Snälla förklara för mig OCH min bror (ang. konsol vs. PC spel)

Permalänk
Medlem

Snälla förklara för mig OCH min bror (ang. konsol vs. PC spel)

Alla har ju sen begynnelsen av tid (kanske inte begynnelsen men ni förstår) vetat att en high-end PC har bättre prestanda än konsolerna. Visst alla vet vi också att man inte kan jämföra rakt av då spel till konsoler är bättre optimerade. Men rent hårdvarumässigt så är high-end prylar till PC sjukt mycket starkare, det är ett faktum. Det släpps nya och bättre saker till PC ständigt medan konsoler inte kan uppgraderas, dumt att tro något annat. Är man något alls insatt tekniskt vet man att t.ex. GTX 285 är hästlängder starkare än grafikkorten i både 360 och PS3.

Det är också ett rent FAKTUM att Crysis och WH helt enkelt inte går att spela på konsol med samma detaljrikedom med acceptabel fps. Då har han till sitt försvar att det endast är dom två spelen som är snyggare på pc.
Vad ska jag säga där? Stämmer det?

Han säger att Killzone hyllas överallt för sin grafik och vill gjärna visa att det snackas "överallt" om det.
Jag har spelat Killzone till PS3. _Helt ärligt_ inget märkvärdigt förutom just känslan som var lite utöver normal.

Han kan inget om PC marknaden t.ex hur många shaders har t.ex. HD 4890 eller att det ens finns ett kort som heter så. När det gäller PC och dess potential har han noll koll. Finns det något lätt sätt att förklara för honom att en BRA dator helt enkelt utpresterar konsolerna idag?

Ge mig exempel på spel.

Sen har läste jag någonstans här på swec att te.x. Bioshock 2 inte kommer ha en ny spelmotor. Då var det någon som tyckte det var dåligt men fick som svar att den endast kommer att fräschas upp lite men att konsoler inte klarar så mycket mer och därmed ingen ny grafikmotor. Stämmer det?

Bortsett från att vi har AA och AF (som gör samma spel på konsol snyggare på PC) Den faktorn är han inte insatt i så det glöms lätt när vi pratar om spel.

Hur kan man bevisa att PC helt enkelt har mer potential och snyggare grafik?
Jag är ingen fanboy för "PC". I huset finns det 360, PS3, och en high end PC. och det spelas på alla tre. Spelade ut REsident Evil 5 här om dagen, som för övrigt verkligen inte var något nytt grafikmässigt. Känns lite som att konsol människor har en helt annan standard än vi PC människor.

Missförstå mig inte, om nu jag har fel, så tar jag glatt emot källor på det.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Vad vill du att vi ska säga?

Ja, en dator kan byggas i princip hur snabb som helst, men kostnaden ökar ju i princip exponentiellt med prestandan. Eftersom du kan få godtycklig prestanda är det väl klart att det går att göra snyggare spel?

Och med piratkopieringen kommer utvecklingen fortsätta mot mer och mer vanliga spel till konsoll medan abonnemangsspel och indiespel kommer dominera pc-marknaden.

Just på grund av piratkopieringen designas ju också många spel med en konsoll i åtanke för att kanske ett halvår senare släppa samma spel på pc. Då blir det ju inte så mycket utnyttjande av pc's prestanda.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem

har en kompis som har exakt samma inställning han påstår att "ååhhh ps3 utklassar pc med sin gryyyymma processor osv"

han går inte heller att övertyga D:

eller också så hittar man ett annat sätt att kopieringskydda spel och sänker priserna så folk faktiskt vill betala för dom >:(

Visa signatur

ASRock p67 extreme 4 | OCZ 240gb SSD + 320GB WDC + 1TB WDC GP | Intel Core i7 2600k | Nvidia Geforce GTX970 | 16gb Crucial Ballistix | Antec HC pro 1200w | Fractal define R2

Permalänk
Avstängd

Xbox 360 kom för 5 år sedan. Jämför man en dator för 5 år sedan med en dator nu, då ser man hur fort datorer blir snabbare och xboxen är ju likadan hela tiden.
Processorn kanske var grym 5 år sedan (snarare medelmåttig), fast utveckling går jävligt fort.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gräs-Mannen
Vad vill du att vi ska säga?

Ja, en dator kan byggas i princip hur snabb som helst, men kostnaden ökar ju i princip exponentiellt med prestandan. Eftersom du kan få godtycklig prestanda är det väl klart att det går att göra snyggare spel?

Och med piratkopieringen kommer utvecklingen fortsätta mot mer och mer vanliga spel till konsoll medan abonnemangsspel och indiespel kommer dominera pc-marknaden.

Just på grund av piratkopieringen designas ju också många spel med en konsoll i åtanke för att kanske ett halvår senare släppa samma spel på pc. Då blir det ju inte så mycket utnyttjande av pc's prestanda.

Jag har ett antal frågor som du kanske missade.
Är Crysis och Crysis WH de enda spelen som är snyggare på PC?

Kan väl inte stämma? Massvis med gånger gör utvecklarna bättre texturer osv. när releasen kommer till PC. Tror jag läste att Mass Effect var så, Även Bioshock. Ja faktiskt även Gears of War till PC. GTAIV vet jag inget om, men skulle inte förvåna mig om det var större distance view eller något sådant.

Sen vill jag helt enkelt veta hur jag ska förklara för honom att en high-end pc helt enkelt utklassar en konsol idag?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lofman
har en kompis som har exakt samma inställning han påstår att "ååhhh ps3 utklassar pc med sin gryyyymma processor osv"

han går inte heller att övertyga D:

eller också så hittar man ett annat sätt att kopieringskydda spel och sänker priserna så folk faktiskt vill betala för dom >:(

jag kan inte direkt säga att din kompis har fel, saken är att ps3 och xbox360 programerare kan uttnytja konsollens hårdvara och mjukvara till 100% och resultat blir väldigt stabil och lagom snygg spel.

i pc världen kan en dator som kostar 50000 kr lagga och inte klarar av vissa spel på grund av kompatibilitet med hårdvaran eller buggar i drivrutiner.

om folk komemr ihåg så har crysis spelet varit väldigt resurskrävande när den släpptes. om folk har märkt kanske så gick det inte att spela med höga detaljer på en budget dator men idag efter flera patchar så är den mycket stabilare. men så är det e pc världen och det kommer att vara så hela tiden.

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Xbox 360 kom för 5 år sedan. Jämför man en dator för 5 år sedan med en dator nu, då ser man hur fort datorer blir snabbare och xboxen är ju likadan hela tiden.
Processorn kanske var grym 5 år sedan (snarare medelmåttig), fast utveckling går jävligt fort.

ja men det är också såhär att mjukvara programmeras för att vara optimalt med xboxens innehåll, det resulterar i bra fps trots att den inte har så bra hårdvara

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Inaktiv

Om man är smart så gör man såhär:

Köper en halvdan PC skitbilligt och använder den för internet, office, htpc osv sen köper man en (helst, högst två) konsol/er för spelen. Istället för bärbara konsoller så köper man en walkman-mobil och lyssnar på musik/ljudböcker.

negativ inverkan: Man missar massa bra spel från PC-sidan (Crysis, Star Craft 2 osv) och massa bra spel på bärbara konsoller (patapon, new super mario, castlevania o allt vad de heter)

positiv inverkan: Man sparar SKITMYCKET pengar och får TROTS DET spela massa bra spel (beroende konsol så finns det olika titlar som är tilltalande) och med tiden som (mot förmodan) blir över så kan man lära sig spela något instrument eller umgås mer med vänner.

Om man är rik så gör man såhär:

Köper allt (inklusive en ny PC varje kvartal) och gör vafan man vill.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry

Är Crysis och Crysis WH de enda spelen som är snyggare på PC?

Konsollspel har ju vad jag vet nästan alltid fast grafikinställningar, medan man på en dator oftast kan dra upp inställningarna ganska rejält om man har en bra dator. Detta gör att man kan köra på högre upplösningar med en dator än en konsoll. Om sen spelet ändå ser likadant ut på konsoll som PC så är det snarare så att utvecklarna av spelet helt enkelt gjort en version av spelet som ska fungera på alla plattformar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry

Sen vill jag helt enkelt veta hur jag ska förklara för honom att en high-end pc helt enkelt utklassar en konsol idag?

En high-end PC har ju som du säger kraftigare komponenter än en konsoll. Grafikkortet i en PS3 är t.ex. baserat på Nvidias 7800-arkitektur, så vilket modernt mellanklassgrafikkort som helst borde utklassa det. Cell-processorn i PS3:an kan dock teoretiskt vara bättre än t.ex. Core i7 i vissa fall, om man lyckas använda den optimalt. Detta är dock svårt att göra, speciellt för spel. Däremot så har konsollerna fördelen att de är gjorda speciellt för att köra spel, och kan därför möjligtvis använda hårdvaran mer effektivt än en PC. Det är iofs. också en nackdel, eftersom en dator kan göra så mycket mer än en konsoll kan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pazu

Om man är smart så gör man såhär:

Köper en halvdan PC skitbilligt och använder den för internet, office, htpc osv sen köper man en (helst, högst två) konsol/er för spelen. Istället för bärbara konsoller så köper man en walkman-mobil och lyssnar på musik/ljudböcker.

negativ inverkan: Man missar massa bra spel från PC-sidan (Crysis, Star Craft 2 osv) och massa bra spel på bärbara konsoller (patapon, new super mario, castlevania o allt vad de heter)

positiv inverkan: Man sparar SKITMYCKET pengar och får TROTS DET spela massa bra spel (beroende konsol så finns det olika titlar som är tilltalande) och med tiden som (mot förmodan) blir över så kan man lära sig spela något instrument eller umgås mer med vänner.

Om man är rik så gör man såhär:

Köper allt (inklusive en ny PC varje kvartal) och gör vafan man vill.

Eller så är man smart och köper en medelbra dator som klarar av alla dagens spel utan problem. Sen uppdaterar man den lite allt eftersom istället för att bara köpa en ny. Då slipper man missa en massa bra spel från PC-sidan

Permalänk
Medlem

Ett inlägg (som iofs kan vara optimeringsrelaterad, men ändå) kan vara att jämföra Foldingprestandan på PS3 vs CPU vs GPU och att GPU smiskar rosa babianstjärt med de andra i den kampen vet nog alla som sysslar med folding. Dessutom smiskar en fyrkärnig CPU den sexkärniga PS3:an ganska så enkelt. Lägg sedan ihop dessa två och jämför det med PS3:an så får du en, enligt mig, ganska bra bild av hur det faktiskt ligger till med prestanda i konsol vs pc. Dock ligger det naturligtvis PC:n i fatet att den av olika anledningar är dyrare men dessutom ett antal år nyare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
Konsollspel har ju vad jag vet nästan alltid fast grafikinställningar, medan man på en dator oftast kan dra upp inställningarna ganska rejält om man har en bra dator. Detta gör att man kan köra på högre upplösningar med en dator än en konsoll. Om sen spelet ändå ser likadant ut på konsoll som PC så är det snarare så att utvecklarna av spelet helt enkelt gjort en version av spelet som ska fungera på alla plattformar.

En high-end PC har ju som du säger kraftigare komponenter än en konsoll. Grafikkortet i en PS3 är t.ex. baserat på Nvidias 7800-arkitektur, så vilket modernt mellanklassgrafikkort som helst borde utklassa det. Cell-processorn i PS3:an kan dock teoretiskt vara bättre än t.ex. Core i7 i vissa fall, om man lyckas använda den optimalt. Detta är dock svårt att göra, speciellt för spel. Däremot så har konsollerna fördelen att de är gjorda speciellt för att köra spel, och kan därför möjligtvis använda hårdvaran mer effektivt än en PC. Det är iofs. också en nackdel, eftersom en dator kan göra så mycket mer än en konsoll kan.

Eller så är man smart och köper en medelbra dator som klarar av alla dagens spel utan problem. Sen uppdaterar man den lite allt eftersom istället för att bara köpa en ny. Då slipper man missa en massa bra spel från PC-sidan

Du citerar fel person jag skrev inte det där. Står att det är Ursprungligen skrivet av mig på ditt citat.

Ang. Grafik, läste dessutom att far cry 2 på konsol är medium inställningar på PC versionen.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Ang. Grafik, läste dessutom att far cry 2 på konsol är medium inställningar på PC versionen.

Dock är väl det antagligen en portning vilket kan betyda dålig optimering.

Permalänk

anledningen till varför ps3/xbox spel hänger med så pass bra som dom gör är ju rätt enkel. dom allra flesta spelen är tillverkade till konsollerna och då med deras begränsningar, sen är dom oftast bara portade över till pc´n. ibland med uppdaterade texturer men oftast inte och bara texturerna gör inte alltid så stor skillnad(iaf inte om man inte jämför spel brevid varandra)

kollar man på spelen som är gjorda för pc så kan man ju hitta spel där den grafiska skillnaden faktiskt är rätt stor, även ett par år tillbaka.

Visa signatur

P4 2,8ghz,asus P4SD-LE, 2GB pc3200, 160gb HD, Leadtek A400LE 12/1,6 @ 399/876 128mb 1,4V, SB Audigy 2, 3dmark 03: 10846 3dmark 05: 4206

E6420, Gigabyte GA-965P-S3, 2GB Corsair twinx2 CM2X1024A-6400 , XFX 8800GTS 320mb, Hiper type-R 530W , antec 900

Permalänk

Eller så bryr man sig helt enkelt. Tycker din bror att konsol är bättre så låt han tycka de. I och med att du slutar säga att PC är bättre för syftet så kommer han snart tröttna på fanboyismen. Allt blir så mycket trevligare då.

Jag har själv varit en fanboy. Tyckte att Sega bättre än Nintendo, Playstation bättre än N64, Xbox bättre än PS2 och Gamecube osv osv. You get the point.
Men jag har lärt mig att inte klaga och tjafsa om det.
Allt har sina fördelar och nackdelar så är de bara.

Visa signatur

"Und bist du manchmal auch allein, Ich pflanze dir ein Schwesterlein"

Permalänk
Avstängd
Citat:

[i]
Jag har själv varit en fanboy. Tyckte att Sega bättre än Nintendo, Playstation bättre än N64, Xbox bättre än PS2 och Gamecube osv osv. You get the point.
Men jag har lärt mig att inte klaga och tjafsa om det.
Allt har sina fördelar och nackdelar så är de bara. [/B]

Vanesak

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

Japp som jag misstänkte har hittat källor på att far cry 2 på konsol endast är medium på pc. Mass effect är upphottat till pc också. Samma med gta 4 och bioshock. Dock är bioshock jämfört med 360 versionen inte ps3.

almightymojo håller med fullständigt men sammtidigt är det oerhärt irriterande när vissa människor motsäger eller argumenterar för saker som är ett faktum.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

Visst är de de, men de e ren psykologi.
Tar man bort de roliga ur de så slutar de oftast!

Visa signatur

"Und bist du manchmal auch allein, Ich pflanze dir ein Schwesterlein"

Permalänk

Hehe, grafikmässigt utklassar PC konsoll oftast tycker jag....har både pc och ett 360 så har ibland provat "samma" spel på bägge......NHL09 är dock bättre på 360

Visa signatur

CPU:AM3 955BE@3.6+True black, MB:MSI 790FX-GD70, RAM:8GB Corsair, GPU:HD5870, SSD:Intel 80G g2(Win7) + 120G corsair(spel), PSU:Zalman 850w Chassi: Fractal design define XL

Permalänk
Medlem

Men seriöst. Det här är ju inte ens en debatt.

Ja, PC går att bygga kraftfullare än en konsoll. Men det kostar betydligt mycket mer och tack vare den snabba utvecklingen kommer man när det är dags att pensionera sin konsoll ha lagt ut ytterligare dubbelt så mycket för att hålla sin PC någorlunda i form. Konsoller kräver heller inte lika stark hårdvara, just eftersom spelen kan optimeras på en helt annan nivå än till PC.

Och jämförelser så som michael123 gör lite längre upp är ju mer än värdelösa. Självklart är en modern dator maffigare än en 5 år gammal xbox. En modern dator är maffigare än en 5 år gammal PC också! Ska man jämföra så så kan man lika gärna säga att "Men PS3 är bättre än Pentium 2, det ni". Fullständigt intetsägande, meningslöst och bara slöseri.

Ska man jämföra konsoller och PC så måste den jämförelsen göras den dagen konsollen släpps eller väldigt kort därefter. Utöver detta så är jämförelser meningslösa. Det är två likartade marknader men med väldigt olika grunder. Båda har sina fördelar och nackdelar. PCs är mångsidiga, går att uppgradera vid behov och är kraftigare. Konsollers styrka ligger i att de är statiska, att inget förändras. Utvecklare vet vad de har att jobba med, spel är ordentligt optimerade och stuff fungerar utan krångel.

Att jämföra konsoller och PCs är som att jämföra en gammal muskel-mustang med en modern sport-mc. Det fungerar liksom inte. Visst finns det likheter, men de används olika, upplevs olika, fungerar olika och folk föredrar olika beroende på preferenser.

Edit**
F.ö. ännu löjligare att jämföra grafik. Spelar man spel enbart för grafiken så kan man stänga av skärmen och titta sig runt... full 3D, jag garanterar det. Annars så vet man om att det finns annat som spelar in, och då blir skärmdumpar också meningslösa som jämförelse.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Visa denna tråden:
http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=357957

Mirrors Edge på PC:
http://i39.tinypic.com/29p7pfk.jpg

På 360:
http://ps3media.ign.com/ps3/image/article/871/871972/mirrors-...

Och multiplattforms spel är ofta bättre på PC, grafiskt sätt.

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pazu
Om man är smart så gör man såhär:

Köper en halvdan PC skitbilligt och använder den för internet, office, htpc osv sen köper man en (helst, högst två) konsol/er för spelen. Istället för bärbara konsoller så köper man en walkman-mobil och lyssnar på musik/ljudböcker.

negativ inverkan: Man missar massa bra spel från PC-sidan (Crysis, Star Craft 2 osv) och massa bra spel på bärbara konsoller (patapon, new super mario, castlevania o allt vad de heter)

positiv inverkan: Man sparar SKITMYCKET pengar och får TROTS DET spela massa bra spel (beroende konsol så finns det olika titlar som är tilltalande) och med tiden som (mot förmodan) blir över så kan man lära sig spela något instrument eller umgås mer med vänner.

Om man är rik så gör man såhär:

Köper allt (inklusive en ny PC varje kvartal) och gör vafan man vill.

Jag fattar verkligen inte vad folk menar med att det är dyrare att lira på en dator än en konsol.
PC har ju alla nu för tiden utan du kan spela på den eller inte. Den mer kostnad som behövs för att man ska kunna spela godkänt på den kan ju inte vara mer en kanske 2000 på sin höjd och då klarar man säg i alla fall 1-2 år. Dessutom så är spelen fett billigare till pc.

Permalänk
Hjälpsam

En sak som gör att det fungerar på konsol är väl ofta helt enkelt den lägre upplösningen.
Det krävs ingen märkvärdig dator om man drar ned upplösningen.
Sen avänder man sig nog av en del trick för konsolerna tex suddig bakgrund.
http://www.ps3informer.com/playstation-3/games/the-fallout-ov...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Du kan fråga din bror vad en konsol innehåller. när han sedan inte kan svara så kan du bara säga att det är en dator för en konsol bygger på en datorkonstruktion. DVS Cpu,Gpu minne, hårddisk samt ett moderkort.

Visa signatur

HAF 932 | Corsair H100i Pro RGB | Asus Z370-G Gaming | Intel i7 9700K @4.9GHZ | Corsair Vengeance LPX 32GB DDR4 3200mhz | Gainward Nvidia RTX 3080 10GB | Samsung 970 EVO PLUS 250GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Men seriöst. Det här är ju inte ens en debatt.

Ja, PC går att bygga kraftfullare än en konsoll. Men det kostar betydligt mycket mer och tack vare den snabba utvecklingen kommer man när det är dags att pensionera sin konsoll ha lagt ut ytterligare dubbelt så mycket för att hålla sin PC någorlunda i form. Konsoller kräver heller inte lika stark hårdvara, just eftersom spelen kan optimeras på en helt annan nivå än till PC.

Och jämförelser så som michael123 gör lite längre upp är ju mer än värdelösa. Självklart är en modern dator maffigare än en 5 år gammal xbox. En modern dator är maffigare än en 5 år gammal PC också! Ska man jämföra så så kan man lika gärna säga att "Men PS3 är bättre än Pentium 2, det ni". Fullständigt intetsägande, meningslöst och bara slöseri.

Ska man jämföra konsoller och PC så måste den jämförelsen göras den dagen konsollen släpps eller väldigt kort därefter. Utöver detta så är jämförelser meningslösa. Det är två likartade marknader men med väldigt olika grunder. Båda har sina fördelar och nackdelar. PCs är mångsidiga, går att uppgradera vid behov och är kraftigare. Konsollers styrka ligger i att de är statiska, att inget förändras. Utvecklare vet vad de har att jobba med, spel är ordentligt optimerade och stuff fungerar utan krångel.

Att jämföra konsoller och PCs är som att jämföra en gammal muskel-mustang med en modern sport-mc. Det fungerar liksom inte. Visst finns det likheter, men de används olika, upplevs olika, fungerar olika och folk föredrar olika beroende på preferenser.

Edit**
F.ö. ännu löjligare att jämföra grafik. Spelar man spel enbart för grafiken så kan man stänga av skärmen och titta sig runt... full 3D, jag garanterar det. Annars så vet man om att det finns annat som spelar in, och då blir skärmdumpar också meningslösa som jämförelse.

Fast det tråd skaparen ville som jag fattade det, var inte att jämföra vilket som var bäst ekonomisk eller att spela på utan rent prestanda mässigt hur står sig tex processorn i ps3 mot en normal highend prolle till pc tex core2duo eller i7. Ganska meningslöst kan tyckas med det är jobbigt när man vet man har rätt men inte kan bevisa det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
En sak som gör att det fungerar på konsol är väl ofta helt enkelt den lägre upplösningen.
Det krävs ingen märkvärdig dator om man drar ned upplösningen.
Sen avänder man sig nog av en del trick för konsolerna tex suddig bakgrund.
http://www.ps3informer.com/playstation-3/games/the-fallout-ov...

With anything even approaching the recommended system requirements (Core 2 Duo, 2 GB RAM, Geforce 8800) Fallout 3 looks lightyears better than it does on either of the consoles. Textures are vibrant and contain detailed bumps and crevices. The draw distance extends ridiculously far, and the wasteland is littered with more objects, bushes, and wildlife than the console counterparts. Also, where the console games have very limited reflection and shadows, the PC version at least has some, which help to give the game a more lifelike appearance. Good PCs can run the game at a solid 60 frames per second, while the console versions struggle to maintain 30 fps.

PC wins!

Kan tilläggas att jag har PS3 själv och är mycket nöjd med spelen där! Har Oblivion, DMC4, Fallout 3 som är multi på den.

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Men seriöst. Det här är ju inte ens en debatt.

Ja, PC går att bygga kraftfullare än en konsoll. Men det kostar betydligt mycket mer och tack vare den snabba utvecklingen kommer man när det är dags att pensionera sin konsoll ha lagt ut ytterligare dubbelt så mycket för att hålla sin PC någorlunda i form. Konsoller kräver heller inte lika stark hårdvara, just eftersom spelen kan optimeras på en helt annan nivå än till PC.

Och jämförelser så som michael123 gör lite längre upp är ju mer än värdelösa. Självklart är en modern dator maffigare än en 5 år gammal xbox. En modern dator är maffigare än en 5 år gammal PC också! Ska man jämföra så så kan man lika gärna säga att "Men PS3 är bättre än Pentium 2, det ni". Fullständigt intetsägande, meningslöst och bara slöseri.

Ska man jämföra konsoller och PC så måste den jämförelsen göras den dagen konsollen släpps eller väldigt kort därefter. Utöver detta så är jämförelser meningslösa. Det är två likartade marknader men med väldigt olika grunder. Båda har sina fördelar och nackdelar. PCs är mångsidiga, går att uppgradera vid behov och är kraftigare. Konsollers styrka ligger i att de är statiska, att inget förändras. Utvecklare vet vad de har att jobba med, spel är ordentligt optimerade och stuff fungerar utan krångel.

Att jämföra konsoller och PCs är som att jämföra en gammal muskel-mustang med en modern sport-mc. Det fungerar liksom inte. Visst finns det likheter, men de används olika, upplevs olika, fungerar olika och folk föredrar olika beroende på preferenser.

Edit**
F.ö. ännu löjligare att jämföra grafik. Spelar man spel enbart för grafiken så kan man stänga av skärmen och titta sig runt... full 3D, jag garanterar det. Annars så vet man om att det finns annat som spelar in, och då blir skärmdumpar också meningslösa som jämförelse.

Bra inlägg, men du har nog missförstått lite. Ingen säger att grafik är viktigast eller att man spelar endast för grafik, förstår verkligen inte varför människor alltid ska ta upp "grafik är inte allt" i varje sammanhang där man jämför prestanda eller grafik.

Sen så kan man visst jämföra pc vs konsol i min mening, då pc är uppgraderingsbart är ju en fördel till pcn klart man använder det som ett +.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Saker som måste tas hänsyn till i debatten:

Närheten: På en PC sitter man vid en skärm som oftast är på 19" eller större. Man sitter ca 30-50 cm från skärmen. Man ser då en jäkla massa detaljer.
På en Konsol sitter man oftast i en soffa ca 1 1/2 till 2 meter ifrån. Detaljerna man ser på PC:n är helt meingslösa att se på en konsol. Därför frösvinner ofta många detaljer.

Upplösningen: På dom äldre konsolerna (före PS3 och XBox360) så hade man i grund och botten en upplösningen på ca 720*400 då det är den upplösningen en CRT-TV ligger på. Sitter man på en PC-skärm med den upplösningen så ser det fördjävligt ut.
Det är nu först när HD-TV har kommit som spelen har nytta av att ha högre upplösning på konsolerna. MEN då kommer åter den första punkten igen, man har inte någon jättenytta med allt för hög detaljrikedom i konsolspel för du ser ändå dom inte det avstånd man har till TV:n.

Hårdvaran: En konsol HAR bra mycket sämre hårdvara än en PC i daxläget. Det är bara PS3 som har en hårdvara som är något att ens tala om. XBox360 är en medelmåtta dator som är gammal för längesedan.
Men det finns en punkt som gör konsolerna på ett sätt bättre än PC, och den punkten kommer nu.

Optimeringen: Till en konsol så har man EN enda hårdvara att bry sig om. Därför så kan man göra spelen otroligt bra i prestanda mot vad samma spel till PC kräver.
Så på många sätt så kan alltså spelen till konsolerna blir mycket bättre i flythet, detaljrikedom mm. Men eftersom en ny dator i daxläget är mycket mer avancerad än en konsol så blir spelen i slutändan ändå lika bra och oftast bättre på PC:n.

Vem kom först?: Programeras ett spel först till en konsol och sedan portas den till PC så kommer oftast spelet vara bättre på konsolen. Men PC-spelet blir också "kvävd" då det går att få ett mer avancerad teknik med en PC.
Programeras spelet först till PC och portas sedan till konsolen kan du räkna med att konsolvarianten kommer se mycket sämmre ut.

Känslan: Oftast är spelkänslan på spel som programeras först till konsol otroligt mycket bättre än på PC. Men många spel är svåra att spela på handkontroller så som FPS, avancerade strategispel mm där en mus och tagentbord är att föredra.

Summan är att spel till PC oftast är MYCKET snyggare än till konsolerna. Det är hitils bara PS3 som har något att komma med i diskutionen.
Och anledningen är förmodligen just att man spela spelen så nära på en PC därför krävs det sådan detalrikedom för att det ska se bra ut.

(orkar inte rättstava mm)

EDIT:
Kolla på den här tråden, gå allra längst bak och gå bakåt...
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

EDIT2:
Tror inte någon konsolmaskin har något spel som ser ut så här i detaljrikedom (visserligen är spelet patchat men ändå):
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=916...

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Att säga att det inte går att jämföra får mig att undra vitsen med jämförelser när det man jämför med tydligen måste vara identiskt!

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd

Ni glömmer att PC spel kan moddas det kan man väl inte göra med konsol spel eller har jag fel???

Kommer ihåg Battlefield serien och desert storm moddningen den va ju guld..
saknade iallafall den finessen i min XBOX 360

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Saker som måste tas hänsyn till i debatten:

Närheten: På en PC sitter man vid en skärm som oftast är på 19" eller större. Man sitter ca 30-50 cm från skärmen. Man ser då en jäkla massa detaljer.
På en Konsol sitter man oftast i en soffa ca 1 1/2 till 2 meter ifrån. Detaljerna man ser på PC:n är helt meingslösa att se på en konsol. Därför frösvinner ofta många detaljer.

Upplösningen: På dom äldre konsolerna (före PS3 och XBox360) så hade man i grund och botten en upplösningen på ca 720*400 då det är den upplösningen en CRT-TV ligger på. Sitter man på en PC-skärm med den upplösningen så ser det fördjävligt ut.
Det är nu först när HD-TV har kommit som spelen har nytta av att ha högre upplösning på konsolerna. MEN då kommer åter den första punkten igen, man har inte någon jättenytta med allt för hög detaljrikedom i konsolspel för du ser ändå dom inte det avstånd man har till TV:n.

Jag har mitt 360 kopplat till min datorskärm, jättefin upplösning och man får "Närheten"

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight