Nytt grafikkort med bl a HDMI?

Permalänk
Medlem

Nytt grafikkort med bl a HDMI?

Idag har jag ett nVidia Geforce 7800 GTX men funderar på att uppdatera till ett nytt. Jag behöver nämligen ett kort med bl a HDMI utgång för både bild och ljud.

Krav på det nya kortet:

Prestanda likvärdig, eller bättre, än nuvarande Geforce 7800 GTX

Inbyggt 5.1 ljud

HDMI utgång alternativt DVI-utgång med full HDMI signal (ljud och bild)

Klarar HDCP

Lågt pris

Vilket kort skulle ni rekommendera?

/Johan ES

Permalänk
Medlem
Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av janee
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=383157

Test av Sapphire HD4670 Ultimate 512 http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews...

Tack!

Hur mycket "bättre" är detta kort jämfört med det jag har nu?

Hur står sig Sapphire HD4670 mot t ex Sapphire Radeon HD4830 HDMI 512MB

/Johan ES

Permalänk

Helt klart värt att lägga det lilla som saknas till ett HD4830 som är ett MYCKET bättre kort än HD4670.

Ett HD4830 presterar väldigt väldigt likt en 8800GT och därigenom också 8800GTX. Alltså är den betydligt snabbare än 7800GTX. Hur mycket snabbare kan jag inte riktigt säga såhär på rak arm, men det borde finnas diagram på tomshardware

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Men 4670 och 4830, varför inte 4770 för dryga 1000 kr? Det måste väl åndå ha bättre prestanda/krona än de korten =).

Visa signatur

Spel: Intel i5 9600K@4,8GHz | Hydro H100i Pro | 32GB Vengeance RGB Pro 3000MHz | Z390 Gaming X | HX750 | GTX1060 6GB | MSI Optix G273QF | Corsair Obsidian 500D RGB | EVO 970 Pro 500GB + EVO 980 1TB
Barnens: Intel i7 920 | 16GB Corsair | GA-X58A-UD7 | HX520 | GTX460 SLI | P182 | EVO 840 256GB

Permalänk

http://www.tomshardware.com/charts/gaming-graphics-charts-q3-...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av epatnor
Men 4670 och 4830, varför inte 4770 för dryga 1000 kr? Det måste väl åndå ha bättre prestanda/krona än de korten =).

Såsant, glömde bort att den lanserats. Men samtidigt så ska ju trådskaparen veta att det finns HD4350 om man BARA vill ha ett grafikkort för att köra bild och ljud över HDMI. Ett HD4670 är också snabbare än en 7800GTX, men den modellen som länkades här i tråden verkar varit till ett kraftigt överpris.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
http://www.tomshardware.com/charts/gaming-graphics-charts-q3-...

Såsant, glömde bort att den lanserats. Men samtidigt så ska ju trådskaparen veta att det finns HD4350 om man BARA vill ha ett grafikkort för att köra bild och ljud över HDMI. Ett HD4670 är också snabbare än en 7800GTX, men den modellen som länkades här i tråden verkar varit till ett kraftigt överpris.

Kraftigt överpris? Om man kollar på prisjakt, så är det billigaste HD4670 jag hittar ett Powercolor för 710kr. Det kort som länkas till är ett passivt kylt Sapphire för 779kr. Det skiljer alltså 69kr till det billigaste kortet och du får en ljudlös passiv kylning, knappast kraftigt överpris om du frågar mig.

HD4670, HD4830 eller HD4770 är de tre alternativ som ger mest bang for the buck, men HD4670 och HD4770 drar markant mindre effekt än HD4830 och kan därmed kylas tyst lättare.
Om man inte har några större krav på spelprestanda, så kan man naturligtvis välja ett billigare kort i HD4XXX-serien.
Dock tycker jag att det rekommenderade HD4670-kortet är ett mycket bra alternativ som HTPC-kort. Energisnålt, tyst, klarar HDCP, har HDMI-utgång, presterar hyfsat och är relativt billigt.

Ett HD4830 eller HD4770 ger dock mer spelprestanda för pengarna, men det verkar inte vara huvudsyftet med kortet.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Kraftigt överpris? Om man kollar på prisjakt, så är det billigaste HD4670 jag hittar ett Powercolor för 710kr. Det kort som länkas till är ett passivt kylt Sapphire för 779kr. Det skiljer alltså 69kr till det billigaste kortet och du får en ljudlös passiv kylning, knappast kraftigt överpris om du frågar mig.

