Apoteksmonopolet slopas, kanon eller kalkon?

Permalänk
Medlem

Apoteksmonopolet slopas, kanon eller kalkon?

Nu är det snart slut på Apoteksmonopolet, tror ni vi kommer få se lägre priser?

Jag är inte riktigt insatt om hur prissättningsmodellen ska se ut, om de är fria att sätta vilka priser de vill, någon kanske vet?

Hursomhelst, en stor fördel kan ju vara att vi borde få bättre öppettider.
En nackdel är att det finns risk för ökad langning när oseriösa apotekare styr.

De flesta apotek i mitt närområde verkar köpas upp så det ska bli intressant att se förändringen.

Permalänk
Hedersmedlem

Kalkon, se på hur det gick i Norge.

Permalänk
Glömsk

Bra. Det finns tre länder i världen som har statligt monopol på apotek: Sverige, Kuba och Nordkorea. Bara det talar väl för att vi går i rätt riktning.

Har relativt liten kontakt med apoteket, men ser iaf fram emot bättre tillgång på alvedon och annan enklare medicin.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
Kalkon, se på hur det gick i Norge.

Hur gick det där?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk

Kommer det bli så att vanliga affärer, typ ica kan starta upp en apotekshörna liknande posthörnorna som finns nu?

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Glömsk

Nu när jag läser lite artiklar om detta ser jag att det inte direkt handlar om ett helt slopande av monopolet utan en utförsäljning. Lustigt nog säljer "Apoteket AB" vissa av apoteken till ett annat statligt bolag. Vad nu det ska vara bra för. Vissa säljs dock till privata aktörer.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Nu när jag läser lite artiklar om detta ser jag att det inte direkt handlar om ett helt slopande av monopolet utan en utförsäljning. Lustigt nog säljer "Apoteket AB" vissa av apoteken till ett annat statligt bolag. Vad nu det ska vara bra för. Vissa säljs dock till privata aktörer.

Tror du det statliga bolaget klarar att gå runt i konkurrens med privata aktörer?

Det är väl ca 2/3 av apoteken som säljs ut om jag minns rätt.

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Tror du det statliga bolaget klarar att gå runt i konkurrens med privata aktörer?

Det är väl ca 2/3 av apoteken som säljs ut om jag minns rätt.

I egenskap av statligt bolag är det ju bara att be om högre budget när det krisar sig, på skattebetalarnas bekostnad. Det är helt i linje med Sveriges övriga politik att belöna det ineffektiva och dåliga. Som med sjukvården i övrigt alltså.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk

Positivt.

Många butiker på glesbyggden får slåss igen för att det är för lite folk, om samma butik även får sälja mediciner så kommer fler butiker att klara sig. Samma sak om de fick sälja starksprit.
Nu vill väl de inte gå så långt så att vanliga butiker skall få sälja mediciner?

Om de inte vill tillåta vanliga butiker att sälja så tror jag dock att det blir motsatt effekt om de skulle skulle sälja ut alla, att vissa apotek i landet inte är lönsamma och driva.
Just apotek är en sådan butik som jag tycker det är viktigt att alla inom rimlig reseavstånd har tillgång till. (vilket det blir om matbutiker får sälja, läggs matbutiker ner ja då måste ju folk flytta eller resa längre)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Bra. Det finns tre länder i världen som har statligt monopol på apotek: Sverige, Kuba och Nordkorea. Bara det talar väl för att vi går i rätt riktning.

Det säger väl ändå ingenting om det är rätt eller fel riktning? Känns som typiskt "Guilt by association".

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk

Jag är livrädd för att mängden pseudovetenskapliga preparat ska öka lavinartat, i stil med homeopati och liknande. Det är nog den största anledningen att vara orolig över monopolets avskaffande.

Det andra starka argumentet, kompetensen, tror jag dock inte kommer att bli något jätteproblem. Det är nog ännu ett tag kvar innan apoteksjobbet blir ett skitjobb ála minium wage som i USA eller Kanada (men om det händer så är det katastrof).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Det säger väl ändå ingenting om det är rätt eller fel riktning? Känns som typiskt "Guilt by association".

Men oh! Det är väl en mycket bra fingervisning om vilka länder som för sådan statlig politik som det här gäller.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Det säger väl ändå ingenting om det är rätt eller fel riktning? Känns som typiskt "Guilt by association".

Nix. Det är ekonomisk teori som säger att det är rätt riktning att slopa statliga monopol. Jämförelsen med de två andra länderna, som är kända för sin politiska extremism, tycker jag dock belyser det lite mer slagkraftigt.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Egentligen så slopar man inget monopol eftersom monopolet fortfarande finns kvar. Du måste hämta ut medicin från statligt godkända apotek som bemannas av statligt licensierad personal. Du måste i sin tur få receptet utskrivet av statligt godkända förskrivare.

Friare etableringsrätt är nog ordet som bäst passar in.

Tyvärr är vid så vana vid att karteller styr våra liv att vi knappast ens har förmågan att urskilja dessa längre.

Visa signatur

Something is wrong with science – fundamentally wrong. Theories just keep getting stranger and stranger.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Jag är livrädd för att mängden pseudovetenskapliga preparat ska öka lavinartat, i stil med homeopati och liknande. Det är nog den största anledningen att vara orolig över monopolets avskaffande.

Det andra starka argumentet, kompetensen, tror jag dock inte kommer att bli något jätteproblem. Det är nog ännu ett tag kvar innan apoteksjobbet blir ett skitjobb ála minium wage som i USA eller Kanada (men om det händer så är det katastrof).

Båda dom problemen är väl ganska enkla att komma undan genom att fortfarande ha statliga regleringar?

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moonglum
Egentligen så slopar man inget monopol eftersom monopolet fortfarande finns kvar. Du måste hämta ut medicin från statligt godkända apotek som bemannas av statligt licensierad personal. Du måste i sin tur få receptet utskrivet av statligt godkända förskrivare.

Friare etableringsrätt är nog ordet som bäst passar in.

Tyvärr är vid så vana vid att karteller styr våra liv att vi knappast ens har förmågan att urskilja dessa längre.

Och här trodde man att politikerna för en gångs skull gjort något ordentligt. Med alla dessa regleringar ivägen lär ju konkurrensen inte alls jobba lika hårt i konsumenternas intresse. Låter lite som "avregleringen" av elmarknaden när det är förbud att bygga nya kärnkraftverk.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Och här trodde man att politikerna för en gångs skull gjort något ordentligt. Med alla dessa regleringar ivägen lär ju konkurrensen inte alls jobba lika hårt i konsumenternas intresse. Låter lite som "avregleringen" av elmarknaden när det är förbud att bygga nya kärnkraftverk.

Ja!
Jag förstår inte hur läkemedel utdelade av folk utan licens och recept utskrivna av kvacksalvare skulle kunna vara en dålig sak

Jag menar, det krävs väl säkert bara en sådär fem sex dussin dödsfall och andra mindre viktiga konsekvenser av felaktigt utdelade pillerburkar, ihopblandat innehåll och annat småfippel innan marknaden reglerar sig själv, fullständigt naturligt.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Ja!
Jag förstår inte hur läkemedel utdelade av folk utan licens och recept utskrivna av kvacksalvare skulle kunna vara en dålig sak

Jag menar, det krävs väl säkert bara en sådär fem sex dussin dödsfall och andra mindre viktiga konsekvenser av felaktigt utdelade pillerburkar, ihopblandat innehåll och annat småfippel innan marknaden reglerar sig själv, fullständigt naturligt.

Du är medveten om att medicinen finns skriven på en lapp?

Säg att du sitter i apotekskassan. Du får en lapp av Tant Agda. På lappen står det.

"1 burk aspirin [företagsnamn] [läkemedelsnr]"

Framför dig har du en datorterminal där du fyller i läkemedelsnr. Du får fram "Hylla 5 under A". Du lallar iväg dit hämtar burken och för att du är en så duktig apotekare så läser du av att siffran stämmer överrens med den som står på din lapp. Voila! Inte riktigt så det krävs 3-4 års högskoleutbildning för det.

*** EDIT ***

Det är alltså fortfarande en läkare som skriver ut medicin och en apoteksanställd som hämtar den medicinen som läkaren specificerat från sin lilla hylla efter läkarens ordinering.

*** EDIT 2 ***

Ja att ha tjänsten apotekare eller utbildningen som finns på högskola/universitet har ingenting med att räcka fram rätt medicin efter lappen. Man lär sig lite andra saker där, inte att hämta medicin efter en lista.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Ja!
Jag förstår inte hur läkemedel utdelade av folk utan licens och recept utskrivna av kvacksalvare skulle kunna vara en dålig sak

Jag menar, det krävs väl säkert bara en sådär fem sex dussin dödsfall och andra mindre viktiga konsekvenser av felaktigt utdelade pillerburkar, ihopblandat innehåll och annat småfippel innan marknaden reglerar sig själv, fullständigt naturligt.

This. Här har vi ärkementaliteten bakom världens alla problem: idéen att någon annan har ansvar över ens liv. Vad hände med att ta hand om sin egen hälsa, titta på burken så att man fått rätt medicin?

De som inte är förmögna att göra den bedömningen bor antagligen på ålderdomshem eller har en personlig assistent pga handikapp, och sköter då inte sin medicinering själv. Det är ju liksom det som dessa tjänster är till för.

Resten av mänskligheten är (hoppas jag) fullt förmögna att kontrollera medicinen innan förtäring, lika mycket som de exempelvis inte blandar ihop saft och thinner.

Edit: Allvarligt belga så gör ditt gnäll mig förbannad, eftersom det gör samhället sämre. Det var inte länge sedan som kemilådorna innehöll både salt- och svavelsyra. Sånna kunde man ha roligt med, och lära sig mycket av. Sen kom alla cykelhjälmsbärande moralkärringar och krävde att innehållet i lådorna gjordes mindre "farligt" för något blockmongo inte kunde hantera säkerhetsföreskrifterna. Världen blir tråkigare och folk förlorar intresse för naturvetenskaperna. Spana in boken Uncle Tungsten så kanske du kommer på andra tankar.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
This. Här har vi ärkementaliteten bakom världens alla problem: idéen att någon annan har ansvar över ens liv. Vad hände med att ta hand om sin egen hälsa, titta på burken så att man fått rätt medicin?

De som inte är förmögna att göra den bedömningen bor antagligen på ålderdomshem eller har en personlig assistent pga handikapp, och sköter då inte sin medicinering själv. Det är ju liksom det som dessa tjänster är till för.

Resten av mänskligheten är (hoppas jag) fullt förmögna att kontrollera medicinen innan förtäring, lika mycket som de exempelvis inte blandar ihop saft och thinner.

Vi har fråntagits kontrollen över våra egna liv. Vi får inte ens köpa de mediciner vi anser vi behöver själva, utan allt går igenom staten och dess godkända hantlangare. Vi är livegna. Utlämnade till andras godtycke och goda vilja.

Det är förnedrande!

Visa signatur

Something is wrong with science – fundamentally wrong. Theories just keep getting stranger and stranger.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Hur gick det där?

Det visade sig att det fanns stordriftsfördelar och samordningsfördelar som gick förlorade, således dyrt, men det spelar mindre roll ifall man endast bryr sig om ideologi och inte realitet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Nix. Det är ekonomisk teori som säger att det är rätt riktning att slopa statliga monopol. Jämförelsen med de två andra länderna, som är kända för sin politiska extremism, tycker jag dock belyser det lite mer slagkraftigt.

BS som vanligt, finns skäl till att ha monopol (statliga eller icke, men då med reglering för att maximera nyttan). Orkar inte ta detta med dig igen för du ger tydligen aldrig upp. (är väldigt lätt att räkna på perfekt konkurrens men det är förbannat overkligt i de flesta situationer)

Permalänk
Medlem

vi får väl se hur det hela går, men tur iaf att de mindre attraktiva apoteken skulle vara kvar i statlig tjänst, iaf som jag fattat det som:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
vi får väl se hur det hela går, men tur iaf att de mindre attraktiva apoteken skulle vara kvar i statlig tjänst, iaf som jag fattat det som:)

Bönderna får sin medicin och högern får bevis på att statligt ägande är olönsamt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Men oh! Det är väl en mycket bra fingervisning om vilka länder som för sådan statlig politik som det här gäller.

Det säger ingeting i sakfrågan och är helt irrelevant för diskussionen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Nix. Det är ekonomisk teori som säger att det är rätt riktning att slopa statliga monopol. Jämförelsen med de två andra länderna, som är kända för sin politiska extremism, tycker jag dock belyser det lite mer slagkraftigt.

Vad det belyser är att du endast är ute efter att propagera för allt som stämmer med din ideologi och inte alls är intresserad i sakfrågan. Vilka som använder ett visst system är totalt irrelevant, och det vet du. Det skrämmer mig lite att du medvetet använder argumentationsfel för att smutskasta meningsmotståndare. DET är ärkementaliteten bakom världens alla problem: Folk som vägrar se världen för vad den är utan lever kvar i sin idévärld. Ett typsikt syndrom som alla religioner har.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
This. Här har vi ärkementaliteten bakom världens alla problem: idéen att någon annan har ansvar över ens liv. Vad hände med att ta hand om sin egen hälsa, titta på burken så att man fått rätt medicin?

De som inte är förmögna att göra den bedömningen bor antagligen på ålderdomshem eller har en personlig assistent pga handikapp, och sköter då inte sin medicinering själv. Det är ju liksom det som dessa tjänster är till för.

Du glömde: "... eller har inte en 5-årig läkarutbildning."

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Det säger ingeting i sakfrågan och är helt irrelevant för diskussionen.

Vad det belyser är att du endast är ute efter att propagera för allt som stämmer med din ideologi och inte alls är intresserad i sakfrågan. Vilka som använder ett visst system är totalt irrelevant, och det vet du. Det skrämmer mig lite att du medvetet använder argumentationsfel för att smutskasta meningsmotståndare. DET är ärkementaliteten bakom världens alla problem: Folk som vägrar se världen för vad den är utan lever kvar i sin idévärld. Ett typsikt syndrom som alla religioner har.

Du glömde: "... eller har inte en 5-årig läkarutbildning."

Skönt att höra en vettig röst bland dårarnas svammel

Permalänk
Medlem

Bra om de verkligen gjort kalkyler på detta. Att staten tjänar pengar på det. Om inte är det dåligt.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Bra om de verkligen gjort kalkyler på detta. Att staten tjänar pengar på det. Om inte är det dåligt.

Att staten skall få in maximalt mycket pengar är väl inte nödvändigtvis det viktigaste? Betalar vi inte tillräckligt mycket skatt redan nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Att staten skall få in maximalt mycket pengar är väl inte nödvändigtvis det viktigaste? Betalar vi inte tillräckligt mycket skatt redan nu?

Det jag menar är, om vi kan börja spara pengar för staten kan vi även börja dra ner skatterna. Dvs om ett slopande av apoteksmonopolet är fördelaktigt för "skattkammaren" finns det ju rum att förbättre andra områden alternativt sänka skatter.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Innebär ett slopat statligt monopol med automatik lägre priser? Exemplet med Norge visar att svaret inte är ett solklart ja. Sen när man är ute i Europa och handlar medicin eller liknande på apotek så är det betydligt dyrare än i Sverige (egna erfarenheter, kan gälla annat på andra orter/apotek)

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
Det visade sig att det fanns stordriftsfördelar och samordningsfördelar som gick förlorade, således dyrt, men det spelar mindre roll ifall man endast bryr sig om ideologi och inte realitet.

Det låter ingen höjdare. Får hoppas det inte blir så i Sverige. Personligen skiter jag i om det är statligt á la Nordkorea eller om det är privatägt. Vad som är bäst är det viktigaste.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W