Permalänk

Futtig tvist - Religion A

Goddag kära Swec:are!

Haft ett småaktigt tjafs med en lärare idag. Vi har precis haft prov på kristendomen och när jag fick tillbaka provet stod det ett par rader om varför jag fick VG och inte MVG då jag tydligen inte uppfyllt kriteriet som innefattade respekt för olika livstolkningar. "Trams" var min spontana reaktion givetvis.

Diskuterade detta med läraren då jag kände att betygssänkningen var omotiverad. Vill inte alltför mycket irra mig på detaljer då jag är så oerhört partisk men kort och gott framgick detta:

- "Man skall analysera, inte kritisera" citerat läraren

- Betygskriteriet "Eleven argumenterar för ett eget sätt att tolka livet med respekt för att andra har rätt till sin livstolkning." för MVG kan tolkas på två sätt enligt mig:

a, man skall inse vikten av människors rätt till en egen religiös övertygelse, dvs religionsfrihet

b, man ska inte trampa på tår och skapa en kritikfri sfär för åsikter stämplade med "religion"

Personligen tror jag på a. Det vore befängt att inte få kritisera religion i vår moderna och sekulära skola. Utöver detta tycker jag att ordet rätt är viktig. Om man skulle vara politiskt korrekt och inte kritisera skulle det stått t ex ... med respekt för andras livstolkning och alltså inte ... med respekt för andra har rätt till sin livstolkning

Kan ge mer detaljerad info om det behövs, men primärt vill jag höra era tankar på de två alternativen. Vilket tycker ni stämmer? Kanske tycker ni att det finns ett tredje?

Anledningen till varför jag skriver är inte pga betyget utan för att jag tror att läraren lackade på min analys av vad Jesus uppoffring har för implikationer på Guds existens (hon vill ej uppge vad hon tror på men jag antar att hon är kristen). Samtidigt har jag ögglat på en kamrats arbete som nådde MVG och det var ingen uppenbarelse.

Mvh
teh shnucks

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Vilken skola går du på ?

Tycker mig känna igen det du citerat av din lärare.

Permalänk
Medlem

Precis därför jag avskyr religion. Jag höll på att få IG på något liknande prov i gymnasiet när jag skrev att en viss marxist hade rätt när han sa/skrev "Religion är opium för folket" och att man inte ska uppmuntra dumhet.

Permalänk

Är nog rätt klassiskt så. Om din lärare är en ung tjej från norra Sverige så har du ditt svar.

m0rk: Jag tycker det är jobbigt att så fort nått stämplas som religiöst så får det inte kritiseras. Varför? Vet ej hur du skrev man jag motiverade tydligt iaf varför jag nått de slutsatser jag nått. Det var inget bashdokument utan jag presenterade två sidor av myntet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Schnucky

m0rk: Jag tycker det är jobbigt att så fort nått stämplas som religiöst så får det inte kritiseras. Varför? Vet ej hur du skrev man jag motiverade tydligt iaf varför jag nått de slutsatser jag nått. Det var inget bashdokument utan jag presenterade två sidor av myntet.

Skrev en mindre novell som motivation för mitt sätt att se på saken... efter samtal med läraren tvingades han till sist ge mig ett G..

Jo, det du skriver är sant. De människor som säger att man inte ska kritisera religion kan sätta sig på mitt finger och rotera. Det finns inget som man inte ska kritisera... inget är heligt så att säga (om man nu måste använda religösa termer ).

Edit: Måste bara passa på att citera ett textstycke från en Blogg jag läste...

Citat:

Alla vi som är ateister vet det redan, religiösa är som pundare. Deras ögon är lätt suddiga, de svamlar om en jävla massa skit och hör och ser konstiga saker. Precis som att pundare kan döda för lite knark kan religiösa döda för sin religion. Det är inte konstigt att religion precis som knark kan minska smärta...

Däremot så hjälper inte religion mot sjukdom. I sin bok Illusionen om Gud skriver Dawkins om ett experiment där man testade om förbön kunde hjälpa människor att bli friska efter en operation. Det visade sig att de hundratalet personer som fick förbön dog i större utsträckning och fick fler komplikationer av sin operation än de som inte fick någon förbön.

Jag tycker polisen borde ha en religionsrotel som kunde soppa bort skräpet på våra gator. Vart är världen på väg när religion får flöda fritt? Jönköping är som rena rama Kristiania, pundare och dealers (kyrkor) i varje gathörn! Sätt in piketen nu och låt dem spränga församlingar på samma sätt som de spränger narkotikaligor.

Permalänk
Medlem

Din lärare är dum i huvudet.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

Att "argumentera för ett eget sätt att tolka livet" innefattar inte att man ska sabla ner på de livsåskådningar man inte gillar. Du ska argumentera för din egen åskådning (något konstruktivt), inte mot andras (något destruktivt).

Skolan är visserligen icke-konfessionell, vilket innebär att det är otillåtet att som verksam i den driva en religiös agenda, och pracka på sin tro på andra. Men om rätt ska vara rätt, kan jag ju tycka att samma sak borde gälla skrikiga ateister, som springer runt och klagar och tycker att alla oliktänkande har fel och är idioter. Nu har jag ingen aning om vad du skrev i ditt prov, men är det så destruktivt och negativt formulerat som man kan få intrycket av här, kan din lärare ha en poäng.

Permalänk

badboll: Handlar ju också om varför jag inte anammar en viss tolkning. Jag tycker att det är konstigt att om man nu ska diskutera Jesu korsfästelse, syndafallet etc att man inte får nå en slutsats där religionen framställs som knasig, knepig eller att man helt enkelt har svårt att förstå hur fasiken någon lyckats tycka så?

Vidare är det en fråga om att det är befogat att sänka någons betyg för kritik. Kriteriet lyfter ju fram att jag skall ha ett eget sätt att tolka livet. Men om det har gjorts och jag kritiserar religion? Bara för att något inte uppfyller ett kriterie innebär ju inte att det ska ge avdrag, eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Schnucky
badboll: Handlar ju också om varför jag inte anammar en viss tolkning. Jag tycker att det är konstigt att om man nu ska diskutera Jesu korsfästelse, syndafallet etc att man inte får nå en slutsats där religionen framställs som knasig, knepig eller att man helt enkelt har svårt att förstå hur fasiken någon lyckats tycka så?

Vidare är det en fråga om att det är befogat att sänka någons betyg för kritik. Kriteriet lyfter ju fram att jag skall ha ett eget sätt att tolka livet. Men om det har gjorts och jag kritiserar religion? Bara för att något inte uppfyller ett kriterie innebär ju inte att det ska ge avdrag, eller?

Men du har alltså enligt dig själv på ett objektivt sätt försökt förhålla dig neutral till ämnet och utifrån detta analyserat Jesus uppoffring. Eller har du valt en subjektiv vinkel där din egen personliga åsikt har varit påtaglig redan i din argumentation?

Kritik ska man givetvis ha. Det är det inget fel på. Men du ska ju försöka förhålla dig neutral när du försöker analysera en situation för att komma fram till varför det är som det är och vilka implikationer detta kan ha. Dina egna reflektioner och analyser färgade av dina åsikter kan du givetvis ge i en separat del om du nu önskar upplysa läraren om detta.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Religion, att det betyget ska räknas med i slutbetygen är löjligt. Är ju knappast ett ämne som kan anses exakt, finns ju grymt mycket som är oklart eller hur man nu ska säga. F.ö så sa min religions lärare inte vad hon tror på häller, är det praxis eller vadå? För att man inte ska smöra och skriva värsta hyllnings uppsattsen om dennes religion? Känns som att det kräver en viss person för att bli religions lärare, knappast en rationell och opartisk person.

Ne jag tror aldrig vi kommer bli kloka på religion, men det är kanske tanken?

Lite OnTopic nu så tror jag det är lite som med övriga ämnen, du verkar vara självsäker och kanske rentav lite kaxig. Inget illa menat men min erfarenhet säger mig att lärare gärna vill granska personer som är självsäkert kaxiga lite extra och gärna hitta (på) saker som drar ner dem lite, då de vanligtvis har rätt eller till och med rättar läraren vilket är big nono i skolan!

Jag tycker du ska stå på dig, jag tror du har rätt att få din uppsats ombedömd av en annan lärare.

Visa signatur

Gamestation |AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2Ghz| |Corsair TWINX 2048Mb PC3200 400Mhz| |2 x GeForce 7800GTX 256Mb SLI| |Western Digital 320Gb 7200rpm 8Mb S-ATA2| |MSI K8N SLI Platinum nForce4| |Antec TX1050B Black Miditower 500W|
Dell Vostro 1500 |T7250 2.0Ghz| |160Gb 7200rpm| |3Gb RAM| |8600M GT| |9Cell batteri|

Permalänk
Medlem

För att få ett MVG i livet när du blir vuxen är det viktigt att inte tjafsa med folk som har mer makt än du. Vill du få högsta betyg, gör som din lärare vill att du ska göra, hur dumt det än är.