HD4670, HD4830 eller HD4770 är de tre alternativ som ger mest bang for the buck, men HD4670 och HD4770 drar markant mindre effekt än HD4830 och kan därmed kylas tyst lättare.
Om man inte har några större krav på spelprestanda, så kan man naturligtvis välja ett billigare kort i HD4XXX-serien.
Dock tycker jag att det rekommenderade HD4670-kortet är ett mycket bra alternativ som HTPC-kort. Energisnålt, tyst, klarar HDCP, har HDMI-utgång, presterar hyfsat och är relativt billigt.

Ett HD4830 eller HD4770 ger dock mer spelprestanda för pengarna, men det verkar inte vara huvudsyftet med kortet.

Tack för alla svar så långt!

Jag var lite otydlig när jag specifierade kraven på kortet.

Kortet ska givetvis ha (minst) likvärdig spelprestanda som mitt nuvarande 7800 GTX. Det ska dessutom INTE sitta i en HTPC, utan i min "vanliga" dator. Från kortet ska kopplas till dels min ordinarie bildskärm men även till en 40" LCD-TV. Om vi tar med detta i beräkningen, vilket kort skulle ni då rekommendera?

/Johan ES

Permalänk
Medlem

Fortfarande inte sagt något om maxpriset vilket jag tycker är märkligt

"Lågt pris" är ju väldigt subjektivt vad de är..

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | Prime B350-plus | Carbide 270R
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johan ES
Tack för alla svar så långt!

Jag var lite otydlig när jag specifierade kraven på kortet.

Kortet ska givetvis ha (minst) likvärdig spelprestanda som mitt nuvarande 7800 GTX. Det ska dessutom INTE sitta i en HTPC, utan i min "vanliga" dator. Från kortet ska kopplas till dels min ordinarie bildskärm men även till en 40" LCD-TV. Om vi tar med detta i beräkningen, vilket kort skulle ni då rekommendera?

/Johan ES

Nu krävs det ju inte så mycket för att ha minst lika stor spelprestanda som 7800GTX i dagsläget. Redan HD4670 är bättre än 7800GTX.

Men det mest prisvärda kortet för runt tusenlappen är HD4770. För strax över tusenlappen, runt 1200kr finns HD4850, som till detta pris även det är mycket prisvärt.
Runt 2000kr finns GTX260+ (216sp) och HD4870.

Nu vet jag inte vad du har för system i övrigt, men om övriga systemet är lika gammalt som grafikkortet, så är det nog inte så stor ide' att titta på ännu bättre och dyrare kort.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Nu krävs det ju inte så mycket för att ha minst lika stor spelprestanda som 7800GTX i dagsläget. Redan HD4670 är bättre än 7800GTX.

Men det mest prisvärda kortet för runt tusenlappen är HD4770. För strax över tusenlappen, runt 1200kr finns HD4850, som till detta pris även det är mycket prisvärt.
Runt 2000kr finns GTX260+ (216sp) och HD4870.

Nu vet jag inte vad du har för system i övrigt, men om övriga systemet är lika gammalt som grafikkortet, så är det nog inte så stor ide' att titta på ännu bättre och dyrare kort.

Det lutar åt ett Sapphire Radeon HD4670 för ca 850 SEK.

Kommer jag med detta kort kunna använda min TV som extra bildskärm och därmed surfa på Internet/spela spel mm framför TVn? D v s klona det som visas på bildskärmen till TVn, via HDMI kabeln (inkl ljud)?

Hur vet jag om min nuvarande dator klarar av kortet? Jag har en AMD Athlon 64 X2 Dual core processor 4200+.

/Johan ES

Permalänk

Jag skulle nog lagt på det lilla extra för ett HD4830 eller ännu bättre HD4770. Har du ett nätagg som klarat av ett 7800GTX så lär den lätt klara av ett HD4830 också (HD4770 och HD4670 tar ännu mindre).

