Rätt att få veta hur mina uppgifter lagras?

Permalänk
Medlem

Rätt att få veta hur mina uppgifter lagras?

Har jag inte rätt att få veta hur mina uppgifter lagras?
Jag blir tokig på svaren jag får från comhem, läs nedan.
(har fortfarande ångerrätt på min beställning)

Din fråga:
Hej!

Jag beställde igår bredband hos er.
Vill kolla mer er hur ni står i frågan om lagrande av uppgifter, såsom ip-adresser mm.
Många företag har nu gått ut med att de inte ska lagra sådana uppgifter .

Hur kommer ni bemöta detta?
För mig är detta avgörande för vilket företag jag vill väljer bredband från.

SVAR 2009-04-30

Hej och tack för ditt e-postmeddelande!

Informationen är hemlighetsstämplad och lämnas inte ut till kunderna. Den enda informationen vi lämnar ut är att vi följer svensk lag.

Med vänlig hälsning

Com Hem AB
Kundservice

FRÅGA 2009-04-30

Hej Igen.. Så ni kan alltså inte säga till mig som kund hur ni sparar mina uppgifter? Detta är ju högst intressant för mig om jag ska bli kund hos er. Det finns olika svenska lagar att gå efter, Med hänvisning till Elektronisk kommunikation (2003:289), som bland annat kräver att all kundinformation som inte är nödvändig för den dagliga driften raderas så fort som möjligt. Är det denna lagen ni går efter? Mvh

SVAR 2009-05-06 14:46

Nej det kan vi tyvärr inte

Med vänlig hälsning

Com Hem AB
Kundservice

Permalänk
Medlem

comhem lär väl ge ut information ifall nån efterfrågar via domstol eller nåt?

Permalänk
Medlem

Vad säger personuppgiftslagen i dessa frågor?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Personuppgiftslagen

Visa signatur

3570K @ 4.181 GHz | Asus GTX 670 Directcu II | Asus P8Z77-V | Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | Samsung SSD Basic 830-Series 128GB

Permalänk
Medlem

Snart blir det ju lag på att dom måste spara dessa uppgifter i 1 år tror jag, både nuvarande data men också utökat till vem man mailar ringer osv, allt kommer hamna på minst FRA men kanske också hos SÄPO och möjligen fler myndigheter,
ganska stor risk att det kommer på "andra" avvägar också.
Nåja det mesta går ju komma runt, fast kommer kosta.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Du kanske kan prova detta?

"PUL ger den behandlade rätt att en gång per år avgiftsfritt få information om alla personuppgifter som den personuppgiftsansvariga har lagrat om den behandlade enligt 26 § (1998:204). För att få ett registerutdrag skall den behandlade skicka en egenhändigt underskriven begäran till den personuppgiftsansvariga (det räcker inte att skicka E-post eller fax)."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av samulen
Du kanske kan prova detta?

"PUL ger den behandlade rätt att en gång per år avgiftsfritt få information om alla personuppgifter som den personuppgiftsansvariga har lagrat om den behandlade enligt 26 § (1998:204). För att få ett registerutdrag skall den behandlade skicka en egenhändigt underskriven begäran till den personuppgiftsansvariga (det räcker inte att skicka E-post eller fax)."

Va kul. Det tråkiga är att det inte går att få registerutdrag från alla.
Ibland finns det spärrar upplagda för att mer eller mindre förhindra insyn.

Permalänk
Medlem

Sen när är en IP-adress personuppgifter?
Det är så facinerande att människor verkligen tycker att rätten att få ut de personuppgifter som finns lagrade även innefattar precis allting som är knutet till att man är kund hur avlägset det än må vara. Man har rätt att få ut de personuppgifter som finns lagrade, inte allting som i sin tur är knutet till dessa uppgifter.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Sen när är en IP-adress personuppgifter?
Det är så facinerande att människor verkligen tycker att rätten att få ut de personuppgifter som finns lagrade även innefattar precis allting som är knutet till att man är kund hur avlägset det än må vara. Man har rätt att få ut de personuppgifter som finns lagrade, inte allting som i sin tur är knutet till dessa uppgifter.

Det är några år sedan som datainspektionen klassade IP-adresser som personuppgifter. Kruxet är att det inte är så lätt att begära registerutdrag då de flesta har dynamiska IP-adresser. Har försökt att från min ISP få ut vilka IP-adresser som jag haft och för att skicka till antipiratbyrån för att få registerutdrag. Det gick inte så bra så deras personregister är i princip spärrade för de flesta. Har gjorts så med datainspektionens godkännande fram till årsskiftet.
Det finns register som är spärrade enligt lag men sen har vi de där IP-adressen är nyckel som hos antipiratbyrån. De har massor av personuppgifter men har man so

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av abki
Det är några år sedan som datainspektionen klassade IP-adresser som personuppgifter. Kruxet är att det inte är så lätt att begära registerutdrag då de flesta har dynamiska IP-adresser. Har försökt att från min ISP få ut vilka IP-adresser som jag haft och för att skicka till antipiratbyrån för att få registerutdrag. Det gick inte så bra så deras personregister är i princip spärrade för de flesta. Har gjorts så med datainspektionens godkännande fram till årsskiftet.
Det finns register som är spärrade enligt lag men sen har vi de där IP-adressen är nyckel som hos antipiratbyrån. De har massor av personuppgifter men har man so

Sedär ja, nått jag inte visste om sedan tidigare. Men jag tycker ändå det är facinerande hur många led vissa verkar tycka att PuL ska gälla. Vissa är ju av uppfattningen att de skall kunna få ut varenda papper och post-it som någon inom företaget någonsin skrivit bara för att deras personnummer finns med i en databas någonstans.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.