Permalänk
Medlem

Ersätta 4870.

Hej allesammans!
Har ett problem jag tänkte ni andra entusiaster skulle kunna hjälpa mig med.
Jag sitter idag på datorn i signaturen. Grafikkortet är alltså ett 4870 med 512 Mb, Sapphire Silent Efficiently http://www.dustinhome.se/pd_5010151737.aspx .

Problem
• För dålig skjuts i 1900x1200. Speciellt vill jag fläska på ordentligt i NWN2 men det går inte med skuggor och AA.
• Det låter som ett JAS 39 Gripen när det blir pressat hårt. 110 grader i OCCT, 100% på fläkten och originalclock. Låter även otroligt högt i nya och krävande spel t.ex Sacred 2.
• Har bara 8x/8x i PCI-e kanalerna vid crossfire.

Krav
• Jag är ledig hela sommaren och vill kunna spela på med grym skjuts i 1900x1200. Maximal spelnjutning från början av juni alltså.
• Inte så mycket oväsen vid hög belastning. Så lågt som möjligt inom rimliga gränser.
• Jag vill inte köpa nytt förrän till våren åtminstone.
• Jag är inte rik och vill därför ha valuta för pengarna.

Lösningar
• Byt till GTX 280/GTX285
Känns som en rimlig lösning. Jag får bättre skjuts speciellt i äldre titlar som NWN 2 där Crossfire inte verkar funka så bra. Som jag förstått det relativt liten mängd oväsen. Kostnaden blir inte så hög. Om jag säljer mitt kort för 1000kr blir byteskostnaden ungefär 2500kr för GTX 285.

• Byt till GTX 295
Riktigt bra framerate. Osäker på om det funkar bra med lite äldre spel som nämnda NWN 2. I tråden här på Sweclockers beskrivs det som relativt tyst. Dock ganska dyrt, minst 4000kr (5000-1000).

• Byt till 4870x2
Bra klös i 1900x1200. Jag tror inte det funkar mycket bättre än det jag har i NWN 2 dock. Låter mycket, dock inte lika mycket som mitt (vad jag tror). Byte kostar 3000kr (4000-1000).

• Köp ett till 4870.
Bra prestanda, dock lite försämrad p.g.a. mina strypta PCI-e kanaler och 512 Mb minne. Olidlig ljudnivå. Låg kostnad under 2000kr.

• Byt processor till en PII 940/955
Tror detta ger sämre skjuts.

• Vänta på 5870x2.
Risk för att det inte blir något spelande med de inställningar jag önskar under sommaren när jag väl har tid. Troligen kommer det låta mycket.

• Byt fläkt på 4870 till en ACCELERO S1.
Förhoppningsvis bra ljudnivå. Samma, otillfredsställande, prestanda. Billigt, kostnad ca 350kr med en Scythe Slip Steam.

Nå vad säger ni? Något alternativ jag förbisett? All hjälp uppskattas då jag har svårt att komma till beslut.

Permalänk

Jag skulle köpt ett till 4870, du får då 1 GB minne, vilket är bra för 1900 x 1200 och allmänt bättre prestanda. Om du nu klarar ljudnivån ...;)

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Leta upp ett begagnat hd4870x2 för ~3000.
tex. http://www.sweclockers.com/annons/?id=44273

Sälj ditt Hd4870 för ~1200.

Summa: 3000-1200=1800 :-

Nytt är roligare, men dyrare.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

de funkar inte så med minne.
2 kort med 512mb=512mb och inte 1gb
2 kort med 1gb=1gb och inte 2gb

och med den upplösningen borde du ha minst ett kort med 1gb. så kanske sälja och köpa 4890? vet dock inte riktigt hur ljudnivån är med 4890

Permalänk
Medlem

Två 4890 i Corssfire?

Permalänk
Medlem

Stockkylarna på 4890 har helt klart godkänd ljudnivå i Idle.

Men låter enligt mig för mycket då de belastas. (Smaken är som baken).
Det är inte outhärdligt, men jag är dock mycket kräsen.

Mitt kort + Accelero S1:
http://www.sweclockers.com/album/?id=3916

Prestandan efter överklockning är riktigt trivsam och ljudnivån är (numer) underbar.

Det är klart att Nividas kort är snäppet bättre (men också dyrare).
Har ingen aning huruvida dem lever om eller ej, 4870\4890 går ju att ljuddämpa riktigt billigt\smidigt med accelero S1

..just my two Håkans.

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk

kan du inte köpa ett nytt 4870 och två accelerero? Dock är ju 512 lite väl lite i den upplösningen. 8x/8x ska inte strypa så farligt, 5-10% vill jag minnas.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Du bör ialafall ha ett kort med 1 GB minne om du ska köra i upplösning 1900x1200,

Visa signatur

Computer: Intel Core i5 2500K 3,3GHz, PowerColor Radeon HD6870 1024MB CrossFire, Corsair 8GB (2x4096MB), XFX Core Edition 750W 80+ Bronze, 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, Fractal Design Core 3000, Cooler Master Hyper 212 Plus
Mac: MacBook Pro Retina 13,3"

Permalänk
Medlem

Ett begagnat GTX280 skulle jag satsa på. Kolla in tradera, där är det en kille som säljer många GTX280.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rickard11
Jag skulle köpt ett till 4870, du får då 1 GB minne, vilket är bra för 1900 x 1200 och allmänt bättre prestanda. Om du nu klarar ljudnivån ...;)

Nej. 512 + 512 = 512

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

eller så gå in i CCC, sätt manual och 29% på fanspeed så har du ett svalt 4870 ljudlöst.

Men ska du köra höga upplösningar är 1 kort med 1gig minne att föredra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Nej. 512 + 512 = 512

Det är fanimej mer fel att säga att så som du säger än att säga 512+512=1024.
Korten kommer dela på belastningen och båda korten kommer använda sina minnen, punkt slut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jointenn
de funkar inte så med minne.
2 kort med 512mb=512mb och inte 1gb
2 kort med 1gb=1gb och inte 2gb

och med den upplösningen borde du ha minst ett kort med 1gb. så kanske sälja och köpa 4890? vet dock inte riktigt hur ljudnivån är med 4890

Och du har också konstig syn på CF/SLI.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lovsta
Det är fanimej mer fel att säga att så som du säger än att säga 512+512=1024.
Korten kommer dela på belastningen och båda korten kommer använda sina minnen, punkt slut.

Nej, 512+512 = 512 i Crossfire.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Nej, 512+512 = 512 i Crossfire.

Så du menar att ena kortets minne inte används? Eller att korten helt plötsligt bara kan använda 256mb var?

Det är inte helt rätt att säga att CF innebär 512+512=1024. Men det är helt fel att säga 512+512=512.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lovsta
Så du menar att ena kortets minne inte används? Eller att korten helt plötsligt bara kan använda 256mb var?

Nej han menar att 2st kort med 512MB minne styck bara kan utnyttja totalt 512MB effektiv minnesmängd då samma data lagras i båda kortens minne. Föreställ dig en Raid-1 array, inte en Raid-0 array.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk

Precis, 512+512=512 när det gäller både CF och SLI. Detta beror på att grafikkorten inte kan kommunicera med det andra kortets minne utan måste hålla all information i sitt eget minne.

Angående frågeställningen skulle jag eventuellt välja ett GTX280/275 eller 4890. Dock är ljudnivån inte mycket bättre där så vitt jag vet.

Spelet är ju dock inte uråldrigt (okt 2007??) så CF och SLI borde funka tycker jag.

Du misstänker också att processorn kan vara en flaskhals. Det lättaste hade väl varit att testa; sänk CPU-hastigheten och se om din FPS sjunker. Gör den det kan det vara en flaskhals annars är det osannolikt.

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem

Två kort med vardera 512MB minne blir 1024MB minne men de speglar varandra så de två 512MB minneskretsarna innehåller samma data, end of discussion

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk

får nog mina HD4890 imorgon ska se om crysis/warhead får ordentlig skjuts har gått tebaks till XP från vista så nåt bör ju ske
GTAIV kanske går bättre också
nu kan jag ju inte spela i 1900x1200 tyvärr

men prova med en eller 2 HD4890 2295 på pcoffice.se 4768 med frakt för 2 hd4890

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem

Låter ju jävligt dumt att låta minnena speglas. Inte kan kommunicera, varför skulle dom inte kunna göra det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lovsta
Låter ju jävligt dumt att låta minnena speglas. Inte kan kommunicera, varför skulle dom inte kunna göra det?

De kan kommunicera, men tänk efter lite hur Crossfire fungerar, minnesbandbredden vs crossfirelänken till en början.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk

om man kört crossfire som på voodoo tiden hade det då gjort nån större skillnad eller kanske ingen alls med tanke på 1+1gb ?

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem

Det jag tänker är att korten delar på jobbet. Typ, ta ena skärmhalvan till det ena kortet och andra till det andra kortet. Och sen inte att jämföra med varken raid-0 eller raid-1.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lovsta
Det jag tänker är att korten delar på jobbet. Typ, ta ena skärmhalvan till det ena kortet och andra till det andra kortet. Och sen inte att jämföra med varken raid-0 eller raid-1.

Crossfire kör inte ett läge exklusivt utan flera olika, du delar inte bara skärmen 2 bitar rakt av. Om helt plötsligt saker från sida A rör sig till sida B, så har kort B sakerna som kort A hade och måste nu hämta från annat håll då de inte delar minne. Delat minne är för detta en nästan optimal lösning pga enkelheten då kort med mer grafikminne inte är speciellt mycket dyrare.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lovsta
Låter ju jävligt dumt att låta minnena speglas. Inte kan kommunicera, varför skulle dom inte kunna göra det?

