Permalänk
Medlem

Köpråd, Radeon 4890

Jag sitter just nu och velar mellan vilket kort jag skall köpa, skall idag beställa ett 4890 men är osäker på vilken tillverkare jag skall köra med.

XFX Radeon HD 4890 1GB "xXx" GDDR5
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=447807

eller

Asus Radeon HD 4890 1GB "TOP" GDDR5
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=461257

Jag har erfarenhet av ASUS kort och tycker att dom är bra men har dock haft två som har fallerat (HD4850), som jag körde i crossfire, har nu bara ett fungerande efter att ha bytt ut ett och ett nytt har gått sönder(båda var i samma serie).

Tänkte nu att det var dags att slänga ut mitt EAH4850 för ett Radeon 4890 och kanske bygga en lekburk med mitt gamla 4850.

Tips? Har ingen somhelst erfarenhet av XFX men mina kollegor har sagt att det är en bra tillverkare.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Callisto
Ta http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=444231 och spara 500kr.

Vetetusan, är lite osäker på Sapphire, har alltid fått intrycket att dom är lite utav ett budgetalternativ, kanske är jag som förstått dom fel? Någon annan?

Permalänk
Medlem

Det är samma skit i alla kort, bara klistermärket på dom som skiljer.

Förresten kan du inte köra ditt gamla 4850 i Crossfire med det nya kortet som du köper?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Callisto
Det är samma skit i alla kort, bara klistermärket på dom som skiljer.

Förresten kan du inte köra ditt gamla 4850 i Crossfire med det nya kortet som du köper?

Nej kör man ett 4890 och 4850 i CF så får 4890'an samma prestanda som 4850'an av någon dum anledning, fånigt tänkt på ATI's (numera AMD's sida)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Avathar
Vetetusan, är lite osäker på Sapphire, har alltid fått intrycket att dom är lite utav ett budgetalternativ, kanske är jag som förstått dom fel? Någon annan?

Jag hade ett X1900XT Sapphire, och jag hade då aldrig några problem med mitt. Men jag har faktiskt samma känsla som du, verkar vara obefogat. Något som Sapphire verkligen suger på är dock moderkort, mitt gamla var riktigt kasst, det enda man kunde ändra var FSB.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk

Jag va sugen på ett 4890 > men beställde ett GTX275 idag från komplett. Gainwards egna kylning.

From Geforce till ATI and back to Geforce igen

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk
Medlem

@nivv, Ja, jag vet faktiskt inte vart min fördom kommer ifrån eller om den är befogad, kan vara att dom helt enkellt är billigar och håller en låg profil, ASUS har jag mest kört med för det kändes som en rätt bra kombo att ha asus moderkort samt med 2 asus hd4850 i CF

Vi får väl låta någon bevisa fördomarna här i tråden mot Sapphire fel helt enkellt.

@Dawidowski, mjo, var lite sugen på att gå till NVIDIA efter alla drivisproblem jag har haft men det känndes lite bläh när jag ändå har ett moderkort som är för crossfire osv, hoppas bara agget mitt klarar 4890'an

Själv har jag bara kört ATI i många många år.

Permalänk

Jag kör ett Sapphire 4870 som kallas "Silent Efficiency" och jag är rätt nöjd. Har aldrig haft en BSOD med det och aldrig heller några problem i spel. Nåt som jag är lite besviken på är att deras "silent efficiency" varken var särskilt tyst eller effektiv, med fläkten på 100% lät den som tusan och kortet blev ändå över 100C i furmark.

Jag bytte ut kylaren mot en Arctic Cooling Twin Turbo och nu funkar allt som det ska. Men om kortet du tänkt köpa har referenskylaren så tror jag inte det ska bli några problem, som sagt så har ju kylningen varit mitt enda problem.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JagHeterFelix
Jag kör ett Sapphire 4870 som kallas "Silent Efficiency" och jag är rätt nöjd. Har aldrig haft en BSOD med det och aldrig heller några problem i spel. Nåt som jag är lite besviken på är att deras "silent efficiency" varken var särskilt tyst eller effektiv, med fläkten på 100% lät den som tusan och kortet blev ändå över 100C i furmark.

Jag bytte ut kylaren mot en Arctic Cooling Twin Turbo och nu funkar allt som det ska. Men om kortet du tänkt köpa har referenskylaren så tror jag inte det ska bli några problem, som sagt så har ju kylningen varit mitt enda problem.

Hittils har jag kört med 2st ASUS Radeon HD4850 512MB med Zalman VG-1000 kylare som jag bytte ut referensklaren mot, problemet var att den kortserien uppenbarligen var skräp eftersom 2/2 självdött (tror inte värmen var felet), har ett kort kvar som jag lyckades få RMA på, det är samma kort men nyare modell, det har funkat klockrent men datorn känns inte som det monster jag byggde längre med bara ett 4850 så byter ut det mot ett 4890 nu istället.

Men Zalman VG-1000 kylaren är grymt bra, rekomenderar den till alla som sitter med ett 4800 kort, drog ner värmen ner till 45C och max 60C under last, allt i burken luftkylt och det låter inte mycket alls(dom värdena är med fläkt på minimum, jämfört med 100 som dom kom upp i med standardkylaren).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Avathar
@nivv, Ja, jag vet faktiskt inte vart min fördom kommer ifrån eller om den är befogad, kan vara att dom helt enkellt är billigar och håller en låg profil, ASUS har jag mest kört med för det kändes som en rätt bra kombo att ha asus moderkort samt med 2 asus hd4850 i CF

Vi får väl låta någon bevisa fördomarna här i tråden mot Sapphire fel helt enkellt.

@Dawidowski, mjo, var lite sugen på att gå till NVIDIA efter alla drivisproblem jag har haft men det känndes lite bläh när jag ändå har ett moderkort som är för crossfire osv, hoppas bara agget mitt klarar 4890'an

Själv har jag bara kört ATI i många många år.

A well då har du gjort rätt Aldrig haft drivers problems om jag ska vara ärlig. Ati kortet funkar prima och de gör Geforce korten med. Så Good luck på CF Jag väntar ivrigt på mitt GTX275 nu ;D

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk
Medlem

@Dawidowski, mjo, CF är redan kört tills jag har tre papp till för ett till 4890 :'(

Permalänk

3 papp? uhmm 2299 kr eller så på komplett nu

Hoppas mitt kommer imon, de är i örebro står det.

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Callisto
Det är samma skit i alla kort, bara klistermärket på dom som skiljer.

Inte alltid med ati kort. Jag har ett sånt sapphire silent efficiency 4870 med och ångrar att jag tog det eftersom tillverkaren har snålat in på delarna och satt analoga vrm istället för dom normala digitala vilket gör att man kan inte höja volten genom en biosflash. Sen passar inga fullcover vattenblock eftersom det inte är referensdesign på det. Fläkten vet jag dock inget om eftersom den tog jag bort dag ett.

Kontentan är att undersök om kortet du tittar på är av referensdesign, åtminstone pcbn eftersom det gör saker och ting lättare för dig.

Visa signatur

Simlärare