Permalänk

Agp Kort

Jag ska hjälpa en kompis med att uppgradera min gamla dator som han ska få men jag blev lite lost när jag försökte lista ut vad för grafikkort som skulle vara bra. AGP har inte stora valmöjligheter och tester och dylikt finns det inte gott om.

Har kollat runt och kan inte riktigt svälja att mitt gamla radeon 9800 pro 128 mb skulle hålla sig så väl mot nya kort. På de ställen jag kollat verkar det ju rent av bättre än nyare kort men det tycker jag inte kan stämma. Snälla hjälp, kollat på för många sidor för att få rätsida på något.

Vad rekommenderar ni för kort kring 1000 kr klassen som är bättre än det kortet jag har?

Permalänk
Medlem

Radeon 3650 äter upp ett 9800 pro:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=294219&o=inkfrakt

Den är den bästa du kan få under tusenlappen (kanske ö.h.t)

Fläktlös, så den är garanterat tyst.

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk

Ja antingen 3650 eller nVidia:s 6200.

Permalänk
Medlem

Det finns ju inte så mycket bra att välja på till AGP, en del kort är ju hiskeligt dyra eftersom det är en lite marknad.
Nvidia har ju bara 7600GT men det är ju inget nytt kort.
ATI har väl HD 3850 som verkar ligga ganska bra till. Jag har för mig att det hade riktigt bra prestanda men hade lite sämre prestanda med höga nivåer FA. Verkar vara klart bästa alternativet.

Edit: Var visst AF, inte AA som var den svaga punkten.

Edit2: Äh, förresten kolla på vad de som har erfarenhet av liknande uppgraderingar skriver i denna tråden: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7....

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk

Man tackar killar, snabba svar. Nu när jag har fått lite fokus i och med det ni skrev så får jag leta upp lite jämförelse mellan http://www.dustin.se/pd_5010149983.aspx och http://www.dustin.se/pd_5010133823.aspx

Så får vi se vad som är mest prisvärt. Alltid lättare att leta när man vet lite vad man ska leta efter.

Gött med sweclokers, snabba och relevanta svar!

Permalänk
Medlem

Här har du ett test där både HD 3650 och HD 3850 är med. HD 3850 är ju utan tvekan mest prisvärt om man ser till prestanda. 40% ökning i pris ger över 100% ökning i prestanda.

Permalänk

Haha! det var verkligen inget att fundera på. Sjukt mkt mer prestanda för pengarna!

Permalänk
Medlem

Re: Agp Kort

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JockoGoesApeshit
Jag ska hjälpa en kompis med att uppgradera min gamla dator som han ska få men jag blev lite lost när jag försökte lista ut vad för grafikkort som skulle vara bra. AGP har inte stora valmöjligheter och tester och dylikt finns det inte gott om.

Har kollat runt och kan inte riktigt svälja att mitt gamla radeon 9800 pro 128 mb skulle hålla sig så väl mot nya kort. På de ställen jag kollat verkar det ju rent av bättre än nyare kort men det tycker jag inte kan stämma. Snälla hjälp, kollat på för många sidor för att få rätsida på något.

Vad rekommenderar ni för kort kring 1000 kr klassen som är bättre än det kortet jag har?

Säker att du inte misstar radeon 9800 mot GeForce 9800gt/gtx/gtx+ skillnaden är som "av och på" mellan dom.

För även om ett 9800 pro var ett skitbra kort när det kom är det hopplöst sakta mot moderna medelklasskort.

Men för AGP är det 9500GT eller det rejält snabbare HD3850 som huserar för bäst prestanda, det HD3850 på dustin t.ex. som du redan är länkat till presterar bäst av alla AGP kort.

HD3850 är mycket snabbare än HD3650 och klart värd de extra slantarna.

Vad för övrig hårdvara har du, är grafikkortet den segaste komponenten?
...som vanligt så är frågan om det är värt att upgradera en speldator baserad på AGP, men det lämnar jag till dig att besluta.

Permalänk

Ja det hela handlar om att min kompis ska ha nått att spela på utan större kostnad då han är student. Plocka nyligen ihop min egen dator och är nöjd, men den gamla blev över så han kan få den. Men sa åt honom att investera iaf några kronor i den så den blir mer värd. Och eftersom han är ännu mer hopplös på hårdvara än mig så fick jag kolla upp det=)

Och det blev ett 3850.