ett kort som lever upp till 9800GX2

Permalänk
Medlem

ett kort som lever upp till 9800GX2

Hej!

Jag har ett xfx 9800 gX2 som har slutat att fungera .. jag har inget annat val nu än att skaffa ett nytt kort .. min fråga är följande; vilket kort är mest likt mitt GX2:a prestandamässigt, idag?

Jag kan tänka mig båda ATI och Nvidia kort .. alla svar är välkommna och högst uppskattade!

mina spec i övrigt:

Asus Striker Formula II
q6600 @ 2.6ghz
OCZ 2gb X 4
WD RaptorX 150Gb
2 X Samsung 500GB
ett trasigt 9800 GX2 =/

tack på förhand

Permalänk
Avstängd

ett ati 4870 eller ett 275 motsvarar ett 9800gx2 och kanske lite bättre

Permalänk
Medlem

mitt 4890 presterar bättre än mitt gamla 9800gx2 (iaf i 1920*1080)

så en sån är inte helt fel..

Permalänk
Medlem

Har du inte livstids garenti på ditt kort ? Vid normal sködsel så har jag för mig att på dessa extremkort så har man det. Evga har det på mitt 9800gx2. (har jag för mig att de sa när jag köpte kortet)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Har du inte livstids garenti på ditt kort ? Vid normal sködsel så har jag för mig att på dessa extremkort så har man det. Evga har det på mitt 9800gx2. (har jag för mig att de sa när jag köpte kortet)

eddt hadde fel. det var "endast" 10år

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Han har ju knappast haft sitt gx2 i mer än tio år...
Om du inte kan få ett nytt på garantin köp ett hd4890

Permalänk
Medlem

Ett gtx280,gtx275 eller hd4890 är väl dom kort som ligger närmast ditt kort.

Hade själv valt ett gtx260 eller hd4870 då dom inte ligger långt efter 275/4890 i prestanda men har mycket bättre pris.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem

tack alla för era snabba svar!

@ sesese

Jag har kollat upp det där nämligen. kortet är köpt hos DB 08-03, och dom har ju konkat och kommit tillbaka under en ny ägare. XFX som är kortets tillverkare har bara 1års garanti på det .. enligt deras hemsida.

@ tEan

Ja tror att du har rätt. 260 kostar runt 2000 nu, medans dom andra ligger på minst 1000kr mer och skiljer sig inte så mycket.

Ska nog aldrig mer handla XFX prylar, dom är ju kassa på garanti .. 1års garanti för ett kort som kostar/kostade 4400kr .. =/ löjligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iSean
tack alla för era snabba svar!

@ sesese

Jag har kollat upp det där nämligen. kortet är köpt hos DB 08-03, och dom har ju konkat och kommit tillbaka under en ny ägare. XFX som är kortets tillverkare har bara 1års garanti på det .. enligt deras hemsida.

@ tEan

Ja tror att du har rätt. 260 kostar runt 2000 nu, medans dom andra ligger på minst 1000kr mer och skiljer sig inte så mycket.

Ska nog aldrig mer handla XFX prylar, dom är ju kassa på garanti .. 1års garanti för ett kort som kostar/kostade 4400kr .. =/ löjligt.

Xfx är ju kända för sin livstids garanti så jag kan inte förstå varför ditt kort skulle ha så dålig garanti tid?.Har du registrerat ditt kort på xfx`s hemsida?.

Jag tror du har missat något.Har själv 2 xfx kort o båda dom har 2x livstidsgaranti(betyder att om du säljer ditt kort så har den nya ägaren oxå livstids garanti på kortet om försäljningen reggas på xfxs hemsida)

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iSean
@ tEan

Ja tror att du har rätt. 260 kostar runt 2000 nu, medans dom andra ligger på minst 1000kr mer och skiljer sig inte så mycket.

Öhh. vart fick du det ifrån?

ett asus 4890 för 2300inkl frakt
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=421787

Med detta klockar du ju 1ghz på core och då j***ar har du ett grafikkort som heter duga

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iSean
tack alla för era snabba svar!

@ sesese

Jag har kollat upp det där nämligen. kortet är köpt hos DB 08-03, och dom har ju konkat och kommit tillbaka under en ny ägare. XFX som är kortets tillverkare har bara 1års garanti på det .. enligt deras hemsida.

@ tEan

Ja tror att du har rätt. 260 kostar runt 2000 nu, medans dom andra ligger på minst 1000kr mer och skiljer sig inte så mycket.

Ska nog aldrig mer handla XFX prylar, dom är ju kassa på garanti .. 1års garanti för ett kort som kostar/kostade 4400kr .. =/ löjligt.

KOLLA FÖRST MED SUPORTAVDELNINGEN FÖR DITT GRAFIKKORT. DET ÄR DE SOM HAR HAND OM GARENTIERNA. Din butik har du endast för att slippa ringa själv, skicka kortet och all övrig info som behövs. Nu när butiken har konkat så får du ta hand om detta själv. Har du otur har dom ingen suport på svenska.

OBS oavsett vad du handlar så har du i sverige 2 års garenti på det som du köper enligt konsumentköplagen sedan så får deskiva vad de vill på kvittot. Det har Sosialdemokraterna ordnat.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sesese
OBS oavsett vad du handlar så har du i sverige 2 års garenti på det som du köper enligt konsumentköplagen sedan så får deskiva vad de vill på kvittot. Det har Sosialdemokraterna ordnat.

Man har inte garanti utan reklamationsrätt. Det första halvåret anses felet vara ursprungligt och säljaren måste bevisa att man inte orsakat felet. Efter det första halvåret är det dock din sak att bevisa att felet är ursprungligt och detta har man rätt till ända upp till 3 år.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tEan
Xfx är ju kända för sin livstids garanti så jag kan inte förstå varför ditt kort skulle ha så dålig garanti tid?.Har du registrerat ditt kort på xfx`s hemsida?.

Jag tror du har missat något.Har själv 2 xfx kort o båda dom har 2x livstidsgaranti(betyder att om du säljer ditt kort så har den nya ägaren oxå livstids garanti på kortet om försäljningen reggas på xfxs hemsida)

kollat upp det på deras sida .. lyder som följande;

"WARRANTY PERIOD: XFX warranties hardware Product for a period of one (1) year from purchase from an authorised XFX reseller (proof of purchase will be required). WARRANTY PROCEDURE: Upon return of the hardware Product XFX will, at its option, repair or replace Product at no additional charge, freight prepaid, except as set forth below. Repair parts and replacement Product will be furnished on an exchange basis and will be either reconditioned or new. All replaced Product and parts become the property of XFX. If XFX determines that the Product is not under warranty, it will, at the Customers option, repair the Product using current XFX standard rates for parts and labor, and return the Product UPS Ground at no charge in or out of warranty."

LÄNK

Permalänk
Avstängd

Fel på varan:
Är det fel på en vara du köpt kan du enligt konsumentköplagen ha rätt att:

* kräva att felet avhjälps
* kräva en ny, felfri vara
* få prisavdrag
* få ersättning för reparation
* häva köpet och få pengarna tillbaka
* hålla inne betalningen
* få skadestånd

Men du kan förstås inte kräva alla alternativen. Det är egentligen bara kravet på skadestånd som går att kombinera med något av de andra. Du har rätt att reklamera en vara upp till tre år efter köpet.

Mer information på konsumentverket’s hemsida....

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=6096...

Värt att kolla upp kanske så sparar du ett par tusen.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

@ Kaya

Tack för info. Jag har kollat upp det på konsumentköpsverket . . jag misstänker dock att det blir svårt för mig att bevisa att det är produktfel. Hade det varit en mobiltelefon tillexempel så hade felet varit uppenbart ..

Btw, jag tänkte berätta om sjävla problemet med kortet också .. den har fungerat problemfritt i drygt 1 år.. men sedan en vecka tillbaka så har den börjat bete sig konstigt. 9800gx2 har 2tjärnor(?) och jag använder 2st 24tummare och det började med att den ena skärmen flimmrade och hela bilden var huller om buller redan vid bios loggan.. Under enhetshanteraren så har ena tjärnan ett gult utropstecken och om jag kollar i HWmonitor så finns den inte ens med. Men ibland vid nystart så fungerar båda tjärnorna under en kort tid sen kollapsar bilden på ena skärmen igen. Jag har självfallet testat att växla skärmarna, uppd. driverut. och lite andra tester men problemet kvarstår. Jag kollade även tempratuen med HWMonitor och den låg på 85grader på båda tjärnorna, idle.
Jag misstänker alltså att den blir för varm(?) .. bör tillägga att jag kör ett OCZ gamexstrean 850W nätagg .. men jag börjar nästan misstänka att det är den som orsakar instabiliteten med mitt grafikkort! Vad tror ni guys ?

vad tror ni om dessa två?

palit 260GTX
asus 260gtx

Permalänk
Avstängd

Kärna*

Snacka med XFX, dom är nog rätt så intresserad av att följa dom Svenska lagarna. Sen är det inte så mycket för dig att bevisa. Om kortet slutar att fungera och du inte har varit å skruvat i det så är det ett produktfel.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG