SLI på Crossfire moderkort? VS versa?

Permalänk
Medlem

SLI på Crossfire moderkort? VS versa?

Har ett moderkort som har stöd för crossfirex och bara undrar skulle det gå köra SLI? alltså 2 Nvidia grafikkort istället? har i dagens läge 1st GTX 260 och skulle vilja ha 1 till eventuellt 3, men frågan är ju om det går över huvud taget?

för visst är det så att SLI är Nvidias namn på koppla i hop flera än 1 grafikkort? och Crossfire är ATIs namn på samma sak?

vad händer om jag sätter i 2 nvidia med sli bryggan? kommer dom inte jobba som sli?

går det inte är det ju KASSST att dom bygger så man måste välja moderkort efter grafikkort, tidigare körde jag ati men på något sätt tycker jag bättre om Nvidia iallfall för tillfället,

använder mig utav detta moderkort:

http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=ESv3v4AmCdP1GdRp&temple...

Visa signatur

Mvh Andy

Permalänk

Nej, moderkortet måste ha stöd för SLi/crossfire.
Och 790FX chipset har bara stöd för CF.

Permalänk
Medlem

Re: SLI på Crossfire moderkort? VS versa?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av S2Andy

går det inte är det ju KASSST att dom bygger så man måste välja moderkort efter grafikkort, tidigare körde jag ati men på något sätt tycker jag bättre om Nvidia iallfall för tillfället,

Det är inte chipset tillverkarnas fel. Det är Nvidias policy. Dessutom tar Nvidia rejält betalt i licensavgift om moderkortet skall ha SLI.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk

Re: Re: SLI på Crossfire moderkort? VS versa?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tannat
Det är inte chipset tillverkarnas fel. Det är Nvidias policy. Dessutom tar Nvidia rejält betalt i licensavgift om moderkortet skall ha SLI.

#
30$ (~250kr) tar de som licensavgift vilket är inte så mycket.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Okej misstänkte nästan detta, KASST! men motsvarande till GTX260 är? 4890 ati? om man nu vill utnyttja sitt moderkort med crossfire så får jag ju byta märke när GTX260 x1 blir segt...

Visa signatur

Mvh Andy

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: SLI på Crossfire moderkort? VS versa?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
#
30$ (~250kr) tar de som licensavgift vilket är inte så mycket.

Wow, det är absurt mycket, värre än jag trodde. För en tjänst som konkurrenten tillhandahåller gratis. Säg att fabrikationskostnaden för ett moderkort är ca 300 kr så borde SLI fördubbla priset på det kortet.

Och då får de inte tillhandahålla Crossfire på samma kort för Nvidia. Fast det inte hade kostat mer.

Som tur är så sänker tillverkarna förmodligen marginalerna för SLI kort annars hade det varit ännu dyrare för konsumenterna.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S2Andy
Okej misstänkte nästan detta, KASST! men motsvarande till GTX260 är? 4890 ati? om man nu vill utnyttja sitt moderkort med crossfire så får jag ju byta märke när GTX260 x1 blir segt...

HD4890 ligger i GTX275/GTX280 prestanda. HD4870 är närmare GTX260. Alla är bra kort och prisvärda om du gör din prisjaktsläxa.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk

Re: Re: Re: Re: SLI på Crossfire moderkort? VS versa?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tannat
Wow, det är absurt mycket, värre än jag trodde. För en tjänst som konkurrenten tillhandahåller gratis. Säg att fabrikationskostnaden för ett moderkort är ca 300 kr så borde SLI fördubbla priset på det kortet.

Och då får de inte tillhandahålla Crossfire på samma kort för Nvidia. Fast det inte hade kostat mer.

Som tur är så sänker tillverkarna förmodligen marginalerna för SLI kort annars hade det varit ännu dyrare för konsumenterna.

Det är inte så dramatiskt som du försöker det låta. Billigaste X58 moderkort kostar runt 2000kr i förhållande till det så är 250kr inget så mycket att gråta över.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Det är inte så dramatiskt som du försöker det låta. Billigaste X58 moderkort kostar runt 2000kr i förhållande till det så är 250kr inget så mycket att gråta över.

Allså 2000kr är slutnotan. Tillverkarna så kostar det typ 600kr tillverka sedan licenserna på så det blir 1400kr eller så.

250kr är sjukt mycket för licens enbart. Allså de betalar för ingeting 250kr bara att de får skriva och ha stöd för SLI.

Nvdias chipset måste de också betala för så licensen är bara ett papper på att de får ha det.

PS: Glömde skriva att en 4890 är grymt bra och klockar bättre än ett 260gtx så den är allafall 15% bättre.

Tycker du kan köora crsosfire med 2 sådana kort så lär du itne behöva oroa dig ett tag framöver.

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: SLI på Crossfire moderkort? VS versa?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Det är inte så dramatiskt som du försöker det låta. Billigaste X58 moderkort kostar runt 2000kr i förhållande till det så är 250kr inget så mycket att gråta över.

men var det inte så att licenskostnaden på x58 moderkort bara var 5$?

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Re: Re: SLI på Crossfire moderkort? VS versa?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Durza007
men var det inte så att licenskostnaden på x58 moderkort bara var 5$?

Du har rätt.
Ju efter dubbelkoll så var det faktiskt 5$ (~40kr). 20$ var obekräftat siffra i början.

Så licenskonstanaden är blygsam liten.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S2Andy
Okej misstänkte nästan detta, KASST! men motsvarande till GTX260 är? 4890 ati? om man nu vill utnyttja sitt moderkort med crossfire så får jag ju byta märke när GTX260 x1 blir segt...

Jag är kanske ute och cyklar, men vinsten med dubbla grafikkort i CF/SLI är i extremt höga upplösningar?

Eller så köper du ett moderkort som har X58-chipset, så slipper du välja då den tar både CF eller SLI.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
Jag är kanske ute och cyklar, men vinsten med dubbla grafikkort i CF/SLI är i extremt höga upplösningar?

Behöver inte vara nån extrema upplösningar för att man ska dra nytta av crossfire / sli..

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk

1920x1200 redan hade inte skadat med ett 4870 till för mig men hyran är viktigare att betala, mummel, 8000 i månaden för en etta.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Antielefant
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
Jag är kanske ute och cyklar, men vinsten med dubbla grafikkort i CF/SLI är i extremt höga upplösningar?

Eller så köper du ett moderkort som har X58-chipset, så slipper du välja då den tar både CF eller SLI.

Även i normala upplösningar (1600x1200 / 1680x1050 / 1920x1080 / 1920x1200) är fördelen nästan en fördubbling i prestanda om du drar upp detaljnivån, AA/AF och andra godsaker som Ambient Occlusion.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync