Möjligtvis blåsning! Grafikkort

Permalänk
Medlem

Möjligtvis blåsning! Grafikkort

Hejsan,

I tisdags "köpte" jag ett begagnat GTX260 här på swecl. och hela mejlkontakten gick fint och allt verkade bra. Betalade förskott i onsdags då jag inte orkade vänta på segheten med olika giron såsom Internetgirot.se etc. Men nu efter att jag betalat in pengarna till han så har han inte svarat på mejlen,, vet inte om man ska oroa sej för mkt nu såhär dags i onödan utan kanske invänta helgen utifall han varit upptagen tex...

Men iaf OM han nu försöker blåsa mej, finns det någon chans att kunna få tag på vem det är etc med hjälp av hans banknr eller annonsen här på swecl. för att kunna kontakta han eller göra en anmälan??? Om nu ens man kan göra en anmälan då jag betalat pengarna till han "frivilligt".

Är tyvärr student så tänker inte låta mina 1400kr försvinna pga nån nöt som gör en amatörmässig blåsning.

Så OM nu det är en ren blåsning KAN jag på något sätt få reda på vem det är med hjälp av IP eller Email eller Banknr?? Är inte så kunnig med frågor som denna just så därför vänder jag mej till er!'

Tack på förhand, Timmy

EDIT::: Har blivit blåst och allting är anmält osv men tror inte jag får tillbaka några pengar. Men man får se dessa pengar som läropengar! Lider väldigt med alla ni som blivit blåsta på bra mycket mer pengar då den "lärningen" inte är lika "svårsmällt"

Kan även tillägga att om någon är nyfiken så kan denna läsas för lite mer info om nätblåsningar: http://www.vt.se/konsument/artikel.aspx?articleid=4853555

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk
Medlem

Har du inget tele nummer ? Kanske inte kommer åt mejlen datorhaveri etc... Svarar han inte efter upprepade försök på telefon och mail så måste man nog börja med en polis anmälan. Men har du hans namn och var han bor så leta upp hans telefonnummer, är mitt tips.

Visa signatur

HTPC Antec Fusion remote Corsair 450W Msi z370 Mortar Intel i3 8100 2x4Gb Corsair DDR 3200
Work Corsair Carbide 500R Nätagg 750W Corsair i40 Asus x570 TUF Amd Ryzen 5 3600X 2x8Gb DDR4 3600Mhz cl16 Asus RX 6700XT 12Gb dual

Permalänk

Bergis har du handlat av samma snubbe som golflars i följande länk http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=8527...

Permalänk
Medlem

Om det är någon som är amatörmässig så är det ju du som inte tänker igenom innan du handlar.

Betala ALDRIG i förskott om du inte känner personen ifråga, dina pengar kan du nog antagligen anse som "borta". Banken lämnar aldrig ut uppgifter om vem som
äger ett bankkonto. Men polisanmälan kan ju eventuellt öka chansen för att du
får tillbaka dina pengar.

Permalänk
Medlem

skriver här med

troligen är du lurad

jag blev det själv av troligen samma robban, fast då hette han bjelv.

hans konto slutade han använda samtidigt som jag polisanmälde honom och denna robban som troligen blåst dig startade sitt konto samma dag som han slutade med det förra, och ortsnmanet var/är KD på båda kontona med

om du vill kan vi utbyta kontonummer o se om det är samma kontonummer . isf så ska d rapporteras till polis

Permalänk
Medlem

EDIT;
Läste fel trodde det stog robbaz

Permalänk
Medlem

Det enda man kan tänkas betala i förskott är fraktavgiften för att få det som ett postförskott.

Visa signatur

Derp

Permalänk
Medlem

Okej japp kan erkänna att det var amatörmässigt gjort från min sida... Men har gjort alla mina köp via Internetgirot i princip och det tar sån tid allt det. Så den ggn man gjorde ett undantag på den fronten vart man blåst -.- Okej läropengar får man väl tänka då jag helt enkelt härdanefter får acceptera att det tar runt veckan med giro! Fyfan vad man känner sej dum nu -.-

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk
Medlem

Säger som jag sagt förut, Swec sätt för fan! in Payson som enda batalningsalternativ.
Är inte tillräckligt många här inne som handlar på marknaden för att klaga på att det är jobbigt och krångligt osv. Det är varken jobbigt eller krångligt, ta lärdom av Tradera vet ja, har använt Payson i samband med 10-talet köp därifrån. Hur säkert som helst. Säkerheten först borde vara standard på alla sidor där begagnad och säljavdelningar existerar,

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Om ni som blivit lurade av denna person gör en gemensam anmälan mot honom, så har polisen rätt att få alla uppgifter om namn/adress etc till den som är innehavare av ett konto.
Mitt tips är iaf att ni gör detta.

Permalänk
Medlem

Jo det haru faktiskt rätt i... men är inte det payson som måste vilja "sponsra" isf? Jo det borde faktiskt spamma vart man än går in att man ska ta sånt som alternativ under affärer så man absolut INTE kan säga för sej sj att "jag orkar inte vänta en vecka på bara affären så jag skicka på en ggn" (typ)

Sweclockers borde också ha att utomstående kanske inte ska få lägga in annonser utan bara dess medlemmar.. På så sätt få ett ärligt och säkert forum/annonsplats... ((?)kanske redan har det, har lagt in då jag varit inloggad varje ggn(?))

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk
Medlem

tycker det dyker upp folk som blir lurade hela tiden, och alla har gjort samma misstag. "jag snackade med han på mejlen, satte in pengarna, och nu svarar han inte på mina mejl längre".. Följ min enkla "checklista" och sluta bli lurade!

checklista för ett säkrare köp av privatperson

1: seriös mejladress? tex: urban_123456789@hotmail.com är inte en seriös mail, hitta en annan vara eller riskera att bli av med dina pengar. valet är ditt.

2: har du ett telefonnummer? kolla upp det på Eniro och jämför det med hans namn enligt annonsen.. ring sen o snacka med personen i fråga och kolla lite så han inte verkar vara nån knarkare eller nån annan skummis...

3: kolla även upp adress på personen i fråga mot tel nummer och namn. är telefonen inte registrerad, be då personen att ringa från sin hemtelefon om sån finns, annars bör du ju höra varningsklockorna ringa långa vägar!

4: sätt inte över pengarna på internetbanken om du inte kan få nån bekräftelse på att det är hans konto.. jag kan inte det, därför kör jag "oldscoool" varianten med att sätta över pengarna manuellt på banken. då kan man få en bekräftelse på att det är rätt person som får pengarna.

följer man dessa enkla råd, är kritisk till eventuella skumheter, så lovar jag att chansen är väldigt liten att man blir blåst.

tänk även på att du inte är ute efter att ha personen du ska köpa något av som vän, du ska köpa en pryl av honom/henne, inget annat. är det en seriös säljare så förstår han garanterat att du är misstänksam mot honom. jag har till och med bett en person som bara hade oreggat mobilnummer att gå hem till sina föräldrar och ringt mig från deras hemtelefon för att jag skulle få en adress att gå på. han förstod precis, och det var inget som helst problem.

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk

Om du har hans kontonummer kommer det inte vara svårt för polisen att leta reda på honom. Så gör en anmälan och hoppas dom gör jobbet.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Jo det är alla bra råd de du skrivit. Dock brukar jag till 99% använda mej utav internetgirot.se så behöver man knappt ha kontakt alls utan skriver i rätt uppgifter, skickar, han får dom, skickar osvosv sen haru helt plötsligt dedär fräna grafikkortet i hand och han får sina pengar oavsett om han är al quida medlem eller hitlers bror eftersom jag fått mitt grafikkort...

Dock så var det ju just den ggn man inte orkade söla då man har gjort så många affärer så man känner sej säker att betala i förskott näre handlar om dataprylar... Men hoppsan där rök pengarna... Man får se kanske får tbx dom eller inte, men får se det som läropengar att hålla ögon o öron öppna mer och endast köra via giron ELLER göra som du Tommie_l säger att kräva saker för att få den säkerhet man behöver.

Men som sagt, jag ska inte snyffta och böla över era axlar för att jag klantade mej och var teknikkåt/ivrig och blev blåst. Ärendet är polisanmält och Kanske gör polisen något åt saken så killen iaf får sitt straff... Även om det är "sverige-mildt" och han kanske får 1/10 del av dom pengarna han har lurat av våran befolkning.. Men endå^^

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk
Medlem

Har du polisanmält honom ännu

Hoppas att du hat polisanmält honom. Skulle även vara kul att höra hur det går. det finns säkert fler här på sweckockers som blivit lurade men som inte vill skämmas.
Hoppas att det löser sig.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Jepp polisanmälan is Klaart sedan igår... Så nu återser det ju bara att se hur bra vårat rättssystem är i sverige *fniss*

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk
Avstängd

Nice Hoppas det går vägen ^^ xD

edit: Har du tur tar polisen tag i ärendet när det har legat ett tag hos dem, men det viktiga är ju ATT dom tar tag i det och du får dina pengar även om det tar tid.;):P

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

suck.. ringde in min polisanmälan idag jag.. förmodligen samma kille som lurat ett gäng här.. kan ju vara bra att koppla ihop alla anmälningar så det finns en möjlighet att polisen _kanske_ sätter dit det aset. gjorde min insättning samtidigt som dig timpO. "hur dum får man va".. jo tack har hört det så det räcker...

Visa signatur

"hÖöp!"

Permalänk
Medlem

Borde dom inte kunna tracka mailet ganska lätt och få fram IP, och därmed adress? Om han nu inte banhof

Permalänk
Medlem

vet inte vad operatörerna tycker om bedrägeri.. loggar har de alla. sen är frågan om hur länge de sparar dem..

Visa signatur

"hÖöp!"

Permalänk
Inaktiv

När jag betalar någon i förskott, ska jag ha ett för- och efternamn, adress och hemtelefonnummer som jag kan prata med honom i innan det sker.

Försöker han blåsa mig kommer jag och ett bollträ och hälsar på. Den svenska myndigheten är så förbannat löjlig så att ta saken i egna händer är det som gäller.

Permalänk
Medlem

rättsskydd kallas det.. det ska till en rejäl förundersökning innan något kan göras och det har de inte alltid resurser för..

Visa signatur

"hÖöp!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scumbagh
suck.. ringde in min polisanmälan idag jag.. förmodligen samma kille som lurat ett gäng här.. kan ju vara bra att koppla ihop alla anmälningar så det finns en möjlighet att polisen _kanske_ sätter dit det aset. gjorde min insättning samtidigt som dig timpO. "hur dum får man va".. jo tack har hört det så det räcker...

Bra nu är ni 100% fler som polisanmält honom. Om det finns fler där ute tveka inte att anmäla.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Finanskris då blir det mer bluffare. Tjäna några oärliga pengar eller hamna på gatan?:P Nej jag skulle inte göra det. Men man börjar fundera på ifall de är fattiga eller bara har satt det i system och tjänar sig en hacka.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Alltså fan man läser ju hela tiden folk som blir lurade här på swec marknaden.. bättre å inte handla här vem som helst kan ju bara lura folk, förskott sen får man pengar å försvinner och svarar inte på mail etc..

Permalänk

Tråkigt att sånt här händer! Jag skulle göra en affär på NH en gång, men märkte ganska fort att det var något skumt.. dååå sa jag det till honom, att antingen gör du så här (så gör jag affären med dig), eller blir det ingen affär.

Då mailade han aldrig tillbaka. Sätt gränsen, det är du som är köpare.. och du ska ju inte bli "vän" med honom/henne precis.

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Man måste numera ha varit medlem i minst två månader för att kunna lägg upp annonser i marknad.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
*tråd flyttad*

Man måste numera ha varit medlem i minst två månader för att kunna lägg upp annonser i marknad.

bra intiativ!
Ett ytterligare tips är att kolla hur aktiv personen i fråga är här på forumet.
Sen tycker jag man ska bojkotta alla säljare som inte "orkar" göra sig besväret att starta ett payson konto och låta köpet gå via payson garantin.
Att starta ett payson konto är inte hälften så jobbigt som att embalera ett paket och sedan skicka det. Utgå ifrån att säljaren inte kommer orka skicka paketet om han/hon inte ens orkar starta ett payson konto!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
*tråd flyttad*

Man måste numera ha varit medlem i minst två månader för att kunna lägg upp annonser i marknad.

Jättebra gjort av Sweclockers!

Tänkte precis säga det, det är många här som säger att man aldrig ska betala in något i förskott, jag kan till viss del hålla med om det.

Men jag som säljer relativt frekvent här på swec och har varit medlem ett tag här nu vet att oftast är förskottsbetalning en smidigt sätt.

Jag är relativt aktiv i marknads delen och säljer ofta, och mina köpare har inte tvivlat på att förskottsbetala, mitt råd är att titta på Sweclockers användarprofil vem som lagt ut annonsen.

Någon som har varit medlem länge tror jag inte är ute efter att blåsa dig.

Sedan så åker ofta dessa bedragare dit, det kan jag informera er om från källor innom polisen. Detta vet också oftast bedragaren, men de är inte ett så stort problem. De kan ha skulder i undre världen de måste bli av med och att få sitta lite på kåken är ett långt mindre problem än att riskera liv och lem i denna värld.

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem

Ojoj vad tråden har blivit kollad.. Många endå som är oroliga/har blivit bedragen/insatta i frågan här på forumet.

Bra tips/trix för bra köp dessutom!

Och tack Sweclockers för att ni engagerar er i ämnet! Kommer ihåg att det var en omröstning förut om tex man skulle ha något rankingsystem här på swecl. Och det är nästan en bra idé om man kommer på något smart sätt.... ELLER bara om man får betygsätta användaren/försäljaren tex så det blir lite åt tradera-hållet! Skulle vara fint med någon tråd/omröstning om det kanske igen för att se om intresset finns

2 Månader är också både Ja o Nej, ganska kort men endå en klar förbättring till ett säkert forum/marknad!

Och till alla som endå blir/blivit bedragna. (ni som inte vet) Gå till eran bank och be om reklamationsblankett så Finns chansen att få sina pengar tbx på en ggn direkt av banken! Inte 100% snara 50/50 men chansen finns iaf (Y)

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k