Och ja, du kommer kunna använda tv'n som en sekundär skärm. När du väl ställt in allt som du vill ha så rekommenderar jag att stänga av tjänsten "ATI external event utility" (kan ha hetat nånting liknande också), för annars kommer skärmen blinka och flera inställningar i Catalyst nollställa sig varje gång du sätter stänger av och ändrar källa på TV'n.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk

P.S. kolla in Inet som har gratis frakt på beställningar över 500kr för oss på sweclockers : https://www.inet.se/artikel/6101343/

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Jag skulle nog lagt på det lilla extra för ett HD4830 eller ännu bättre HD4770. Har du ett nätagg som klarat av ett 7800GTX så lär den lätt klara av ett HD4830 också (HD4770 och HD4670 tar ännu mindre).

Och ja, du kommer kunna använda tv'n som en sekundär skärm. När du väl ställt in allt som du vill ha så rekommenderar jag att stänga av tjänsten "ATI external event utility" (kan ha hetat nånting liknande också), för annars kommer skärmen blinka och flera inställningar i Catalyst nollställa sig varje gång du sätter stänger av och ändrar källa på TV'n.

Jag har hittat ett Gigabyte Radeon HD4670 för 800 SEK där jag bor och kan spara in på frakten.

Kan jag vara helt säker på att min dator klarar detta kort? Vad behöver ni veta för att ta reda på det?

/Johan ES

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/sparkle-gefor...
Ett 9500gt presterar bättre än ditt nuvarande kort, eller bör väll prestera bättre. HDMI och DVI-I utgångar.'
https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/powercolor-at...
vet ej om detta är bättre än ditt nuvarande, skulle inte tro det, men den har hdmi.
https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/gigabyte-rade...
Annars ett 4650, är bättre än ditt nuvarande och har hdmi.

Visa signatur

Antec sixhundred, Corsair XMS3 4GB (2 x 2GB) 1600MHz DDR III 4gb pc12800, Asus DirectCU II GTX 570, Corsair TX 650w V2, Amd Phenom II 965 3,4 ghz, 1TB Samsung HDD + 250 gb hdd maxtor, Asus M4A87TD EVO, Samsung T220 22", Razer Deathadder, Razer Arctosa, Logitech Z-4

Permalänk
Medlem

4770 utan tvekan

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oskario
https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/sparkle-gefor...
Ett 9500gt presterar bättre än ditt nuvarande kort, eller bör väll prestera bättre. HDMI och DVI-I utgångar.'
https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/powercolor-at...
vet ej om detta är bättre än ditt nuvarande, skulle inte tro det, men den har hdmi.
https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/gigabyte-rade...

9500gt har inte någon ljudkrets. Alltså stor fördel att använda ett ATI kort och på enkelt sätt få både ljud och bild över hdmi.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johan ES
Jag har hittat ett Gigabyte Radeon HD4670 för 800 SEK där jag bor och kan spara in på frakten.

Kan jag vara helt säker på att min dator klarar detta kort? Vad behöver ni veta för att ta reda på det?

/Johan ES

Jepp, helt säker. Du har PCI-e port, för 7800GTX släpptes aldrig för AGP. Dessutom är HD4670 väldigt effektsnålt, du behöver ingen extra PCI-e kabel ens. Ett 7800GTX drar ungefär 80W (dvs som 9800GT eller nästan som HD4830), medan HD4670 endast drar 47W (alla siffror från x-bit labs)

Se bara till att avinstallera dina gamla Nvidia drivrutiner innan du plockar ut ditt 7800GTX och installerar ditt nya ATI-kort.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Jepp, helt säker. Du har PCI-e port, för 7800GTX släpptes aldrig för AGP. Dessutom är HD4670 väldigt effektsnålt, du behöver ingen extra PCI-e kabel ens. Ett 7800GTX drar ungefär 80W (dvs som 9800GT eller nästan som HD4830), medan HD4670 endast drar 47W (alla siffror från x-bit labs)

Se bara till att avinstallera dina gamla Nvidia drivrutiner innan du plockar ut ditt 7800GTX och installerar ditt nya ATI-kort.

Tack för det!

Skulle inte ha lite emot vägledning för avinstallation av mitt nuvarande grafikkort. Hur går jag till väga för att säkerställa att det verkligen blir fullständigt bortrensat? Något att tänka på när jag installerar det nya?

/Johan ES

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johan ES
Tack för det!

