Programvara för (privat) dagbok (OBS, ej blogg)

Permalänk
Medlem

Programvara för (privat) dagbok (OBS, ej blogg)

Hej

Finns det någon typ av program eller standard för lite dagliga anteckningar och bilder, som en datoriserad dagbok? Tänker inte på en blogg, utan mer något som sparas krypterat på sin dator (eventuellt krypterat på en server) och bara är för sina egna tankar och möjlighet att titta tillbaka på vad man gjort.

Tänkte annars att det kunde vara en intressant idé. Det är sånt fokus på att publisera allt man gör, men detta vore mer en ordinär dagbok med alla fördelar hos en dator. Ja, ni förstår.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk

Bloggar kan man låsa så ingen annan än du har tillgång till dem om jag inte minns fel, fast det beror på blogg också..

Permalänk
Medlem

Ett worddokument i en truecrypt container kanske är ett alternativ?

http://www.truecrypt.org/

(Det är enkelt att ordna även om sidan ser lite skrämmande ut. Ordna bara med ordentliga backuper)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aurastream
Bloggar kan man låsa så ingen annan än du har tillgång till dem om jag inte minns fel, fast det beror på blogg också..

Tänkte på någon mindre "tung" lösning även om jag funderat på detta också.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThomasT
Ett worddokument i en truecrypt container kanske är ett alternativ?

http://www.truecrypt.org/

(Det är enkelt att ordna även om sidan ser lite skrämmande ut. Ordna bara med ordentliga backuper)

Även detta har slagit mig, men då förlorar man många möjligheter som jag gärna skulle se. T.ex. sortering av "Händelser" efter datum, taggar osv (ungefär som en blogg), beroende på person kan det bli mer eller mindre av en fotodagbok osv.

Kanske ska ta och skriva ner mer specifikt vad jag tänker mig, kanske kan det bli ett sommarprojekt..

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem

Evernote (evernote.com) kanske?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vb
Evernote (evernote.com) kanske?

Stängda lösningar är inget bra, tänk på att en dagbok helst ska fungera under ens livstid minst.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem

truecrypt + notepad

Permalänk
Medlem

Två alternativ kanske kunde vara:

http://cintanotes.com/

Samt

http://quotepad.info/

Jag tror dessa ska kunna gå att köra portabelt.
Med andra ord ingen installation behövs.

Du kan lägga programmen på ett USB minne tillexempel.

Vore jag som du skulle jag göra följande:

1. Skaffa ett USB minne
2. Skapa en Truecrypt Container på detta USB minne.
3. Se till att Truecrypt automatiskt monterar denna container
4. Lägg in något av programmen i denna container.
5. Kör programmet ifrån containern och se till att det sparar i den samma.

Lycka till.

Visa signatur

Fractal Design Arc Svart | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, 8MB | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | MSI GeForce GTX 670 | Phanteks PH-TC14PE CPU Cooler (vit) | Corsair Power Supply 650W TX M, Modular, ATX, PS/2 | SSD (okänd tillverkare) + 2 äldre SATA2 diskar på 750 Gb, 350 gb. | OS: Microsoft Windows 10 home.

Permalänk
Medlem

Truecrypt -> Skapa truecryptkontainer
Apache + Php + MySQL -> Installera i containern
Wordpress -> Lägg i dokument-rooten för apache
= Great success?? =O

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3
Truecrypt -> Skapa truecryptkontainer
Apache + Php + MySQL -> Installera i containern
Wordpress -> Lägg i dokument-rooten för apache
= Great success?? =O

Varför inte.

Saken att komma ihåg här är att i mitt exempel var det några specifika saker som skulle uppfyllas.

1. Att det hela är portabelt.
2. Att information som produceras sparas i containern.
3. Att det är krypterat med i detta fallet TrueCrypt.

Har du ett paket med en portabel Apache med PHP samt MySQL installation och kan köra den ifrån containern och du ser till att allt som har med det hela lagrars i denna container så ser jag inga problem.

Så länge som containern är monterad och åtkomlig.

Den monterade containern kommer uppträda som vilken Windows enhet som helst.

Gör lite experiment.

Visa signatur

Fractal Design Arc Svart | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, 8MB | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | MSI GeForce GTX 670 | Phanteks PH-TC14PE CPU Cooler (vit) | Corsair Power Supply 650W TX M, Modular, ATX, PS/2 | SSD (okänd tillverkare) + 2 äldre SATA2 diskar på 750 Gb, 350 gb. | OS: Microsoft Windows 10 home.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueEyes
Varför inte. [+ text...]

Om du kan begränsa dig till att använda kontainern under windowsmiljö så bör det gå att installera WAMP (Windows, apache, mysql, php) som är en "out-of-the-box"-lösning.

Kontainern kan ju exempelvis vara ett krypterat usb-minne.

Annars är det väl att skapa en egen databas på något sätt. Vet inte riktigt hur du löser det smidigast. Fungerar WAMP "universiellt", eller på alla datorer med windows installerat, så kanske det uppfyller dina behov? =O

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem

Databaser och webbservrar, det låter så avancerat. Betänk att det ska funka utan problem i kanske hundra år.

Vore då inte ett enkelt textdokument bäst med informationen sparad i ett enkelt och lättläst format?

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem

Men då får du väl ändå problem med taggar, sortering efter datum osv.?

Ett program/filformat som håller i 100år är kanske svårt att fixa, simpel txt är väl troligast isåfall.

Ett program som bara använder textfiler som lagring hade ju vart ypperligt, och kanske en fil som innehåller taggarna (och länkar till textfiler(dagar) som blivit taggade). Det programmet gör är att läsa dessa textfiler och presentera det på ett snyggt sätt. Det bör heller inte vara så svårt att underhålla ett sånt här program. Inte heller göra nya för andra OS, då allt ändå är uppbyggt av simpla textfiler.

Om programmet är portabelt så får det helt enkelt ligga med textfilerna i en krypterad container. Så är krypteringen också löst.

Detta var faktiskt en bra idé på ett litet projekt, har letat efter utmaningar ett tag nu. Ideér och kritik uppskattas såklart, den här idén kanske redan är genomförd/värdelös?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Murer
Men då får du väl ändå problem med taggar, sortering efter datum osv.?

Ett program/filformat som håller i 100år är kanske svårt att fixa, simpel txt är väl troligast isåfall.

Ett program som bara använder textfiler som lagring hade ju vart ypperligt, och kanske en fil som innehåller taggarna (och länkar till textfiler(dagar) som blivit taggade). Det programmet gör är att läsa dessa textfiler och presentera det på ett snyggt sätt. Det bör heller inte vara så svårt att underhålla ett sånt här program. Inte heller göra nya för andra OS, då allt ändå är uppbyggt av simpla textfiler.

Om programmet är portabelt så får det helt enkelt ligga med textfilerna i en krypterad container. Så är krypteringen också löst.

Detta var faktiskt en bra idé på ett litet projekt, har letat efter utmaningar ett tag nu. Ideér och kritik uppskattas såklart, den här idén kanske redan är genomförd/värdelös?

Jag är inne på samma grej. Vad jag märkt finns det ingen sådan enkel, och framförallt framtidssäker standard. Det var tanken med denna tråden att spåna lite kring det.

Tänkte faktiskt skriva ett sånt program, mest för egen användning till att börja med. Du är välkommen att hjälpa till om det verkar intressant. Känns som en väldigt simpel applikation.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gräs-Mannen
Även detta har slagit mig, men då förlorar man många möjligheter som jag gärna skulle se. T.ex. sortering av "Händelser" efter datum, taggar osv (ungefär som en blogg), beroende på person kan det bli mer eller mindre av en fotodagbok osv.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gräs-Mannen
Databaser och webbservrar, det låter så avancerat. Betänk att det ska funka utan problem i kanske hundra år.

Vore då inte ett enkelt textdokument bäst med informationen sparad i ett enkelt och lättläst format?

Hur ska du ha det, egentligen?

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phod
Hur ska du ha det, egentligen?

Det ena utesluter väl inte det andra?
Så länge standarden med en lättläst text-fil används kan man ju bygga ut med många saker.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gräs-Mannen
Det ena utesluter väl inte det andra?
Så länge standarden med en lättläst text-fil används kan man ju bygga ut med många saker.

Om webservrar och databashanterare är för avancerade, vad ska du då använda dig av för att bygga den funktionalitet du vill ha?

Saken är den att du måste ju ha något slags program som hanterar datan. Du har att välja mellan att använda open source-program eller att skriva och underhålla ett eget. Det som är gemensamt för de båda alternativen är att du kommer att behöva ha ett sätt att kompilera programmen i framtiden. Det som skiljer alternativen åt är att med webservrar och databashanterare så kommer det att vara lättare att implementera din funktionalitet, och med ditt hempulade program så kommer du att få lägga ner tid på att bygga din speciallösning.

Spara skiten i en MySQL-databas och gör en SQL-dump med jämna mellanrum så slipper du all tråkig hantering av flatfiler.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phod
Om webservrar och databashanterare är för avancerade, vad ska du då använda dig av för att bygga den funktionalitet du vill ha?

Saken är den att du måste ju ha något slags program som hanterar datan. Du har att välja mellan att använda open source-program eller att skriva och underhålla ett eget. Det som är gemensamt för de båda alternativen är att du kommer att behöva ha ett sätt att kompilera programmen i framtiden. Det som skiljer alternativen åt är att med webservrar och databashanterare så kommer det att vara lättare att implementera din funktionalitet, och med ditt hempulade program så kommer du att få lägga ner tid på att bygga din speciallösning.

Spara skiten i en MySQL-databas och gör en SQL-dump med jämna mellanrum så slipper du all tråkig hantering av flatfiler.

Textfiler är väl egentligen det enda framtidssäkra? Kan tro att SQL förändras bortom nuvarande kompabilitet inom 50 år iallafall. Inte önskvärt.

Man vill ju också slippa konvertera till nya format.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phod
Om webservrar och databashanterare är för avancerade, vad ska du då använda dig av för att bygga den funktionalitet du vill ha?

Saken är den att du måste ju ha något slags program som hanterar datan. Du har att välja mellan att använda open source-program eller att skriva och underhålla ett eget. Det som är gemensamt för de båda alternativen är att du kommer att behöva ha ett sätt att kompilera programmen i framtiden. Det som skiljer alternativen åt är att med webservrar och databashanterare så kommer det att vara lättare att implementera din funktionalitet, och med ditt hempulade program så kommer du att få lägga ner tid på att bygga din speciallösning.

Spara skiten i en MySQL-databas och gör en SQL-dump med jämna mellanrum så slipper du all tråkig hantering av flatfiler.

Syftet med tråden var att undersöka om det fanns mjukvara som klarade detta. MySQL uppfyller inte kraven på beständighet.

Egentligen handlar det inte så mycket om algoritmen för att behandla datan, den är sekundär och kan vara komplex. Det viktiga är att datan sparas i ett öppet och väldefinierat format, så att vem som helst skulle kunna skriva ett program för att läsa datan. Endast rena text-filer uppfyller detta så vitt jag kan se och de har fördelen att de går att läsa för hand också. Betänk att detta är data som skall klara sig i 100år som minst. Inte ens text-filer kan antas klara det, men de är nog bäst lämpade.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gräs-Mannen
Syftet med tråden var att undersöka om det fanns mjukvara som klarade detta. MySQL uppfyller inte kraven på beständighet.

Egentligen handlar det inte så mycket om algoritmen för att behandla datan, den är sekundär och kan vara komplex. Det viktiga är att datan sparas i ett öppet och väldefinierat format, så att vem som helst skulle kunna skriva ett program för att läsa datan. Endast rena text-filer uppfyller detta så vitt jag kan se och de har fördelen att de går att läsa för hand också. Betänk att detta är data som skall klara sig i 100år som minst. Inte ens text-filer kan antas klara det, men de är nog bäst lämpade.

Då är väl XML bättre än textfiler, eller anser du att det är lika svårt att tolka som en SQL-dump? Ditt problem är dock hur du ska kombinera kryptering med textfiler "i ett öppet och väldefinierat format, så att vem som helst skulle kunna skriva ett program för att läsa datan".

Det känns dock som om att du enbart tänker på att datan ska vara lätttolkad och inte alls på att hur du ska implementera din funktionalitet på ett sätt som är körbart om hundra år. Hur du än gör din lösning så kommer du ha problemet att hårdvaran förändras med tiden, vilket gör att det inte finns någon programvara som uppfyller dina krav på beständighet. Med tanke på dina väldigt speciella krav så kan jag nog påstå att den programvara du söker inte existerar.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phod
Då är väl XML bättre än textfiler, eller anser du att det är lika svårt att tolka som en SQL-dump? Ditt problem är dock hur du ska kombinera kryptering med textfiler "i ett öppet och väldefinierat format, så att vem som helst skulle kunna skriva ett program för att läsa datan".

Det känns dock som om att du enbart tänker på att datan ska vara lätttolkad och inte alls på att hur du ska implementera din funktionalitet på ett sätt som är körbart om hundra år. Hur du än gör din lösning så kommer du ha problemet att hårdvaran förändras med tiden, vilket gör att det inte finns någon programvara som uppfyller dina krav på beständighet. Med tanke på dina väldigt speciella krav så kan jag nog påstå att den programvara du söker inte existerar.

Precis, inget format kan anses hålla så länge, men jag tror att text-filer har bäst möjlighet, och som du säger, xml lämpar sig ypperligt för uppgiften.

Det kommer då vara läsbart och enkelt att skriva ny mjukvara utifrån en datafil om specifikationen ändå skulle försvinna i tidens mörker.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem

köp dig en schysst bok istället och skriv för hand

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toke
köp dig en schysst bok istället och skriv för hand

Då får jag ju ingen kryptering, den riskerar att tappas bort, den är inte sökbar etc. Jag ser inga fördelar

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gtok
TiddlyWiki?

Nu närmar vi oss något. Det var nog det bästa färdiga förslaget hitills. Ska undersöka det lite mer.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?