Varning för lykone

Permalänk
Medlem

Varning för lykone

lykone (Robban, Robert Andersson, Robert_a@live.se).

Var kanske lite för snabb med att sätta in pengar på hans konto.
Han har inte svarat på mitt senaste mail men har lagt upp två annonser efter sista kontakten.

Visa signatur

QX9650, GTX295+GTX285, Asus Rampage Formula, 2x VelociRaptor 150Gb Raid0, Corsair HX1000, CM Stacker ST01, Eizo HD2441W

Permalänk
Medlem

Annonser vart ? lite mer information än bara namnet på den person du tror dig blivit lurad av skulle vara bra

Permalänk
Medlem

Annonser här på SweC:
- 300GB Western Digital VelociRaptor
- Amd p2 940

Visa signatur

QX9650, GTX295+GTX285, Asus Rampage Formula, 2x VelociRaptor 150Gb Raid0, Corsair HX1000, CM Stacker ST01, Eizo HD2441W

Permalänk
Medlem

Tjenare, skulle köpa hans grafikkort (Leadtek 260 Extreme+) men efter att ha satt in pengarna på internetgirot så slutade han plötsligt att svara. Typ att man får tillbaka en liten summa iaf...

Visa signatur

Skrotar bilar

Permalänk

Börjar kännas som att det är dags att stänga annonsmarknaden innan Sweclockers goda rykte svärtas ner av bedrägerier utan för dess kontroll.

// Lazze

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lazzerman
Börjar kännas som att det är dags att stänga annonsmarknaden innan Sweclockers goda rykte svärtas ner av bedrägerier utan för dess kontroll.

// Lazze

Instämmer, iallafall göra om det så det blir bättre och säkrare.

Har själv försökt sälja av hårdvara här men det är riktigt svårt. Tradera ligger (tyvärr) långt före med sånt här.

Permalänk
Inaktiv

Ännu en som skickar in pengar till en främmande person, utan att kolla upp honom?

Permalänk

hade varit bra om man kunde gå till respektive bank och få ut lite kund uppgifter när sånt här händer, så jävla synd

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lazzerman
Börjar kännas som att det är dags att stänga annonsmarknaden innan Sweclockers goda rykte svärtas ner av bedrägerier utan för dess kontroll.

// Lazze

Håller med dig lazzerman om att ryktet för SweCs forum Köp & Sälj har svärtats ned av bedrägerier/bedrägeriförsök den senaste tiden. Mitt förtroende för deras köp- och säljmarknad är relativt lågt vilket inte fullt ut gör att jag undviker dem. Har lärt mig med tiden genom konkreta köp och även sunt förnuft vilka köpare/säljare som förefaller seriösa.

Undviker i stort sett helt snubbar som "Robban" d v s nytillkommen medlem med lite för bra priser på grejerna som säljs. Han skulle kunnat vara seriös, absolut, men det är något av en chanstagning.

Liknade forum på Techsweden och Nordichardware är inte heller de helt säkra. På begagnatmarknaden försöker jag i största möjliga mån att handla av säljare som har (gott) rykte/referenser på www.rec.elmor.se Dock är ju omdömena där långt ifrån vattentäta men ger iaf en någorlunda riktvisning om hur personen ifråga oftast sköter affärer.

Kontentan är iaf att även jag tycker att SweCs ledning behöver se över sin marknadsplats för den, i min mening, tenderar att mer och mer likna Blocket avseende bedrägerier/bedrägeriförsök.

Eftersom jag är en stark förespråkare av köp och försäljning av begagnade delar överlag är det centralt att ha en plats att mötas för utbyte. Och jag gör det gärna på SweC framöver - men inte med dagens rådande regler som är skapade på ett sån't sätt att bedragare kan komma undan med sina lurendrejerier.

Ck

Permalänk
Medlem

Har en del sparade meddelande från snubben, ska jag lägga upp i tråden?

Visa signatur

Skrotar bilar

Permalänk
Avstängd

SÅ länge det inte är personuppgifter eller något är det väll ok..?

Visa signatur

lolclockers

Permalänk

jo gör de. kan ge andra en överblick om vad man skall ha koll på och där efter akta sig.

spelar väl ingen roll om det är person uppgifter? om han nu anser sig själv ha blivit blåst så kanske lite extra uppgifter inte skulle skada..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoobZone
Har en del sparade meddelande från snubben, ska jag lägga upp i tråden?

