå över 800 på Core men känner inte att jag behöver det just nu

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Avstängd

Jag har original kylaren men tror du jag kan ha 730 eller 740 klock på gpu och minnet på 1050 när jag kör med original kylaren?.

när du hade original kylaren på ditt innan du bytte till annan kylare hur mycket kunde du klocka det med original kylaren då da?

Mitt 8800 GTS är från MSI ska jag hellst köra med drivisarna från MSI eller ska jag använda NVIDIAS drivisar? tack till svar...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wunessson
Mitt 8800 GTS är från MSI ska jag hellst köra med drivisarna från MSI eller ska jag använda NVIDIAS drivisar? tack till svar...

tanka från nvidia.com

Permalänk
Avstängd

Hej jag använder original kylaren på mitt MSI NX8800 GTS hur mycket kan man klocka upp core klock och shaders och minnet till ungefär då på rivatuner?.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Det finns ingen som vet exakt eller ungefär hur mkt DU kan klocka din dator eftersom varje dator är olika, inte ens dem som är lika vet man helt säkert.

Permalänk
Medlem

Trodde aldrig detta skulle hända igen..fattar inte varför du inte blev bannad efter allt tjafs som blev i dina tidigare trådar Wunessson.. Ett tips till er alla: Sluta svara på hans frågor ända tills han läst igenom reglerna och funderat en stund kring allmänt vett!

Visa signatur

Asus P5Q SE | E8400@4,1 Ghz | HD 3870X2 | 4gb Corsair XMS2 PC2-6400 | WD Green Non Hippie Edition 1TB | WD 500 gb| Corsair TX750W PSU | 3DMark06 18K+ Vätskekyld propp med bryggorna på G

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Men förfan Wunesson.

Vi har svarat på dina frågor!, det finns inget riktigt svar på den frågan, du får helt enkelt pröva dig fram å klocka själv!

Väx upp och läs på reglerna: http://www.sweclockers.com/forum/regler.php

Permalänk
Avstängd

man blir ju som man blir när ni behandlar en annan fel eller otrevligt.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk

Anmälde ett inlägg. Lär väl bli kallad idiot för det men det är bara finna dig i situation Wune. Lär dig se dina brister, LÄS och jobba på att bli lite trevlig så hjälper jag dig mer än gärna i framtiden!

Permalänk

mitt råd till dig är att klocka max. Efter det så kan du prova att stänka några droppar vatten över din gpu (kör utan kylare så kanske det blir lite stabilare och lättkontrollerat) fräser det till eller sprakar lite lätt är det lugnt, då kan du kräma lite till. när du tycker att ditt resultat är fullt tillfredställande, sluta inte! Det du inte vet om kan du inte njuta av, så prova lite högre det funkar alltid.

Såja, för er som bemästrar språkfärdighet i form av att läsa en text. Ni förstår likaväl som jag att om killen vill ha ut något av en tråd så får han rätta sig efter oss och inte sig själv, annars kan han ju klara sig på egen hand. Klarar han inte av att läsa texten i reglerna eller den lilla texten strax till vänster om rutan man svarar i så klarar han förmodligen inte av att läsa och ta till sig detta heller

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Ja men vafan, vi har ju svarat på frågan, det går inte riktigt besvara den heller då han vill veta hur mkt man kan klocka hans kort, eju fan omöjligt att veta:).

Dessutom behöver inte vara så förbannat uppkäftig och kalla oss för diverse saker, om det nu undgått dig att han gjort

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Ja men vafan, vi har ju svarat på frågan, det går inte riktigt besvara den heller då han vill veta hur mkt man kan klocka hans kort, eju fan omöjligt att veta:).

Dessutom behöver inte vara så förbannat uppkäftig och kalla oss för diverse saker, om det nu undgått dig att han gjort

Är det mitt inlägg du syftar på så är jag väl medveten om att det inte är möjligt att ge svar på hans frågor, och att han kallar oss divere saker gör bara att tråden blir helt meningslös! Alltså ingen kritik mot de vänliga själar som har besökt tråden utan direktriktat mot TS

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nisse_379
Är det mitt inlägg du syftar på så är jag väl medveten om att det inte är möjligt att ge svar på hans frågor, och att han kallar oss divere saker gör bara att tråden blir helt meningslös! Alltså ingen kritik mot de vänliga själar som har besökt tråden utan direktriktat mot TS

Då hänger jag med lite bättre

Permalänk
Hedersmedlem

Wunessson får en tidig semester på tre månader.

*Rubrik ändrad, tråd rensad och tråd låst*

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM