Permalänk

HIS 4870 Fläktstyrning

Tjena.

Jag undrar om denna http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=303855 funkar till att styra fläkten på http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=426193 . Innan någon frågar, nej det går inte att styra fläkten i CCC eller Rivatuner.

Tack.

Permalänk
Medlem

Nej, fläkten på kortet har en specialkontakt. Det borde gå att ändra fläkthastigheten i CCC, vilken driver har du?

Annars kan du göra som mig och byta till en Accelero S1 och en eller två tysta fläktar på. Det blir både tyst och svalt.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk

Jag kör med driver 9.4 (senaste), och det finns ingen slider för fläktstyrning i CCC under Overdrive. Det funkar inte heller att styra fläkten manuelt i Rivatuner. Finns det någon adapter man kan använda för att kunna koppla in fläkten i fläktstyrningen? Och till sist, ryker garantin om man byter kylning på kortet?

EDIT: Jag kör med 2st kort i Crossfire på ett p5q-e MB, passar Accelero s1 kylaren med fläkt?

Permalänk
Medlem

Är du säker på att du kollar på rätt ställe?

Garantin borde försvinna när du byter kylare, men om du byter tillbaka till standardkylaren innan du skickar in den så borde de inte märka nåt om du gör det snyggt. Men räkna med att garantin försvinner.

Men om man ska få en S1:a att kyla VDDC hyfsat så måste man ha på original-bottenplattan och då måste man såga av en liten bit av plattan, annars tar den emot kylaren. Och då kommer du garanterat inte ha nån garanti.

Har för mig att den tar lite mer än 3 kortplatser med fläkt på, men du kan ju köra utan fläkt på kylaren och istället ha en fläkt brevid korten, ut mot chassisidan.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk

Ja, jag kollar på rätt ställe. På mitt gamla kort (Sapphire 4870 512) såg CCC ut precis som på din bild. Nu ser det ut såhär:

Vill gärna inte byta kylare innan garantin har gått ut då. Finns det ingen alternativ fläktstyrning som funkar med grafikkort? Ingen adapter man kan använda för att koppla den jag länkade i förta posten till grafikkortet?

Permalänk
Medlem

Du kan ju ta en vanlig fläktförlängningskabel och klippa av så att du bara har en kontakt med några sladdar på. Sen tar du och kopplar in 12v-sladden till 12v på kontakten till kortet, jord till jord och RPM till RPM. Sen kopplar du det till en fanmate och driver den från moderkortet eller nätagget.

Man kanske inte kan dra ner fläkten jättelågt men borde gå att styra iaf.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Provat med Ati Tray Tools?