Permalänk
Glömsk

Bra _tyst_ Geforce?

Behöver ett nytt grafikkort. AMD är dessvärre uteslutet pga Linuxdrivrutinerna (annars skulle jag skaffa ett 4770 utan att tveka - trevligt kort).

Tips på modell? Det absolut viktigaste är att ljudnivån är låg. Grafikkortet ska antingen:

Vara tyst hela tiden, även vid 100% fläkthastighet.

-eller-

Vara tyst vid idle, och när datorn bootar. (Vill säga, om grafikkortet låter lite vid load gör det inte något, men den fläkthastigheten ska inte vara standard innan drivrutinen temperaturreglerat fläkten).

Helst Geforce 9800 eller kraftfullare.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Avstängd

Hade ett ASUS 9800GT "top" som var typ "Knäpp" tyst, alltså det hördes inte, förutom när man bootade datorn, bara just när datorn bootade BIOS sen varvade det ner, Kan inte säga något om hur det låter när det varvade upp då jag kunde lira i ca 6timmar utan att det varvade upp..

MVH

Visa signatur

Gigabyte: EP45T-EXTREME, Intel: E7400, Kingston: HyperX 1600MHz, MSI: R4830 OC Edition... :P

[img]url=http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=654346][img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/654346.png[/img][/url][/img]

Permalänk
Moderator
Testpilot

Riktigt synd att du inte kan ta ett HD4770, knäpptysta.

Det sitter samma fläkt på 9800GTX+ som på mitt 9800GTX och jag kan säga att de är riktigt tysta i allmänhet. Detta för att fläktregleringen håller hastigheten på dryga 25% tror jag det är. Fullt flås låter det som ett jetplan = det låter alldeles vid boot men sen så kommer fläktregleringen igång.

Eftersom ljud är en subjektiv bedömning så är det ju svårt men jag tycker inte det låter varken vid load eller idle, men detta främst för att fläkthastighetsregleringen är liberal och hålls på en låg nivå.

Men även GTX 260 och GTX 285 ska vara tysta, speciellt i idle.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

köp ett gtx 275 och ställ in att den automatiskt ska hålla tempen under tex. 70 så är det tyst

Visa signatur

antec 300 plus vattenvas från toppen=trasig dator :(

Permalänk
Medlem

jag håller med sthlm_93 köp en 275 de är tysta om du sätter på automatiskt temperatur.

Visa signatur

Battlefield3:SthlmDoe
Antec P280// Core i7 3930K @ 4.0ghz // 16 Gb Corsair Dominator // Asus Rampage IV Extreme// Asus GTX680 SLI // OS-disk Samsung EVO 250GB// 2x 750gb samsung spinpoint f1// Creative soundblaster X-fi titanium

Permalänk
Medlem

Jag har ett 8800gt vilket bör vara samma som 9800gt och ev. även GT250 eller vad de nu har bytt namn till under de femtielva gånger de gjort det. Jag vet inte om de har bytt PCB under denna tiden men troligtvis inte.
I alla fall.
Jag köpte:
ARCTIC COOLING ACCELERO S2 PASSIV VGA KYLNING
den kör jag helt passivt (kanske med lite hjälp av bra ventilation i chassiet). Det finns även fläktar att montera till denna.
Kan verkligen rekommendera den. Lätt att montera oxå.

/Q

Permalänk
Medlem

9800 GT och Accelero S1 är utan tvekan det bästa valet. Har du bra ventilation så behöver du definitivt ingen fläkt.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Vad tänker du använda kortet till, är det video, programering och dylikt?

Rent spontant känns det fel att rekommendera ett highend kort om du inte tänker spela krävande spel.

Annars finns väl fläktlösa 9500/9600GT t.ex.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s37308159&o=produkt_pri...

Permalänk
Medlem

Om du vill ha en tyst dator även innan X har startat (och Nvidia's drivrutin tagit över fläktstyrningen) så är det passiv kylning som gäller, annars så brukar grafikkortets bios köra fläkten på fullt blås. Själv tycker jag att det är lite bra att man hör att fläkten lever ibland men det är ju klart jobbigt om man kör så längre stunder.

Jag tror inte att du kan kyla ett Gtx 260 eller Gtx 275 med bara passiv kylning så i så fall är det nog bara 9800 GT (eller Gts 240) plus extra kylare som gäller. Om du kan leva med att fläkten låter de 30-40 sekunderna innan GDM är uppe så finns det ju lite roligare kort att välja på.