Skulle inte ha lite emot vägledning för avinstallation av mitt nuvarande grafikkort. Hur går jag till väga för att säkerställa att det verkligen blir fullständigt bortrensat? Något att tänka på när jag installerar det nya?

/Johan ES

Vanligtvis brukar det räcka med att avinstallera via lägg till ta bort program, men man kan använda program av typen CCleaner också.

Ladda ned senaste versionen av ATI's drivrutiner från deras hemsida innan du avinstallerar dina gamla drivrutiner, så du har dem redo för en installation direkt när du avinstallerat de gamla drivrutinerna och bytt kort.

Annars finns inte så mycket att tänka på mer än att se till att datorn är avstängd och nätkabeln är urkopplad när du byter korten. Du kan även försöka ta i chassit ofta under bytet, eller använda ESD-armband för att undvika urladdningar av statisk elektricitet mot korten.
(Det sitter förresten rätt ofta en liten plastspärr vid grafikkortsplatsen som är bra att lossa innan du tar ur kortet)

I övrigt är det ganska liten risk att fucka upp ett grafikkortsbyte.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Eftersom jag planerar att behålla mitt nuvarande ljudkort undrar jag om det kan uppstå någon form av konflikt mellan det och ljudkretsen på det nya grafikkortet? Kan jag få ljud till högtalarna vid datorn (via nuvarande ljudkort) när jag är där och sedan få ljud till TVn, via HDMI, när jag vill använda den som skärm? Eftersom TVn egentligen bara blir en extra skärm måste jag kunna få samma ljud från två olika ljudkort vid olika tillfällen.

/Johan ES

Permalänk

Det är bara att välja standard uppspelningsenheter i Kontrollpanelen:Ljud. Du kan också välja uppspelningsenhet i vissa program, t.ex. kan du då låta det gamla ljudkortet stå som standardad men låta nån media spelare använda HDMI-ljudkretsen.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Det är bara att välja standard uppspelningsenheter i Kontrollpanelen:Ljud. Du kan också välja uppspelningsenhet i vissa program, t.ex. kan du då låta det gamla ljudkortet stå som standardad men låta nån media spelare använda HDMI-ljudkretsen.

Hur gör jag med ljudet om jag t ex ena stunden vill spela spel på datorn och stunden senare vill spela spel via TVn? Detsamma gäller filmvisning, måste jag då varje gång växla ljudkälla mellan de olika korten?

/Johan ES

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Annars finns inte så mycket att tänka på mer än att se till att datorn är avstängd och nätkabeln är urkopplad när du byter korten. Du kan även försöka ta i chassit ofta under bytet, eller använda ESD-armband för att undvika urladdningar av statisk elektricitet mot korten.
(Det sitter förresten rätt ofta en liten plastspärr vid grafikkortsplatsen som är bra att lossa innan du tar ur kortet)

I övrigt är det ganska liten risk att fucka upp ett grafikkortsbyte.

Hela poängen med att ta i chassit, är att man ska jorda bort all ev. statisk elektricitet som skapas.
Har du nätkabeln urdragen kan du lika gärna tafsa lite på din kontorsstol.. Ska du göra det rätt så lägger du upp ditt chassi på diskbänken, och monterar allt där, för där är du jordad. Alt. så har du nätkabeln i, men strömbrytaren bakpå, avslagen, då ska du även då vara jordad om det är ett klyftigt sammansatt nätagg.
Eller som sagts, använd ESD-armband, och anslut den då till ett element eller t.ex. diskbänk, nåt som är säkert jordat.

Alla som läser detta kan även ta och dubbelkolla att ni verkligen har en jordad kontakt som datorn är ansluten till; det finns nämligen en väldigt bra anledning; den kan bli strömförande.

Är inget el-geni, så som ett litet "wildcard" slänger jag även in; om din dator inte är jordad, vart ska då den ev. statiska elektriciteten ta vägen..? Även när datorn är igång/avstängd?
Tror ganska många datorkomponenter kan räddas ifrån "plötslig död" om man, återigen, jordar sina datorer.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schrimp
Hela poängen med att ta i chassit, är att man ska jorda bort all ev. statisk elektricitet som skapas.
Har du nätkabeln urdragen kan du lika gärna tafsa lite på din kontorsstol.. Ska du göra det rätt så lägger du upp ditt chassi på diskbänken, och monterar allt där, för där är du jordad. Alt. så har du nätkabeln i, men strömbrytaren bakpå, avslagen, då ska du även då vara jordad om det är ett klyftigt sammansatt nätagg.
Eller som sagts, använd ESD-armband, och anslut den då till ett element eller t.ex. diskbänk, nåt som är säkert jordat.

Alla som läser detta kan även ta och dubbelkolla att ni verkligen har en jordad kontakt som datorn är ansluten till; det finns nämligen en väldigt bra anledning; den kan bli strömförande.

Är inget el-geni, så som ett litet "wildcard" slänger jag även in; om din dator inte är jordad, vart ska då den ev. statiska elektriciteten ta vägen..? Även när datorn är igång/avstängd?
Tror ganska många datorkomponenter kan räddas ifrån "plötslig död" om man, återigen, jordar sina datorer.

Nej, ide'n är inte att du nödvändigtvis måste jorda dig, utan du skall se till att du själv, grafikkortet och ditt chassi håller samma potential. Om två objekt håller samma potential så blir det inga urladdningar.

Just jord är inget magiskt som skyddar dina komponenter, om chassit håller jordpotential, men du är uppladdad och håller kortet i handen och sticker i det utan att vidröra chassit med kroppen, så går all potentialskillnad mellan dig och jord genom kortet. Verkar det bra?

Tänk dig det hela som att du har två kärl som står på samma nivå och kopplar en slang mellan bottnarna på kärlen. Om du nu öppnar kranen snabbt så att kärlen står i förbindelse med varandra, så händer inte så mycket, eller hur.

Men om du stänger kranen och höjer upp det ena kärlet högt upp (laddar upp dig), sedan öppnar du kranen snabbt (sätter ned kortet i chassit), så säger det splasch och det nedre kärlet får en störtflod av vatten (elektriciteten urladdas).

Det ett ESD armband gör är att det långsamt jämnar ut potentialer, som om du skulle öppna kranen väldigt väldigt långsamt, så att vattnet bara sipprar fram tills nivåerna är utjämnade.

Om man ser till att ta i chassit innan man sätter i kortet, så håller åtminstone du samma laddning som chassit, som du skall sätta i kortet i, vilket ger mindre risk för urladdning. Om sedan chassit är jordat eller ej spelar faktiskt inte så stor roll.

Däremot om man är riktigt redig, så skaffar du en arbetsplatta som du drar till jord via en ESD sladd, tar på dig ett ESD armband, som du kopplar till samma jordpunkt, sedan ställer du chassit på arbetsplattan och börjar jobba med att sätta i grafikkortet (overkillvarianten).

Nu behöver det inte nödvändigtvis vara jord man drar ledningen till, bara man ser till att dra alla ESD-skydd till samma potential.

Anledningen till att jag säger att man skall ta ur nätkabeln är att alla aggregat inte har en strömbrytare på baksidan och om man då meckar med datorn kan det hända att man bara är i standby-läge....inte bra. Har man dragit ur kabeln, så är man säker på att datorn inte får någon ström längre.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Hur kommer det fungera rent praktiskt, kan grafikkortet driva både skärmen vid datorn och TVn samtidigt?

/Johan ES

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johan ES
Hur kommer det fungera rent praktiskt, kan grafikkortet driva både skärmen vid datorn och TVn samtidigt?

/Johan ES

Ja det kan det

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Kan jag i Windows XP ha två olika tangentbord och möss anslutna samtidigt (USB och PS/2), varav det ena paret är trådlöst.

/Johan ES

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johan ES
Kan jag i Windows XP ha två olika tangentbord och möss anslutna samtidigt (USB och PS/2), varav det ena paret är trådlöst.

/Johan ES

Jodå, det brukar fungera.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johan ES
Hur gör jag med ljudet om jag t ex ena stunden vill spela spel på datorn och stunden senare vill spela spel via TVn? Detsamma gäller filmvisning, måste jag då varje gång växla ljudkälla mellan de olika korten?

/Johan ES

Jag citerar mig själv och passar på att omformulera frågan. Går det att lösa så att ljudkretsen på det nya grafikkortet endast ger ljud när jag ska använda TVn och det befintliga ljudkortet endast används när jag sitter vid själva datorn?

/Johan ES