comhems kundtjänst

Permalänk
Medlem

comhems kundtjänst

Ja jag vet, ämnet har varit uppe förut men jag bara måste dela med mig av min konversation med comhems kundtjänst. Den är riktigt rolig på ett lite tragiskt sätt.

Bakgrunden är att jag har betalat en faktura lite för sent och har fått en påminnelseavgift på 50:-. jag köper det, jag var slarvig och får stå mitt kast. Däremot tycker jag att de är lite väl ivriga med sina påminnelseavgifter och det berättar jag för dem...

Citat:

Hej.
Ni har påfört en påminnelseavgift på 50:- på min nästa faktura pga av jag var 5 dagar sen med betalningen på faktura med nr xxx. Jag tycker detta är en oskäligt hög avgift och skulle vilja veta hur ni motiverar den. Jag kan inte finna någonting annat i era avtalsvillkor än den smått kryptiska texten: "Vid betalning efter förfallodag utgår dröjesmålsränta enligt gällande räntelag.". Skulle ni kunna sända mig den "räntelag" som ni hänvisar till? Allternativt ta bort avgiften.
Mvh

Svaret kommer efter ett par dagar:

Citat:

Tar bort denna påminnelse från er. Ert nya belopp blir 199.00 kr
Med vänlig hälsning
Com Hem AB
Kundservice
N P

Likt förbenat kommer dock en faktura på 249:-, nu börjar det roliga...

Citat:

Hej.
I meddelandet nedan säger ni att jag ska bortse från påminnelsen. Det blir svårt eftersom ni inte har tagit bort avgiften.
Hur ska ni ha det?
Mvh

Får detta lite otrevliga svar tillbaka:

Citat:

Du måste betala in påminnelseavgiften. Din inbetalning kom försent till oss.
Med vänlig hälsning
Com Hem AB
Kundservice
G V

OK. Jag bryr mig faktiskt inte om 50-lappen men har man sagt A får man faktiskt säga B...

Citat:

Ni kan väl inte först säga att jag ska bortse från avgiften och sedan ta tillbaka påståendet! Vänligen bekräfta detta! Om så är fallet kvarstår min första förfrågan rörande information kring den räntelag ni hänvisar till. Mvh

Nu låter de hon som kan citera finstilta avtalsvilkor svara:

Citat:

Formuleringen är beklaglig, vi kommer dock se över detta dokument inom den snaraste framtiden. Vi tar ej ut en dröjsmålsränta, utan en påminnelseavgift då du betalt efter förfallodatum. Om du ej betalar får du en påminnelseavgift och ditt ärende går till inkasso. Om du inte betalar inkassot så kommer detta att generera en dröjsmålsränta.
Med vänlig hälsning
Com Hem AB
Kundservice
J T

Tonen hårdnar, nu har jag släppt sakfrågan och vill mest djävlas

Citat:

Tack för ditt svar. Vänligen även bekräfta att det svar jag fick nedan inte stämmer och att man följdaktligen inte kan lita på vad comhems kundservice säger. Mvh

Efter några dagar kommer detta. Goddag yxskaft.

Citat:

Ditt mail är sparat så det är den bekräftelse som vi har ifall någon annat skulle säjas
Med vänlig hälsning
Com Hem AB
Kundservice
A J

Replik:

Citat:

Det var inte svar på min fråga. Vänligen även bekräfta att det svar jag fick nedan inte stämmer och att man följdaktligen inte kan lita på vad comhems kundservice säger. Mvh

Nu blir det tyst i 10 dagar, sen kommer detta:

Citat:

Hej R,
Faktura xxx har justerats ned till 199 SEK. Vi ser att du inte uppmärksammat detta när du betalade in fakturan och att du betalade in 249 SEK. De 50 SEK som är överskjutande dras av på nästa faktura.
Om det är något i detta som inte stämmer ber vi dig upplysa oss om det.
Med vänlig hälsning
Com Hem AB
Kundservice
M B

Och slutligen mitt svar på detta.

Citat:

Jag fick en efaktura från er på 249:-, om ni justerar ner beloppet utan att skicka en ny faktura till mig så kan ju jag rimligtvis inte veta om det eller hur? Speciellt inte när er ni vid förfrågan om varför min faktura är för hög svarar att ni inte har justerat fakturan och inte tänker göra det heller.
För övrigt är det ju rent djävla tragiskt att jag ska behöva sända 4 meddelanden till er innan ni reder ut min relativt enkla fråga. Om det bara är 1 av 4 på comhems kundtjänst som faktiskt är kapabel att utföra arbetsuppgifter förknippade med kundvård skulle jag vilja föreslå att ni avskedar 75% av er personal.
Ha en fantastisk dag
Mvh

Nu tänker jag bara prata med comhem en gång till i mitt liv - när jag ringer för att säga upp mitt abonnemang.:p

Visa signatur

War is Peace.
Freedom is Slavery.

Permalänk
Medlem

När de skriver såhär "[...] enligt gällande räntelag [...]" så är det RänteLagen som står i Lagboken, orkar inte slå upp den, men den är fastställt enligt lag hur mycket man får ta ut som ränta, vid obetalade räkningar osv.

Visa signatur

Är en helt vanlig ekonom...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Argit
När de skriver såhär "[...] enligt gällande räntelag [...]" så är det RänteLagen som står i Lagboken, orkar inte slå upp den, men den är fastställt enligt lag hur mycket man får ta ut som ränta, vid obetalade räkningar osv.

Nja... 50:- i ränta på 199:- under 5 dagar ger ju en årsränta på: 50/199 * 365/5 * 100 = 1834%. De erkänner ju också att det inte är någon ränta det handlar om.

Visa signatur

War is Peace.
Freedom is Slavery.

Permalänk
Medlem

Comhem är det absolut sämsta företaget i det moderna Sverige, en rest från den smutsiga statliga myndighet som en gång gick under namnet Televerket.

En ganska talande jämförelse är med de där jävla företagen som säljer strumpor via abonnemang, de levererar ju i alla fall den utlovade produkten.

Kundtjänsten är under all kritik, med skiftande information om samma ärende och en evig felsökningsloop kring problem de tycker är för jobbiga eller dyra att fixa, om de väl bestämmer sig för att vara hjälpsamma "hotar" de med att det kan bli en felsökningsavgift, allt för att kunden ska backa ur och nöja sig med en ickefungerande tjänst.

Vidrigt!

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

Dröjsmålsränta kan tidigast krävas 30 dagar efter för sen betalning (dvs 30 dagar från det att fakturan förfaller) OM inte annat står i avtal...
Vidare så ska det tydligt framgå i ett avtal vad dröjsmålsräntan är, annars ligger den 8 procentenheter över referensräntan som för närvarande är 2%.

Således kan 5 dagars försening, om inget annat är avtalat, inte bli mer än 5/30*199*0.1 ~ 3.31:-

Visa signatur

weeeee

Permalänk
Medlem

Dagens bästa läsning! Helt menlöst inlägg men fan vad bra! Kudos till rokka!

Permalänk
Medlem

Haha, ja det är en hög med nötter. Sa precis upp mitt abonnemang på Comhem men det var av en annan anledning. Skulle kanske hänvisat till denna tråd?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Jadå det tycker jag du skulle gjort

Företaget (om man nu får/ska kalla comhem för ett företag...) är under all kritik tyvär. Kundsupporten ska vi inte tala om.. suck.

Permalänk
Medlem

Har för mig att som privatperson är företag skyldiga att skicka en påminnelse, först därefter kan påminnelseavgift påföras.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd

Comhem suger, jag tog deras erbjudande om large tv i 3 månader för 99kr per månad och sen får man välja vad man vill ha, sen tog deras interneterbjudande, betalar för small men får medium (10/10) och det skulle kosta 250kr. men sen jag tog det så har internet varit skit, det gick ner vid samma tider flera gånger per dag i flera veckor så supporten sa att jag skulle få ersättning för det.
kollade hur mycket dom hade dragit för maj och det var 270 för tv och 670 för internet, fin jävla ersättning jag fick. Fick betala nästan 3 gånger så mycket :/ för en tjänst som fortfarande slutar fungera flera gånger i veckan, 3 gånger i söndags

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Håller helt med att comhem suger.
De försökte lura mig på ett avtal mellan oss men efter 2 månaders krig så vann jag. Ett tips om man får problem hör av er till http://www.internetit.konsumentverket.se/ där kan man få tips och råd vad man kan göra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
Har för mig att som privatperson är företag skyldiga att skicka en påminnelse, först därefter kan påminnelseavgift påföras.

Det beror helt på vad man har avtalat.