8800GTX tjuter utav bara helvete. Glapp?

Permalänk
Avstängd

8800GTX tjuter utav bara helvete. Glapp?

Har en dator här som gett mig huvudbry de senaste två åren, den har perioder då den kraschar medans den tjuter som fan. Tjutets natur är sådant att man inte kan registrera var det kommer ifrån. Efter att ha pillat runt i datorn brukar det fungera en tid. Utan att vi fått grepp om vad som ändrats. Men vi tröttnade på eländet och bytte ut det mesta, allt utom DVD och grafikkort. Startar den och den jävla skiten tjuter igen.

Det är alltså det jävla grafikkortet som har den efterblivna lösningen att tjuta utav bara helvete med en olokaliserbart ton. Istället för på något sätt försöka förmedla att något är fel med små pip eller lysdioder. Det verkar som att det hjälper att peta på grafkkortets strömförsörjningskablar. Måste vara något som är glapp då, vi har testat med olika nätagg som sagt utan att det hjälpt.

Någon annan som haft problemet? Hur löste ni? Går ju att reklamera men känns ju jävligt onödigt med ett sånt enkelt fel.

Permalänk
Medlem

vad är det för nätagg du har?
mitt tjuter när jag inte har kopplat 6-pin pci-express ström kopplingen till grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Japp, ett högt tjut (vet hur det låter, fruktansvärt) är ett tecken på att kortet inte får strömmen det behöver. Men startat datorn upp trots tjutet? Isåfall kan man ju börja fundera... 8800GTX har två 6-pin kontakter, och ett fungerande kort tjuter bara när ingen av dem är ikopplade. Kör du med pci-e kontakter direkt ifrån nättagg eller kör du med adapter?

Mvh

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Linuz92
vad är det för nätagg du har?
mitt tjuter när jag inte har kopplat 6-pin pci-express ström kopplingen till grafikkortet.

Om du läser så ser du att sladdarna är i, bara det att de kan tjuta utav bara helvete så fort man petar på dem. Alltså en form av glapp.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saodie
Japp, ett högt tjut (vet hur det låter, fruktansvärt) är ett tecken på att kortet inte får strömmen det behöver. Men startat datorn upp trots tjutet? Isåfall kan man ju börja fundera... 8800GTX har två 6-pin kontakter, och ett fungerande kort tjuter bara när ingen av dem är ikopplade. Kör du med pci-e kontakter direkt ifrån nättagg eller kör du med adapter?

Mvh

Så det tjuter bara om båda är ur alltså? Vad händer när bara en är i då?
Vi kör utan adapter och just nu kör vi med ett Corsair 750W. Eftersom vi misstänkte att det förre (som var modulärt) glappade någonstans satsade vi p ett rejält ett utan några glappmöjligheter.

Permalänk
Medlem

Vilken frekvens skulle du säga att tjutet ligger på. Är det typ:
440Hz? http://www.youtube.com/watch?v=OUvlamJN3nM
220Hz? http://www.youtube.com/watch?v=82HaIjTq0yk&feature=related
eller typ 8000 Hz? http://www.youtube.com/watch?v=Zfhxclj7U3g&feature=related

Eller om du känner att du har tid över:
http://www.youtube.com/watch?v=4G60hM1W_mk&feature=related

Eller är det kanske pulsande ljud?

Mitt grafikkort (tror jag) piper också ibland men konstigt nog endast i vissa spelmenyar med en ton på omkring 8kHz.

Visa signatur

Dator 1. Intel i5 4690K, 8 GB ram, Gigabyte GTX 770, FD Integra R2 650 W, Fractal Design R4, CM Hyper 212 EVO
Dator 2: Intel core 2 duo e8400 @ 3.0 Ghz, 4 GB ram, Gainward 8800Gt 512 mb. 11697 p @ 3dmark 06

Permalänk

Mitt XFX 8800GT pep endast i början vet inte hur jag löste det, men tror det hade o göra med nätagget. Hade ett 750W Corsair som dog helt och hållet, så böt till en 620W Corsair, modulärt, som funkat hur bra som helst

Testa om du kan ta loss grafikkortet och skruva tillbaka det igen, ifall det hjälper alltså... att det typ glappar mellan moderkort o grafikkort bör inte uteslutas...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mazda282
Vilken frekvens skulle du säga att tjutet ligger på. Är det typ:
440Hz? http://www.youtube.com/watch?v=OUvlamJN3nM
220Hz? http://www.youtube.com/watch?v=82HaIjTq0yk&feature=related
eller typ 8000 Hz? http://www.youtube.com/watch?v=Zfhxclj7U3g&feature=related

Eller om du känner att du har tid över:
http://www.youtube.com/watch?v=4G60hM1W_mk&feature=related

Eller är det kanske pulsande ljud?

Mitt grafikkort (tror jag) piper också ibland men konstigt nog endast i vissa spelmenyar med en ton på omkring 8kHz.

Alltså inte ett litet pip. Vi snackar ett högt jävla tjut i typ 2KHz.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aurastream
Mitt XFX 8800GT pep endast i början vet inte hur jag löste det, men tror det hade o göra med nätagget. Hade ett 750W Corsair som dog helt och hållet, så böt till en 620W Corsair, modulärt, som funkat hur bra som helst

Testa om du kan ta loss grafikkortet och skruva tillbaka det igen, ifall det hjälper alltså... att det typ glappar mellan moderkort o grafikkort bör inte uteslutas...

Har testat det otaliga gånger. Det verkar vara relaterat till sladdarna som ger ström. Och det är inget fel med sladdarna, Vi har testat med olika nätagg men även olika sladdar från samma nätagg.Verkar vara kontakten på moderkortet som krånglar.

Permalänk
Medlem

Mina 8800GTX fungerade på följande vis:

0 pcie-kontakt = Tjutet du beskriver, bootar inte ens.
1 pcie-kontakt = Inget tjut, allt fungerar som vanligt. Dålig prestanda i spel.
2 pcie-kontakt = 100% prestanda

Jag tror det är nått skit med nätagget, enda naturliga förklaringen.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem

sån här oändligt pip hade vi på vår gamla stationära dator också, fast i nätaggregatet. det som var "felet" på den var att det va mycket damm i nätaggregatets fläkt... kanske samma på ditt grafikkort?

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk

De gånger jag har hört om sådana här problem har det varit tjut som håller på hela tiden, inte bara vid boot. Från tidigare trådar jag har läst så var problemet en kondensator (tror jag) som var konstig. Jag kommer inte ihåg hur personen löste sitt problem, men du är inte ensam, så mycket vet jag.
Har du garanti kvar? Ring återförsäljare?

/Calle

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av t0t4l str3
De gånger jag har hört om sådana här problem har det varit tjut som håller på hela tiden, inte bara vid boot. Från tidigare trådar jag har läst så var problemet en kondensator (tror jag) som var konstig. Jag kommer inte ihåg hur personen löste sitt problem, men du är inte ensam, så mycket vet jag.
Har du garanti kvar? Ring återförsäljare?

/Calle

Det "tjut" du nämner är ett vinande ljud som ligger där hela tiden. Det trådskaparen menar (som jag har uppfattat det) är ett otroligt högt tjut som kommer direkt vid boot och som inte har med några kondensatorer att göra, och som är en signal för att kortet får för lite ström.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saodie
Mina 8800GTX fungerade på följande vis:

0 pcie-kontakt = Tjutet du beskriver, bootar inte ens.
1 pcie-kontakt = Inget tjut, allt fungerar som vanligt. Dålig prestanda i spel.
2 pcie-kontakt = 100% prestanda

Jag tror det är nått skit med nätagget, enda naturliga förklaringen.

Men vi har bytt nätagg. Och felet kommer så fort man petar på grafikkortets strömsladdar, nere vid grafikkortet, och försvinner när man stänger av datorn och petar lite på dem igen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pjuppi
sån här oändligt pip hade vi på vår gamla stationära dator också, fast i nätaggregatet. det som var "felet" på den var att det va mycket damm i nätaggregatets fläkt... kanske samma på ditt grafikkort?

Grafikkortet går svalt och är ordentligt rengjort, likaså är detinga problem med nätaggen.

Permalänk
Medlem

låter som det är något glapp i grafikkorts portarna. Har du kollat piggarna som går ner i kortet etc ?

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9