Grafikkort till 1080p uppspelning

Permalänk
Medlem

Grafikkort till 1080p uppspelning

Hej,

Jag har en HTPC med en Pentium E2160 processor (1,8ghz) som jag har klockat upp till 2,7-2,8ghz. Dock så räcker inte det riktigt för att spela upp 1080p mjukt utan att tappa frames. Därför tänkte jag skaffa ett grafikkort som kan avlasta processorn. Jag är ute efter det billigaste möjliga grafikkortet för att spela upp 1080p. Helst skall det vara passivt kylt då jag vill ha en så tyst HTPC som möjligt. Nvidia eller AMD spelar mig ingen större roll. Dock har jag hört att Nvidia skall ha än så länge bättre stöd för 5.1 h.264 kodade filmer och att Ati enbart än så länge klarar av 4.1 h.264 kodade filmer (källa).

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Bara för att påpeka: din källa är ett halvår gammal, kollat attdet fortfarande är senaste releasen? (mkt tveksamt)

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

8400GS eller HD4350 bör räcka till, båda finns i passiva utföranden.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pcw
Hej,

Jag har en HTPC med en Pentium E2160 processor (1,8ghz) som jag har klockat upp till 2,7-2,8ghz. Dock så räcker inte det riktigt för att spela upp 1080p mjukt utan att tappa frames. Därför tänkte jag skaffa ett grafikkort som kan avlasta processorn. Jag är ute efter det billigaste möjliga grafikkortet för att spela upp 1080p. Helst skall det vara passivt kylt då jag vill ha en så tyst HTPC som möjligt. Nvidia eller AMD spelar mig ingen större roll. Dock har jag hört att Nvidia skall ha än så länge bättre stöd för 5.1 h.264 kodade filmer och att Ati enbart än så länge klarar av 4.1 h.264 kodade filmer (källa).

Tack på förhand!

Jag har en HTPC med E2160 oklockad, Intel X4500HD grafikkort. Får inget lagg eller frame drops vid 1080p-uppspelning (.mkv). CoreAVC är det som gör jobbet.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

@WrongTarget: Tack, ska kolla in de modellerna.

@Leedow: Jag sitter ju tyvärr på ett Abit i-n73hd moderkort som "bara" har ett integrerat GeForce 7100 grafikkort vilket inte är mycket att ha tyvärr

Permalänk
Medlem

pxw - Jag lovar att du har mer än tillräcklig cpu för att spela t.om. killer_sample.mkv (kan laddas ned här http://padda.pwn.nu/killer_sample.mkv) utan att tappa frames.

Speciellt med den fina klocken du har ska det ju inte vara några problem! Saker du kan prova är:

Rensa datorn så att du är säker på att inga skumma codecs används. Ladda ned CCCP-packet och testa att spela i Media Player Classic.

Nu kanske det hackar ändå. Gå in i Haali Media Splitter options (den lilla vita iconen i trayen när filmen spelas) gå till Input och ändra bufferstorleken till något mycket större än default 8192, t.ex. 163840 eller ännu större...

Leta upp "priority"-inställningen och ställ den på ON (default OFF).

Om det ändå hackar nu - gå in i FFDshow settings, längst ned på decoder, ta bort error correction och deblocking.

Nu borde det fungera bra.

Om det inte fungerar, testa att ladda ned senaste CoreAVC. Och kör med det istället, där finns lite intsällningar du kan prova också. T.ex. disabla deblocking.

Jag har en AMD X2 3800 som jag hade på 2.4Ghz klock (stock 2Ghz) och då kunde jag spela killer_sample utan drops. Din CPU har mer kraft per Mhz så jag tycker inte du ens borde ha problem med stock klock (1.8Ghz) om det inte är just sådana klipp som killer_sample.

Kämpa på med det du har, installera om Windows om det krävs!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det strular ju för många med hw accelerering av h264, en tryggare lösning kan ju vara att stoppa in en E5200 processor istället och köra med sw codec som ffdshow eller core-AVC, den ska ju klara vanligt 1080p (fast kanske inte riktig blu-ray, men det kanske inte är aktuellt).
Om nu ditt moderkort & nätagg etc stödjer dual core såklart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
8400GS eller HD4350 bör räcka till, båda finns i passiva utföranden.

8400GS har inte (vad jag vet) DVXA support, med däremot HD4350
vill man ha nvidia så i 8 serien som garanterat har DVXA support är 8600GTS
samt vissa av 8600GT, i 9 serien har alla DVXA

E2160 räcker men config och rätt codecs måste man vara noga med, egentligen är det bara coreAVC som duger med den CPU, samt att man confar rätt och tex undviker VLC som uppspelare etc, men klart med en starkare, snabbare CPU får man mer frihet vad gäller codecs m.m, allt går ju inte spela upp med DVXA heller.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Det blev ett passivt kylt Gainward 9500GT. Får hoppas att det räcker.