Polare är skyldig mej pengar, vad kan jag göra?

Permalänk
Medlem

Polare är skyldig mej pengar, vad kan jag göra?

*Suck* Det är så här; en av mina närmsta polare lånade pengar av mej i mars för att han inte hade råd till hyran och vi kom överens om att jag skulle få tillbaks dom inom ett par dagar.
I samma veva fixade jag ihop en dator till honom med delar från mina gamla datorer och sålde till honom för 1000 spänn. (mkt mindre än jag spenderat på delarna 6-12 månader tidigare)
Det har gått snart 2 månader och jag har inte sett skymten av några pengar än! Jag har ringt och frågat honom hur vi skulle lösa det hela flera ggr och han har hela tiden i stort sett undvikit frågan eller sagt att han trodde sej ha pengar på kontot "ska ringa och kolla kontot sen ringer jag tillbaks direkt!", men det har ju inte hänt.
När jag ringer honom nu så ringer det ett tag sen blir det upptagetton, han klickar mej!

Börjar tro att han försöker blåsa mej på pengarna, vad kan jag göra?
Funderar på att ringa hans farsa och berätta hur det ligger till för att se om han kan snacka med honom.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

Haha jag är i en väldigt liknande situation.
Men jag tror inte min polare inte vill betala, mest att jag reste bort i en månad och vi inte snackat om det på ett tag.

Snacka med farsan vet jag inte. Ställ snarare killen mot väggen någon gång när ni träffas och gå tillsammans till bankomaten.
Fråga honom vad vänskapen är värd.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Alltså, om han har dåligt med pengar, kan du inte ge honom nån månad eller två?
Eller har du det riktigt knapert själv?
Jag och mina polare har lite skulder här o var, men dom betalar man när man kan, eftersom ingen av oss sitter i nån direkt ekonomisk kris direkt.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

Han fick låna mina sista pengar och jag har ingen inkomst, han sa ju att han skulle betala tillbaks inom ett par dagar..

Han kanske har det knapert men han har inte ens snackat med mej om det.
För min del kan vi gärna lösa det genom nån form av avbetalning typ 500-1000 i månaden eller så men han vill ju inte snacka med mej...

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAiKoU
Han fick låna mina sista pengar och jag har ingen inkomst, han sa ju att han skulle betala tillbaks inom ett par dagar..

Själv har jag väldigt svårt att låna ut pengar, iallafall när jag själv har det väldigt knapert. Har jag dock ett jobb så att jag vet att jag får lön varje månad så kan jag ju låna ut till folk.

Däremot, att låna ut sina sista pengar, är något jag aldrig skulle göra. Särskilt om jag inte har någon inkomst heller.

Sedan kan man ju undra hur personen i fråga går till någon som inte har en inkomst för att låna pengar. Han har väl familj och släkt att låna av? Eller kanske vet de redan att de inte får tillbaks pengarna... nä, att låna pengar av vänner är en absolut nödlösning.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Jo det skulle ju vara en absolut nödlösning också, han hade pengar på väg in sa han (från nåt sparkonto eller nåt) + att han jobbar heltid sen nån månad..

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk

Lånade ut 900kr till en kompis, nåja mer bekant än kompis.

Jag sa att det va lugnt om jag kunde få tillbaka pengarna den veckan eller nästa vecka.

Jag fick dem inte för att han hade aldrig osv, sen 1.5-2 månader senare så frågade jag honom några dagar innan han skulle få sitt studiebidrag. Han sa "ja visst du kan få pengarna då". När jag snackade med honom sen så hade han bränt pengarna på att köpa en ny datorskärm för erbjudandet gällde bara den dagen enligt honom.

Jag hade bara frågat honom några gånger innan dess och tom det tyckte jag var för mkt för jag hatar verkligen att tjata om pengar, iaf så insåg jag att den taktiken inte skulle fungera så istället frågade jag alltid honom om pengarna varje gång jag såg honom osv.

Det slutade med att jag fick pengarna dagen innan sommarlovet, han hade lånat dom i februari.

Visserligen var det inte så mkt pengar men för en person som får 1050kr i månaden så var det nästan en hel månadslön så att säga.

Men därför är jag väldigt noga med vilka jag lånar ut pengar till från och med dess. Juste glömde också att någon vecka innan skolavslutningen när jag frågade om pengarna så sa han något i stil med "men vadå du har ju typ 6000kr på kontot, behöver du pengarna så mkt eller?"

Ja jag hade 6000kr som jag hade sparat in som låg på ett sparkonto till en resa jag skulle göra under sommaren, den kommentaren gjorde mig förbannad som fan.

Summa summarum: Var på honom som fan om pengarna, även om det kan kännas jävligt taskigt och snålt, annars kommer du inte få tillbaka dom.

Ring även dagen innan han får sin lön och påminn honom. Då har han ju pengarna.

Permalänk
Medlem

Jo som du säger får jag nog tjata på honom, men nu svarar han inte heller när jag ringer och han bor en mil ifrån mej..

I fortsättningen ska jag aldrig låna ut mer pengar än jag klarar mej utan och om det handlar om småsummor som jag inte behöver för tillfället så ska jag be att få skulden betald i trisslotter! Fan vad fett om man skulle dra in en vinst på pengar man lånat ut till en polare för att han skulle ha råd till sista ölen innan stängning

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

Är själv i samma sits, lånade 550 spänn till en tjejpolare, har väl gått ett antal månader nu då jag lånade de till henne när hon skulle köpa en klänning i jul. Har fortfarande inte sett ett skymt av dessa då hon gång på gång säger "jag får lön om en vecka" och dylikt, nåja, jag är inte snål av mig men det känns riktigt förjävligt, kan hon inte bara lägga pengarna på mitt konto liksom hur i helvetet kan hon inte ens tänka på det?

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 16GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Jag lånar ofta ut pengar till mina syskon och närmaste kompisar, men jag kör med så hög ränta att ingen vågar dröja med återbetalningen.

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk
Medlem

Jo precis.

Nu snackar vi om att min polare är skyldig mej 4.200:-.
Som sagt, han skulle ju iaf visat engagemang och tacksamhet för att han fått låna så mkt pengar och göra allt för att betala tillbaks, iaf lite då och då...

tja, ränta är kanske ingen dum idé.. hur ser din räntesats ut?

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

En tum regel är att låna aldrig ut pengar till kompisar som ni måste ha tillbaka.

när jag lånar ut så räknar jag inte med att få tillbaka dom. annars kommer ni bara att få problem.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem

Allt under 500kr räknar jag inte med att få tillbaka i pengar. Det är sånt som liksom går runt i form av att någon bjuder på käk här, några öl där och så vidare.

Över 500kr blir dock en lite mer seriös nivå på det tycker jag, och då förväntar jag mig att få tillbaka det. Är dock skitdålig på att faktiskt kräva in pengarna.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Baltic Inkasso
"Dina kunder behöver inte tala ryska – de kommer att förstå oss ändå"

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazen
Baltic Inkasso
"Dina kunder behöver inte tala ryska – de kommer att förstå oss ändå"

Hehe jo det är klart man kan ju vända sej dit också xD

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delight
Jag lånar ofta ut pengar till mina syskon och närmaste kompisar, men jag kör med så hög ränta att ingen vågar dröja med återbetalningen.

En sak, om man vill skriva ett "kontrakt" på att man kör med ränta, hur pass seriöst måste det vara? Kan man liksom skriva på en papperslapp "härmed lånar jag 1000 kr till xxx och om återbetalning inte gjorts inom en månad är xxx skyldig xxx 10% av beloppet för var månad utöver det.

Låntagare signera här: långivare signera här: "

skulle man kunna göra något sånt eller?

Permalänk
Medlem

Folk är svin, det är naivt att tro att man kommer få tillbaks något om man lånar ut pengar.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

Kappy: jo det kan man väl göra, iaf om det gäller en större summa. Annars räcker det nog med att säga att du förväntar dej ränta på 5-10% per vecka som går om inte pengarna är återbetalda inom en vecka från utlåningen.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

Gå till fogden, behövs inga kvitton.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Gå till fogden, behövs inga kvitton.

Du måste ju ha något att styrka ditt påstående med. Annars hävdar jag att alla på Swec är skyldiga mig 100:-... bara att hosta upp!

Visa signatur

Bättre sent än tidigt (på morgonen)

Permalänk
Medlem

oj va mycke krav och straffning som kommer upp.

va sägs om att fråga dig själv om va är viktigare, en tusenlapp ellr eran vänskap?

och sen slutar du låna ut pengar du måste ha tillbaka.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Largoplz
Du måste ju ha något att styrka ditt påstående med. Annars hävdar jag att alla på Swec är skyldiga mig 100:-... bara att hosta upp!

Muntligt avtal gäller i Sverige, men ja jo du har rätt i det du säger, läste bara på deras sida förut att det inte behövs några papper.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Muntligt avtal gäller i Sverige, men ja jo du har rätt i det du säger, läste bara på deras sida förut att det inte behövs några papper.

Jag ber även om ursäkt för min bitska "attack", min min poäng blev tydlig. Jo, muntligt avtal gäller, men det räcker tyvärr (men oftast tack och lov) inte. Det är därför telefonförsäljare och liknande spelar in när de säljer, det är ett muntligt avtal, men de kan då styrka att det blivit sagt.

Visa signatur

Bättre sent än tidigt (på morgonen)

Permalänk
Medlem

Kör med ränta 3kr per dag.

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig och har aldrig lånat ut pengar.. är för feg.. är det någon som behöver cash så kan dom vända sig till sina föräldrar.

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
Jag skulle aldrig och har aldrig lånat ut pengar.. är för feg.. är det någon som behöver cash så kan dom vända sig till sina föräldrar.

snåla jävel

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragganof
snåla jävel

Snål.. eller.. smart?

Eftersom det ska då vara jäkligt dåliga föräldrar om man inte kan låna ut 1k till sin son i kris.

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk

Jag brukar inte kräva tillbaka skulder. Istället påminner jag folk när man ska dela på nån form av kostnad. De får helt enkelt betala av på det sättet...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nej, det här är en läxa man redan lärt sig, blanda inte in pengar i en kompisrelation. Småslantar visst, men sånt kräver man ju inte tillbaka, det brukar ju jämna ut sig så småningom i alla fall. Pengalån är ett bra sätt att förstöra en vänskap på, annars. Delade för ett par år sedan lägenhet med en kompis som mot slutet började slarva med att betala hyran (han var skriven på lägenheten, så det kändes smidigast att jag betalade halva hyran till honom så fick han sköta betalningen från sitt konto) och andra räkningar. Så jag tog väl och betalade nån av gångerna, då jag inte kände för att vara vräkt. Låt oss bara säga att jag fortfarande inte är helt glad på honom, trots att jag till slut fick tillbaks de pengar jag lagt ut. Jag kommer ju t.ex. aldrig låna pengar till honom igen, då jag inte kan förtro honom med sådant längre.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Skicka ett brev till honom där du kräver in betalning. Skriv vidare att om betalning inte erläggs inom trettio dagar, är du berättigad till ränta enligt 3-4 §§ räntelagen på referensräntan plus åtta procentenheter (det vill säga 10 procent). Skriv ut kontonummer dit han kan betala och se till att det framgår vem det är som kräver in skulden. Spara en kopia av brevet och se till att det är daterat.

Förhoppningsvis känner han då att det brinner något i knutarna. Många brukar dessutom missförstå det där ovan och tro att det är en månatlig ränta om tio procent. Det är bara till din fördel att han tror det, eftersom det då verkar ännu mindre förmånligt att strunta i att betala.

Om han ändå struntar i det, så kan du välja att skicka en påminnelse, där du anger skuldens storlek, räntans storlek och påminnelseavgift om 50 kronor enligt förordning (1981:1057) om ersättning för inkassokostnader m.m. Se till att gällande räntan specificera beloppet av upplupen ränta, räntesatsen samt den tid och det kapitalbelopp som ligger till grund för ränteberäkningen. Du måste även skriva ut vem som är gäldenär och hur han ska göra för att betala med befriande verkan.

Efter det här kan du antingen skicka ut ett inkassokrav (160 kr i inkassoavgift, skrivs som påminnelsen, förordning som ovan), överlåta den till ett inkassoföretag eller gå till kronofogden.

Edit: Och låna aldrig ut pengar till kompisar som inte kan lösas genom att den ene bjuder den andre på lunch eller en öl. Att bussa kronofogden på en av dina vänner gör troligen att du får en vän mindre.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kappy
En sak, om man vill skriva ett "kontrakt" på att man kör med ränta, hur pass seriöst måste det vara? Kan man liksom skriva på en papperslapp "härmed lånar jag 1000 kr till xxx och om återbetalning inte gjorts inom en månad är xxx skyldig xxx 10% av beloppet för var månad utöver det.

Låntagare signera här: långivare signera här: "

skulle man kunna göra något sånt eller?

Det behöver inte vara seriöst alls. Det där som du har skrivit är ett enkelt skuldebrev. En ändring du bör göra är att datera skuldebrevet, så att det klart framgår från vilket datum ränta ska börja utgå. Dessutom bör du skriva ut hur betalning med befriande verkan ska göras, t.ex. att den ska ske till kontonummer blahufs eller kontant eller något liknande. Om det inte skrivs ut blir det alltid befriande att betala kontant. Det kan vara lite jobbigt om det handlar om större summor.