Permalänk
Medlem

Måste ha skett en betygsinflation sen jag gick ut gymnasiet. Jag tentade av historia A på egen hand eftersom jag tyckte jag låg före dem andra, fick VG.

Sen fick jag bara G på historia B, läraren förklarade det med att jag struntat i att lämna in någon uppgift. Jag var i.a.f. glad för ett G och började något år senare läsa historia på universitetet.

Kan tillägga att jag aldrig behövt visa upp gymnasiebetygen i arbetslivet sen jag gått ut gymnasiet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
Din lärare är dum i huvudet.

Korrekt som vanligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aloysius
För att få ett MVG i livet när du blir vuxen är det viktigt att inte tjafsa med folk som har mer makt än du. Vill du få högsta betyg, gör som din lärare vill att du ska göra, hur dumt det än är.

Fan är det för inställning. Bara för att någon har mer makt än oss så borde vi följa och slicka deras arslen eller?
Ja då kunde vi lika gärna haft monarki och följt kungens ord till punkt och pricka. Fy fan asså. Jag hoppas du skämtar för det där är pinsamt. Inte konstigt att demokratin försvinner när folk som du inte vågar stå upp för dig själv.

Permalänk
Medlem

Jag tror som sagt många här har svårt att se skillnaden med att kritiskt granska något och att analysera en företeelse. Vad nu den här företeelsen än må vara. Det kommer bli väldigt svårt att när man väl är på t.ex. universitet och högskola att inte förstå denna skillnad. Det betyder inte alls att man accepterar läget som det är eller att man inte får kritisera. Självklart är det viktigt. Men när man ska försöka analysera en företeelse så ska man försöka vara så objektiv och ofärgad som möjligt så att man får med så många infallsvinklar och perspektiv som det bara är möjligt. SEDAN kan man givetvis lägga till egna reflektioner och sammanfattningar. Men det har inte något med analysen av situationen att göra.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Problemet är knappast vare sig läraren eller ämnet religion, porblemet är luddiga och klantigt formulerade betygskriterier.

Permalänk

Sentenced: När det står att man ska "diskutera" ser jag det som i samhällskunskap; givetvis får egna åsikter och ställningstaganden blandas i. Så länge jag motiverar dem. Håller du inte med? Om jag analyserar om en sak är A eller B så kan jag ju givetvis framföra att jag personligen tycker A och sedan skriva varför. Eller har jag missuppfattat läget i flertal år?

Aloysius: Stämmer till viss del. Tyvärr kände jag inte till det som orsakade det här problemet.

Woland: Givetvis. Frågan är ju hur de ska tolkas. Religiösas rätt till ett liv fritt från kritik känns rätt udda...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xclusiv8
Fan är det för inställning. Bara för att någon har mer makt än oss så borde vi följa och slicka deras arslen eller?

Ett visst mått av fjäsk har alltid gått hem och går fortfarande hem. Lite lätt smicker och en allmänt trevlig attityd gör att du framstår i bättre dager hos en maktperson (lärare eller chef eller whatever), och även om personen i fråga inte vill låta sig påverkas (ex. vill bedöma strikt efter betygskriterierna), så påverkas denna ändå. Det är, helt kort, lättare att få MVG med en hälsosamt fjäskig inställning. Old news.

Dock ska man inte ta i så man spricker, att fjäsket blir alltför uppenbart eller rentav påträngande. Då kan det få motsatt effekt och folk kanske bara stör sig på dig istället.

Permalänk
Medlem

Jag håller helt med om tolkning a). Dessutom kan analys ge kritik om det ni är en del av slusatserna i analysen, så att "analysera, inte kritisera" är en konstig sak att säga.

Jag håller också med om att man får ta upp sina egna åsikter, sålänge man motiverar dem. Ofta så har man ju kommit fram till åsikterna genom just (neutral) analys. Däremot kan det ju vara bra att föra fram kritik även mot ens egna åsikter, för att visa att man inte är helt snöblind.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av badboll
Ett visst mått av fjäsk har alltid gått hem och går fortfarande hem. Lite lätt smicker och en allmänt trevlig attityd gör att du framstår i bättre dager hos en maktperson (lärare eller chef eller whatever), och även om personen i fråga inte vill låta sig påverkas (ex. vill bedöma strikt efter betygskriterierna), så påverkas denna ändå. Det är, helt kort, lättare att få MVG med en hälsosamt fjäskig inställning. Old news.

Dock ska man inte ta i så man spricker, att fjäsket blir alltför uppenbart eller rentav påträngande. Då kan det få motsatt effekt och folk kanske bara stör sig på dig istället.

Jo, det är det väl ingen som motsäger. Frågan är bara om det är en sund inställning att försöka få sina betyg, eller ta sig fram genom samhället, genom att fjäska för andra. Det är lätt att bli överkörd om man fjäskar och inte står för sina åsikter.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk

Zartax: Jao, lite det det handlar om. Kommer absolut inte behöva betyget MVG i religion. Men kände att detta var off, med tanke på att jag vet vilken nivå som krävdes på texten för att få MVG...

Vill samtidigt bara nämna att det jag skrev inte var något extraordinärt mästerverk; givetvis inte. Men det här är Religion A och det handlade om en provtid på en timme och tjugo minuter, inklusive en G-del och två VG/MVG-uppgifter.

Permalänk
Medlem

Problemet är betygskriterierna, som är gjorda för att kunna tolkas på 100 olika sätt verkar det som. Dessutom är Religion A ett skitämne enligt mig. Idiotiskt att det är oblikatoriskt i gymnasiet (är väl det nu för tiden?).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Prata med din mentor om du har en bra sådan(han/hon kan hjälpa dig prata med läraren, ofta lyssnar lärare mer på andra lärare än sina elever..), sedan pratar du med läraren, och sist pratar du med rektorn.

Se till att du har med dig kraven och motiveringen från läraren, hjälper inte detta så hotar du med att dra in skolverket då du anser att läraren gjort en felaktig bedömning utifrån dom nationella kriterierna.

Permalänk
Medlem

Läraren bestämmer ditt betyg. Var glad du blev gokänd tycker jag.

Eller du har ett stort intresse i religion och känner dej förtjänt av MVG?

Permalänk
Medlem

Var med om en liknande situation när jag hade valt att skriva en uppsats om Israel / Palestina konflikten på gymnasiet och min samhällslärare såg till att göra mig väl informerad om att hon starkt stödde Palestina och "därav brukar använda en så kallad palestinasjal".

Skrev aldrig klart uppsatsen men hade jag gjort det kan jag säga att jag antagligen fått ett rejält sänkt betyg på grund av mitt personliga ställningstagande.

Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]

Permalänk
Medlem

Svårt att avgöra när bara du har framfört din sida av konflikten. Publicera ditt arbete för oss, så blir det förmodligen lättare att bedöma.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk

Ilja; javisst, men läraren sitter ju på det.

Arbetet är irrelevant på sätt och vis; istället är det tolkningen av det nämnda betygskriteriet som är intressant. Gör inte så mycket vilken kritik jag framfört eftersom det tydligen inte uppskattas - alls.

Tycker alla härinne verkar lika känsliga som min lärare. Om jag hade kritiserat Moderaternas skattepolitik och redogjort varför; hade någon reagerat?

Permalänk
Medlem

Vi är väl inte så känsliga - bara luttrade. Gnälliga gymnasieungdomar som tycker att de har blivit orättvist behandlade finns det 13 på dussinet.

Permalänk
Medlem

sti?:) min lärare höll också på o bråkade på liknande sätt..

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av badboll
Vi är väl inte så känsliga - bara luttrade. Gnälliga gymnasieungdomar som tycker att de har blivit orättvist behandlade finns det 13 på dussinet.

Gnällig är fel ord i sammanhanget tycker jag. Är första gången jag ställer mig på tvären gällande ett betyg.

Godtar du inte min moderat-jämförelse?

Permalänk
Medlem

Religion A... Faktiskt enda ämnet som jag har fått G i under gymnasiet. En av våra frågor på ett prov om kristendomen gick ungefär såhär:

Du står inför ett val om du ska låta döpa ditt barn eller inte. Din partner har inget att säga till om och du får inte göra det på grund av tradition. Motivera ditt svar. (MVG)

Jag menar, vad ska man svara? Nej, jag är inte kristen/Ja, jag är kristen?

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.