Så länge du inte kommer upp med något bättre alternativ än crossfire/SLI så tycker jag du ska vara tyst.

Visa signatur

Minns ljudet av 3.5"

Permalänk
Medlem

Nej varför skulle jag vara tyst. Med den kommentaren du citerade så var mitt syfte att lära mig varför minnena i CF/SLI speglas när jag tror det inte bara borde funka utan även vara bättre utan spegling. Och där har du isf mitt bättre alternativ.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lovsta
Nej varför skulle jag vara tyst.

För att du tjatar mot folk som vet hur det fungerar när du själv inte har en aning. Var inte dryg och säg emot utan kolla upp fakta istället.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Avstängd

Ett 4870 kort har ganska bra prestanda och räcker till det mesta. men som många skriver så är det nog minnesmängden som spökar till det i den upplösningen. Så personligen så tycker jag inte att det verkar vara en bra lösning att köpa ett till o sätta i crossfire.

Det tråkiga är också att om du köper ett 4870 till med 1 gig minne så kommer inte det att utnyttjas om du sätter det i crossfire med ditt gammla kort.

Men dock så tror jag utan att påstå att två stycken 4870 med 1 gig minne blir klart snabbare än ett enkelt 285 gtx för ungefär samma pengar.

tex så finns det ett his 4870 med 1 gig för 1899 på komplett och powercolour 4870 1 gig fabriksklockat för 1999.

men visst, jag är inte heller överförtjust i dubbla kort men tror dock att två 4870 med 1 gig minne kan ge en hel del prestanda i många titlar, dock inte alla tittlar.

vidare så bör ju nya tittlar som kommer att stödja både sli o crossfire bättre o bättre tycker man ju.

gammla tittlar ( typ 3 till 5 år exempelvis ) spelar ju igentligen ingen roll eftersom dagens nya kort räcker till i de fallen många gånger om.

men det snabbaste som finns för tillfället är ju 295 gtx om man vill ha det bästa. frågan man skall ställ sig är om det är värt ca 1500 mer än två stycken 4870 kort. det kan man ju bara svara på själv.

Lägger till att man också bör tänka på att vissa chipset inte är så bra på att stödja crossfire tex p35 om jag inte minns fel. tror att man minst måste upp i x38 för att kunna ta tillvara på crossfires möjlighteter. hur det är med sli vet jag inte och vet inte hur det är med ditt chipset men kanske ngn som är bra insatt i det kan ge ett bra svar på det. ha det i åtanke iallafall o kolla upp det innan du funderar på crossfire eller sli.

god luck

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar.

Först vill jag bara säga att det var hygglig att ägna 15 poster åt att diskutera om minnet speglas eller inte vid crossfire. Tyvärr tillförde det mig inte så mycket då jag redan vet att det är så.

Ni som föreslår 4890. Är det verkligen så stor skillnad? Jag tror att jag kommer bli missnöjd med den prestanda ökningen ett sådant köp ger. Ljudnivån avskräcker mig också men det kan ju tänkas att det inte är så farligt. I sweclockers recension minns jag att de påpekade att det väsnades. Att sätta på en accelerero s1 är dock helt klart ett alternativ! Det som talar emot det är att man förlorar garantin vad jag förstått?

2x4890 ger dubbelt så mycket oväsen. När det gäller prestandan klarar verkligen mina 8x/8x kanaler två 4890? Jag menar får jag ut 80% av full prestanda tänker jag inte konsumera 2 4890. Prestandan är dock enormt bra om det funkar.

Köpa 4870 1 Gb och sälja mitt med 512 Mb känns bara så dumt så det fixar jag inte psykiskt, även om det är en logiskt bra köp. Dock är skillnaden i de tester ja sett i 1920x1200 försvinnande liten. T.ex http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3415&p=3

4870x2 begagnat är ett bra alternativ. Tack Zpiritual.

GTX 275 känns också som för lite prestanda ökning för ett köp. Dock gav Sweclockers det beröm för låg ljudvolym. Det gillar jag! Jag hoppas samma sak gäller storebröderna 280 och 285. blade80 tips om begagnat 280 känns väldigt intressant! Tack för det.

I och med att jag inte behöver kortet förrän i början på juni och har fullt upp nu kommande veckor så suger jag nog på karamellen ett tag till. Tack vare era kloka råd blir det dock lättare för mig när det är dags. Tack ska ni ha!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bockhorn

GTX 275 känns också som för lite prestanda ökning för ett köp. Dock gav Sweclockers det beröm för låg ljudvolym. Det gillar jag! Jag hoppas samma sak gäller storebröderna 280 och 285. blade80 tips om begagnat 280 känns väldigt intressant! Tack för det.

GTX280 och GTX285 borde ju ha samma ljudnivå på fläkten eftersom det är i princip samma kylare och fläkt...:)

...annars köper du ett beggat HD4870X2

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar