Vad sägs om en Sweclockers-bok?

Permalänk
Medlem

Vad sägs om en Sweclockers-bok?

Jag fick nyss en briljant idé. Vi skulle kunna skriva en Sweclockers-bok tillsammans. Alla kan bidra med material. Det kan vara artiklar, berättelser, illustrationer, fotografier, ja vad som helst som lämpar sig i en bok. Sedan sätter vi ihop materialet och ger ut boken.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Helt klart en intressant idé, men det krävs mycket jobb och någon måste ju känna ansvaret som ansvarig utgivare, och naturligtvis kostar det att trycka böcker.

Det bästa vore ju om "vi" medlemmar kunde bidra med pengar till tryck och Sweclockers (om de står som ansvarig utgivare, vilket jag hoppas) skänker alla pengar till välgörande ändamål

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem

Visst låter det skoj. Men ett forum är ju så mycket bättre än en bok.

Permalänk
Medlem

Det finns ingen talang på det här forumet, det är inte mer än en handfull medlemmar här som skulle kunna bidra med någonting värdefullt till en sådan bok. Majoriteten verkar ju inte ens kunna stava.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tweak
Visst låter det skoj. Men ett forum är ju så mycket bättre än en bok.

En bok och ett forum är två väldigt skiljda ting och inte jämförbara rakt av. Man kan inte ha ett forum på ett kaffebord eller i en bokhylla. Dessutom är ett forum mycket flyktigare än en bok.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
Det finns ingen talang på det här forumet, det är inte mer än en handfull medlemmar här som skulle kunna bidra med någonting värdefullt till en sådan bok. Majoriteten verkar ju inte ens kunna stava.

Haha, du har blivit så bitter på senaste tiden, me like!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
Det finns ingen talang på det här forumet, det är inte mer än en handfull medlemmar här som skulle kunna bidra med någonting värdefullt till en sådan bok. Majoriteten verkar ju inte ens kunna stava.

Tyvärr verkar du ha väldigt liten eller ingen talang. I Varjefall inte när det gäller att skriva matnyttiga och vettiga inlägg.

Gammal och bitter antar jag.

Ha en trevlig helg.

Visa signatur

Fractal Design Arc Svart | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, 8MB | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | MSI GeForce GTX 670 | Phanteks PH-TC14PE CPU Cooler (vit) | Corsair Power Supply 650W TX M, Modular, ATX, PS/2 | SSD (okänd tillverkare) + 2 äldre SATA2 diskar på 750 Gb, 350 gb. | OS: Microsoft Windows 10 home.

Permalänk
Avstängd

Jag kan skriva om AIPAC!!! Yes, och spread the word!

(skoja bara)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueEyes
Tyvärr verkar du ha väldigt liten eller ingen talang. I Varjefall inte när det gäller att skriva matnyttiga och vettiga inlägg.

Gammal och bitter antar jag.

Ha en trevlig helg.

Fast han har ju rätt! Titta bara på inlägget jag citerade!

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Två problem.

1. Forumets styrka är dess interaktivitet, man kan ställa motfrågor till trådskaparen för att lösa hans/hennes problem. Det går bort i en bok.

2. Utvecklingen går för fort. När boken är tryckt är den inaktuell. Vad ska vi skriva om HD5870?

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aniron
Två problem.

1. Forumets styrka är dess interaktivitet, man kan ställa motfrågor till trådskaparen för att lösa hans/hennes problem. Det går bort i en bok.

2. Utvecklingen går för fort. När boken är tryckt är den inaktuell. Vad ska vi skriva om HD5870?

1. Det ska inte vara en ersättare till forumet. Det ska bara vara en bok av Sweclockersmedlemmar för Sweclockersmedlemmar eller vem som helst.

2. Skriv vad du vill. Använd din fantasi.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Jag ser inte riktigt varför jag skulle vilja läsa en sån bok. Vad är det för "vad du vill" som skulle skrivas där som inte redan skrivs här? Dessutom, kvalitetskontroll! Hur hindrar man boken från att bara bli massa skit man ändå inte vill veta av? Någon måste ju sortera och sålla bland bidragen. Nä, jag är skeptisk.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Vad skulle boken i så fall innehålla?
Guider?
Gallerier/byggloggar?

100 sätt att koka hallonsylt?

Jag tror att man behöver ett mer specifikt koncept.

Apropå tryckkostnader etc. finns ju alltid e-böcker / PDF som vem som helst kan skriva ut...

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Avstängd

Jag tror det är för mycket jobb med en riktig bok. Och jag tror den säljer dåligt, pga låg kvalitet på artiklarna.

Däremot skulle det kunna funka att skapa en artikel avdelning här på swe. Där kan man lägga till massa artiklar. Det är enkelt att göra och man slipper massa jobb med en riktig bok.

Permalänk

Ta och skriv ut delar från de bästa trådarna.

Ett kapitel om klockning, ett kapitel om felsökning, ett om moddning (inga jävla fjortisfyrar bara), ett om kylning, ett om ESD och hur man ska bygga en dator. Sedan kan man ju ha ett snyft kapitel om Pale osv.

Allt bygger på att MBY sorterar ut vad som stämmer och inte.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk

Jag antar att det här är något sorts experiment/provokationsförsök från Iljas sida. Jag kan dock för allt i världen inte riktigt förstå hur eller vad som är tänkt att hända?

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk

Uhm, vad finns det egentligen att skriva om?

Publicering är inget problem: det finns vissa tryckställen som trycker "on demand". Det är dock klart dyrare, men rimligtvis är startkostnaden väldigt låg (under tusenlappen är väl inte helt omöjligt?).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Jag tror det är för mycket jobb med en riktig bok. Och jag tror den säljer dåligt, pga låg kvalitet på artiklarna.

Däremot skulle det kunna funka att skapa en artikel avdelning här på swe. Där kan man lägga till massa artiklar. Det är enkelt att göra och man slipper massa jobb med en riktig bok.

Säljer dåligt? Jag tror du har missförstått. Tanken är inte att vår bok ska konkurrera med Jan Guillou. Vi ska bara skriva en bok för varann, som en rolig sak att ha. Om sedan någon annan också vill ha den - fritt fram.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Avstängd

En wiki kanske vore en bra början?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
En wiki kanske vore en bra början?

:up::up::up::up:

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
En wiki kanske vore en bra början?

Tänkte precis föreslå det. Var det inte någon som va på gång att göra det? Tycket jag läste det i en tråd för ett tag sedan.

Permalänk

Jag tycker det låter som en jätte kul ide! Den behöver ju inte bli så otroligt lång och då behöver det ju inte vara så mycket jobb.

Jag tänker mig det lite som en coffetable-bok, alltså inte särskilt användbar eller så utan bara snygg och lite rolig att bläddra i.

Mitt förslag till innehåll är att någon plockar fram alla inlägg bud_bundy gjort om sin sexualitet och gör ett kapitel av det. Jag tror dom speglar ganska bra stämningen på detta forumet

Permalänk
Medlem

Hur är det med själva rättsläget? Är det inte så att de som skrivit ett inlägg t.ex. äger rätten till just den texten om den används i kommersiellt syfte eller ges ut t.ex. i bokform? Jag har nåt svagt minne om nån bok med "roliga citat" från något forum där enskilda användare visade sig ha rätt till sina citat och hur de publicerades.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
Det finns ingen talang på det här forumet, det är inte mer än en handfull medlemmar här som skulle kunna bidra med någonting värdefullt till en sådan bok. Majoriteten verkar ju inte ens kunna stava.

Att såga en massa folks talang med endast dålig stavning som argument, bevisar iallafall att du inte tänkte allt för långt när du skrev ditt inlägg.

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zwelegacy
Att såga en massa folks talang med endast dålig stavning som argument, bevisar iallafall att du inte tänkte allt för långt när du skrev ditt inlägg.

Det här var det dummaste jag läst idag, vill du att jag ska svara på det där eller?

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
Det här var det dummaste jag läst idag, vill du att jag ska svara på det där eller?

Om du känner för det, det gjorde du visst också uppenbarligen.

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem

Tycker det låter askul! Upplägget skulle ju kunna vara som allt-i-allo bok med både tips på t.ex. maträtter för datornördar ;), allmänna datortips eller ja vad som helst

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk

Sluta mobba Loaded, det ter sig väl ganska självklart att en bok full med stavfel inte kommer att göra någon glad.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
Det här var det dummaste jag läst idag, vill du att jag ska svara på det där eller?

Det största problemet med forum i allmänhet är varken dålig stavning eller brist på talang utan att folk inte kan bete sig på ett vettigt och sansat sätt mot varandra. Ta åt dig om du vill.

Angående boken, varför inte göra det till någon form av jubileumsbok? Möjligheterna är oändliga :). Lite snabbt spånande:

  • Nostalgiska tillbakablickar på klassiska trådar

  • Artiklar från MBY eller någon av de andra sakkunniga husgudarna på forumet

  • Hembesök hos kända forumprofiler

  • Tips & Tricks med Ilja (Bygg din egen foliehatt)

Jag tror att nyckelordet är att det måste kännas rätt kufigt. Det brukar aldrig slå fel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Da_bear och Bamse-trådarna måste vara med!

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?