Permalänk

ATI + HDMI = Fail

Jag får inte mitt ATI kort att fungera med HDMI sladd till en 720p HDTV.

Med en vanlig VGA sladd kan jag få 1368x768p 60hz men med HDMI sladden endast 1368x768 i(!!) 30hz vilket ser ut som skit.

Jag har försökt med alla möjliga i inställningar i CCC.
Det ända jag kan välja där i deras HDTV flik är 720i 60hz (interlaced alltså).

Finns det något sätt att fixa detta på?
Eller har jag lagt ut 300spänn på en sladd helt i onödan??

Mvh

Permalänk
Inaktiv

1. Vad är det för grafikkort?
2. Vad är det för kabel (ren HDMI el. HDMI-DVI)
3. Vad är det för TV?
4. Upplösning på TV?

Permalänk
Medlem

Hej, jonathan82

Vilket grafikkort är det frågan om?
Det måste vi ju få veta, till att börja med ...

Sen kan det vara bra om vi får den fullständiga listan över dina dator.
Hårdvaran + All software inblandad, menar jag.
BIOS, Grafikdrivrutiner, Monitor + årsmodell, HDMI-Sladdens typ-nummer etc.

Vad för GrafikProgram du kör - typ ATI Catalyst
med fullståndig info om alla dina Catalyst inställningar!
Vilka webbplatser du besöker, förutom www.sweclockers.com forum ???
(Vad du har i mappen C:\Mina dokument tror jag inte behövs, nödvändigtvis)

/halojoy - den hjälpsamme - men ack så nyfiken han är

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _Segas+
1. Vad är det för grafikkort?
2. Vad är det för kabel (ren HDMI el. HDMI-DVI)
3. Vad är det för TV?
4. Upplösning på TV?

Ursäkta, skulle ha skrivit att systemet står i sign.
1. HD4850
2. DVI>HDMI
3. Samsung 32" (inte hundra på modellen men den var ny modell för ett år sedan)
4. 720p

Citat:

Ursprungligen inskrivet av halojoy
Hej, jonathan82

Vilket grafikkort är det frågan om?
Det måste vi ju få veta, till att börja med ...

Sen kan det vara bra om vi får den fullständiga listan över dina dator.
Hårdvaran + All software inblandad, menar jag.
BIOS, Grafikdrivrutiner, Monitor + årsmodell, HDMI-Sladdens typ-nummer etc.

Vad för GrafikProgram du kör - typ ATI Catalyst
med fullståndig info om alla dina Catalyst inställningar!
Vilka webbplatser du besöker, förutom www.sweclockers.com forum ???
(Vad du har i mappen C:\Mina dokument tror jag inte behövs, nödvändigtvis)

/halojoy - den hjälpsamme - men ack så nyfiken han är

Se min sign och här ovan för hårdvaran.
Använder förövrigt mig av catalsyt 9.4 i vista 32bit.
Har testat mig fram med olika varanter av inställningar i ccc.
Bla med och utan deras HDTV stöd.. testat med FORCE hz & reseluton osv..
Väljer jag force 60hz bli maxupplösningen plötsligt 800x600 tex.
Har försökt och försökt, testat tv detectt, utan.. manuellt, automatiskt, you name it.
Skulle vara trevligt om det fanns ett annat program som det gick att ställa in i...

Skall även tillägas att jag fått ett nvidia 8800GT att fungera med denna HDMI sladden.

Tack för visat intresse!

Permalänk
Medlem

Re: ATI + HDMI = Fail

Citat:

Eller har jag lagt ut 300spänn på en sladd helt i onödan??

Jag gav 29kr på Clas Ohlson för min HDMI-sladd som jag har till PS3an, funkar klockrent.

Permalänk
Medlem

Testa: Catalyst > DTV HDMI > HDTV Support > Skapa önskat format.

Sedan testar du ändra i både Windows egna bildskärmsinställningar och catalyst till upplösningen samt uppdateringsfrekvensen du valt.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

har du garanti på kortet skulle jag vilja göra det lätt för mig..... det ska ju bara funka... vilken sorts kort har du ?

Permalänk
Medlem

Om du har Samsung med 1366x768 så är det HDMI nr 2 och 1360x768 60Hz som gäller när du kopplar datorn till TVn.

Det finns modeller från Samsung som inte fungerar bra med HDMI från datorn och då får man väja VGA kabel, detta gäller främst äldre och billigare modeller.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

720 är väl ändå 1280x720? Jag har inte direkt koll på saken, kikade bara på http://en.wikipedia.org/wiki/High-definition_television.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Håller med.. Ati och hdmi fungerar inte bra. Ska man koppla datorn till tvn ska man ha nvidia.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

Jag tror problemet ligger på TV-sidan, som nämns ovan så är det inte alls säkert att TV stödjer 1368x60Hz, kolla vad som gäller för din TV när man kopplar in HDMI. Kan vara 1366x768 eller 1368x768 som nämns ovan. Eller så stöds inte pixelmappat alls av din TV via HDMI, i så fall så får du köra 1280x720 istället.

Devrer: ledsen, men ditt påstående tror jag inte alls på... Kör allt med mitt gamla 3870 över HDMI (1920x1080 i 24 & 60 hz, 1360x768, 1280x720 i 50 & 60 hz etc.)

Permalänk
Medlem

Funkar perfekt på Min HD4850

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devrer
Håller med.. Nvidia och hdmi fungerar inte bra. Ska man koppla datorn till tvn ska man ha ATI.

Det stämmer.

Har du testat tvinga fram 1368x720 i 60hz? Är du säker på att skärmen klarar av den upplösningen genom HDMI?

Sitter på nvidia nu så kommer inte exakt ihåg hur man tvingar fram olika upplösningar i CCC.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Om TVn har upplösningen 1366x768 så skall man använda 1360x768 i upplösning från grafikkortet om man vill uppnå bästa resultat.

Om TVn inte klarar av att HDMI signaler från datorn så är det bättre att använda 1360x768 60Hz med VGA kabel.

Och jag upprepar att det är HDMI nr 2 som man skall använda om man har Samsung när man kopplar till datorn med HDMI kabel.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Hej, jag vet att det är lite krångligt men HD-serien och hdmi. Jag har också ett hd4850 och en full-hd tv. Det tog ett tag innan jag förstog hur man måste göra och nu funkar allt jättesmidigt.

Det du behöver är en hdmi->hdmi kabel (det funkar, men dåligt med dvi->hdmi) Trixet är att ha det senaste ccc, och sen använda dvi->hdmi dongeln som följer med grafikkortet, den dongeln är ingen vanlig utan speciellt för hd-serien. med den kan du även skicka ljud via hdmi kabeln.

Sen så när det gäller samsung tv så måste man ganska ofta välja hdmi input 2 som någon sa tidigare.

När du ha gjort de kan ju testa om du kan använda 1280x720p 60. om inte kan du testa gå in i ljudhanteraren i windows och välja hd4850 hdmi som standarn ljudenhet. Då borde det i ccc stå att datorn e kopplad via hdmi, annars kan det stå dvi även fast man använder hdmi kabel, med det gör inte så mkt.. för mig funkar det ändå.

Hoppas de fixar sig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av janee
Om TVn har upplösningen 1366x768 så skall man använda 1360x768 i upplösning från grafikkortet om man vill uppnå bästa resultat.

.

Nej, så enkelt är det inte, det du menar är ju att det är bäst med pixelmapping, men eftersom många grafikort inte kunde hantera 1366x768 förr i tiden (pga 1366 ej delbart med 8) så valde många, t ex Sony att pixelmappa med 1360 x 768 (eller 1368x768) istället. Det blir alltså två kolumner (tre pixel breda) på vardera sida som inte används, men de är ju så smala så det inte märks, men det blir fortfarande pixelmappat på övriga delen. Så man måste alltid kolla upp vad som gäller för den aktuella TV'n.

Permalänk
Medlem

Om man inte vill krångla med powerstrip eller andra krångliga program så är det 1360x768 som gäller för nästan alla TV apparater som har upplösning på 1366x768, detta gäller även Samsung.

Visa signatur

janee