Ytterligare en idiot behöver råd...

Permalänk
Medlem

Ytterligare en idiot behöver råd...

Såg att det fanns ett par andra trådar med köpråd för gfxkort i 1500-2000 kr's klassen....men vill inte bara klampa in i dom och ställa nya frågor. Fick en ny skärm idag, en Benq E2400HD och mitt gamla X1950 lär juh inte vilja vara med och leka på sådana upplösningar så jag behöver ett nytt grafikkort innan det ens är värt att packa upp skärmen.

Har alltid kört ATI förut men märke spelar inte så stor roll. Så bra prestanda som möjligt och gärna tyst vid idle eftersom datorn står i vardagsrummet... Spelar mest spel typ Fallout 3, Stalker + div rpg.

Så ös på med råd eller ickeråd och allmänt tjatter....

Permalänk
Hedersmedlem

Med tanke på platsen i din burk (chassie) så bör de inte vara alltför långa samt inte kräva för mycket strömmässigt, såvida du inte bytt nätagg förståss
Ett R HD 4870 skulle nog vara ett alternativ så gott som något

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Ok, nåt speciellt märke eller annat man ska tänka på?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av falcor75
Ok, nåt speciellt märke eller annat man ska tänka på?

Satsa på 1GB versionen.

Visa signatur

Chassi: Antec 300 | CPU: AMD Phenom II 940 3.7Ghz | Kylning: OCZ Vendetta 2 | Minnen: A-Data 8192MB PC8500 | Moderkort: Gigabyte MA-790GP-DS4H | Grafikkort: MSI GTX 580 | Nätaggregat: Antec NEO 620W

Permalänk
Medlem

Ska man ha hdmi kontakt eller räcker det med dvi ?

Permalänk

DVI vill du ha

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av falcor75
Ska man ha hdmi kontakt eller räcker det med dvi ?

Det beror på vad du skall koppla till det?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

bara den nya skärmen, ska inte koppla tv eller så till datorn....

såg att man kunde få Farcry2 med om man köpte ett gtx 260, finns det nån som har samma erbjudande på ett 4870?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av falcor75
bara den nya skärmen, ska inte koppla tv eller så till datorn....

såg att man kunde få Farcry2 med om man köpte ett gtx 260, finns det nån som har samma erbjudande på ett 4870?

GTX 260 är typ likvärdig med 4870 så...

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem

Hur är det med ljudnivåer och temperaturer 4870 vs 260?

Permalänk
Antielefant

Det är nog mest skit samma, korten är väldigt likvärdiga.

En fördel med GTX260 (stockvarianten) är dock att korten har PCI-E kontakterna på sidan, inte i bakkant som HD4870.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ett underbart kort, kör fallout i sköna upplösningar med fläkten på 50% (med speedfan)
De har aldrig gått över 55 celcius i load. o e nästintill knäpptyst...

Mina WD Greenpower diskar låter mer =P

Visa signatur

Jag har en Dator, och den är snabb!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av falcor75
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=450077&view=detailed#Pro...

Borde väl bli bra då?

eller den här https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/leadtek-gefor... med gratis frakt.
Den här finns också, men det står inte att det är den nya gtx260 versionen : https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/gigabyte-gefo...

Gratis frakt: https://www.inet.se/artikel/6101343/

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

HD 4850 X2 2GB rekomenderas av Tom's Hardware:

"The Radeon HD 4850 X2 is essentially two Radeon HD 4850s in CrossFire mode on a single card, and it will beat the similarly priced GeForce GTX 280 hands-down. It will even put the hurt on the new, more expensive GeForce GTX 285."

Har ej kollat priset i Sverige, men de listade kortet på ~260$ (typ 1800:-?)

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk

öhm, hur kan du få 260$ = 1800kr ? Dollarn ligger just nu på 7,80kr , alltså är 260$ = 2028 kr. Sen kostar allt betydligt mer i sverige än i usa, främst på grund av momsen.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

ca 3000 kr för ett X2 kort, för mycket för min plånbok...

Permalänk
Medlem

Sådär, nytt fint gfx kort liggande brevid mig....kör juh ett ati 1950xt nu, och ska stoppa i ett gtx 260...nåt man behöver avinstallera innan bytet? eller är det bara stoppa i, starta upp, köra i nya drivisar och sen avstallera allt ati-relaterat?

Permalänk
Medlem

Först avinstallera ATI stuffet.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Hedersmedlem

mm, bort med ati-drivisar. Gör det noga, alltså använd typ ccleaner eller något liknande. Sen installera nvidia-drivisar.

Permalänk
Medlem

Sådär, up and running.... fast jag vart juh lite irriterad....var och köpte mig en dvi kabel idag (körde juh vga förut) men den jäkla skärmen hade nån skum dvi kontakt där det saknades ett par piggar...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
öhm, hur kan du få 260$ = 1800kr ? Dollarn ligger just nu på 7,80kr , alltså är 260$ = 2028 kr. Sen kostar allt betydligt mer i sverige än i usa, främst på grund av momsen.

1800kr var ändå en bra gissning visar det sig:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=362281

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av falcor75
Sådär, up and running.... fast jag vart juh lite irriterad....var och köpte mig en dvi kabel idag (körde juh vga förut) men den jäkla skärmen hade nån skum dvi kontakt där det saknades ett par piggar...

DVI-D kontakt antagligen, dvs endast digital.
DVI-I eller DVI-A behövs ju inte då man bara vill ha den digital
Men följde det inte med nån sån kabel med skärmen?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av falcor75
Sådär, up and running.... fast jag vart juh lite irriterad....var och köpte mig en dvi kabel idag (körde juh vga förut) men den jäkla skärmen hade nån skum dvi kontakt där det saknades ett par piggar...

Och! hur känns det? Skillnad?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Ok, nu kör jag juh med en dvi till vga adapter och vanliga vga sladden...skulle det bli nåt bättre om man kunde köra bara dvi? finns det nån dvi-a till dvi-d sladd?? (noll koll)

En viss skillnad blev det ja !! fasen vad stor en 24"are är när man är van vid en 18"are.... FarCry2 verkar juh lite småkul....ska utnyttja kupongen på nerladdning av Mirrors edge ikväll också så får jag ser hur det är....

Ganska så nöjd