Jag tycker också att du ska göra det.

Min motivering är att kommunikationerna kan användas för att lära oss SweC:are (och andra) hur en köp- och säljdialog med en moraliskt avstängd säljare kan se ut.

Vad säger ni andra? M a o, är det av meningsfullt värde att lägga ut kommunikationen med en bedragare? Om inte, varför inte?

Ck

Permalänk
Medlem

Här kommer dialogen, ber om ursäkt för längden...

Citat:

RE: Angående din annons på SweClockers‏
Från: David Östh (trailtigermk@hotmail.com)
Skickat: den 7 maj 2009 05:38:21
Till: robert_a@live.se
Har inte hört av dig på två dagar så jag avbryter köpet. Synd...hade gärna velat ha det där kortet..

Mvh

From: robert_a@live.se
To: trailtigermk@hotmail.com
Subject: RE: Angående din annons på SweClockers
Date: Mon, 4 May 2009 22:27:37 +0200

visst gör så:) är också trött som faaan:) men hörs i morrn:) ha det

From: trailtigermk@hotmail.com
To: robert_a@live.se
Subject: RE: Angående din annons på SweClockers
Date: Mon, 4 May 2009 20:23:02 +0000

Vill inte riskera något feltryck osv. pga. av min trötthet så jag sköter betalningen i morgon om det är okej?
Tar och lägger mig framför hockeyn nu. Ha en god natt så hör jag av mig när jag skickat in pengarna.

Mvh David
From: robert_a@live.se
To: trailtigermk@hotmail.com
Subject: RE: Angående din annons på SweClockers
Date: Mon, 4 May 2009 22:12:21 +0200

okej nej men internetgirot är helt okej:)

From: trailtigermk@hotmail.com
To: robert_a@live.se
Subject: RE: Angående din annons på SweClockers
Date: Mon, 4 May 2009 20:09:37 +0000

Okej, skickade en länk så får du se hur det går till om du ändrar dig. Annars kan jag betala så fort jag fått kortet dock låter det kanske inte så säkert med för dig tyvärr.. Du kan ju slå en pling om du vill veta vem jag är och sånt. Är ingen skojare bara så du vet

Mvh David
From: robert_a@live.se
To: trailtigermk@hotmail.com
Subject: RE: Angående din annons på SweClockers
Date: Mon, 4 May 2009 21:53:57 +0200

ja:) Har ej möjlighet till internetgiro vet inte hur man skaffar det genom banken? Det finns inge annat säkert sätt?

Mvh

From: trailtigermk@hotmail.com
To: robert_a@live.se
Subject: RE: Angående din annons på SweClockers
Date: Mon, 4 May 2009 19:51:01 +0000

Låter grymt! Ska vi ta allt via internetgirot?
Ber om ursäkt om mitt namn på msn inte stämmer med mitt riktiga. Det är Östh det ska va, inte Mohahanom eller vad det nu står.
Mvh David

From: robert_a@live.se
To: trailtigermk@hotmail.com
Subject: RE: Angående din annons på SweClockers
Date: Mon, 4 May 2009 21:06:31 +0200

Hej hej:) okej jo det skulle gå bra. kortet finns kvar du är den första som skrev:)

Mvh Robert

> To: Robert_a@live.se
> Subject: Angående din annons på SweClockers
> From: trailtigermk@hotmail.com
> Date: Mon, 4 May 2009 20:56:37 +0200
>
>
> Tjenare Robert! Är intresserad av ditt grafikkort. Självklart står jag för frakten om du kan tänka dig skicka kortet. Hör av dig om det finns kvar!Mvh David

EDIT: Har skickat om att han ska börja skicka varan osv. men jag tyckte det såg oviktigt ut så jag skippar det..
Även matte är inte mitt bästa ämne som ni kanske ser om ni kollar datum noga..:P
Adress osv. är borttaget!

Visa signatur

Skrotar bilar

Permalänk

Hej,

Bra att du tog internetgirot iallafall - men samtidigt - två dagar - det är inte extremt lång tid vi pratar om - han kanske har blivit sjuk, rest bort eller helt enkelt haft fullt upp att göra på jobbet och inte hunnit svara ännu - du VET inte 100% att du blivit blåst, eller?? Känns lite hårt att hängas ut efter bara två dagars mailfrånvaro

(Hrm, OK jag inser du att du skriver att han hunnit lägga in två nya annonser efter ditt svar - DET är iochförsig mystiskt...)

Låt oss se - är det en seriös kille så kommer han att svara på denna tråd och förklara situationen, annars är det som du misstänker - fiffigt!

Ha en go helg!

Visa signatur

/ CoolerMaster Cosmos S / Asus P8Z77 - Deluxe / Core i7 2700k / Corsair Vengance 16 GB RAM / Palit Jetstream GTX 680 4 GB / SSD: Intel 320 / WD 750GB / Apple HD Cinema Display 30" / Genelec 6010A

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av splattergnejs
Hej,

Bra att du tog internetgirot iallafall - men samtidigt - två dagar - det är inte extremt lång tid vi pratar om - han kanske har blivit sjuk, rest bort eller helt enkelt haft fullt upp att göra på jobbet och inte hunnit svara ännu - du VET inte 100% att du blivit blåst, eller?? Känns lite hårt att hängas ut efter bara två dagars mailfrånvaro

(Hrm, OK jag inser du att du skriver att han hunnit lägga in två nya annonser efter ditt svar - DET är iochförsig mystiskt...)

Låt oss se - är det en seriös kille så kommer han att svara på denna tråd och förklara situationen, annars är det som du misstänker - fiffigt!

Ha en go helg!

Det har gått flera dagar nu och har fortfarande inte fått något svar. Det lättaste skulle väl vara att sätta en ip-ban på killen så att han slutar blåsa folk? Eller finns det någon i karlstad som skulle kolla upp honom?

Visa signatur

Skrotar bilar

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoobZone
Det har gått flera dagar nu och har fortfarande inte fått något svar. Det lättaste skulle väl vara att sätta en ip-ban på killen så att han slutar blåsa folk? Eller finns det någon i karlstad som skulle kolla upp honom?

Ett annat sätt är att försöka fixa fram hans riktiga uppgifter, eftersom han fotfarande lägger ut annonser? Gör så att du låtsas vara en annan person (använd ett annat email-konto),

Permalänk
Medlem

Gjorde det och fick svar direkt...han hade tydligen varit borta från det länge...

Visa signatur

Skrotar bilar

Permalänk
Medlem
Citat:

hej jo den finns kvar var första gången jag öppna mailen och kollade nu:) men det är väldigt många som är intresserade:) Bara båda blir nöjda med pengar och frakt. vilket sätt som helst typ är okej för min del förutom postförskott har ej plusgiro på mitt konto.

Mvh

Visa signatur

Skrotar bilar

Permalänk
Medlem

Han bytte namn till Robert Eriksson btw xD

Visa signatur

Skrotar bilar

Permalänk
Inaktiv

Sluta trippelposta, använd editeringsknappen..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoobZone
Han bytte namn till Robert Eriksson btw xD

Så, fattar han att det är du eller? =P

Permalänk

Antalet bedrägerier ökar något otroligt på alla annonstorg inte bara här. Blocket och tradera har fullkomligt exploderat med bedragare som kräver förskottsbetalning och endast nås på oregistrerade kontantkort.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Ärligt talat ska man handla på annonser typ Sweclockers forum, blocket eller dylikt ska affären göras upp ansikte mot ansikte. Enda sättet för båda parter att gå därifrån med varor respektive pengar. Distansaffärer funkar men då ska det finnas någon annan hållhake på säljaren / köparen.

Tradera funkar ju utmärkt i det här avseendet, då du ju lämnar omdömen på varandra och du kan se hur folk har skött sig i tidigare affärer. Jag har en 70 avslut på tradera och hustrun över 500 av våra nästan 600 avslut har vi aldrig lämnat negativa omdömen och endast i ett fall har det slutat i ingen affär alls, trots vunnen auktion, men då sändes varken vara eller pengar iväg.

Visst finns det folk som är ute för att lura dig även på Tradera, men man kan ju vara smartare än att köpa grafikkort för 2000kr av någon med två omdömen!

Visa signatur

Antec P182 | MSI Z97 MPOWER - Haswell Refresh | i5-4690K | Noctua NH-D14 | 16GB | CM Silent Pro 620W | ASUS Radeon R9 280 3GB DirectCU II TOP | Philips Brilliance 272C | Samsung SyncMaster T220

HTPC: | GA-MA790X-UD4 | 4G Corsair Dominator PC8500 | Phenom II 940 | Noctua NH-U12P | 400w Corsair | NAD 32"A2

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bibl
Ärligt talat ska man handla på annonser typ Sweclockers forum, blocket eller dylikt ska affären göras upp ansikte mot ansikte. Enda sättet för båda parter att gå därifrån med varor respektive pengar. Distansaffärer funkar men då ska det finnas någon annan hållhake på säljaren / köparen.

Tradera funkar ju utmärkt i det här avseendet, då du ju lämnar omdömen på varandra och du kan se hur folk har skött sig i tidigare affärer. Jag har en 70 avslut på tradera och hustrun över 500 av våra nästan 600 avslut har vi aldrig lämnat negativa omdömen och endast i ett fall har det slutat i ingen affär alls, trots vunnen auktion, men då sändes varken vara eller pengar iväg.

Precis, finns möjligheter att rätt lätt kolla upp en säljare på Tradera i och med omdömmessystemet samt att man nu kan se vad som sålts från en person. Sedan utgå ifrån vad personen sålt innan så går det ju lite lättare lita på att personen i fråga är seriös.

Säg, snubbe har sålt 100st servetter och säljer ett oöppnat Zelda 3 för 3000kr helt plötsligt.

Har personligen nästan bara bra erfarenheter av tradera, men skojare finns ju där med och man har själv råkat ut för några..

Permalänk
Medlem

Märkte även att han följt en del andra "Varning för.."-trådar där han säger det hänt honom själv osv, så antingen letar han tips o trix på hur det ska gå till eller så har han inte haft tid helt enkelt.

Visa signatur

wonka, sågare och sötnos

Permalänk
Medlem

Det är gött och se hur tjuvar/bedrägare frodas.

Nästan så man mår bra av det.

Fattar inte hur lågt moral vissa människor kan ha.

Själv vart jag blåst på tradera för 1-2 år sedan av en som hade 20 positiva omdömen. Som han fixat för att verka seriös.
När jag gick till banken för att få ut personuppgifter vem det är som har kontot ditt jag fört över pengarna etc så sa de vi kan ej ge ut sånt även om någon lurat dig. Bara polisen kan.

Polisanmälde de kollade inte ens banken trots att jag hade bevis för allt och han hade lurat 10 personer till. Ingen av de andra ville polisanmäla förutom mig för de var navia och trodde de skulle få sina varor etc.

Efter 4 månaders arbete från min sida lyckjades jag övertyga 2st att göra polisanmälan för inte fan ville tradera ge mig kontakt information så jag kunde lomma i kontakt med de andra som vart lurade. Så vi kunde göra en gemensam anmälan. Så lyckades jag få information om de andra + bedragaren.

Lede till åtal de andra fick tbx pengar genom kronofogden och jag fick ingenting för polisen i Västervik hade inte skickat iväg min anmälan till Uddevalla åklagare i tid så jag fick ingen ersättning men de andra 2 fick.

Skittsamma jag satt ditt honom iallafall. Men det är skrämmande att av 10 pers så var det bara 1 (jag) som försökte sätta ditt honom.

Problemet ligger nog i att de flesta kommer undan för ingen polisanmäller elelr väldigt få gör det.

Så Även om ej leder långt gör Polisanmälan för om fler än 1 gör det mot samma perosn eller kontonummer så prioters det högre och kommer antagligen bli förundersökning.

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Sluta trippelposta, använd editeringsknappen..

Så, fattar han att det är du eller? =P

Ber om ursäkt för det!

Njaa.. han använde en annan e-post adress bla. Från _a till _e

Visa signatur

Skrotar bilar

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoobZone
Ber om ursäkt för det!

Njaa.. han använde en annan e-post adress bla. Från _a till _e

Låter verkligen skumt att han har två nästan identiska addresser.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Låter verkligen skumt att han har två nästan identiska addresser.

Tror nog att man kan utesluta att det är någon stackare som inte kollat sin e-post på sistone...

Visa signatur

Skrotar bilar

Permalänk

nej det är såklart ännu en lowlife.. rent generellt verkar dagens fjortisar har helt sjukt rutten moral. Landet förfaller!

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1