Lite trist att det inte finns något bättre Nvidiakort än 9800GT utan att effekten hamnar över 160 Watt.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem

Mina GTX260 är tysta som graven. Har aldrig hört något från dem.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

GTX285 annars, är riktigt tyst och bra prestanda

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Glömsk

Tack för svaren, uppskattas. Kommer dual boota Windows för att lira Fallout 3 bland annat, därför jag söker någorlunda bra prestanda (annars skulle ett passivt 9500 GT eller liknande vara guld).

Efter en massa googlande har jag hittat att de flesta Geforce kommer i två utföranden:

1) De som kör fläkten i 100% fram tills drivrutinen laddats. Detta är inte okej.

2) De som kör fläkten i 100% fram tills grafikkortets BIOS laddats. Detta är okej. A7V slår huvudet på spiken nämligen jag vill ha en tyst burk även innan drivrutinen gått igång.

Hur är det med modellerna som nämnts hittills?

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Re: Bra _tyst_ Geforce?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Behöver ett nytt grafikkort. AMD är dessvärre uteslutet pga Linuxdrivrutinerna (annars skulle jag skaffa ett 4770 utan att tveka - trevligt kort).

Tips på modell? Det absolut viktigaste är att ljudnivån är låg. Grafikkortet ska antingen:

Vara tyst hela tiden, även vid 100% fläkthastighet.

-eller-

Vara tyst vid idle, och när datorn bootar. (Vill säga, om grafikkortet låter lite vid load gör det inte något, men den fläkthastigheten ska inte vara standard innan drivrutinen temperaturreglerat fläkten).

Helst Geforce 9800 eller kraftfullare.

satsa på ett passivt kylt kort, typ 9800gt eller liknande.

gtx260 eller bättre med stockkylare är definitivt INTE tyst, det är omöjligt att kyla 120w tyst utan vattentkylning. enda undantaget är väl kanske detta isf: http://www.techpowerup.com/reviews/Inno3D/iChill_GTX_260

EDIT: verkar vara denna kylaren, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=347071

600 spänn, som hittat...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Tack för svaren, uppskattas. Kommer dual boota Windows för att lira Fallout 3 bland annat, därför jag söker någorlunda bra prestanda (annars skulle ett passivt 9500 GT eller liknande vara guld).

Efter en massa googlande har jag hittat att de flesta Geforce kommer i två utföranden:

1) De som kör fläkten i 100% fram tills drivrutinen laddats. Detta är inte okej.

2) De som kör fläkten i 100% fram tills grafikkortets BIOS laddats. Detta är okej. A7V slår huvudet på spiken nämligen jag vill ha en tyst burk även innan drivrutinen gått igång.

Hur är det med modellerna som nämnts hittills?

För 9800GTX/9800GTX+ gäller alternativ 2.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Tack för svaren, uppskattas. Kommer dual boota Windows för att lira Fallout 3 bland annat, därför jag söker någorlunda bra prestanda (annars skulle ett passivt 9500 GT eller liknande vara guld).

Efter en massa googlande har jag hittat att de flesta Geforce kommer i två utföranden:

1) De som kör fläkten i 100% fram tills drivrutinen laddats. Detta är inte okej.

2) De som kör fläkten i 100% fram tills grafikkortets BIOS laddats. Detta är okej. A7V slår huvudet på spiken nämligen jag vill ha en tyst burk även innan drivrutinen gått igång.

Hur är det med modellerna som nämnts hittills?

Mitt Gainward 9800 GT varvar iaf fläkten tills drivrutinen laddas, vilket tar ca 1 min. (Jag glömde bort att moderkortets BIOS tar ca 25 sekunder innan det tänkt klart.)
Nu finns det iofs program för ändra i grafikkortsbios men jag har inte koll på om de gör något åt fläkthastigheten. Man vill ju inte riskera att man bränner ur gpun.

Förresten så funkar Fallout 3 ganska bra under wine om man kan lägga in en eller två patchar själv.

Edit: Efter att ha kollat runt lite på bioshackarsidor så verkar det som om många 9800 GT kort inte har någon fläktkontroll alls i bios, dvs de kör den konstant på trekvartsfart tills drivrutinen laddats. De bra nyheterna är ju att samma sak inte verkar ha drabbat GTX 260 eller bättre.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av femkantig
satsa på ett passivt kylt kort, typ 9800gt eller liknande.

gtx260 eller bättre med stockkylare är definitivt INTE tyst, det är omöjligt att kyla 120w tyst utan vattentkylning. enda undantaget är väl kanske detta isf: http://www.techpowerup.com/reviews/Inno3D/iChill_GTX_260

EDIT: verkar vara denna kylaren, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=347071

600 spänn, som hittat...

Du har ju uppenbarligen inte ett gtx260 då. Fläkten går in vid 70C, vilket jag inte har kommit upp än och jag ändå klockat mina en del. Det är tyst från uppstart till avstängning. Punkt slut.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nivv
Du har ju uppenbarligen inte ett gtx260 då. Fläkten går in vid 70C, vilket jag inte har kommit upp än och jag ändå klockat mina en del. Det är tyst från uppstart till avstängning. Punkt slut.

Vad har du för ett GTX 260 då? Har samma kort som dig och den är både varm och låter.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Vad har du för ett GTX 260 då? Har samma kort som dig och den är både varm och låter.

Kan vara så att han har nya 55nm-modellen och du har gamla 65nm-modellen.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Kan vara så att han har nya 55nm-modellen och du har gamla 65nm-modellen.

Bör vara nya modellen, haft den en månad bara. Ska dock kollas när jag monterar nya datordelarna den dag de nu behagar sig att komma.

Permalänk
Avstängd

Bättre köpa bra grafikkort och sedan byta kylning till t.ex. Arctic Cooling S1.
Sedan köper man en 120mm fläkt, helst ej över 800rpm...mer brukar inte behövas.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nivv
Du har ju uppenbarligen inte ett gtx260 då. Fläkten går in vid 70C, vilket jag inte har kommit upp än och jag ändå klockat mina en del. Det är tyst från uppstart till avstängning. Punkt slut.

fläkten är inte tyst vid 40% vilket är standard, man måste sänka till 30% för att den ska bli tyst. dessutom har du ett öppet chassie med nät överallt varför du har så bra temperaturer, knappast ett dämpat chassie vilket krävs för en "tyst" dator.

här är objektiv fakta: http://www.techpowerup.com/reviews/Leadtek/GeForce_GTX_260_Ex...

28dbA är knappast tyst.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Jag har ett passivt kylt Sparkle 9800GT Coolpipe till salu under marknadsforumet. Attans bra kort för att vara knäpptyst.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av femkantig
fläkten är inte tyst vid 40% vilket är standard, man måste sänka till 30% för att den ska bli tyst. dessutom har du ett öppet chassie med nät överallt varför du har så bra temperaturer, knappast ett dämpat chassie vilket krävs för en "tyst" dator.

här är objektiv fakta: http://www.techpowerup.com/reviews/Leadtek/GeForce_GTX_260_Ex...

28dbA är knappast tyst.

Då får du gärna komma hem till mig och lyssna Ljud är förvisso en smaksak (för det mesta) och jag är kräsen. Jag har ställt in min fläkt på auto i nvidias inställningar. Det jag hör från min dator är ett mycket subtilt sus.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Trodde ATI hade släppt linuxdrivrutiner. Eller är de krattiga? (Funderat på att göra en linuxpartition men det verkar få skjutas på isf)

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Det absolut bästa valet om du vill ha det tyst är att köpa valfritt grafikkort och montera på en accelero S1.
Man måste ju förstås ta ett kort acceleron passar på då.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Det absolut bästa valet om du vill ha det tyst är att köpa valfritt grafikkort och montera på en accelero S1.
Man måste ju förstås ta ett kort acceleron passar på då.

Hahaha... Underbart inlägg.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Vad menar du med linuxdrivrutinerna? E de fel på dem?
Jag själv har ingen dator jag sitter vid regelbundet som har linux+ATI kort men jag byggde ihop en stationär dator med ett Radeon HD 4850 som det dualbootas linux på och jag har inte hört fläkten gå igång något nämndevärt, inte under uppstart iaf och i windows hörs den knappt vid load också. Men sen så har jag inte spelat något direkt krävande spel med den (Mest krävande jag spelat med den är nog BF2).
Iof så byggde jag ihop den för att den skulle bli så tyst som möjligt, med ljuddämpning på fläktar, nätagg och hårddiskar.

Jag har suttit vid den mycket, även under linux, och aldrig märkt av fläktarna något nämndevärt. Kanske är pga av att jag har ljuddämpning på det mesta som brukar föra oväsen och att det är ett Sonata III chassi.

Visa signatur

"Riktig fakta? kolla ut genom fönstret på snön och all jävlighet där har du riktig fakta, eller de som går där i kylan, idioter, det är riktig fakta" -- Ett fyllo på bussen, ganska trevlig ändå :)

Permalänk
Hedersmedlem

9800 (GT/GTX eller vad du nu vill) med accelero s1 rev2 och en tyst 120mm...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tannat
Trodde ATI hade släppt linuxdrivrutiner. Eller är de krattiga? (Funderat på att göra en linuxpartition men det verkar få skjutas på isf)

De är ju fantastiskt mycket bättre än för ett par år sedan, men om man har otur och har fel typ av kort så kan man få vänta ett innan de fixar buggarna så att man slipper få svart skärm eller något liknande. Jag köpte ett X1950 Pro (AGP) någon månad efter att det hade släppts. Av ungefär 24 (de släpper ungefär en version per månad) olika versioner av drivrutinerna som jag testade så var det kanske 3-4 som fungerade någorlunda. De flesta andra gav bara en svart skärm eller kraschade innan man ens fått upp skrivbordet. Tydligen var det någon minnesbugg för som bara drabbade agp-korten från X1000 serien.
PciExpress korten fungerar mycket bättre men det är vissa saker som tydligen gör det omöjligt att köra vissa spel mha wine. Det är inte så ofta att Wine fungerar bättre med ATI än med Nvidia.

Vad jag förstår utvecklar ATI tre versioner av drivrutiner samtidigt efter ett rullande schema; Ena månaden släpper de version X samtidigt som de jobbar på version X+1 och X+2, nästa månad släpper de version X+1 jobbar på vidare X+2 och startar X+3. Dvs det tar ett tag innan buggfixarna eller stöd för nya finesser (som nya versioner av kerneln eller X) når användarna.

Även om Nvidia också kör med flera olika versioner av drivrutiner (stable, pre-release och beta) så är de mycket snabbare på flytta buggfixar mellan de olika versionerna.

ATI's drivrutinsutvecklare gör ett ganska bra jobb (Nej, jag kan inte göra bättre) men Nvidia's utvecklare är snäppet bättre, iaf just nu.

Innan någon klagar: Man ju drabbas av problem med Nvidia också, de har haft ett par mindre bra versioner också.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A7V
De är ju fantastiskt mycket bättre än för ett par år sedan, men om man har otur och har fel typ av kort så kan man få vänta ett innan de fixar buggarna så att man slipper få svart skärm eller något liknande. Jag köpte ett X1950 Pro (AGP) någon månad efter att det hade släppts. Av ungefär 24 (de släpper ungefär en version per månad) olika versioner av drivrutinerna som jag testade så var det kanske 3-4 som fungerade någorlunda. De flesta andra gav bara en svart skärm eller kraschade innan man ens fått upp skrivbordet. Tydligen var det någon minnesbugg för som bara drabbade agp-korten från X1000 serien.
PciExpress korten fungerar mycket bättre men det är vissa saker som tydligen gör det omöjligt att köra vissa spel mha wine. Det är inte så ofta att Wine fungerar bättre med ATI än med Nvidia.

Vad jag förstår utvecklar ATI tre versioner av drivrutiner samtidigt efter ett rullande schema; Ena månaden släpper de version X samtidigt som de jobbar på version X+1 och X+2, nästa månad släpper de version X+1 jobbar på vidare X+2 och startar X+3. Dvs det tar ett tag innan buggfixarna eller stöd för nya finesser (som nya versioner av kerneln eller X) når användarna.

Även om Nvidia också kör med flera olika versioner av drivrutiner (stable, pre-release och beta) så är de mycket snabbare på flytta buggfixar mellan de olika versionerna.

ATI's drivrutinsutvecklare gör ett ganska bra jobb (Nej, jag kan inte göra bättre) men Nvidia's utvecklare är snäppet bättre, iaf just nu.

Innan någon klagar: Man ju drabbas av problem med Nvidia också, de har haft ett par mindre bra versioner också.

Förstår jag dig rätt att du inte kört något ATI/AMD kort i linux sedan ditt X1950Pro? Mycket hände ju efter att AMD köpte upp ATI och man började satsa. Sen hade du ju oturen att få tag i ett X1950Pro med AGP-buss som hade hur mycket problem som helst i Linux.

Har tyvärr inte kört Radeon i Linux sedan de tog sig i kragen då jag hann byta till ett Nvidia men stödet och funktioner ska vara mycket bättre idag än för bara två år sedan.