Permalänk

Intel GMA 950 problem

Hej!

jag har lite problem med mitt integrerade grafikkort på min stationära dator och jag undrar om det är fel i inställningarna! kortet säger att den har 514MB minne men den laggar på CS 1,6 i lägsta inställningar!! varför!!???? på hemsidan Can You Run It så säger den att jag inte har någon pixel shader! snälla hjälp!!!

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Avstängd

Kortet är helt enkelt för dåligt, närmare bestämt värdelöst när det kommer till att spela spel.

Permalänk

Re: Intel GMA 950 problem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av johan5758
Hej!

jag har lite problem med mitt integrerade grafikkort på min stationära dator och jag undrar om det är fel i inställningarna! kortet säger att den har 514MB minne men den laggar på CS 1,6 i lägsta inställningar!! varför!!???? på hemsidan Can You Run It så säger den att jag inte har någon pixel shader! snälla hjälp!!!

Det är ett inbyggt grafikkort som lånar 512MB av RAM-minnet för att kunna visa upp 512MB. Dels är GPU på Intel GMA 950 klen och dels så blir minneshanteringen slö jämfört med om man hade haft separat grafikminne.
Det är alltså inte mängden minne som avgör om du har en bra grafikkrets eller ej utan främst annat.

CS1.6 är iofs inte speciellt krävande, men det kanske är för krävande för din grafikkrets (alt. CPU). Dock vill jag minnas att det skall gå att lira på Intel GMA950 om inte CPU'n är helkass, jag minns tyvärr inte hur pass bra det flöt (var några år sedan jag testade).

Vad har du för moderkort och vad har du för CPU och minnesmängd? Har du en liten mängd RAM-minne och 512MB reserverat för grafikkretsen, kan det bli klent med minne för att köra program (du får ju då: Tillgängligt minne för applikationer = Totalt RAM - minne reserverat för grafikkort)
Det kan ju vara bra att veta vad du har för något, så att man vet om man skall rekommendera ett grafikkort eller ej.

Har du en PCI-e port på ditt moderkort och en processor som inte är riktigt klen, så skulle jag köpt till ett separat grafikkort. Samtliga separata budgetgrafikkort som släppts de senaste åren är mycket kraftigare än din inbyggda grafikkrets (t.o.m de få kort som finns att köpa till PCI är kraftigare än din grafikkrets).

Om du har en hyfsad CPU och PCI-e, skulle jag köpt ett HD4670 eller HD4770 (de ger mycket prestanda för pengarna och kostar ca 800kr resp 1000kr).

I annat fall skulle jag köpt ett billigt begagnat grafikkort som passar ditt moderkorts grafikkortsplats.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Jo fast jag har en HP DC5700 som har en intel core 2 duo 1,86 Ghz och jag har en PCI-Express kortsplats men den stödjer inte grafikkort säger HP det står något med "only supports DDR2"

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johan5758
Jo fast jag har en HP DC5700 som har en intel core 2 duo 1,86 Ghz och jag har en PCI-Express kortsplats men den stödjer inte grafikkort säger HP det står något med "only supports DDR2"

Öhh...DDR2 har ingenting med grafikkort att göra

Detta kort borde höja FPS:en i CS en bit : http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=451175

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk

nej! men jag har redan köpt ett sådant grafikkort fast ett HD 4770 med 1GB DDR3 men det funkade inte heller och jag hade ett starkare nätagregat också men det hjälpte inte det heller! enligt HP så är det endast deras grafikkort som funkar till datorn!

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johan5758
Jo fast jag har en HP DC5700 som har en intel core 2 duo 1,86 Ghz och jag har en PCI-Express kortsplats men den stödjer inte grafikkort säger HP det står något med "only supports DDR2"

OK, du har alltså en HP DC5700. Har du minitower-versionen eller desktop SFF -versionen? (skall burken stå på kortsidan, eller ligga på bordet på långsidan som en stereodel m.a.o)
Ingen av dem har några direkt upphetsande specifikationer och är tänkta som rena kontorsmaskiner. Ingen av dem har vad jag kunnat utläsa ens PCI-e x16 grafikkortsplatser (har endast 2st PCI och en st PCI-e x1), vilket gör att man inte kan sätta i ett vettigt grafikkort. Den enda uppgraderingsvägen som finns att tillgå är ett PCI grafikkort och det är bara lågpresterande kort som släpps till PCI (alldeles för liten bandbredd för att kunna köra bättre kort)
Dessutom verkar det som om det endast är low-profile PCI-kort som passar till desktop-varianten (den andra verkar stödja normalhöjdskort), vilket minskar urvalet ytterligare.

9400GT (PCI)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=363669
Detta kort är ett av få som passar och är hyfsat modernt. De skickar med två plåtbaksidor till kortet, en lågprofil och en normalprofil. Detta gör att kortet även passar i en lågprofilsdator.

800kr är dyrt för att 9400GT, men å andra sidan finns det inte många kort till PCI och ännu färre som är lågprofilskort.
Hur som helst är kortet mycket bättre än GMA950 (även om det är ett lågpresterande budgetkort om man jämför med vad som finns till PCI-e x16).

Här är ett annat alternativ som grafikkort, 8400GS (PCI):
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=363668
Lite sämre prestanda, men lite billigare.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
OK, du har alltså en HP DC5700. Har du minitower-versionen eller desktop SFF -versionen? (skall burken stå på kortsidan, eller ligga på bordet på långsidan som en stereodel m.a.o)
Ingen av dem har några direkt upphetsande specifikationer och är tänkta som rena kontorsmaskiner. Ingen av dem har vad jag kunnat utläsa ens PCI-e x16 grafikkortsplatser (har endast 2st PCI och en st PCI-e x1), vilket gör att man inte kan sätta i ett vettigt grafikkort. Den enda uppgraderingsvägen som finns att tillgå är ett PCI grafikkort och det är bara lågpresterande kort som släpps till PCI (alldeles för liten bandbredd för att kunna köra bättre kort)
Dessutom verkar det som om det endast är low-profile PCI-kort som passar till desktop-varianten (den andra verkar stödja normalhöjdskort), vilket minskar urvalet ytterligare.

9400GT (PCI)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=363669
Detta kort är ett av få som passar och är hyfsat modernt. De skickar med två plåtbaksidor till kortet, en lågprofil och en normalprofil. Detta gör att kortet även passar i en lågprofilsdator.

800kr är dyrt för att 9400GT, men å andra sidan finns det inte många kort till PCI och ännu färre som är lågprofilskort.
Hur som helst är kortet mycket bättre än GMA950 (även om det är ett lågpresterande budgetkort om man jämför med vad som finns till PCI-e x16).

Här är ett annat alternativ som grafikkort, 8400GS (PCI):
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=363668
Lite sämre prestanda, men lite billigare.

finns även HD2400PRO för en mindre peng och dom lär prestera likvärdigt. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=260721

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johan5758
nej! men jag har redan köpt ett sådant grafikkort fast ett HD 4770 med 1GB DDR3 men det funkade inte heller och jag hade ett starkare nätagregat också men det hjälpte inte det heller! enligt HP så är det endast deras grafikkort som funkar till datorn!

Nja, inte enbart HP's kort, men väl endast PCI-kort (och i desktopvariantens fall endast PCI-lågprofilskort)

Nätaggregatet är inte heller någon ide' att byta då det sitter ett specialanpassat BTX-aggregat i burken vad jag kan se (300W i minitowervarianten och 240W i desktopvarianten).

http://h18000.www1.hp.com/products/quickspecs/12545_na/12545_...

Edit: även kortet som von Otto länkar till bör passa i burken (PCI och det ser ut som om det är lågprofil, men det är det bäst att kolla upp på tillverkarens hemsida).

Hittade en gammal recension där de kör 8400GS och HD2400XT som är en snäppet bättre variant av HD2400Pro (visserligen på PCI-e, men i övrigt är testsystemet likt ditt)
http://www.driverheaven.net/reviews/X2400-8400/testsystem.php

Hur som helst bör vilket som helst av korten inte ha några problem med CS 1.6

Visa signatur

~Pelle~